Gå til innhold
Hundesonen.no

MH test

Kristina

Recommended Posts

Skrevet

Jeg har sååå lyst å ta en test på min hund. Men desverre sluttet de med dette for 5-6 år siden her. Tjenestehund klubben ble lagt ned for omtrent 10 år siden. nærmeste tester har vært på MO i regi av shæferhund klubben, et sted jeg ikke kommer meg, for man må kjøre langt. :) Veldig dårlig at ikke klubber her arrangerer dette. Syns det er såpass viktig og har etterlyst det mange ganger. Dårlig opplegg jah! :D

Skrevet

Vill bara vara lite petig. Det heter inte MH-test. MH står för Mentalbeskrivning Hund, och är inget test, utan en beskrivning. Du får inga poäng, inget godkänd eller icke godkänd, bara en beskrivning av vad hunden gör i olika situationer.

Skrevet

Terminlister for MH, karaktertest og funksjonsanalyser ligger på NKKsine sider under jakt- og brukshund. Der står også priser.

Jeg synes at flere oppdrettere burde få sine valpekjøpere til å teste sine hunder. På den måten får oppdretterne en god tilbakemelding, og kan vurdere om de synes resultatet er bra nok. På brukshundrasene, i hvertfall på belgeren som jeg kjenner best, er det mye vanligere å teste hundene i Sverige enn det er her.

At foreldredyrene er testet er jo og en fordel for valpekjøperne. Da har de mulighet til å få en ganske objektiv vurdering av foreldrenes mentale egenskaper.

Skrevet

Når er det lurt å ta K-testen?

Har lyst til å ta den på Tella først og så ta MH testen senere, dessverre er det ikke ofte slikt arangeres :)

Skrevet

Hun vi kjøpte Embla av har det som ett krav til alle sine valpekjøpere. Det sier henne ifra på telefon. Det syntes jeg er veldig bra. Hun førerer statestikker på både det og sykdom, som hun har åpent får alle og se på hjemmesiden hennes. Og hun forteller også ærlig over alle kullene hun har hatt på over 20 år, er det 2 stykker som ikke har bestått.

Skrevet
En ting jeg lurer på. Hvordan er det med regler om snakking under en sånn test? Er Det lov å le' date=' snakke og rose hunden sin? Eller må man være helt stille?[/quote']

Så vitt jag vet ska du förhålla dig passiv under de flesta momenten, och bara följa testledarens anvisningar.

Skrevet
Vill bara vara lite petig. Det heter inte MH-test. MH står för Mentalbeskrivning Hund, och är inget test, utan en beskrivning. Du får inga poäng, inget godkänd eller icke godkänd, bara en beskrivning av vad hunden gör i olika situationer.

Bare vær petig du... :wink: De fleste som snakker om en MH test, vet at det er en menatlbeskrivning....*phu* - men jeg hvertfall - som den latsabben jeg er - korter det fint ned til MH ! :):wink:

Skrevet

Så vitt jag vet ska du förhålla dig passiv under de flesta momenten, och bara följa testledarens anvisningar.

Det stemmer! hundefører skal IKKE påvirke hunden sin!!

(men selfølgelig snakker man litt mellom momentene.. :wink: men det går over hodet på hunden.)

Skrevet
hvor er det en kan ta en slik funksjons-test da?

Kunne tenkt meg å gjøre det på Xara. Greit å vite åssen hu reagerer i de forskjellige hendelsene.

Du finner det på NKK sine sider, det er terminfestet.. Så der står alle klubber som arragerer funksjons analyse

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi hadde en elghund som stod og ulte ved døra hvis det var løpetisper innen en mils radius (satt på spissen), og en annen elghund som ikke brydde seg i det hele tatt, så det er nok i alle fall til en viss grad individbetinget. Ellers har jeg bare hatt relativt små hunder (6-8 kg), men det har kun vært tisper, og de har vært veldig enkle mtp. løpetid (lite blod, ikke noe særlig hormonpåvirking mentalt utover at det skal markeres hver 5. meter på tur). simira nevner livmorbetennelse, jeg vet ikke om det er mer vanlig på småraser, men min forrige hund fikk i alle fall det. Men skal man ikke drive med avl eller andre raserelaterte aktiviteter er det jo ikke verre enn at man kastrerer.
    • Hvordan er rasene hunden er blanding av? Og ikke minst foreldrene? Det er jo ulempen med blanding, det er vanskelig å gjøre grundig research, men foreldrene og evt. tidligere kull kan jo gi indikasjoner. Hvis det er bevisst blandingsavl så ville jeg uansett håpet at de ikke ville avlet på en hannhund som er slik, men samtidig så ville de da kanskje ikke avlet på blanding heller, om de var opptatte av genetikk. Jeg kan ikke veldig mye om miniatyrhunder, jeg har kjent et par hannhunder som var slik du beskriver, og et par som er helt greie. Når det er sagt er jo tispene også "kjent" for mer gneldring og innbilte svangerskap og livmorbetennelse, så man velger jo litt sine onder. 
    • Hei! Jeg er helt ny i liten-hund-verden. Har tidligere hatt springer spaniel, boxer og schæfer, men skal nå få en liten blandingsrase.  Jeg er så usikker på valget av hannhund eller tispe! Personlig har jeg ikke en sterk preferanse, har hatt to tisper og en hannhund, og heller nok kanskje mer mot hannhunder. Men jeg hører fra mange med små hunder at hanner kan være veldig vanskelig å få stuerene, at de markerer inne og at de er så stressa rundt løpetid i nabolaget feks at de står og uler ved døra osv. Dette er ikke noe jeg har vært borti med store raser, verken min egen eller venner sine (vært aktiv i NRH og NBF-miljø i 15 år, så vært borti en del forskjellige raser) i det hele tatt, så er det en typisk type atferd for små hunder, eller er det mer individbetinget? Vi legger så klart til rette for rotrening og passe aktivitetsnivå osv osv.  Hadde vært fint å høre noe annet enn skrekkhistorier om små hunder, for akkurat nå lener jeg veldig mot tispe.
    • Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...