Gå til innhold
Hundesonen.no

Trynefaktor opplegg

ipadda

Recommended Posts

Idag på skolen gikk jeg opp på kontoret for å prate med kontaktlæreren min angående en oppgave vi har og spørsmål om å få skrive meg ut for å ta noen bilder.

Da jeg kom opp satt det to lærere å rettet den forrige oppgaven vår (de skal alltid være to stk når de retter slike oppgaver) og idet jeg lukket opp døren så satt de å rettet oppgaven til en "middels" elev... jeg fikk med meg navn og hele greien...

Da den ene læreren presterte å si "h*n har en far som er veldig viktig i politikken , blabla... det betyr jo litt det?" jeg hørte at den andre læreren ble ganske sjokkert men svarte ikke. Han sa "vel, oppgaven hans/hennes er verdt en 4´er, men jeg setter på en karakter"..... jeg bare snudde i døren, jeg hadde lite lyst å snakke med læreren min da!

Nå lurer jeg litt på om jeg skal gå videre med det. Men jeg vet jo ikke om de har satt han/henne opp en karakter, eller om det var noe han sa for tull? Om h*n har satt eleven opp i karakter på grunnlag av noe faren er, så blir jo det veldig feil for oss som kanskje ikke har foreldre med "høye stillinger" .... Jeg blir ganske sinna jeg, og spørsmålet er... Hva gjør jeg nå?

Den læreren det gjelder er veldig sånn at han gjør veldig forskjell på elever. Han er veldig trynefaktor lærer, han bestemmer seg for at "den og den liker jeg ikke" og gjør hva som står i hans makt for å ødelegge. Dette gjelder ikke meg, jeg føler ikke at jeg stille svakt hos ham, men syns forferdelig synd på de som blir stemplet som "tapere" i hans øyner... og jeg blir rett å slett frustrert på deres vegne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo prøve å høre med personen det gjelder om hvilken karakter hun eller han fikk, bare for å se om læreren satt personen opp en karakter?

Hvis ikke, så hadde jeg nok bare latt det gå.

Hadde læreren virkelig satt opp karakteren så hadde jeg lagt et hel**** :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo prøve å høre med personen det gjelder om hvilken karakter hun eller han fikk, bare for å se om læreren satt personen opp en karakter?

Hvis ikke, så hadde jeg nok bare latt det gå.

Hadde læreren virkelig satt opp karakteren så hadde jeg lagt et hel**** :D

Ja. Jeg har ikke tenk å gjøre noe, men jeg kommer definitivt til å spørre personen det gjelder hvilke karakter h*n fikk. Hvis det stemmer at han fikk 5, så komme jeg nok til å gå til avdelingsleder å gi beskjed om hvordan han er, hvordan han stempler folk på grunnlag av foreldres roller i hverdagen.... Jeg får nok bare avvente det å se hvordan det utvikler seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forhåpentligvis (og sannsynligvis...?) var det ment som en spøk som aldri var tenkt å komme lengre enn til den andre læreren. Det hender at også lærere slenger ut av seg uheldige bemerkninger innimellom, sannsynligvis mye oftere enn det burde skje... Blir sagt utrolig mye rart (og dumt) på vårt arbeidsrom innimellom iallefall, heldigvis stikker ikke ting særlig dypt. Men vi burde kanskje bli mye flinkere til å tenke over hva vi sier og hvem som kan overhøre det alle sammen... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forhåpentligvis (og sannsynligvis...?) var det ment som en spøk som aldri var tenkt å komme lengre enn til den andre læreren. Det hender at også lærere slenger ut av seg uheldige bemerkninger innimellom, sannsynligvis mye oftere enn det burde skje... Blir sagt utrolig mye rart (og dumt) på vårt arbeidsrom innimellom iallefall, heldigvis stikker ikke ting særlig dypt. Men vi burde kanskje bli mye flinkere til å tenke over hva vi sier og hvem som kan overhøre det alle sammen... :D

Vel, det kan nok hende at det bare var en spøk, men dessverre finnes det alt for mange lærere som faktisk er slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gi beskjed til skolens ledelse om dette du. Slikt skal ikke forekomme, men desverre skjer det alt for oftte, ikke bare på skoler men også innen andre steder - arbeidsplasser f.eks. Men at en lærer gjør slik, det skal man ikke godta.

Har jobbet på skole selv i en periode, og det er mye trynetillegg der og dømming av elever basert på foreldre og foreldres oppførsel. Dersom en forelder f.eks tør si fra om ting som de mener ikke er bra, så skjer det alt for ofte at barnet får mer pepper enn de andre elevene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jobbet på skole selv i en periode, og det er mye trynetillegg der og dømming av elever basert på foreldre og foreldres oppførsel. Dersom en forelder f.eks tør si fra om ting som de mener ikke er bra, så skjer det alt for ofte at barnet får mer pepper enn de andre elevene.

Det der har jeg faktisk aldri på noen måte vært borti! Selv ikke de minst "seriøse" av mine kolleger har jeg vært borti at gjør sånt... Trynetillegg eksisterer nok på forskjellige måter, iallefall på den måten at hyggelige elever får mer hjelp/mer "slækk" og sikkert også bedre karakterer, men har virkelig ikke vært borti at foreldrene og deres status har påvirket pepring! Har ikke jobbet så mye i grunnskolen, men håper da virkelig det ikke er så annerledes der heller!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har aldri vore borti at foreldre eller anna har hatt noko å seie for elevar sine karakterar eller undervisninga. Eg ville ha snakka med elev det gjald, finne ut om kva ho fekk. Eller så ville eg gått rett til ein lærar/fagansvarleg å snakka med dei eller evt. ein lærar du stolar på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der har jeg faktisk aldri på noen måte vært borti! Selv ikke de minst "seriøse" av mine kolleger har jeg vært borti at gjør sånt... Trynetillegg eksisterer nok på forskjellige måter, iallefall på den måten at hyggelige elever får mer hjelp/mer "slækk" og sikkert også bedre karakterer, men har virkelig ikke vært borti at foreldrene og deres status har påvirket pepring! Har ikke jobbet så mye i grunnskolen, men håper da virkelig det ikke er så annerledes der heller!

Nå skrev ikke jeg foreldrenes status, men at barn av de foreldre som har sagt fra/klaget har fått mindre rettferdig behandling enn barn hvis foreldre ikke sier i fra. Opplever slik i barnehagenn hvor mine nevøer også gikk, der var det stor forskjellsbehandling, men der var det etter statusen foreldrene hadde. Money talks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skrev ikke jeg foreldrenes status, men at barn av de foreldre som har sagt fra/klaget har fått mindre rettferdig behandling enn barn hvis foreldre ikke sier i fra. Opplever slik i barnehagenn hvor mine nevøer også gikk, der var det stor forskjellsbehandling, men der var det etter statusen foreldrene hadde. Money talks.

Hmmm.... jojo, det kan jo være mulig at sånt kan skje, men synes det er heller merkelig om dette skal være tilfelle i videregående skole (som Tatijana faktisk går på) hvor man har heller lite kontakt med foreldre. Men ting kan selvfølgelig skje så er man misfornøyd med behandlig man har fått er rektor (evt kontaktlærer/mellomleder) rette vedkommende å snakke med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjipt at det skal være slikt noen plasser..!

Tok du det opp med noen i dag? Hvordan gikk det?

Fikk ikke tatt det opp da ingen av de lærerene som faktisk satt å rettet var på skolen idag.

Men den læreren det gjelder er vistnok veldig sånn at han plukker ut elever han liker og ikke, og gir karakterer på grunnlag av det, og foreldres status i det offentlige.

At det foregår trynetillegg på forskjellige plasser er jo ikke noe nytt, er bare trist, i og med at de har fremtiden vår i deres hender.... og ikke tenker mer over akkurat det!

Jeg er jo generelt missfornøyd med lærerene på skolen vår, eller på avdelingen vår. Det er så ufattelig dårlig kommunikasjon mellom lærerne, det skjer ikke sjeldent at en eller annen lærer kommer inn uten å vite hva vi holder på med, eller å ha blitt informert.

Læreren det gjelder har vel igrunn ligget på veldig tynn is lenge nå, på grunn av trakasering av kolegaer. Så når jeg tok det opp med den ene læreren idag så bare himlet h*n med øynene, og virket ikke veldig sjokkert over hendelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tipper du har misforstått litt jeg. At lærere liker enkelte elever bedre enn andre, er selvfølgelig ikke noe nytt. Men at en lærer sitter med åpen dør og på fullt alvor snakker åpent om hva slags yrke elevene har, bør jeg ikke gi ham/henne litt høyere karakterer, med en kollega, høres spesielt ut, for å si det mildt.

Og hvordan hører man at noen er sjokkert hvis de ikke sier noe? Et gisp? Et iik? Og hvorfor sluttet de ikke å snakke når du åpnet døren? Jeg kan tenke meg mange måter å misforstå den type samtale på. For eksempel i betydning: Han har ressurssterke foreldre, det er ikke rart at han oftest leverer gode oppgaver på.

Og så håper jeg at jeg ikke blir overhørt når jeg snakker med noen, for jeg har langt styggere humor enn "Hm, kanskje vi skal gi ham 6, han har tross alt en statsministerpappa."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dagen i dag var en kontrast til i går. Foruten en biltur til nærmeste bygdesentrum for å handle var vi bare hjemme. Vi hang utenfor mens naboen var inne og handlet. Ede var mer ufokusert og distrahert av de enkle omgivelsene med få mennesker enn han var på de travle stedene i går. Halvhjertede pliktsitter med beina i alle retninger med mange failed cues. Ingen iver av mestring, unntatt i det nyeste han har lært, som er å snurre en runde og rygge inn mellom beina. Den var han ivrig med. Ellers lett distrahert av de få forstyrrelsene som var. Hadde det ikke vært for HD-frykten hadde jeg benyttet "terrenget" til parkour trening, men jeg er livredd for hoftene hans, så den typen trening påbegynnes ikke før han er et godt stykke inn i puberteten. Håper fortsatt vi klarer utvikle god kroppsbevissthet og motorikk.  Gikk tom for godbiter til sladretrening et par minutter før naboen kom ut igjen, så jeg måtte overlate Ede til ham uten godis. Det ble visst konsert, med klimaks da Ede gjennom vinduet så meg stå i kassen. Han hadde fått panikkanfall da jeg gikk inn, på tross av at han har en kjempegod relasjon til naboen. Gjensynsgleden var 🐾💕 Fikk meg til å tenke på et visdomsord: — Lås bikkja og kona/mannen ned i bagasjerommet på en sedan i noen timer. Se hvem av de to som er glad for å se deg når du åpner igjen 😉 Viktig å huske om en noen gang befinner seg i konflikt med en kjæreste som stiller ultimatum om hunden. Aldri sett et eksemplar av den illojale arten homo sapiens over hunden. Det er uteliggere med hund som er lykkeligere enn ektefeller med fine hus.    Vi gikk en tur på kvelden som resulterte i sandyner inne, selv etter en grundig tørk i gangen. Riesen har ikke den mest funksjonelle og praktiske pelsen å ferdes på bygda med. Suger til seg. De MENGDENE størknet gjørmesand..  Første gang jeg har fått bruke ullrake på ham uten å måtte skjerme meg mot drapsforsøk. Som om han forstod at Coat Prince'n var hjelpsom nå. Ubehagelig, though, og klagde litt, men lot meg, uten en eneste godbit i nærheten. Etterpå ble det et bad. Beste så langt. Kun et par anledninger av lyst til å rygge ut av dusjen, ellers helt kewl med å bli sjamponert og skylt keitete med en hånd mens den andre holdt et steady supply av frosne kjøttboller å slikke på. Selv skjegget og barten fikk jeg sjamponere og skylle mens han klarte gomle uten å få såpe i munnen. Vi er et supert team 👍🏼 Måtte pause for å sjekke med Grok om han kunne komme opp med et like catchy navn på frosne råkjøttboller som "Ice Cream". Vi ble enige om Frostballs som er gøy å si, men det var mange kandidater i mange kombinasjoner av synonymer, derfor fikk Ede chillballs i dusjen, mens jeg fikk frostbites av å holde de.  Han klagde ikke. Var kosete og god og helt rolig ved håndkletørking uten bestikkelser etterpå. Helt utrolig hva et helt måltid av bare frostballs gjør med relasjonen 🥰 ..eller kanskje han var kald og frøs 🥶 og ville varme seg på meg. Også en mulighet. Nå sover han søtt og intetanende om at muttern har bestemt seg for å bare gå byturer på så ren asfalt som mulig de nærmeste dagene. Trenger lære ham å overlate husarbeid til husmor før han kan dra inn så mye sand igjen. Ikke helt enkelt når mopp og kost og kluter i bevegelse er de aller gøyeste lekene han vet om. I likhet med håndklær og klær og sengetøy og muttern og ting som dingler og gjenstander som ligger stille og whatever, så er rengjøringsutstyr også de morsomste bitelekene som finnes.  Plan for i morgen: Leave it med distraksjoner  Bli sittende/liggende/stående med distraksjoner  Hold posisjon urørlig (fordi vi skal opp i ansiktet nær øynene med saks snart  Klippe klør og potepels. Se an humøret hans og kanskje prøve med maskin på potene igjen. ...eller saks. Det blir antagelig saks fordi jeg blir utålmodig på et punkt hvor han bare øker i stress. Potene er precious. Veldig cautious om de.  Klippe kropp og bein med maskin Gå tur på tørr asfalt  Whatever vi får av innfall som passer i øyeblikket  Også, Milepæl: Første virkelige vokterbjeff, 14 uker. Det var alvor. Nabo som har vært bortreist en uke kom gående gjennom porten i mørket. Silhuett med stor bag. Det var reelt alvor for Ede. Dypeste vokterbjeffene lød plutselig fra den lille valpen, og han gikk selvstendig til enden av båndet med høy hale for å ta seg av denne trusselen selv. Reagerte på kontaktlyd fra meg og kom inn igjen, men lot ikke guard down før han var i nærkontakt og gjenkjente ham.  Usikker på om det var rett av meg å la ham selvstendig gå frem til naboen med den attituden der. Rådene fra de som driver med Den Typen Hund er å utøve lederskap ved å be ham bak meg. Jeg tenkte at siden han kjenner naboen skulle han få gå frem selv og oppdage at det ikke var noen trussel, men en bekjent. Jeg vet ikke helt hva fasitsvaret er. Antakelig er det at han går bak når jeg ber ham, men jeg trenger ikke be ham hver gang. Om jeg reelt ber ham bak fordi jeg frykter for noens liv og helse, så tror jeg ikke det vil berolige ham ^^ Om jeg ber ham bak fordi jeg ikke ønsker at han skal hilse ivrig på personen er det et annet scenario. Jeg ser ikke noe galt i å være inkonsekvent på det. 
    • Ok, det var bra. Ja det gir mer mening i land med større smitttepress. 
    • Dette med beskyttelse opp til 12 uker er en gammel greie, og mest utbredt i Utlandet, ja. Jeg ville definitivt unngår samvær med ukjente hunder fram til andre vaksine, men ikke noe særlig mer enn det tror jeg. Kanskje det hadde vært annerledes om jeg hadde bodd i et land med mer smittsomme dyresykdommer.
    • Hehe, ja tida går. Pax ble gammel og grå, og litt døv. Men ung til sinns hele livet   Godt å høre at de gamle bøkene gjelder enda. Har ikke glemt alt, men litt oppfrisking må nok til. Holder meg nok fortsatt på den positive delen av spekteret.  Blir ny rase også denne gangen så det blir spennende   Der bekrefter du inntrykket jeg også har fått av det som rører seg på sosiale medier. Mange selvoppnevnte eksperter og mer eller mindre kvalifiserte "trenere". Typisk at det går i pendler. Men som Simira sier så er det jo mye US/UK innhold. der, i hvert fall på mine feeds. Som sagt så holder jeg meg til det positive.  Men når sant skal sies høres det jo ganske kjent ut som for 10-15 år siden. Nye aktører, samme show 😋 Hørte/leste forresten noe om at valper ikke skal settes ned på gress/tas med ut i verden før de er vaksinerte? Må bæres rundt om de skal miljøtrenes og sosialiseres før 12 uker (og det bør de jo). Det er vel en UK/US greie? Har ikke hørt om slikt her før. Mener ikke hilse på alt som rører seg altså, men gå på bakken må da gå an? 
    • @MaskotMen alt det du nevner høres ut som amerikanske og europeiske trender. Selv om det såklart er mange som følger ulike sosiale media internasjonalt, så er det ofte ikke representativt for hva som faktisk beveger seg og skjer i de aktive hundetreningsmiljøene i Norge. Heldigvis. Dessuten, om du søker på begrep som "positive reinforcement" "fearfree" etc, så får du garantert masse innhold da også. Det handler litt om hva man velger å fokusere på, følge, og lytte til. Til en viss grad kan det være nyttig å følge med på hva som beveger seg utenfor egne kretser også, men det kan være greit å være litt bevisst på hvordan algoritmer fungerer i sosiale media. Samt at det du ser på blir også vist til din krets, så det spres ytterligere.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...