Gå til innhold
Hundesonen.no

Trynefaktor opplegg


ipadda

Recommended Posts

Idag på skolen gikk jeg opp på kontoret for å prate med kontaktlæreren min angående en oppgave vi har og spørsmål om å få skrive meg ut for å ta noen bilder.

Da jeg kom opp satt det to lærere å rettet den forrige oppgaven vår (de skal alltid være to stk når de retter slike oppgaver) og idet jeg lukket opp døren så satt de å rettet oppgaven til en "middels" elev... jeg fikk med meg navn og hele greien...

Da den ene læreren presterte å si "h*n har en far som er veldig viktig i politikken , blabla... det betyr jo litt det?" jeg hørte at den andre læreren ble ganske sjokkert men svarte ikke. Han sa "vel, oppgaven hans/hennes er verdt en 4´er, men jeg setter på en karakter"..... jeg bare snudde i døren, jeg hadde lite lyst å snakke med læreren min da!

Nå lurer jeg litt på om jeg skal gå videre med det. Men jeg vet jo ikke om de har satt han/henne opp en karakter, eller om det var noe han sa for tull? Om h*n har satt eleven opp i karakter på grunnlag av noe faren er, så blir jo det veldig feil for oss som kanskje ikke har foreldre med "høye stillinger" .... Jeg blir ganske sinna jeg, og spørsmålet er... Hva gjør jeg nå?

Den læreren det gjelder er veldig sånn at han gjør veldig forskjell på elever. Han er veldig trynefaktor lærer, han bestemmer seg for at "den og den liker jeg ikke" og gjør hva som står i hans makt for å ødelegge. Dette gjelder ikke meg, jeg føler ikke at jeg stille svakt hos ham, men syns forferdelig synd på de som blir stemplet som "tapere" i hans øyner... og jeg blir rett å slett frustrert på deres vegne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo prøve å høre med personen det gjelder om hvilken karakter hun eller han fikk, bare for å se om læreren satt personen opp en karakter?

Hvis ikke, så hadde jeg nok bare latt det gå.

Hadde læreren virkelig satt opp karakteren så hadde jeg lagt et hel**** :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo prøve å høre med personen det gjelder om hvilken karakter hun eller han fikk, bare for å se om læreren satt personen opp en karakter?

Hvis ikke, så hadde jeg nok bare latt det gå.

Hadde læreren virkelig satt opp karakteren så hadde jeg lagt et hel**** :D

Ja. Jeg har ikke tenk å gjøre noe, men jeg kommer definitivt til å spørre personen det gjelder hvilke karakter h*n fikk. Hvis det stemmer at han fikk 5, så komme jeg nok til å gå til avdelingsleder å gi beskjed om hvordan han er, hvordan han stempler folk på grunnlag av foreldres roller i hverdagen.... Jeg får nok bare avvente det å se hvordan det utvikler seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forhåpentligvis (og sannsynligvis...?) var det ment som en spøk som aldri var tenkt å komme lengre enn til den andre læreren. Det hender at også lærere slenger ut av seg uheldige bemerkninger innimellom, sannsynligvis mye oftere enn det burde skje... Blir sagt utrolig mye rart (og dumt) på vårt arbeidsrom innimellom iallefall, heldigvis stikker ikke ting særlig dypt. Men vi burde kanskje bli mye flinkere til å tenke over hva vi sier og hvem som kan overhøre det alle sammen... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forhåpentligvis (og sannsynligvis...?) var det ment som en spøk som aldri var tenkt å komme lengre enn til den andre læreren. Det hender at også lærere slenger ut av seg uheldige bemerkninger innimellom, sannsynligvis mye oftere enn det burde skje... Blir sagt utrolig mye rart (og dumt) på vårt arbeidsrom innimellom iallefall, heldigvis stikker ikke ting særlig dypt. Men vi burde kanskje bli mye flinkere til å tenke over hva vi sier og hvem som kan overhøre det alle sammen... :D

Vel, det kan nok hende at det bare var en spøk, men dessverre finnes det alt for mange lærere som faktisk er slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gi beskjed til skolens ledelse om dette du. Slikt skal ikke forekomme, men desverre skjer det alt for oftte, ikke bare på skoler men også innen andre steder - arbeidsplasser f.eks. Men at en lærer gjør slik, det skal man ikke godta.

Har jobbet på skole selv i en periode, og det er mye trynetillegg der og dømming av elever basert på foreldre og foreldres oppførsel. Dersom en forelder f.eks tør si fra om ting som de mener ikke er bra, så skjer det alt for ofte at barnet får mer pepper enn de andre elevene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jobbet på skole selv i en periode, og det er mye trynetillegg der og dømming av elever basert på foreldre og foreldres oppførsel. Dersom en forelder f.eks tør si fra om ting som de mener ikke er bra, så skjer det alt for ofte at barnet får mer pepper enn de andre elevene.

Det der har jeg faktisk aldri på noen måte vært borti! Selv ikke de minst "seriøse" av mine kolleger har jeg vært borti at gjør sånt... Trynetillegg eksisterer nok på forskjellige måter, iallefall på den måten at hyggelige elever får mer hjelp/mer "slækk" og sikkert også bedre karakterer, men har virkelig ikke vært borti at foreldrene og deres status har påvirket pepring! Har ikke jobbet så mye i grunnskolen, men håper da virkelig det ikke er så annerledes der heller!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har aldri vore borti at foreldre eller anna har hatt noko å seie for elevar sine karakterar eller undervisninga. Eg ville ha snakka med elev det gjald, finne ut om kva ho fekk. Eller så ville eg gått rett til ein lærar/fagansvarleg å snakka med dei eller evt. ein lærar du stolar på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der har jeg faktisk aldri på noen måte vært borti! Selv ikke de minst "seriøse" av mine kolleger har jeg vært borti at gjør sånt... Trynetillegg eksisterer nok på forskjellige måter, iallefall på den måten at hyggelige elever får mer hjelp/mer "slækk" og sikkert også bedre karakterer, men har virkelig ikke vært borti at foreldrene og deres status har påvirket pepring! Har ikke jobbet så mye i grunnskolen, men håper da virkelig det ikke er så annerledes der heller!

Nå skrev ikke jeg foreldrenes status, men at barn av de foreldre som har sagt fra/klaget har fått mindre rettferdig behandling enn barn hvis foreldre ikke sier i fra. Opplever slik i barnehagenn hvor mine nevøer også gikk, der var det stor forskjellsbehandling, men der var det etter statusen foreldrene hadde. Money talks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skrev ikke jeg foreldrenes status, men at barn av de foreldre som har sagt fra/klaget har fått mindre rettferdig behandling enn barn hvis foreldre ikke sier i fra. Opplever slik i barnehagenn hvor mine nevøer også gikk, der var det stor forskjellsbehandling, men der var det etter statusen foreldrene hadde. Money talks.

Hmmm.... jojo, det kan jo være mulig at sånt kan skje, men synes det er heller merkelig om dette skal være tilfelle i videregående skole (som Tatijana faktisk går på) hvor man har heller lite kontakt med foreldre. Men ting kan selvfølgelig skje så er man misfornøyd med behandlig man har fått er rektor (evt kontaktlærer/mellomleder) rette vedkommende å snakke med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjipt at det skal være slikt noen plasser..!

Tok du det opp med noen i dag? Hvordan gikk det?

Fikk ikke tatt det opp da ingen av de lærerene som faktisk satt å rettet var på skolen idag.

Men den læreren det gjelder er vistnok veldig sånn at han plukker ut elever han liker og ikke, og gir karakterer på grunnlag av det, og foreldres status i det offentlige.

At det foregår trynetillegg på forskjellige plasser er jo ikke noe nytt, er bare trist, i og med at de har fremtiden vår i deres hender.... og ikke tenker mer over akkurat det!

Jeg er jo generelt missfornøyd med lærerene på skolen vår, eller på avdelingen vår. Det er så ufattelig dårlig kommunikasjon mellom lærerne, det skjer ikke sjeldent at en eller annen lærer kommer inn uten å vite hva vi holder på med, eller å ha blitt informert.

Læreren det gjelder har vel igrunn ligget på veldig tynn is lenge nå, på grunn av trakasering av kolegaer. Så når jeg tok det opp med den ene læreren idag så bare himlet h*n med øynene, og virket ikke veldig sjokkert over hendelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tipper du har misforstått litt jeg. At lærere liker enkelte elever bedre enn andre, er selvfølgelig ikke noe nytt. Men at en lærer sitter med åpen dør og på fullt alvor snakker åpent om hva slags yrke elevene har, bør jeg ikke gi ham/henne litt høyere karakterer, med en kollega, høres spesielt ut, for å si det mildt.

Og hvordan hører man at noen er sjokkert hvis de ikke sier noe? Et gisp? Et iik? Og hvorfor sluttet de ikke å snakke når du åpnet døren? Jeg kan tenke meg mange måter å misforstå den type samtale på. For eksempel i betydning: Han har ressurssterke foreldre, det er ikke rart at han oftest leverer gode oppgaver på.

Og så håper jeg at jeg ikke blir overhørt når jeg snakker med noen, for jeg har langt styggere humor enn "Hm, kanskje vi skal gi ham 6, han har tross alt en statsministerpappa."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...