Gå til innhold
Hundesonen.no

Trynefaktor opplegg


ipadda

Recommended Posts

Idag på skolen gikk jeg opp på kontoret for å prate med kontaktlæreren min angående en oppgave vi har og spørsmål om å få skrive meg ut for å ta noen bilder.

Da jeg kom opp satt det to lærere å rettet den forrige oppgaven vår (de skal alltid være to stk når de retter slike oppgaver) og idet jeg lukket opp døren så satt de å rettet oppgaven til en "middels" elev... jeg fikk med meg navn og hele greien...

Da den ene læreren presterte å si "h*n har en far som er veldig viktig i politikken , blabla... det betyr jo litt det?" jeg hørte at den andre læreren ble ganske sjokkert men svarte ikke. Han sa "vel, oppgaven hans/hennes er verdt en 4´er, men jeg setter på en karakter"..... jeg bare snudde i døren, jeg hadde lite lyst å snakke med læreren min da!

Nå lurer jeg litt på om jeg skal gå videre med det. Men jeg vet jo ikke om de har satt han/henne opp en karakter, eller om det var noe han sa for tull? Om h*n har satt eleven opp i karakter på grunnlag av noe faren er, så blir jo det veldig feil for oss som kanskje ikke har foreldre med "høye stillinger" .... Jeg blir ganske sinna jeg, og spørsmålet er... Hva gjør jeg nå?

Den læreren det gjelder er veldig sånn at han gjør veldig forskjell på elever. Han er veldig trynefaktor lærer, han bestemmer seg for at "den og den liker jeg ikke" og gjør hva som står i hans makt for å ødelegge. Dette gjelder ikke meg, jeg føler ikke at jeg stille svakt hos ham, men syns forferdelig synd på de som blir stemplet som "tapere" i hans øyner... og jeg blir rett å slett frustrert på deres vegne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo prøve å høre med personen det gjelder om hvilken karakter hun eller han fikk, bare for å se om læreren satt personen opp en karakter?

Hvis ikke, så hadde jeg nok bare latt det gå.

Hadde læreren virkelig satt opp karakteren så hadde jeg lagt et hel**** :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo prøve å høre med personen det gjelder om hvilken karakter hun eller han fikk, bare for å se om læreren satt personen opp en karakter?

Hvis ikke, så hadde jeg nok bare latt det gå.

Hadde læreren virkelig satt opp karakteren så hadde jeg lagt et hel**** :D

Ja. Jeg har ikke tenk å gjøre noe, men jeg kommer definitivt til å spørre personen det gjelder hvilke karakter h*n fikk. Hvis det stemmer at han fikk 5, så komme jeg nok til å gå til avdelingsleder å gi beskjed om hvordan han er, hvordan han stempler folk på grunnlag av foreldres roller i hverdagen.... Jeg får nok bare avvente det å se hvordan det utvikler seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forhåpentligvis (og sannsynligvis...?) var det ment som en spøk som aldri var tenkt å komme lengre enn til den andre læreren. Det hender at også lærere slenger ut av seg uheldige bemerkninger innimellom, sannsynligvis mye oftere enn det burde skje... Blir sagt utrolig mye rart (og dumt) på vårt arbeidsrom innimellom iallefall, heldigvis stikker ikke ting særlig dypt. Men vi burde kanskje bli mye flinkere til å tenke over hva vi sier og hvem som kan overhøre det alle sammen... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forhåpentligvis (og sannsynligvis...?) var det ment som en spøk som aldri var tenkt å komme lengre enn til den andre læreren. Det hender at også lærere slenger ut av seg uheldige bemerkninger innimellom, sannsynligvis mye oftere enn det burde skje... Blir sagt utrolig mye rart (og dumt) på vårt arbeidsrom innimellom iallefall, heldigvis stikker ikke ting særlig dypt. Men vi burde kanskje bli mye flinkere til å tenke over hva vi sier og hvem som kan overhøre det alle sammen... :D

Vel, det kan nok hende at det bare var en spøk, men dessverre finnes det alt for mange lærere som faktisk er slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gi beskjed til skolens ledelse om dette du. Slikt skal ikke forekomme, men desverre skjer det alt for oftte, ikke bare på skoler men også innen andre steder - arbeidsplasser f.eks. Men at en lærer gjør slik, det skal man ikke godta.

Har jobbet på skole selv i en periode, og det er mye trynetillegg der og dømming av elever basert på foreldre og foreldres oppførsel. Dersom en forelder f.eks tør si fra om ting som de mener ikke er bra, så skjer det alt for ofte at barnet får mer pepper enn de andre elevene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jobbet på skole selv i en periode, og det er mye trynetillegg der og dømming av elever basert på foreldre og foreldres oppførsel. Dersom en forelder f.eks tør si fra om ting som de mener ikke er bra, så skjer det alt for ofte at barnet får mer pepper enn de andre elevene.

Det der har jeg faktisk aldri på noen måte vært borti! Selv ikke de minst "seriøse" av mine kolleger har jeg vært borti at gjør sånt... Trynetillegg eksisterer nok på forskjellige måter, iallefall på den måten at hyggelige elever får mer hjelp/mer "slækk" og sikkert også bedre karakterer, men har virkelig ikke vært borti at foreldrene og deres status har påvirket pepring! Har ikke jobbet så mye i grunnskolen, men håper da virkelig det ikke er så annerledes der heller!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har aldri vore borti at foreldre eller anna har hatt noko å seie for elevar sine karakterar eller undervisninga. Eg ville ha snakka med elev det gjald, finne ut om kva ho fekk. Eller så ville eg gått rett til ein lærar/fagansvarleg å snakka med dei eller evt. ein lærar du stolar på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der har jeg faktisk aldri på noen måte vært borti! Selv ikke de minst "seriøse" av mine kolleger har jeg vært borti at gjør sånt... Trynetillegg eksisterer nok på forskjellige måter, iallefall på den måten at hyggelige elever får mer hjelp/mer "slækk" og sikkert også bedre karakterer, men har virkelig ikke vært borti at foreldrene og deres status har påvirket pepring! Har ikke jobbet så mye i grunnskolen, men håper da virkelig det ikke er så annerledes der heller!

Nå skrev ikke jeg foreldrenes status, men at barn av de foreldre som har sagt fra/klaget har fått mindre rettferdig behandling enn barn hvis foreldre ikke sier i fra. Opplever slik i barnehagenn hvor mine nevøer også gikk, der var det stor forskjellsbehandling, men der var det etter statusen foreldrene hadde. Money talks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skrev ikke jeg foreldrenes status, men at barn av de foreldre som har sagt fra/klaget har fått mindre rettferdig behandling enn barn hvis foreldre ikke sier i fra. Opplever slik i barnehagenn hvor mine nevøer også gikk, der var det stor forskjellsbehandling, men der var det etter statusen foreldrene hadde. Money talks.

Hmmm.... jojo, det kan jo være mulig at sånt kan skje, men synes det er heller merkelig om dette skal være tilfelle i videregående skole (som Tatijana faktisk går på) hvor man har heller lite kontakt med foreldre. Men ting kan selvfølgelig skje så er man misfornøyd med behandlig man har fått er rektor (evt kontaktlærer/mellomleder) rette vedkommende å snakke med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjipt at det skal være slikt noen plasser..!

Tok du det opp med noen i dag? Hvordan gikk det?

Fikk ikke tatt det opp da ingen av de lærerene som faktisk satt å rettet var på skolen idag.

Men den læreren det gjelder er vistnok veldig sånn at han plukker ut elever han liker og ikke, og gir karakterer på grunnlag av det, og foreldres status i det offentlige.

At det foregår trynetillegg på forskjellige plasser er jo ikke noe nytt, er bare trist, i og med at de har fremtiden vår i deres hender.... og ikke tenker mer over akkurat det!

Jeg er jo generelt missfornøyd med lærerene på skolen vår, eller på avdelingen vår. Det er så ufattelig dårlig kommunikasjon mellom lærerne, det skjer ikke sjeldent at en eller annen lærer kommer inn uten å vite hva vi holder på med, eller å ha blitt informert.

Læreren det gjelder har vel igrunn ligget på veldig tynn is lenge nå, på grunn av trakasering av kolegaer. Så når jeg tok det opp med den ene læreren idag så bare himlet h*n med øynene, og virket ikke veldig sjokkert over hendelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tipper du har misforstått litt jeg. At lærere liker enkelte elever bedre enn andre, er selvfølgelig ikke noe nytt. Men at en lærer sitter med åpen dør og på fullt alvor snakker åpent om hva slags yrke elevene har, bør jeg ikke gi ham/henne litt høyere karakterer, med en kollega, høres spesielt ut, for å si det mildt.

Og hvordan hører man at noen er sjokkert hvis de ikke sier noe? Et gisp? Et iik? Og hvorfor sluttet de ikke å snakke når du åpnet døren? Jeg kan tenke meg mange måter å misforstå den type samtale på. For eksempel i betydning: Han har ressurssterke foreldre, det er ikke rart at han oftest leverer gode oppgaver på.

Og så håper jeg at jeg ikke blir overhørt når jeg snakker med noen, for jeg har langt styggere humor enn "Hm, kanskje vi skal gi ham 6, han har tross alt en statsministerpappa."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Takk for råd 😊.Han har opplevd å utforsket mye på de 2 uker han har vært med meg .Men tror det lett kan bli for mye inntrykk på en gang .Mulig jeg skal ta frem Valpe gården .Kom på at den brukte jeg til forrige hund .Den er 90* 90 .Jeg satt stoff buret der når min forrige hund skulle slappe av .Jeg har som sagt helt glemt rutiner jeg hadde på forrige hund .Takk for «oppfriskning «
    • Det er lett å glemme hvor krevende valpetiden faktisk er. Å holde lek utendørs synes jeg er en fin regel, men ha gjerne tyggeleger tilgjengelig innendørs for å begrense tygging på uønskede ting. Han er jo fortsatt en baby som vokser og oppdager verden i stort tempo. Det er viktig å ha noen rolige dager innimellom, men jeg tenker også at det er viktig å dra litt rundt og oppleve ulike miljøer, treffe ulike folk, underlag, lyder, lukter osv. Dra på oppdagelsesferd ihvertfall et par dager i uken. Lek og oppdagelse i eget tempo er fint. Her går det an å skille mellom kjedelige, korte lufteturer for å gjøre fra seg, og lengre turer for å leke, oppdage og trene litt. Lær valpen tydelig skille mellom disse. Inne tenker jeg også at det er greit å skille tydelig mellom ro og aktivitet. Men såklart, er valpen aktiv så bruk det, tren en kort økt med kontakt eller øvelser, ta en kort pause og en liten økt til, og så prøv å avslutte. Du kan jo gjerne avlutte alle økter med å jobbe med å gå å legge seg i senga/teppet/plassen, så han lærer å gå dit og slappe av etter aktivitet.
    • Hei  Jeg har en chi valp gutt på nå 12 uker .Dette er min andre chihuahua valp . Min forrige ble 12 år. Merker jo at denne valpen er 10 ganger mer hyper en den jeg hadde .   Føler jeg har glemt ut igjen Valpe stadiet .vet jo at det er en periode der man må forvente at det går litt i « hundre «  Den forrige chi var mye roligere og var lettere å roe ned . Håper å få noe råd -føler meg som en nybegynner igjen . Vi er mye ute -leker og han får sosialisering  vi holder lek til utendørs -inne forsøker jeg mental stimulering .Han klarer ikke roe seg inne .Han har nå vært hos meg i nesten 2 uker .Ble veldig raskt husvarm  Han har leker og tygge ting tilgjengelig inne Er det en ide å fjerne leker inne ? Er heller ikke lett å vite om han er understimulert eller overstimulert Håper på noen innspill her for hva som har fungert for andre           
    • Vi hadde en skikkelig ups and downs tur i går. Skulle "bare" på Posten og hente en pakke. Dr. Jekyll og Mr. Hyde ble med. På tur til bussen vekslet han mellom å være nevnte. Knallbra adferd avbrutt av skikkelig problematferd. Det ble bykset og bjeffet og knurret. Det ble gått aldeles eksemplarisk pent. Vanskelig å si hva som utløste det ene eller det andre. Han reagerte da naboer kom syklende med hund. De var åpenbart også på opplæring, gitt hvordan vi fikk et stresset og angstfylt tilrop bakfra om vi kunne stå i ro mens de passerte. Det skulle gå fint, trodde jeg, og ba Ede om en sitt jeg forventet han skulle mestre. Fysisk nærkontakt med en annen hund har han ikke hatt siden han flyttet fra oppdretter, så ingen forventninger om det når han ser en, og sladretrening på passering av mennesker har resultert i en svært høy suksessrate nå. Han bare overser de fleste uten å engang forvente belønning. Passerende syklister som kommer bakfra er vi IKKE i mål med. De ser antakelig ut som en kombinasjon av leketøy og deilige kjøttstykker, men disse kom så sakte, jeg trodde ikke det skulle trigge noen byttedrift. Til min overraskelse reagerte Ede mer enn han vanligvis gjør på Tour de Finance racerne som pleier trene på denne strekningen. Først ble jeg bekymret for et nyoppstått problem med utagering på hunder. Så forsto jeg at dette handlet om en slags misunnelse og en reaksjon på lovbrudd. Brudd på naturlovene. Hunder og sykler har vi nemlig ikke observert sammen før. Sykler er kjempespennende, og disse hundene fikk altså lov til å løpe sammen med syklene?! "The audacity! Stop in the name of the law! Jeg vil også være med! Hvem **** tror dere dere er?! Er ikke vi i familie? Dere lukter kjent! SVIKERE!" Vel. Han roet seg ned igjen en stund etter at de var forsvunnet ut av syne, og alt gikk vel til vi kom av bussen. Nå var han høy på mestring fra å gå ned trappen og en trang til å undersøke og kontrollere kjente omgivelser han ikke har vært i på en stund. Vanskelig å få kontakt med. Brukte lang tid på å komme oss til Posten fordi han var helt i sin egen verden angående omgivelsene. Ham ville utforske og kontrollere, han ville FREM og han var vokal om det. Det ble full stopp hver gang han strammet båndet uten å stoppe og vente på meg. Det ble full stopp hver gang han bjeffet av frustrasjon. Det ble lange stopper for å vente på kontakt. Heldigvis har han forstått hva som skal til for å utløse fremdrift og hva som er "straffen" for stressbetont dårlig adferd. Jeg trenger knapt be ham, han legger seg rett ned og later som han slapper av - regelrett skuespiller avslappet. Om ikke haka på bakken temmelig umiddelbart utløser videre fremdrift, så slenger han seg på hofta, krøller den ene fremlabben og SKUESPILLER relaxed AF for å komme fortere videre.  Strekningen fra bussen til Posten tok så lang tid fordi han ikke evnet oppføre seg, vi måtte avblåse planen om å busse tilbake, og istedenfor ta beina fatt og trene mer på å gå pent og rolig for å komme oss hjem igjen.  Omsider fremme ved Posten brukte vi også lang tid på å komme oss inn, pga ivrige byks frem fra hver eneste pent utførte straffestopp med bøtesitt. Virker som han gjør det med viten og vilje. Trigger en ny straffesitt i håp om å innkassere. Ikke helt forstått konseptet ennå. At en straffesitt belønnes med videre fremdrift. For ham er en sitt en sitt, foreløpig. Sitt pleier som regel å medføre en eller annen form for belønning, enten ved å holde den en stund eller å bli bedt om noe annet som så belønnes, så han bykser altså ut av sitten når jeg gir klar for å gå videre uten å ha belønnet, for å trigge meg til å be om en ny sitt i håp om belønning. Dette kan ta litt tid. Endelig inne på Posten kom vi oss for første gang gjennom seansen uten lyd, fordi jeg var godt forberedt. Kjørte en sitt med belønning (tørrforkule, jeg prøver fase ut, men lek var malplassert i settingen) for hver halvmeter inn gjennom døren og slapp ikke fokus fra ham mens betjeningen scannet kode og hentet pakke. Han var IVRIG spent, men vi kom oss gjennom det hele uten en lyd og uten poter på disken. Gedigen lettelse. Her er det håp.  Så var det å ta fatt på den 40 minutter lange driiiikjedelige strekka langs bilveien. Nesten strakt. Laaaange rett frem strekker med åker på ene siden og vei på den andre. Veldig lite som skjer og det føles som det går frustrerende sakte fordi en kan se så langt fremover. Denne strekningen har vi gått mange ganger før, både hele og deler av den, og HVER GANG har Ede fått utbrudd. Den er for kjedelig. Det er frustrerende å se bilene fare forbi mens vi nær snegler avgårde på stedet hvil ifht landskapet.  I tillegg lukter det tydeligvis hund fra enkelte av bilene. Jeg forstod det da en schæferoppdretter kom fra treningsbane og kjørte ut på hovedveien ~20 meter foran oss. Det tok sekunder før Ede ble merkbart alert og gikk opp i stress. Han forbinder lukten av andre hunder med trening. Utløser sterke forventninger i ham. Jeg innså med ett at dette antakelig er tilfellet med mange av bilene som passerer på veien. De eimer av hund. Ga meg delvis svar på hva som får ham til å gå så opp og ned i stress langs den strekningen der. Det har tidligere vært en gåte for meg hvorfor han plutselig stresser, så roer seg ned og går avslappet, for så å plutselig gå opp i stress igjen. Den passerende schæferoppdretteren ga meg svaret på det.  Men, så hadde Ede noen virkelig stygge utbrudd. Plutselige raptuser med påfølgende aggresjon mot meg pga frustrasjon med de selvpåførte rykkene i halsbåndet, tror jeg. Raptusene starter med vill byksing og så vender han seg mot meg i raseri fordi han sitter fast i båndet. I sele har han ikke blitt aggressiv mot meg under disse plutselige raptusene. Halsbåndet er tydeligvis mer smertefullt når han rykker til sånn. Nå var han direkte truende. RASENDE. Truet med å gjøre alvor av å rive meg i filler i sinne. Såpass skremmende at jeg vurderte om han kanskje skal gå med munnkurv en stund fremover. Han nærmer seg pubertet.. Men han roer seg fort og oppfører plutselig eksemplarisk igjen. Avslappet kroppsspråk. Går pent. Massivt hodebry å prøve forstå triggerene for både stress og ro. Det hele ga lite mening for meg. Omtrent halvparten av turen var eksemplarisk adferd. Utbruddene utgjorde kun en liten del. Det i mellom der var irriterende, men tolererbar vimsing, stramt bånd uten å trekke i fremdriftsstress. Han er flink til å ikke trekke, men det bygger seg tydelig opp frustrasjon over min ufattelige treghet. Hvorfor kan jeg ikke alltid løpe? Han vet at jeg KAN løpe. Har gjort det før, så hvorfor gjør jeg det ikke hele tiden? Antakelig en tung medvirkende trigger for utbrudd mot meg.  Han var glad da vi nærmet oss hjemme. Lettet og glad og ville inn. Vel inne forventet jeg at han skulle sovne som en stein, som han pleier gjøre. Istedenfor å sovne forble han stresset. Peste. La seg ned, men sluttet ikke pese. Ble turen for lang? Nope. Dette har vi gjort før. Resultatet pleier å være rett i søvn. Det slo meg etterhvert at han kan ha fått i seg noe. Han har beitet en del i det siste, også tidligere på dagen. En lengre konsultasjon med Grok senere er jeg sikker på at den merkelige Jekyll og Hyde adferden, hvor han vekslet uforutsigbart mellom eksemplarisk avslappet adferd og voldsomme utbrudd skyldes ubehag fra smørblomst og hundekjeks. Jeg kan erindre at han var borti den ene hundekjeksen langs veggen rett utenfor her, og han kan ikke ha unngått å få i seg smørblomst sånn som han har gresset midt i klaser av dem. Han holdt på å kveles av å drikke vann (krampe i øsofagus?) da vi kom hjem, hvilket passer symptomene fra smørblomst.  Regner det som en case solved. Han hadde sterkt ubehag i slimhinnene og muligens også noe ubehag fra hundekjeks. Han ble frustrert de gangene han var oppmerksom på det, og avslappet når han hadde fokus på annet og ignorerte det. Antar munnkurv er unødvendig på tur så lenge vi klarer unngå beiting. Smørblomst har høysesong frem til juli og er ALL OVER THE PLACE her hvor vi bor, så dette blir spennende. 
    • Massiv milepæl nådd: Ede mestrer å gå av turbuss på egne bein 🥳 Det startet med at jeg holdt på å falle ned trappen med ham i armene. Løftet ham for tidlig. Bussen ble uventet stående i kø foran rundkjøring før holdeplassen. Det meste jeg hadde av krefter var allerede brukt på å løfte ham fra gulvet. 30 kg med lealaus teddybjørn i den fasongen der viste seg å være i overkant av min bæreevne over tid. Ikke bare armene, men alt av stabiliserende muskulatur fikk kjørt seg mens bussen stod, hakket og rykket, deretter ga full gass og svingte fort og brutalt gjennom den rundkjøringen, for så å svinge like brutalt inn i busslommen og nær bråstoppe. 30 kg ekstra på overkroppen er uvant å balansere på en buss i store bevegelser. Jeg forstår nå de som utfører brystreduksjon på en annen måte. Da det endelig ble tid for å gå av den ufrivillige karusellen der holdt jeg på å falle ned trappen og Ede fikk en overraskende bråslutt på mammadalttilværelsen på gullstol midt i den, uten noen annen mulighet enn å adlyde tyngdekraften og fartsretningen og fortsette ned trappen på egne bein — og det gikk FINT, til hans store overraskelse. Ny motivasjon til å lære Mr.T å gå ned den trappen der var født, og vi har nå, en uke senere lykkes med avstigning fra turbuss på egne ben 🥳 Det ble feiret med Vom og softis 🥰
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...