Gå til innhold
Hundesonen.no

Trynefaktor opplegg


ipadda

Recommended Posts

Idag på skolen gikk jeg opp på kontoret for å prate med kontaktlæreren min angående en oppgave vi har og spørsmål om å få skrive meg ut for å ta noen bilder.

Da jeg kom opp satt det to lærere å rettet den forrige oppgaven vår (de skal alltid være to stk når de retter slike oppgaver) og idet jeg lukket opp døren så satt de å rettet oppgaven til en "middels" elev... jeg fikk med meg navn og hele greien...

Da den ene læreren presterte å si "h*n har en far som er veldig viktig i politikken , blabla... det betyr jo litt det?" jeg hørte at den andre læreren ble ganske sjokkert men svarte ikke. Han sa "vel, oppgaven hans/hennes er verdt en 4´er, men jeg setter på en karakter"..... jeg bare snudde i døren, jeg hadde lite lyst å snakke med læreren min da!

Nå lurer jeg litt på om jeg skal gå videre med det. Men jeg vet jo ikke om de har satt han/henne opp en karakter, eller om det var noe han sa for tull? Om h*n har satt eleven opp i karakter på grunnlag av noe faren er, så blir jo det veldig feil for oss som kanskje ikke har foreldre med "høye stillinger" .... Jeg blir ganske sinna jeg, og spørsmålet er... Hva gjør jeg nå?

Den læreren det gjelder er veldig sånn at han gjør veldig forskjell på elever. Han er veldig trynefaktor lærer, han bestemmer seg for at "den og den liker jeg ikke" og gjør hva som står i hans makt for å ødelegge. Dette gjelder ikke meg, jeg føler ikke at jeg stille svakt hos ham, men syns forferdelig synd på de som blir stemplet som "tapere" i hans øyner... og jeg blir rett å slett frustrert på deres vegne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo prøve å høre med personen det gjelder om hvilken karakter hun eller han fikk, bare for å se om læreren satt personen opp en karakter?

Hvis ikke, så hadde jeg nok bare latt det gå.

Hadde læreren virkelig satt opp karakteren så hadde jeg lagt et hel**** :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo prøve å høre med personen det gjelder om hvilken karakter hun eller han fikk, bare for å se om læreren satt personen opp en karakter?

Hvis ikke, så hadde jeg nok bare latt det gå.

Hadde læreren virkelig satt opp karakteren så hadde jeg lagt et hel**** :D

Ja. Jeg har ikke tenk å gjøre noe, men jeg kommer definitivt til å spørre personen det gjelder hvilke karakter h*n fikk. Hvis det stemmer at han fikk 5, så komme jeg nok til å gå til avdelingsleder å gi beskjed om hvordan han er, hvordan han stempler folk på grunnlag av foreldres roller i hverdagen.... Jeg får nok bare avvente det å se hvordan det utvikler seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forhåpentligvis (og sannsynligvis...?) var det ment som en spøk som aldri var tenkt å komme lengre enn til den andre læreren. Det hender at også lærere slenger ut av seg uheldige bemerkninger innimellom, sannsynligvis mye oftere enn det burde skje... Blir sagt utrolig mye rart (og dumt) på vårt arbeidsrom innimellom iallefall, heldigvis stikker ikke ting særlig dypt. Men vi burde kanskje bli mye flinkere til å tenke over hva vi sier og hvem som kan overhøre det alle sammen... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forhåpentligvis (og sannsynligvis...?) var det ment som en spøk som aldri var tenkt å komme lengre enn til den andre læreren. Det hender at også lærere slenger ut av seg uheldige bemerkninger innimellom, sannsynligvis mye oftere enn det burde skje... Blir sagt utrolig mye rart (og dumt) på vårt arbeidsrom innimellom iallefall, heldigvis stikker ikke ting særlig dypt. Men vi burde kanskje bli mye flinkere til å tenke over hva vi sier og hvem som kan overhøre det alle sammen... :D

Vel, det kan nok hende at det bare var en spøk, men dessverre finnes det alt for mange lærere som faktisk er slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gi beskjed til skolens ledelse om dette du. Slikt skal ikke forekomme, men desverre skjer det alt for oftte, ikke bare på skoler men også innen andre steder - arbeidsplasser f.eks. Men at en lærer gjør slik, det skal man ikke godta.

Har jobbet på skole selv i en periode, og det er mye trynetillegg der og dømming av elever basert på foreldre og foreldres oppførsel. Dersom en forelder f.eks tør si fra om ting som de mener ikke er bra, så skjer det alt for ofte at barnet får mer pepper enn de andre elevene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jobbet på skole selv i en periode, og det er mye trynetillegg der og dømming av elever basert på foreldre og foreldres oppførsel. Dersom en forelder f.eks tør si fra om ting som de mener ikke er bra, så skjer det alt for ofte at barnet får mer pepper enn de andre elevene.

Det der har jeg faktisk aldri på noen måte vært borti! Selv ikke de minst "seriøse" av mine kolleger har jeg vært borti at gjør sånt... Trynetillegg eksisterer nok på forskjellige måter, iallefall på den måten at hyggelige elever får mer hjelp/mer "slækk" og sikkert også bedre karakterer, men har virkelig ikke vært borti at foreldrene og deres status har påvirket pepring! Har ikke jobbet så mye i grunnskolen, men håper da virkelig det ikke er så annerledes der heller!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har aldri vore borti at foreldre eller anna har hatt noko å seie for elevar sine karakterar eller undervisninga. Eg ville ha snakka med elev det gjald, finne ut om kva ho fekk. Eller så ville eg gått rett til ein lærar/fagansvarleg å snakka med dei eller evt. ein lærar du stolar på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der har jeg faktisk aldri på noen måte vært borti! Selv ikke de minst "seriøse" av mine kolleger har jeg vært borti at gjør sånt... Trynetillegg eksisterer nok på forskjellige måter, iallefall på den måten at hyggelige elever får mer hjelp/mer "slækk" og sikkert også bedre karakterer, men har virkelig ikke vært borti at foreldrene og deres status har påvirket pepring! Har ikke jobbet så mye i grunnskolen, men håper da virkelig det ikke er så annerledes der heller!

Nå skrev ikke jeg foreldrenes status, men at barn av de foreldre som har sagt fra/klaget har fått mindre rettferdig behandling enn barn hvis foreldre ikke sier i fra. Opplever slik i barnehagenn hvor mine nevøer også gikk, der var det stor forskjellsbehandling, men der var det etter statusen foreldrene hadde. Money talks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skrev ikke jeg foreldrenes status, men at barn av de foreldre som har sagt fra/klaget har fått mindre rettferdig behandling enn barn hvis foreldre ikke sier i fra. Opplever slik i barnehagenn hvor mine nevøer også gikk, der var det stor forskjellsbehandling, men der var det etter statusen foreldrene hadde. Money talks.

Hmmm.... jojo, det kan jo være mulig at sånt kan skje, men synes det er heller merkelig om dette skal være tilfelle i videregående skole (som Tatijana faktisk går på) hvor man har heller lite kontakt med foreldre. Men ting kan selvfølgelig skje så er man misfornøyd med behandlig man har fått er rektor (evt kontaktlærer/mellomleder) rette vedkommende å snakke med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjipt at det skal være slikt noen plasser..!

Tok du det opp med noen i dag? Hvordan gikk det?

Fikk ikke tatt det opp da ingen av de lærerene som faktisk satt å rettet var på skolen idag.

Men den læreren det gjelder er vistnok veldig sånn at han plukker ut elever han liker og ikke, og gir karakterer på grunnlag av det, og foreldres status i det offentlige.

At det foregår trynetillegg på forskjellige plasser er jo ikke noe nytt, er bare trist, i og med at de har fremtiden vår i deres hender.... og ikke tenker mer over akkurat det!

Jeg er jo generelt missfornøyd med lærerene på skolen vår, eller på avdelingen vår. Det er så ufattelig dårlig kommunikasjon mellom lærerne, det skjer ikke sjeldent at en eller annen lærer kommer inn uten å vite hva vi holder på med, eller å ha blitt informert.

Læreren det gjelder har vel igrunn ligget på veldig tynn is lenge nå, på grunn av trakasering av kolegaer. Så når jeg tok det opp med den ene læreren idag så bare himlet h*n med øynene, og virket ikke veldig sjokkert over hendelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tipper du har misforstått litt jeg. At lærere liker enkelte elever bedre enn andre, er selvfølgelig ikke noe nytt. Men at en lærer sitter med åpen dør og på fullt alvor snakker åpent om hva slags yrke elevene har, bør jeg ikke gi ham/henne litt høyere karakterer, med en kollega, høres spesielt ut, for å si det mildt.

Og hvordan hører man at noen er sjokkert hvis de ikke sier noe? Et gisp? Et iik? Og hvorfor sluttet de ikke å snakke når du åpnet døren? Jeg kan tenke meg mange måter å misforstå den type samtale på. For eksempel i betydning: Han har ressurssterke foreldre, det er ikke rart at han oftest leverer gode oppgaver på.

Og så håper jeg at jeg ikke blir overhørt når jeg snakker med noen, for jeg har langt styggere humor enn "Hm, kanskje vi skal gi ham 6, han har tross alt en statsministerpappa."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei  min hund er 3 år. I vår fanilie er det meg, som er mammaen til hunden og to barn. Ei på 14 og en på 18. Jeg har veldig respekt i forhold til hund og små barn. Vår hund forstår ikke konseptet med barn og jeg ønsker tips til hvordan man kan lære hunden ro når det er barn i nærheten.  I dag blir hun vil, bjeffer og når noen løfter opp barnet blir hun sjalu.. enn så lenge ikke i form av aggresivitet, men i form av bjeffing og ønske om å bort å leke, snuse og er veldig voldsom.  Det er vanskelig å øve når det gjelder barn, men tar i mot alle tips jeg kan få.    
    • Kloklipp ok igjen. Å lide for skjønnheten er ikke hans greie, men Vom er han villig til å lide for. Vi har hatt kjempefremgang på både kloklipp, dusjing og pelsstell. Å få børste, rake, dusje og klippe med maskin, med begge hender og godisen på hylla, kjempefremgang! Når det kommer til stress på treningssenteret er vi langt fra mål, som er en rolig og stille og perfectly well behaved gentleman Edeward, men det er fremgang, både i kurssetting og innom butikken.  Når det kommer til å gå pent i bånd uten bestikkelser hadde vi MASSIV fremgang, før vi plutselig hadde en hævletes setback i dag.  Han gjorde riktignok bare ett eneste bysk etter syklist, av sikkert mer enn 30 forbipasserende jevnt og trutt, så den delen er nesten i mål. Han var SÅ behersket og fin på alle de andre syklistene som passerte.  MEN, han insisterer på å konsekvent gå med hele skulderen foran beinet mitt når han ikke forventer å få betalt. Det er ufattelig irriterende. Luksusproblem, kanskje? Instruktør mener han skal holde frembeina bak skotuppene mine, men å enforce det kravet er BARE stress, så vi har hatt en helt ****** tur i dag. Om jeg fjerner det kravet under casual walking, så har vi det helt fint. Usikker på den avgjørelsen. Det ER greit å ha ham langt nok bak til at han ser meg og følger meg i hva jeg gjør uten å måtte varsle ham først, dersom jeg vil stoppe eller svinge. Samtidig er det dumt å ha dårlig stemning mellom oss over en sånn bagatell.  Jeg oppfatter ham ikke som for selvstendig eller dominant, så jeg tror ikke det å bare la ham gå de 30 cm for langt frem er et lederskapsproblem. Han er bare misfornøyd med hvor treigt jeg går, og føler vel at det går fortere om han er et hode foran.  Å fjerne kravet er å fjerne en stressfaktor for oss begge. Får høre med privatinstruktøren vår hva hun mener før vi gir opp eller finner en annen tilnærming. Ellers var det en massiv skuff å komme til klubbens første utendørstrening i LP for året. Det var INGEN der da vi kom. To stk kom ca 45 min etter start, da vi gikk igjen. Oh well. Planen var å ha det litt dølt der, med døll mat og en døll leke lekt dølt med av en døll muttern, for å ikke få samme problem med forventningsstress som vi har på senteret. Full måloppnåelse på den. Ede forbinder ikke spaserturen dit med noe spennende nå, mer som 2x30 min med krangling om hvor han skal gå ifht meg -_- Vi prøver igjen på torsdag, uten kravet om å holde seg bak skotuppene mine i casual walk. Kanskje legge på mer andre øvelser underveis for å forbinde turen i seg selv mer med mestring.  Utgangsstilling uten godis i hånden? Jeg fikk en på turen i dag. Ikke verst. Den var en opptur  
    • Hvor lenge varer et Back on Track dekken? Når blir det slitt? Hvor mye vask tåler det? Mitt er vel 10 år gammelt, så vurdere å kjøpe nytt.  Men noen som har noen info om dette? Har sjekket BOT sin side, men finner ikke noe om akkurat dette.   
    • Lange turer er ikke nødvendigvis veldig stimulerende. Det kan være, men det kan også øke stress, særlig hvis dere går mye i ukjente miljøer eller rundt mye andre folk og hunder. Stress og usikkerhet er i stor grad genetisk, og påvirkes såklart av hormoner. Søksarbeid er ofte god stimuli, og er bevist å øke selvtilliten hos hunder. Meld dere på et kurs i nosework, barn hunt eller annen type søk som dere kan bruke som aktivisering i hverdagen. Tren triks og lydighetsøvelser. Kjøp spill med utfordringer som hun kan løse for å få middag. Generelt vil jeg også skjerme henne mot å bli presset inn i situasjoner der hun føler hun må si fra. Det er ikke alltid mulig, men ikke la fremmede klappe henne, hold avstand til ting eller steder som stresser henne, osv. Hvis hun knurrer er hun for ukomfortabel, og hvis det signalet blir oversett er bitt ofte neste.
    • Har en mittelspitz tispe som har mye stress. Dette spesielt i de to røyteperiodene og under løpetid. Merker dette godt med økende varsling, knurring mot ukjente(hvis de forsøker ta på henne) og slikking av labber. Alt dette begynte etter første løpetid. Vi forsøker å gå lange turer og leke for å stimulere henne, virker noe... Ingen smerter.  Snakket med dyrlegen uten noe særlig gode råd. Har også hatt atferdsanalyse for noen år siden, hvor konklusjonen var mer stimuli og eksponering.   Er det noen med liknende erfaringer? Kan det være hormonelt betinget, eller er det en slags angstlidelse?   
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...