Gå til innhold
Hundesonen.no

Hundens glede av kløv


thomas84

Recommended Posts

Men jeg skjønner ikke at hundene skal bære kløv når de er utendørs.

...i motsetning til innendørs? Sorry - kunne ikke dy meg :P

Hvorfor skal ikke en hund kløve da? Det er godt for oppbygging av muskelene i ryggen - det styrker balansen og det avlaster deg når bikkja kan bære en del oppakning når man skal på tur/handle eller whatever.

Til sammenligning; En hest som bærer oss på ryggen - LIKER den det egentlig?

Jeg har alltid kløvet mine hunder og de er er hverken hemmet av kløven eller mistrives med den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pga det er ekstremt bra trim for hunden og bygger muskelatur veldig bra?! Syns ikke det er så vanskelig å forstå jeg. :P

For dem som er opptatt av hundens fysik og bruker dem aktivt så er det faktisk en veldig nyttig og bra trim form som bygger mye støttemuskelatur og gir en jevn god muskeltrim.

Jeg har hele tiden formulert dette ut ifra hundens perspektiv, ikke hvorvidt vi mennesker synes hunden har godt av å styrke muskelmassen.

Samme til deg, jaktlykke. Dere kommer bare med logiske argumenter for hvorfor hunden burde bære kløv, ikke noe om hvorfor hunden selv skulle ønske det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hele tiden formulert dette ut ifra hundens perspektiv, ikke hvorvidt vi mennesker synes hunden har godt av å styrke muskelmassen.

Samme til deg, jaktlykke. Dere kommer bare med logiske argumenter for hvorfor hunden burde bære kløv, ikke noe om hvorfor hunden selv skulle ønske det.

Hva vil du fram til? Jeg tror heller ikke hunden ønsker å jobbe for oss, med mindre vi har en belønning. Så med den teorien din så kan vil alle slutte med rundering, spor, lydighet osv osv. Fra hundens perspektiv så vil den da slutte med dette om du ikke gir den belønning, det er ikke noe den gjør på "frvivillig" basis. Hvor mye trening ligger ikke i "Ro i oppflukt" eller at hunden ikke får belønning i rundering-den skal melde, hvor mange timer ligger ikke i å evt få hunden til å ikke vise interesse for vilt i menneskespor?

Alt dette er pga vi mennesker har ett ønske om å oppnå noe med hunden, helt på lik linje med kløv. Om hunden oppnår noe så vil den faktisk syns det er "morro". Med kløv "oppnår" den å få gå en god tur og kanskje også får ros og noen godbiter?

Det er ingen hund som naturlig jobber sammen med oss uten at den oppnår noe. Samme gjelder kløv. Den jobber for oss for å oppnå noe. Hvofor sykler vi med hunden eller driver trekk? Tror heller ikke hunden har noen "glede" av å gå i bånd, men den bli like happy uansett. Og hvilken glede har den av å gå med halsbånd utenom at den ikke blir påkjørt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini
Jeg har hele tiden formulert dette ut ifra hundens perspektiv, ikke hvorvidt vi mennesker synes hunden har godt av å styrke muskelmassen.

Samme til deg, jaktlykke. Dere kommer bare med logiske argumenter for hvorfor hunden burde bære kløv, ikke noe om hvorfor hunden selv skulle ønske det.

Slik som den siste setningen er formulert (spesiellt etter komma) er dette en menneskeliggjøring av hundene (etter min mening).

Jeg er enig i det JeanetteH skriver. Hunden gjør ting for oss fordi vi belønner det vi ønsker å oppnå. Hvordan ville det ha gått med hundeholdet om vi ikke belønnet og stillte krav til hundene? Ingen innkalling, ingen hunder som takler å gå normalt i bånd, ingen hunder som søker etter savnede personer (hvorfor skulle de gjøre det da? Hvorfor jobbe uten belønning?). Det blir nesten som om vi mennesker skulle jobbe gratis uten å få utbetalt noen lønn (og hvem er interessert i å jobbe gratis uten å få betalt for det?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke kløv til mine nåværende hunder, men brukte det mye på min golden retriever. Hun gikk omtrent i lufta av lykke når jeg tok fram det vanlige båndet for å gå tur, men tok jeg fram kløven ble det et himla styr! :P

Jeg tror ikke det var selve kløven som gjorde henne så utrolig lykkelig, men det at hun visste at NÅ blir det langtur, gjerne over et par dager! Men hun hadde ingenting imot å bære kløv heller, det virket igrunnen som hun var litt ekstra stolt med den på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å bære kløv og bygge opp muskler på en hund har jo sine helsemessige fordeler også.

Jo mer muskuløse de er, jo mindre belastning på hofter og albuer.

Min rottweilerfrøken har ennå ikke begynt med kløv, men det skal hun veldig snart.

Ikke fordi den er pen å se på eller noe sånt, men nettopp fordi jeg ser fordelaktige helsemessige effekter ved det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker kløv for å la hunden slite litt ekstra, bygge muskler og jobbe litt på turene. Synet av kløven vekker alltid begeistring, men jeg har aldri reflektert over hva hundene egentlig føler. Det driter jeg i , kort sagt... Lurer på hva du Thomas, egentlig prøver å komme frem til? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å bære kløv og bygge opp muskler på en hund har jo sine helsemessige fordeler også.

Jo mer muskuløse de er, jo mindre belastning på hofter og albuer.

Min rottweilerfrøken har ennå ikke begynt med kløv, men det skal hun veldig snart.

Ikke fordi den er pen å se på eller noe sånt, men nettopp fordi jeg ser fordelaktige helsemessige effekter ved det.

Hihi, er det noen som bruker kløv fordi det er pent og se på? Det har jeg ikke hørt..

Selv har vi nettopp begynt å trene henne opp til kløv.. Ser absolutt ikke noe galt i det. Så langt ser det ikke ut som hun mistrives med det i alle fall, hun er glad for å gå ut på tur, med eller uten kløv hun!

Oppfører seg akkurat som hun pleier med kløven på. Er fin trening for hunden og jeg mener både vi mennesker og hundene har godt av litt variasjon når det gjelder mosjon :D

Hunder, som mennesker, har godt av å ha muskler, kløv er en av flere måter å trene opp musklene på..

En positiv effekt av kløv forresten.. ved et par anledninger allerede har vi hørt foreldre si til ungene sine: "Se så flink hund som bærer sekk" Ikke ofte jeg hører folk si positive ting om hunden min når jeg går forbi, det varmer hjertet mitt i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...