Gå til innhold
Hundesonen.no

Løping i snøen


TrudeM

Recommended Posts

Spørs hvor mye den løper i snøen, men ja det kan være belastende for alle hunder å løpe i høy snø .

Sånn småskremt jeg.Hva med mine to?Elsker å herje i snøen,og jeg har egentlig bare latt dem holde på :blink: passe toskete det kanskje når den ene er en berner som har C på tre bein :yes: ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn småskremt jeg.Hva med mine to?Elsker å herje i snøen,og jeg har egentlig bare latt dem holde på :blink: passe toskete det kanskje når den ene er en berner som har C på tre bein :yes: ?

Jeg har en tanke om at så lenge de er løse og kan styre det der selv går det bra. De fleste hunder holder jo ikke på med slikt helt alene i det uendelige og gjennom smerter. Så akkurat det der tenker jeg ikke på, så lenge han styrer aktiviteten selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en tanke om at så lenge de er løse og kan styre det der selv går det bra. De fleste hunder holder jo ikke på med slikt helt alene i det uendelige og gjennom smerter. Så akkurat det der tenker jeg ikke på, så lenge han styrer aktiviteten selv.

Åhh takk.Kjente jeg var litt stressa nå.De bestemmer for det meste sjøl og begge har godt med muskler,det hjelper vel også?Den tjukke har heller aldri haltet eller virket som om han er noe plaget. Ut i snøen etterpå med smil og god samvittighet da :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La dem leke! Det er noe annet med systematisk ag trening, for eksempel. Da blir belastningen ensidig og underlaget er hardt. Fibi ble skikkelig støl i sommer etter at vi hadde trent en altfor lang økt med hopp. Men å hoppe i snøen blir hun deilig og sliten av på en helt annen måte. Til orientering så snakker vi her om en fire år gammel tispe med AA både her og der. Frisk med andre ord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Jeg skal innrømme at jeg ikke helt skjønner hva som er så ille med å la hunder bevege seg mye i løssnø jeg. Selvfølgelig skal man ikke overdrive det med valper, som all annen fysisk aktivitet, men hva gjør snø så ille å løpe i? Ja, det er selvfølgelig tungt og blir mye hopp og sprett, men hva eksaktlig er det som gjør snøløping til fyfy? Det er tungt å løpe i snø, så hunden bør selvfølgelig ha litt treningsgrunnlag, men det blir jo som at det kan være skadelig for en utrent hund å måtte spurte etter en sykkel lenge selv om det er godt underlag, mens en bedre trent hund ikke vil ha problemer med det. Hva er det som gjør løping i snø skadelig for en hund med godt med muskler, godt oppvarma og som styrer løpinga selv (altså ikke blir pressa lenger enn den er i form til)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal innrømme at jeg ikke helt skjønner hva som er så ille med å la hunder bevege seg mye i løssnø jeg. Selvfølgelig skal man ikke overdrive det med valper, som all annen fysisk aktivitet, men hva gjør snø så ille å løpe i? Ja, det er selvfølgelig tungt og blir mye hopp og sprett, men hva eksaktlig er det som gjør snøløping til fyfy? Det er tungt å løpe i snø, så hunden bør selvfølgelig ha litt treningsgrunnlag, men det blir jo som at det kan være skadelig for en utrent hund å måtte spurte etter en sykkel lenge selv om det er godt underlag, mens en bedre trent hund ikke vil ha problemer med det. Hva er det som gjør løping i snø skadelig for en hund med godt med muskler, godt oppvarma og som styrer løpinga selv (altså ikke blir pressa lenger enn den er i form til)?

Nå var det vel her snakk om en 7 måneder gammel valp. Ingen har sagt at løssnø er ille. Ikke for valper heller, for den del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
Nå var det vel her snakk om en 7 måneder gammel valp. Ingen har sagt at løssnø er ille. Ikke for valper heller, for den del.

Når f.eks. Renate A skriver at det er belastende for alle hunder, noe det selvfølgelig er, så oppfatter jeg det som at det er belastende for alle hunder på en negativ måte. All fysisk aktivitet er jo belastende, men det er ikke dermed sakt at det er negativt. Ikke at hun skrev det, men det er inntrykket jeg får, og som også er det generelle inntrykket når jeg leser på sånne diskusjonssider. Selv om jeg selvfølgelig er enig i at man ikke skal overdrive. Ihvertfall ikke på en 7 mnd gammel unghund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en tanke om at så lenge de er løse og kan styre det der selv går det bra. De fleste hunder holder jo ikke på med slikt helt alene i det uendelige og gjennom smerter. Så akkurat det der tenker jeg ikke på, så lenge han styrer aktiviteten selv.

Hunder eier ofte ikke begrensinger, selv om det muligens finnes raseforskjeller. Det er slett ikke alle som lar seg stoppe bare fordi det gjør litt vondt. Dessuten kommer ofte smertene etterpå; de blir stive og støle etterpå, og muskel og ledd-vondt kjennes best etterpå, når de er blitt kalde. Merker det godt på meg selv, som har et skadet kne. Det er slett ikke alltid det er vondt når jeg er ute og går, men steike som jeg kan kjenne det etterpå! Er det riktig ille, går det flere dager før det er bra igjen, og de dagene kan jeg slett ikke utfolde meg slik jeg vil. For meg hjelper det å "holde det gående", dvs gå turer jevnlig - helst lange turer daglig (og ikke bare tre dager i uken), og sånn er det helt sikkert for hunder også.

For HD-hunder er det jo spesielt viktig med jevnlig mosjon; det er bedre med en time hver dag enn med fire timer lørdag og søndag. Så nei, jeg ville slett ikke stolt på at hunden begrenset seg selv i ditt tilfelle. Jeg ville styrt det de drev med og når; varm opp, ikke slipp løs en "vill" hund rett fra en kald bil. Bestemt om det er for mye snø og om det derfor blir for tungt, bestemt hvor lenge de får holde på, osv. Er hunden i generelt god form, er det selvsagt bedre enn om den ikke er det. Når man mosjonerer jevnlig, holdes sirkulasjonen i leddet oppe, og det er bra.

Og dere kan komme med livskvalitet foran livskvantitet, men hvilken kvalitet er det om hunden raser i dyp, tung snø i fire timer, for så å gå med smerter i tre dager etterpå? Da er det bedre at eier styrer aktiviteten. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til tross for at det beste er å gjøre ting riktig, så er det ekstremt godt for alle at vi også har det artig! Det er klart vi styrer aktiviteten, men så lenge de herjer litt i dyp snø på egenhånd kan jeg absolutt IKKE se noe problem, om det så er en liten valp eller godt voksen hund. Det grenser til hysteri å stoppe slik lek!

Hvor står det at man lar hundene leke i tung snø i 4 timer forresten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Margrete.. Ser ikke problemet med litt herjing i snøen på egenhånd. De fleste hunder stopper/roer ned selv når de blir slitne.

Akkurat nå for tiden er det fælt å ha tispe med løpetid nå som det er snø... Hvis ikke hadde jeg sikkert vært av gårde på hundetreff flere ganger og latt henne herje og leke med andre hunder i snøen.. Er ikke så ofte i disse trakter at det er snø heller. Jeg stopper gjerne slik lek om jeg ser hun er veldig sliten, hvis ikke lar jeg henne styre på..

Nå er hun jo HD/AD fri også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn småskremt jeg.Hva med mine to?Elsker å herje i snøen,og jeg har egentlig bare latt dem holde på :D passe toskete det kanskje når den ene er en berner som har C på tre bein :D ?

Jeg har en tanke om at så lenge de er løse og kan styre det der selv går det bra. De fleste hunder holder jo ikke på med slikt helt alene i det uendelige og gjennom smerter. Så akkurat det der tenker jeg ikke på, så lenge han styrer aktiviteten selv.

Jeg tenkte vel mer på ditt svar til grok over her, ikke sånn generelt. Og at de styrer ting selv når de er løse, det har jeg ingen tro på! Vis meg gjerne den hunden som gjør det! :rolleyes:

Sånn generelt så er jeg selvsagt enig i at hunder stort sett bør få utfolde seg i snø, men noen hunder bør man ta hensyn til. (Og så var det dette med å leke dyrlege da...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når f.eks. Renate A skriver at det er belastende for alle hunder, noe det selvfølgelig er, så oppfatter jeg det som at det er belastende for alle hunder på en negativ måte. All fysisk aktivitet er jo belastende, men det er ikke dermed sakt at det er negativt. Ikke at hun skrev det, men det er inntrykket jeg får, og som også er det generelle inntrykket når jeg leser på sånne diskusjonssider. Selv om jeg selvfølgelig er enig i at man ikke skal overdrive. Ihvertfall ikke på en 7 mnd gammel unghund.

Jeg mente ikke på en negativ måte når vi eierer holder hunden under tilsyn, men hvis de lar hunden herje villbass i høy snø lenge så mener jeg at det ikke alltid er bra for kroppen til hunden, iallefall ikke en valp på 7mnd.

Det er utrolig mange leddbånd, korsbånd, ryggvondter og muskelstrekk ute og går nå som all snøen kommer, en for kjær vridning i høy snø og der sitter skaden.

Jeg lar Chicka få herje i nysnøen, men hun får ikke herje så lenge hun selv vil, det er ofte når de er slitne at vridningene kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte vel mer på ditt svar til grok over her, ikke sånn generelt. Og at de styrer ting selv når de er løse, det har jeg ingen tro på! Vis meg gjerne den hunden som gjør det! :rolleyes:

Du får komme å hilse på Border Collien fra dundas da :D Han leker OG stopper, og jammen har ikke de andre dyra mine også vært slik, men det kan jo hende jeg har vært heldig, både med mine egne og det jeg har sett av andre og det har blitt noen i løpet av de siste 25 åra på en måte :rolleyes:

Edit: Men ja, har man hunder som ikke stopper OG er dårlige i kroppen, da bør man gå inn å styre selvfølgelig!

Edit2: Jeg har quotet feil... skulle svare ST.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får komme å hilse på Border Collien fra dundas da :D Han leker OG stopper, og jammen har ikke de andre dyra mine også vært slik, men det kan jo hende jeg har vært heldig, både med mine egne og det jeg har sett av andre og det har blitt noen i løpet av de siste 25 åra på en måte :rolleyes:

Edit: Men ja, har man hunder som ikke stopper OG er dårlige i kroppen, da bør man gå inn å styre selvfølgelig!

Edit2: Jeg har quotet feil... skulle svare ST.

Og hvordan vet du at han stopper før det blir vondt? For å ta sammenligningen med meg selv igjen: hvis jeg går i sånt terreng (spesielt mye snø, tungt å gå, tunge sko, oppoverbakker uten å "varme opp", +flere faktorer osv), så får jeg raskt vondt i kneet mitt. Hvis jeg ikke stopper da, blir det verre, og ofte holder jeg det gående, og da blir det jo mye verre enn om jeg hadde stoppet. (Sjelden morsomt å snu fra tur når man kun har gått 45 minutt.) Men uansett; når jeg da får vondt pga dette, så har jeg jo belastet kneet mer enn hva det tålte, og det ville jeg ikke visst dersom jeg ikke hadde gjort det - altså; jeg må være flink å ta det rolig i starten, jeg må ikke gå i mye snø, ikke gå der det er veldig tungt osv. Og stopper jeg, ja så er ikke det fordi jeg tenker at "nå kan jeg komme til å få vondt", nei, jeg holder det gående helt til jeg får vondt. Tviler på at hunder er så mye glupere enn meg på det punktet der (ikke at jeg er så himla glup der jeg heller).. Men jeg tror at hunder som evt stopper selv, stopper først når de har fått vondt, og ikke FØR de får det. Og har de herjet/mosjonert så mye at de har fått vondt, så har de jo tross alt allerede dratt det lenger enn kroppen deres tåler, ikke sant? For det skal ikke være vondt å trene, annet enn litt melkesyre i ny og ne. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Edit: Men ja, har man hunder som ikke stopper OG er dårlige i kroppen, da bør man gå inn å styre selvfølgelig!

Nå er jeg ikke uenig med deg igrunnen, men jeg mener at det kommer litt an på hvordan "dårlig i kroppen" en hund er. Nå har jeg aldri hatt en hund med kronisk vondt i kroppen, bare forbigående "skader". Og med forbigående skader vil jeg regulere. MEN, hvis en hund har en "høy" HD, så tror jeg at jeg ville latt den styre på. Mener at hunden skal få ha det så supert den vil resten av livet sitt. Blir det kortere så er det uansett mer lykkelig enn hvis en skulle regulert i hytt og gevær.

Men det er altså min mening uten noe som helst erfaring- tenker bare at ved regulering så gagner det meg som får ha h*n lengre, hunden har lite begrep mtp tid etter min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte vel mer på ditt svar til grok over her, ikke sånn generelt. Og at de styrer ting selv når de er løse, det har jeg ingen tro på! Vis meg gjerne den hunden som gjør det! :rolleyes:

Sånn generelt så er jeg selvsagt enig i at hunder stort sett bør få utfolde seg i snø, men noen hunder bør man ta hensyn til. (Og så var det dette med å leke dyrlege da...)

Hils på Sofus og Ozzy:

post-5108-1234230802_thumb.jpg

post-5108-1234230812_thumb.jpg

De syntes det var forferdelig at matmødre dro dem med i snøen og gud forby at de skulle finne på noe i snøen når den var så kald, vi piper og prøver å skåre sympati istedet vi...  :rolleyes:

Så kan du hilse på Kiro, samme rase dette å, men klin gærn og syntes så høy snø var superkult og måtte bremses ned for å ikke gå helt koko :)

post-5108-1234230821_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min Bicho rise elsker snøen. Han blir helt turbo. :)

jeg ser ingen grunn til å stoppe han,, da han gir seg selv, da han begynner å bli sliten.

(så etter en liten hvile pause er det på'an igjen. :)

post-5161-1234233306_thumb.jpg

av og til blir han tilslutt så full i snø at han ikke kan bevege seg før han gir seg.

da må vi inn å smelte vekk snøen, så han kan løpe ut igjen. :)

post-5161-1234233432_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huldra; Jeg er ikke udelt uenig med deg. Vi er faktisk enige (vi er stort sett det :)). For du sier dette:

Sånn generelt så er jeg selvsagt enig i at hunder stort sett bør få utfolde seg i snø, men noen hunder bør man ta hensyn til.

Og det er dette jeg prøver å si med veldig mange ord. Syke hunder og små valper bør begrenses!

Hvordan jeg begrenser Z'n. Jeg begrenser han ikke i det hele tatt, men han gir seg selv etter 3-4 minutter. Kanskje han har dritvondt uvist av hvilken grunn... Faro på lik linje, han hadde virkelig vondt, så han lekte mullvarp, la seg ned i snøen og koste seg. Det jeg bekymret meg ang han var at han ble kald. Quando var bajas, men han også ga seg etter noen minutter uten styring. Polarhundene som jeg hadde som ungdom/voksen lekte også mye i snøen, men stoppet selv. Kanskje det har noe med å gjøre at jeg ikke står stille? For det gidder jeg altså ikke, jeg fortsetter turen så får de styre selv. Jeg har tenkt på dette serru, jeg er litt dårlig på å gi meg sånn helt uten videre og da tenker jeg litt. Men jeg er fortsatt enig med meg selv (og deg), friske og sunne hunder bør få utfolde seg i snøen.

Vala: Dønn enig med deg! Jeg vil heller gi en rimadyl for mye, og se at dyret har det morsomt enn å måtte styre en hund til ett kjedlig liv bare for å holde den i live ett par år bare for min egen skyld. Derfor fikk Faro holde på i snøen om det ikke var for kaldt for han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilogmed Bridie gir seg fort om vi er ute i dyp snø for å leke. Så sant jeg ikke kaster ting til henne. DA kan hu holde det gåënde til hu ligger flat. Men uten oppmuntring fra min side er det ikke mange byksene i dyp snø før hu blir sliten og dilter i mine fotspor :)

Men hu begrenser seg selv fint i det meste av lek, så lenge jeg (eller andre mennesker) ikke oppmuntrer til mer bevegelse ved å kaste ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hils på Sofus og Ozzy:

*klippe bilder*

De syntes det var forferdelig at matmødre dro dem med i snøen og gud forby at de skulle finne på noe i snøen når den var så kald, vi piper og prøver å skåre sympati istedet vi... :rolleyes:

*klippe*

Hvilke type vondter/skader/sykdommer har de?

Huldra; Jeg er ikke udelt uenig med deg. Vi er faktisk enige (vi er stort sett det :) ). For du sier dette:

Og det er dette jeg prøver å si med veldig mange ord. Syke hunder og små valper bør begrenses!

Hvordan jeg begrenser Z'n. Jeg begrenser han ikke i det hele tatt, men han gir seg selv etter 3-4 minutter. Kanskje han har dritvondt uvist av hvilken grunn... Faro på lik linje, han hadde virkelig vondt, så han lekte mullvarp, la seg ned i snøen og koste seg. Det jeg bekymret meg ang han var at han ble kald. Quando var bajas, men han også ga seg etter noen minutter uten styring. Polarhundene som jeg hadde som ungdom/voksen lekte også mye i snøen, men stoppet selv. Kanskje det har noe med å gjøre at jeg ikke står stille? For det gidder jeg altså ikke, jeg fortsetter turen så får de styre selv. Jeg har tenkt på dette serru, jeg er litt dårlig på å gi meg sånn helt uten videre og da tenker jeg litt. Men jeg er fortsatt enig med meg selv (og deg), friske og sunne hunder bør få utfolde seg i snøen.

Vala: Dønn enig med deg! Jeg vil heller gi en rimadyl for mye, og se at dyret har det morsomt enn å måtte styre en hund til ett kjedlig liv bare for å holde den i live ett par år bare for min egen skyld. Derfor fikk Faro holde på i snøen om det ikke var for kaldt for han.

Mine hunder er heller ikke sånn som går totalt bananas hele tiden mens vi er ute; slett ikke! Men jeg ville vært veldig skeptisk til å la de få frie tøyler hvis de hadde hatt HD (eller andre sykdommer), eller en skade. Jeg ville ikke stolt på at de gav seg med herjingen FØR det hadde blitt for vondt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine hunder er heller ikke sånn som går totalt bananas hele tiden mens vi er ute; slett ikke! Men jeg ville vært veldig skeptisk til å la de få frie tøyler hvis de hadde hatt HD (eller andre sykdommer), eller en skade. Jeg ville ikke stolt på at de gav seg med herjingen FØR det hadde blitt for vondt.

Og DET er jeg enig i! Derfor gir jeg rimadyl til kronisk syke hunder for at de skal ha det koselig den tiden de lever :) Men det er jo en annen diskusjon *flir*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og DET er jeg enig i! Derfor gir jeg rimadyl til kronisk syke hunder for at de skal ha det koselig den tiden de lever :) Men det er jo en annen diskusjon *flir*

Ja, det er en annen diskusjon, men jeg er enig i det. :) For meg er det stor forskjell på om lidelsen er kronisk eller ikke, og hva fremtidsutsiktene er for hunden. Er det derimot en skade som skal leges, så ville jeg ikke gitt SÅ mye smertestillende som hvis lidelsen var kronisk. Men nei, det er en annen diskusjon! :)

Mulig jeg har misforstått her, men jeg trodde vi snakket om hunder som hadde skader/sykdommer, og ikke normale, friske hunder. Det startet jeg vel å tro fordi jeg quotet ditt svar til grok som lurte på noe ang en HD-hund, og at diskusjonen fortsatte derfra. Men hvis "alle andre" har snakket om friske hunder, så skjønner jeg at mine innlegg lett kan misforstås. :rolleyes: Jeg mener selvsagt at friske hunder skal få leke i snøen! Jeg er så heldig å ha to stk sådanne, og de får gjøre som de vil; de begrenser seg selv - når de blir slitne så dabber løpingen av. Og ser jeg at minstejenta blir for sliten (det kan lett skje med mye snø og liten hund), så løfter jeg henne opp, selv om det kanskje ikke er så gøy for henne det heller. Forskjellen for meg er at jeg ikke hadde tatt de med på sånne turer dersom de hadde problemer som kunne bli verre av masse snø-herjing. Men hadde jeg gjort det, ville jeg ikke stolt på at de hadde klart å begrense herjinga sånn at de ikke ble for hardt belastet av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke type vondter/skader/sykdommer har de?

Mine hunder er heller ikke sånn som går totalt bananas hele tiden mens vi er ute; slett ikke! Men jeg ville vært veldig skeptisk til å la de få frie tøyler hvis de hadde hatt HD (eller andre sykdommer), eller en skade. Jeg ville ikke stolt på at de gav seg med herjingen FØR det hadde blitt for vondt.

*Kiro har PL grad 2 på 2 bein og er ca. 1,5 år.

*Ozzy er en valp på 8 mnd. (var ikke det utgangspm da? 7mnd valp i løssnø?)

*Sofus er 100% rask og runder 2 år 03.03.09.

Der har du en valp, frisk hund og syk hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Vet beds kan man enkelt klippe til selv og er veldig populært for bruk i bilbur. 
    • Hei! Kjøpte nylig et pent brukt 4Pets Herkules hundebur, men jeg trodde det ville være enklere å finne pute til det. Er dette en eldre versjon av 4Pets sine bur? Finnes det en type hundeseng man kan klippe til selv, som ikke er ren ull? Bikkja er fryktelig varm av seg.
    • Goldentispe av utstillingslinjer høres ut som kan passe fint, men bare husk på at alle valper og unghunder er generelt krevende og at trening på å takle å være hjemme alene en hel arb.dag kan ta lang tid. 
    • Et oppstillingsbilde.  Tempo 3 måneder. 8,7 kg og 36 cm høy.   
    • Få hunder krever pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken, spørsmålet er mengden klipping og børsting. Med kravene dere har ville jeg vurdert en voksen omplasseringshund, der dere vet litt mer hva dere får. En valp er mye jobb, både å lære inn renslighet, hverdagslydigheten og det å lære inn å være alene hjemme. Ingen hunder er født trent til å være alene, og det kan ta mye tid. Selv med en omplasseringshund må dere regne med å bruke noen uker på tilvenning til å være alene hjemme en hel arbeidsdag i nytt hjem. Med valp må dere regne med å være hjemme de første 4 ukene eller så, og videre ha mulighet for tilpasning, ha med valp på jobb, korte dager eller hjelp fra andre, for å gradvis tilvenne lange dager alene hjemme. Vår forrige hund kunne ikke være alene en arbeidsdag før han var 6 måneder. I tillegg til daglig tur må dere huske at hunden må også ut innimellom for å gjøre fra seg, morgen og kveld. Den skal fôres, stelles, oppdras, og selvfølgelig ha kos og kvalitetstid. Det går mye tid på å ha hund utenom de 1-2 timene med tur. De fleste hunder setter også pris på mental stimulering i form av søk, triksetrening eller lignende. Jeg tenker umiddelbart at en collie kunne passet dere, enten kort- eller langhår. De krever litt børsting, røyter en del, men er relativt enkle hunder som ikke krever veldig mye. Men jeg vil også forslå at dere låner/passer en hund en ukes tid eller to, for å se om dette er et liv dere kan tenke dere. Det er ofte koslig med tanken på å ha en hund til selskap, men få er klar over hvor mye tid og fokus det faktisk tar i hverdagen.    
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...