Gå til innhold
Hundesonen.no

Gråmann vil ikke la seg håndtere av fremmede


Tyson

Recommended Posts

Hei :lol:

Kan noen hjelpe?

Hvordan lære en hund å la seg sjekke på utstilling?

Hunden er ganske dominant, men er nok også litt usikker.

Har prøvd å klikkertrene dette, at han får belønning når noen tar på ham,

men han er kjapp med å knurre (advare) når fremmede kommer bort for å pelle, og DET kan jeg ikke

klikke ham for! Håper noen flinke utstillere med erfaring på dette kan svare meg :yes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bare for å ha rettet opp i det- en dominant hund, er ikke usikker :lol:

Nervekonstitusjon trenger ikke å ha noe med dominans å gjøre. Hvordan kan du da forklare at en direkte skuddredd hund er den mest dominante - innflytelsesrike - hunden i en flokk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du mener det så :lol:

Men la nå ikke det blir noe issue her !

er ikke noe jeg "mener"..... men håper du får hjelp til dette. ikke noe gøy situasjon :) du kunne forsøkt å stille ham opp, og få folk til å komme bort, gi han godbit/leke, og la dem gå igjen. på den måten erfarer han at fremmede og folk generelt er hyggelige og at han ikke trenger være usikker. da forbinder han mennesker med positivitet :yes::yes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :yes:

Kan noen hjelpe?

Hvordan lære en hund å la seg sjekke på utstilling?

Hunden er ganske dominant, men er nok også litt usikker.

Har prøvd å klikkertrene dette, at han får belønning når noen tar på ham,

men han er kjapp med å knurre (advare) når fremmede kommer bort for å pelle, og DET kan jeg ikke

klikke ham for! Håper noen flinke utstillere med erfaring på dette kan svare meg :yes:

Hvis han knurrer, har du gått alt for fort frem i forhold til klikkertrening, dvs shaping, slik du forklarer det. Du må gå så sakte frem at hunden alltid klarer det, spesielt viktig er det i slike settinger som dette, hvor hunden er så usikker. Men det går an! ;)

Først ville jeg kartlagt litt: hvor fremmed må en person være før han reagerer? Dvs; kan DU håndtere han? Kanskje må du begynne å trene der? Kan kjæreste/samboer håndtere han (hvis du har)? Eller en nær venn av deg som hunden kjenner? Kan noen på klubben han har hilst på noen ganger håndtere han? Osv. Finn ut hvor terskelen hans går (helst bare ved å tenke deg til det, vi vil ikke ha noen uheldige situasjoner her).

Hvis han godtar at en litt kjent person fra hundeklubben håndterer han, begynn å tren med vennen din (gå ett hakk tilbake altså). Klikk og belønn for små ting; at personen nærmer seg, at personen strekker hånden frem, at personen tar på hodet, på ryggen, på lårene, osv osv. Tren så hunden alltid mestrer og aldri blir usikker. Bygg opp forventninger om at når han bare har "tålt" dette, så vanker julekvelden! Det er veldig viktig at de du jobber med følger dine anvisninger NØYE. Du bør også kunne avbryte hvis du ser at NÅ var hunden kjempeflink; kanskje var vedkommende du trener med litt uforsiktig og for granskende akkurat da - da klikker du, og hunden bør kaste seg rundt mot deg med STORE forventninger. Jeg antar selvsagt at hunden vet hva klikk betyr, og at den ALLTID får belønning etter klikket.

Når hunden er trygg på første person i rekka, så fortsetter du med neste. Det er viktig å trene OFTE på dette (spesielt i starten), da går det fortere fremover. "Overtren" gjerne med alle personene i starten. La de, etterhvert som hunden blir trygg, bli "dommere fra dundas". Få de til å telle alle tennene til hunden, kjenne på hvert ribbein, osv osv. Ikke få de til å oppføre seg "pent" hundemessig; de må bøye seg over hunden, stirre den i øynene osv. Alt dette er selvsagt ting som du må trene på, og som kommer etterhvert som hunden tåler et visst minimum. Når hunden er trygg på flere "dommere fra dundas" kan du be fremmede folk om å hjelpe å trene. Kanskje kan du være på en utstilling (da får du jammen miljøet på kjøpet også, og det er flott! :) ), og be folk som har et ledig minutt om å "leke dommer". De trenger ikke å være såå intense som de andre, her er det viktigste at personene er fremmed for hunden, og at hunden er i miljøet utstilling. Får du mulighet; ta med deg hunden i ringen når den er ferdig brukt for dagen, og tren der. Tren gjerne også på løping når du først er der.

Du kunne jo alternativt ha "tvunget" han til å tåle det, men en hund som spenner seg i ringen, ser sjelden så pen ut.. :lol:

(Når det er sagt, er det vel helst flinke trenere, og ikke utstillere du mest trenger hjelp fra.. ;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis han knurrer, har du gått alt for fort frem i forhold til klikkertrening, dvs shaping, slik du forklarer det. Du må gå så sakte frem at hunden alltid klarer det, spesielt viktig er det i slike settinger som dette, hvor hunden er så usikker. Men det går an! :yes:

Først ville jeg kartlagt litt: hvor fremmed må en person være før han reagerer? Dvs; kan DU håndtere han? Kanskje må du begynne å trene der? Kan kjæreste/samboer håndtere han (hvis du har)? Eller en nær venn av deg som hunden kjenner? Kan noen på klubben han har hilst på noen ganger håndtere han? Osv. Finn ut hvor terskelen hans går (helst bare ved å tenke deg til det, vi vil ikke ha noen uheldige situasjoner her).

Hvis han godtar at en litt kjent person fra hundeklubben håndterer han, begynn å tren med vennen din (gå ett hakk tilbake altså). Klikk og belønn for små ting; at personen nærmer seg, at personen strekker hånden frem, at personen tar på hodet, på ryggen, på lårene, osv osv. Tren så hunden alltid mestrer og aldri blir usikker. Bygg opp forventninger om at når han bare har "tålt" dette, så vanker julekvelden! Det er veldig viktig at de du jobber med følger dine anvisninger NØYE. Du bør også kunne avbryte hvis du ser at NÅ var hunden kjempeflink; kanskje var vedkommende du trener med litt uforsiktig og for granskende akkurat da - da klikker du, og hunden bør kaste seg rundt mot deg med STORE forventninger. Jeg antar selvsagt at hunden vet hva klikk betyr, og at den ALLTID får belønning etter klikket.

Når hunden er trygg på første person i rekka, så fortsetter du med neste. Det er viktig å trene OFTE på dette (spesielt i starten), da går det fortere fremover. "Overtren" gjerne med alle personene i starten. La de, etterhvert som hunden blir trygg, bli "dommere fra dundas". Få de til å telle alle tennene til hunden, kjenne på hvert ribbein, osv osv. Ikke få de til å oppføre seg "pent" hundemessig; de må bøye seg over hunden, stirre den i øynene osv. Alt dette er selvsagt ting som du må trene på, og som kommer etterhvert som hunden tåler et visst minimum. Når hunden er trygg på flere "dommere fra dundas" kan du be fremmede folk om å hjelpe å trene. Kanskje kan du være på en utstilling (da får du jammen miljøet på kjøpet også, og det er flott! ;) ), og be folk som har et ledig minutt om å "leke dommer". De trenger ikke å være såå intense som de andre, her er det viktigste at personene er fremmed for hunden, og at hunden er i miljøet utstilling. Får du mulighet; ta med deg hunden i ringen når den er ferdig brukt for dagen, og tren der. Tren gjerne også på løping når du først er der.

Du kunne jo alternativt ha "tvunget" han til å tåle det, men en hund som spenner seg i ringen, ser sjelden så pen ut.. :lol:

(Når det er sagt, er det vel helst flinke trenere, og ikke utstillere du mest trenger hjelp fra.. :yes: )

Tusen takk for utfyllende svar :)

Gråmann er en svært lydig ung herremann, og han lar seg, uten problemer, håndtere av ALLE han kjenner.

Utfordret ham en gang med en fremmed tjukk mann som satt på en stol. Stilte opp Gråmann, og spurte om denne fremmede kunne være så snill å klappe hunden over ryggen. Gråmann knurra, jeg ble forbannet og bet hunden i nesa og stilte ham opp på nytt. Nok en gang knurra hunden, denne gangen mer diskret, ved berøring, og jeg bet igjen.

Etter dette kunne mannen gjøre hva han ville med Gråmann, og hunden klatret oppi mannens fang etter endt "utstillingstrening", og der lå han lettere henslengt i 20min etterpå. Mannen klappet og klappet og klappet og koste med Gråmann, og hunden NØT det ;)

Hvordan tolker jeg dette ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for utfyllende svar :lol:

Gråmann er en svært lydig ung herremann, og han lar seg, uten problemer, håndtere av ALLE han kjenner.

Utfordret ham en gang med en fremmed tjukk mann som satt på en stol. Stilte opp Gråmann, og spurte om denne fremmede kunne være så snill å klappe hunden over ryggen. Gråmann knurra, jeg ble forbannet og bet hunden i nesa og stilte ham opp på nytt. Nok en gang knurra hunden, denne gangen mer diskret, ved berøring, og jeg bet igjen.

Etter dette kunne mannen gjøre hva han ville med Gråmann, og hunden klatret oppi mannens fang etter endt "utstillingstrening", og der lå han lettere henslengt i 20min etterpå. Mannen klappet og klappet og klappet og koste med Gråmann, og hunden NØT det :yes:

Hvordan tolker jeg dette ?

Tuller du? Du tuller, ikke sant? I et innlegg snakker du om klikkertrening og i det neste om å bite hunden i nesa. Dette henger jo ikke på greip. Er hunden usikker, må du shape den trygg. Altså hjelpe den til å bygge selvtillitt i situasjoner den er utrygg på. Slutt med vilkårlig straffing-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Tusen takk for utfyllende svar :lol:

Gråmann er en svært lydig ung herremann, og han lar seg, uten problemer, håndtere av ALLE han kjenner.

Utfordret ham en gang med en fremmed tjukk mann som satt på en stol. Stilte opp Gråmann, og spurte om denne fremmede kunne være så snill å klappe hunden over ryggen. Gråmann knurra, jeg ble forbannet og bet hunden i nesa og stilte ham opp på nytt. Nok en gang knurra hunden, denne gangen mer diskret, ved berøring, og jeg bet igjen.

Etter dette kunne mannen gjøre hva han ville med Gråmann, og hunden klatret oppi mannens fang etter endt "utstillingstrening", og der lå han lettere henslengt i 20min etterpå. Mannen klappet og klappet og klappet og koste med Gråmann, og hunden NØT det :yes:

Hvordan tolker jeg dette ?

Du tuller nå eller?

Hva i all verden er det du trodde du holdt på med liksom? Hva skal bitt i nesa være godt for?

Klart han klatra opp på mannen, mannen var jo grei i motsetning til deg - det eneste du oppnådde i den settingen var å lære hunden din at det er smartere å ty til fremmed mann i stol enn til deg fordi du er gal.

Hvor gammel er hunden?

Hva slags rase?

Og hva har du gjort for å sosialsere han?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte etter å ha lest første innlegget at kanskje du gjorde ham utrygg ved å "dille", at du ved å forvente en reaksjon framkalte reaksjonen, og at hunden din føler at den må ta ansvar i ringen. Og etter å ha lest at du biter ham i nesa, er jeg ikke sikker på om det er "forsiktig dilling" du driver med eller hva det er, men du gjør i hvert fall lite for at hunden din skal føle seg trygg.

Min hovedregel når jeg stiller hund er at det er jeg som bestemmer i ringen. Når dommer skal sjekke tenner vil du ALDRI se meg stå med lenkeløkka i hånda, og gi hunden mulighet til å flytte seg, sette seg, hoppe unna, osv. Selv om mine hunder ALDRI har trukket seg for dommeren og etter hvert er drevne i gamet, forteller jeg de fremdeles at jeg bestemmer for dem i ringen og de har ikke noe valg. Jeg stiller opp hunden foran dommerbordet, og når dommer skal sjekke tenner holder jeg lett i halsbåndet i nakken, slik at jeg kan stoppe eventuell rygging. Da sier jeg til den at her må du stå, dette må du akseptere, men jeg er her og dette er en trivelig ting du må gjennom. Når dommer er ferdig med tannsjekk kan jeg gi yngre hunder en godbit som ekstra belønning, og i treningssituasjoner belønner vi selvfølgelig oftere og sterkere.

Men du må aldri gi hunden et valg i ringen. Mange av de hundene en ser trekke seg er fordi eier lar de stå med slakk lenke et stykke fra seg, framfor å stå ved hundens side og si at dette må du akseptere. Hvis hunden er småskeptisk til fremmede menn blir den ikke mindre skeptisk av å stå helt alene. Den må ha eieren der til å støtte seg og til å fortelle at dette må du, det bestemmer jeg.

Dette høres nok barskere ut enn det er ment, poenget mitt er at enkelte hunder som blir "dullet" med og som får muligheten til å velge vil ta et annet valg enn det eier ønsker. Noen hunder trenger mild overtalelse, for en tannvisning er tross alt en kunstig situasjon. Det samme med testikkelkontroll. Hvis annen hilsing og sjekk av hunden går bra, er det de to "intimsonene" som er problemet, og hvor det er like greit å si "du skal" framfor "gidder du?"

Men: Alfa og omega for at det skal fungere er jo at du gir hunden din trygghet, at du er en den føler seg vel hos, har tillit til og er trygg nok på til at den aksepterer at du har den kontrollen. Og jeg har nå klart å skape bra mye trygghet hos mine hunder, uten å bite en eneste gang. Så kan det være at du farger hunden i ringen? Både ved at du forventer at den skal reagere/oppføre seg på uønsket vis, og ved at du i treningssituasjoner har gjort tannsjekk til en ubehagelig situasjon.

Har du latt andre vise hunden i ringen? Oppfører den seg annerledes da? En kan ofte se truskete hunder oppføre seg mye bedre i ringen med fremmede, fordi denne fremmede oser autoritet og trygghet, framfor en smånervøs eier som lurer på om dette kan gå bra, mon tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns både Emmas og Huldras svar var fine. Jeg har selv en hund som var noe a la din,- han knurret ikke, men han var skvetten og usikker og "slang" kjeften mot den som klådde på han.

Trente det slik som Huldra beskriver, med masse trening i å gjøre han trygg i situasjonen, masse belønning og passet på å ikke strekke det lenger enn han taklet. Han vil fortsatt helst selv bestemme hvem han vil hilse på, men dette blir etterhvert mer øvelsen "stå musestille og bli klådd på, og få supergodis når matmor sier BRA".

Ser også det som Emma beskrev med å være trygg og ta styring,- jo mer jeg etterhvert stolte på at hunden min taklet situasjonen i ringen, jo tryggere ble han også.

Det med biting etc gidder jeg ikke å kommentere en gang...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fine svar fra Huldra og Emma!

Samtidig må jeg slenge meg på kommentarene til en del andre her: hva i all verden var poenget med å bite hunden i nesa? Det eneste du oppnår med det er å gjøre hunden enda mer usikker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å bite hunden i nesa kommer du ingen vei med i alle fall.. Det hører ikke helt hjemme med det du beskriver øverst med klikkertrening.. I det hele tatt ville jeg aldri funnet på å bite hunden min i nesa..

Hør på det Emma her skriver, høres fornuftig ut for meg i alle fall, som har null erfaring med utstilling omtrent..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Det er med utstillingstrening som alt annen trening. Den handler om å belaste og avlaste. Jeg har hatt en Shiba på kurs som var akkurat sånn du beskriver. Vi satte den opp på bord. Startet med at eier ga masse godbiter for at den sto der, etterhvert fikk den godis for at en "figurant" gikk mot bordet, så begynte belønningen for hunden også å bli at figuranten gikk fra bordet. Gikk videre til berøring og hunden ble belønnet med avlasting (dvs berøring opphører, "dommer" trekker seg unna) slik fortsatte vi til hunden hadde fin toleranse på testikkelkontroll. Dette var gjort i løpet av to treningsøkter på en helg. Det som er viktig i denne situasjonen er at eier har kontroll på hunden, både ved å være litt bestemt (holde i båndet evt hodet) og belønne hunden med gode godiser. Hvis hunden knurrer MÅ ikke figuranten trekke seg unna, men bli passiv på stedet til hunden slutter å knurra, da kan den avlasttes. Men målet er at man skal klare å gjennomføre dette uten at hunden knurrer i utgangspunktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Få hunder krever pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken, spørsmålet er mengden klipping og børsting. Med kravene dere har ville jeg vurdert en voksen omplasseringshund, der dere vet litt mer hva dere får. En valp er mye jobb, både å lære inn renslighet, hverdagslydigheten og det å lære inn å være alene hjemme. Ingen hunder er født trent til å være alene, og det kan ta mye tid. Selv med en omplasseringshund må dere regne med å bruke noen uker på tilvenning til å være alene hjemme en hel arbeidsdag i nytt hjem. Med valp må dere regne med å være hjemme de første 4 ukene eller så, og videre ha mulighet for tilpasning, ha med valp på jobb, korte dager eller hjelp fra andre, for å gradvis tilvenne lange dager alene hjemme. Vår forrige hund kunne ikke være alene en arbeidsdag før han var 6 måneder. I tillegg til daglig tur må dere huske at hunden må også ut innimellom for å gjøre fra seg, morgen og kveld. Den skal fôres, stelles, oppdras, og selvfølgelig ha kos og kvalitetstid. Det går mye tid på å ha hund utenom de 1-2 timene med tur. De fleste hunder setter også pris på mental stimulering i form av søk, triksetrening eller lignende. Jeg tenker umiddelbart at en collie kunne passet dere, enten kort- eller langhår. De krever litt børsting, røyter en del, men er relativt enkle hunder som ikke krever veldig mye. Men jeg vil også forslå at dere låner/passer en hund en ukes tid eller to, for å se om dette er et liv dere kan tenke dere. Det er ofte koslig med tanken på å ha en hund til selskap, men få er klar over hvor mye tid og fokus det faktisk tar i hverdagen.    
    • Jeg og min samboer ønsker oss veldig en pelskledd venn i vårt selskap, vi har følt oss klare til å skaffe oss en hund det siste halvåret. Vi har noen ønskelige krav når det kommer til hundens personlighet og atferd, men vi syntes det er vanskelig å finne den mest perfekte rasen for oss. Blant de kravene vi har er: - lite bjeffing. Dette er en grunn ved at vi bor i leilighet og ikke vil være til sjenanse for de andre beboerene.  - ikke en alt for aktiv hund. Vi har ikke hatt vår egen hund før, og er bekymret for om vi får gitt nok fysisk stimuli for rasen. Vi vil rett og slett ha en hund vi ikke er bundet til å måtte gå mer enn 2 timer om dagen med, fordi vi er usikre på vårt eget energinivå i denne sammenhengen.  - ikke et krav om å være mye ute i hagen. Vi bor i borettslag uten egen hage, men vi har et fellesområde med hage som vi kan benytte.  - vi trenger en hund som kan være alene hjemme. Vi er begge i 100% stilling i jobb på dagtid og hunden må være hjemme i opptil 8 timer alene på hverdagene. (utenom jobb er vi stort sett alltid hjemme). Som personer er vi veldig avslappet og rolige og ser etter en selskapshund som kan bli vår venn i hverdagen. Vi er ikke spesielt aktive av oss nå, men vi håper vi kan bli det med en hund i hus. Vi tar gjerne hunden med oss hvis vi skal bort, for å være mest mulig med hunden. Vi er i en familiekjær familie som vi er mye sammen med og ønsker å ha med oss hunden på besøk. Vi har ikke barn nå men vi ønsker oss det i fremtiden.    vi bor i en leilighet på 70 kvadratmeter på et boligfelt utenfor sentrum, med muligheter for både bading og skogsturer med voffsen.  selvom utseende på hunden ikke skal bestemme hvilken rase man skal velge så har vi noen ønsker til utseende. Vi ønsker en hund med en god pels å kose med, men som ikke krever noe særlig mer en pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken. Vi har mest lyst på en hund mellom 7-25 kilo +/- som kan trives i leilighet.   vi har lenge vært inne på tanken på en golden retriver, men er usikker med tanke på aktivitetsnivået og størrelsen.
    • Jeg har heller ikke lov å gjerde inne utenfor, så jeg har en hau kompostgrinder stående som jeg drar ut og bruker som gjerde når jeg vil. Funker gull og ikke noen som kan si noe på det. 😊 Dog er egen hage et must når jeg en gang flytter, firte på det kravet her fordi jeg fikk så mye annet jeg ville ha og jeg kan gjøre som jeg gjør nå med grindene. 
    • Foreslår som Simira, langline. Da jeg bodde i Trondheim hadde jeg heller inne inngjerdet hage. Den lydige hunden gikk løs, den ikke så lydige var i langline. Haha, nei, si det. Man blir vandt med det etterhvert. Men det er mange ganger hvor jeg teller etasjene for å motivere meg  I tillegg har jeg drømt om å på en eller annen måte kunne gå rett ut fra 4.etasje og ned på gress. Vi koser oss ekstra mye når vi er på hytten hvor vi kan ta to skritt fra soverommet, også er vi ute.
    • Bodde i blokk (med heis) med marka like utenfor døra og parker i nærheten og synes det fungerte helt fint med valp/hund. Selvsagt deilig med egen hage som vi har nå, men det er først og fremst en større fordel for oss tenker jeg (tror ikke hunden bryr seg nevneverdig om å være ute i egen hage eller sitte en rolig plass ute i nærheten, med mindre hunden liker å være mye ute i hagen også alene da, som ikke har gjeldt hundene jeg har hatt/den jeg har). 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...