Gå til innhold
Hundesonen.no

Leggetider for en 11 åring


Blondiemamma

Recommended Posts

Ja jeg vet dette er et hundeforum, men jeg henger ikke på så mange andre forumer, og jeg gidder ikke å registrere meg inn på et nytt bare for å spørre. Så da spør jeg heller dere her :rolleyes2:

Når mener dere at en 11 årig gutt burde legge seg? Har litt diskusjoner her med sønnen min om dagen som mener mamma er veldig streng forhold til alle andre mammaer tydeligvis..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han må i seng halv ni, og han prøver støtt å forhandle seg frem til halv ti. .men jeg mener selv at jeg var rimelig stor da jeg måtte være i seng kl ti. Tror jaggu jeg måtte i seng kl ti så lenge jeg bodde hjemme og gikk på skolen jeg.. Ikke sikker på hvordan det var på vidregående, men hele ungdomsskolen hvertfall

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han må i seng halv ni, og han prøver støtt å forhandle seg frem til halv ti. .men jeg mener selv at jeg var rimelig stor da jeg måtte være i seng kl ti. Tror jaggu jeg måtte i seng kl ti så lenge jeg bodde hjemme og gikk på skolen jeg.. Ikke sikker på hvordan det var på vidregående, men hele ungdomsskolen hvertfall

Hjelper det om du går med på 20.45 da ? Utrolig hva et kvarer kan gjøre :rolleyes2:

Diskuterer han da så er det tilbake til 20.30 :closedeyes: Feks...slike ting fungerte på mine, da var de liksom med å bestemte litt selv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelper det om du går med på 20.45 da ? Utrolig hva et kvarer kan gjøre :icon_cry:

Diskuterer han da så er det tilbake til 20.30 :closedeyes: Feks...slike ting fungerte på mine, da var de liksom med å bestemte litt selv...

Hørtes ut som en god plan :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han må i seng halv ni, og han prøver støtt å forhandle seg frem til halv ti. .men jeg mener selv at jeg var rimelig stor da jeg måtte være i seng kl ti. Tror jaggu jeg måtte i seng kl ti så lenge jeg bodde hjemme og gikk på skolen jeg.. Ikke sikker på hvordan det var på vidregående, men hele ungdomsskolen hvertfall

Det gjaldt meg også. Nå er det en stund siden jeg var 11, haha, men jeg tror jeg la meg ca ni på den tiden. Jeg hadde relativt strenge foreldre, så jeg forundres ikke over at noen lar barna være oppe lenger. Søsteren til typen var 11 for noen år siden, og hun var oppe MYE lenger. Hun la seg nok i halv ti-ti-tiden til vanlig, i helgene enda senere, men det syns jeg er for sent. Man vil vel gjerne ha litt "voksen-tid/alene-tid", selv om barnet begynner å bli eldre, og selv om de må være på rommet halv ti, så er det vel ikke alltid at lyset slukkes da? :icon_cry:

Sånn litt på siden, så skjønner jeg dog ikke hva det har med saken å gjøre at han er gutt? :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn litt på siden, så skjønner jeg dog ikke hva det har med saken å gjøre at han er gutt? :rolleyes2:

Nei det ble bare skrevet på den måten :icon_cry:

Nabojente som bor i etasjen over oss (som også går i klassen hans) legger seg ikke før halv ti. og vi har hatt masse diskusjoner pga det. . jeg har blandt annet tatt de noen ganger for å stå å henge ut av vinduet og prate med hverandre, eller så kommer hun å kaster snøballer på vinduet hans osv.. (vi bor i en gammel villa. Vi nede og de oppe)

Jeg forstår jo at det ikke er noe koselig å legge seg en time før henne, men jeg kan på en måte ikke ta hensyn til hva alle andre får lov til heller.. Han henger litt etter på skolen, og MÅ få nok søvn til å komme seg gjennom skoledagen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

søskene til de i bhg'n legger seg mellom 20.30-21.30.

Samme hadde jeg det. Hadde jeg gjort alt som skulle gjøres av lekser, husarbeid og osv kunne jeg være oppe til halv ti, men da var det å være klar og i seng kl. 21.30 uten dikkedakkerier og ingen lesing i senga etter det :rolleyes2:

hva jeg hadde gjort i løpet av dagen var var utløpet til hvor lenge jeg kunne være oppe :icon_cry: men ofte gikk jeg til sengs 9 selv da :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk være oppe til 21.30 i 11-12 årene,men det var sjeldent noe spennende å være oppe da likevel...

Tror de fleste vennene mine måtte inn klokken 20,og legge seg 20.30.

Som regel var det seine kvelder om det var mye snø(noe sjeldent i Stavanger)og stort sett alle ungene fikk være unormalt lenge ute og ake.

Det var en merkelig følelse og vær ute så lenge,men det var belyst i akebakken og alltid noen foreldre tilstede!

Men sånn er det når snøen kanskje bare varer i 3-5 dager.Man går bananas!!

I 13 års alderen fikk jeg være UTE til 21.30,og måtte være i seng 22.00.

Grunnen til at jeg fikk det var at jeg var fornuftig nok til ikke å finne på tull og aldri var langt unna.Det begrenser seg hvor lenge man er ute når de fleste må inn 1 time før.Tror nok alle foreldre hadde hatt det best av å ha like tider,hehe..ingen "jamen per får jo" da nei..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv fikk jeg aldri nok søvn da jeg vokste opp, mens søsteren min våknet noen minutter før vekkerklokka uansett hvor lenge hun var våken kvelden før... :icon_cry:

Og en stor del av tjafsinga vår om å være oppe lenger, ga seg da vi kjøpte videospiller og fikk ta opp en del av de programmene vi kunne tenkt oss å vært oppe å se... :rolleyes:

Det er jo veldig individuelt hvor mye søvn man trenger... Og hvor lett man våkner og kommer seg opp om morran... :blink:

Jeg synes vel sønnen din er stor nok til å forstå dette om man tar en prat om sånt - at du legger merke til hvor lett han våkner, hvor rask han er til å stå opp, hvilket humør han er på i løpet av dagen, hvordan han konsentrerer seg og får gjort lekser osv. Og han er også stor nok til å forstå sammenhengen mellom hvordan han selv oppfører seg og hvordan du vurderer f.eks. leggetiden hans opp i mot det. Har du tatt en sånn samtale med han?

Om du kjenner foreldrene til nabojenta godt, ville det kanskje være en ide og diskutere dette med dem, også? Høre hvordan det er med jenta - er hun raskt våken og oppe om morran? Arbeider hun godt med lekser osv. uten mas? Dette for å kunne få frem ulikhetene i ungene som de ikke ser selv... Og kanskje det også viser seg at hun burde hatt litt mer søvn enn hun får... :rolleyes2:

Jeg tror uansett at mange foreldre godt kunne snakke mer med barna sine - uten å gi ungene for mange valgmuligheter og for mye ansvar! - men nettopp for å få barna til å se mer av det store bildet...

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har jeg lite å bidra med merker jeg *ler* Det perfekte hadde vært om tøtto var i seng til halv ti (hun er 10 år, snart 11). Men det blir altfor ofte senere enn det. Litt fordi endel av fritidsaktivitetene hennes gjør at hun ikke er hjemme før halv ti... sånn er det her i huset. voksentid, hva er det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har egentlig alltid lagt meg når jeg vil. Sovnet sjeldent før rundt 11- 12 (eller senere) når jeg var 11 år gammel.

Samme her. Eller, jeg var nok ofte våken lengere enn dette også.

Men jeg mener ikke dette er rett.

I fjor bodde jeg i vertsamilie og de hadde en sønn på 10 år og han la seg vel i de tidene som de før meg har nevnt. Er ikke helt sikker på klokkeslettet, tror ikke det var et fast "NÅ SKAL du være i seng!!" tidspunkt, men han la seg vel sjeldent senere enn ni-halv ti, tenker jeg. Og hvis det var viktig fotballkamp på tv, så fikk han være lengere oppe, og det mener jeg bare er rett og rimelig :rolleyes2: Jeg vet ikke om min sønn brys seg om fotball da, men du skjønner sikkert poenget mitt :icon_cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har egentlig både jeg og mine søsken alltid likt å legge oss, men husker godt at vi hadde klokka 10 som siste frist i 8. og 9. trinn. Etter dette var det egentlig valgfritt, men la meg som regel klokka 10 uansett.

Jeg tror det er viktig at barna ser på det som noe positivt og godt at man skal sove. Hjemme hadde vi det sånn at vi gjorde en eller annen aktivitet på ettermiddagen/kvelden slik at vi faktisk var trøtte i 9-10-tida. Jeg mener også at det er viktig at barna er med å lage regler hjemme og at dere blir enige om et tidspunkt han skal legge seg, slik at ikke du bare bestemmer noe han er helt uenig i.

Er det noe problem om han legger seg klokka halv 10? Hvis han f.eks må opp klokka 7, vil det være nok søvn for en 11-åring. Jeg har lest at 8-9 timer søvn skal være nok for barn i 10-17 års alderen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo forsel på hvor mye søvn en person trenger. Jeg har aldri had noen form for legge tid, da jeg har stor forsel på søvn behove mitt fra sommer til vinter. På vintern er det mellom 7-8 timer i døgne. I sommer halvåre er jeg helt nede i 3 timer i døgne, et par måner. Så det må sees ann synes i alle fal jeg. :rolleyes2: det skall ikke være lett å være foreldre :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

søskene til de i bhg'n legger seg mellom 20.30-21.30.

Samme hadde jeg det. Hadde jeg gjort alt som skulle gjøres av lekser, husarbeid og osv kunne jeg være oppe til halv ti, men da var det å være klar og i seng kl. 21.30 uten dikkedakkerier og ingen lesing i senga etter det :icon_cry:

hva jeg hadde gjort i løpet av dagen var var utløpet til hvor lenge jeg kunne være oppe :rolleyes2: men ofte gikk jeg til sengs 9 selv da :D

Hørtes ut som en god ide faktisk. .Jeg er veldig opptatt av at han skal være med å hjelpe til her i huset, og bidrai husholdningen, så dette kan faktisk funke :blink: Takk for innspill :ermm:

han?

Om du kjenner foreldrene til nabojenta godt, ville det kanskje være en ide og diskutere dette med dem, også? Høre hvordan det er med jenta - er hun raskt våken og oppe om morran? Arbeider hun godt med lekser osv. uten mas? Dette for å kunne få frem ulikhetene i ungene som de ikke ser selv... Og kanskje det også viser seg at hun burde hatt litt mer søvn enn hun får... :bye:

Ja jeg snakker med mye med de som bor over. Hun er en venninne :) Jentungen der er vanskelig å få opp om morgenen, og ofte trøtt.. men hun ligger langt forran sønnen min når det gjelder lekser og skolearbeisd og en generelt veldig skoleflink, og mye mere utviklet og moden (som kanskje er venlig i den alderen. jenter er ofte mere voksne en guttene i den alderen)

Er det noe problem om han legger seg klokka halv 10? Hvis han f.eks må opp klokka 7, vil det være nok søvn for en 11-åring. Jeg har lest at 8-9 timer søvn skal være nok for barn i 10-17 års alderen.

Synes 10 er fryktelig sent. Når jeg skal på jobb, så legger jeg meg jo ofte i ti-11 tiden selv. Og mulig jeg er egoistisk her nå.. Men de timene på kvelden når ungene er i seng er bare såå himmelske... :hug:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21.00-21.30 føres ut som en fin leggetid for en 11-åring :icon_cry:

Ærligtalt husker jeg ikke når jeg måtte legge meg når jeg var 11 (er jo bare 5år siden også vettu :rolleyes2: )

Jeg går i 10-ende, og begrenser selv, bruker og legge meg i 11-12 tiden :blink: Kjenner selv at jeg blir ****** trøtt om jeg sitter opp halve natta, noe som ikke er morro når du skal opp neste morgen ..

Begrenset vell selv når jeg begynte på ung.skolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes mellom halv 9-9 høres ut som en grei leggetid for en 11 åring i ukedagene. Urolig viktig og holde på gode kveldsrutiner syntes jeg. Nå har jeg bare en 3 åring enda da..

Ja, jeg skal love deg at det er litt mer viktig for de voksne å bli "kvitt" ungene på kvedstid når de er små enn når de er eldre. Sånn føler jeg det iaf selv.

Synes 10 er fryktelig sent. Når jeg skal på jobb, så legger jeg meg jo ofte i ti-11 tiden selv. Og mulig jeg er egoistisk her nå.. Men de timene på kvelden når ungene er i seng er bare såå himmelske... :rolleyes2:

Det er jo klart at dersom man legger seg selv tidlig, så blir barna lagt tidligere enn hos andre. Kanskje nabodamen din legger seg litt sånn som meg? I 01-02 tiden om natten? Da er liksom ikke 22-23 så sent mht "voksentiden". MEN, dette er altså kun sett fra den voksnes synsvinkel. At barn har godt av nok søvn (og voksne igrunnen *dunke meg selv ihodet*), er vel uansett rimelig klart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg skal love deg at det er litt mer viktig for de voksne å bli "kvitt" ungene på kvedstid når de er små enn når de er eldre. Sånn føler jeg det iaf selv.

Ja det kan jeg i grunn tro :rolleyes2: er jo mer viktig den tiden man har sammen på kveldene sammen med barna etter skole,lekser andre fritidsaktiviteter når de blir så store.

Nå har jeg 1 og 3 åringen oppå meg hele tiden, så alenetid på kvelden er veldig godt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer vel litt ann på ungen og søvnbehovet.Noen trenger mer enn andre.

Min på straks 11 legger seg 21.30.Noen ganger tidligere om han er trøtt.

Eldste mann på straks 13 trenger mer søvn enn lillebror.Slik har det allid vært her.Minsten først oppe på morran.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...