Gå til innhold
Hundesonen.no

Røyting!


olav2

Recommended Posts

Kan være det at foret du bruker ikke er optimalt for hunden din. Har du prøvd andre for?

Eller kanskje han bare røyter mye? Merker du noe forskjell fra tidligere?

Passet en dalmis for en stund tilbake og det florerer fortsatt av hvite hår her... <_<

Min labrador fungerer dårlig på HillS, Eukanuba og Labb. Da røyter hun mer enn ellers og får dårligere pelskvalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har han alltid røytet så mye? Har du alltid fôret han på Hills? Er han kastrert eller intakt? Hvordan bor han? Hvordan er været hos dere for tiden? Er han frisk? Er han stresset - har dere nylig flyttet, endret familiestruktur osv?

Det er mye som kan spille inn på røyting. Røyting er jo i utgangspunktet en helt normalt ting for en hund å gjøre, og noen røyter ganske enkelt mer enn andre. Noen hunder røyter litt hele tiden, andre har perioder hvor de enten røyter eller hvor de knapt slipper et hårstrå. Hormoner kan regulere røyting, og noen hunder som er kastrerte begynner å røyte hele tiden (dette gjelder kanskje mest tisper??). Fôring kan påvirke røyting, men det trenger ikke å ha noe med saken å gjøre. Hvis han har gått på Hills i fire år, og det er kun det siste halve året han har begynt å røyte veldig mye, har nok antageligvis ikke fôret noe med saken å gjøre. Rase, individ, sykdom osv kan også spille inn. Jeg har inntrykk av at hunder som ikke har underull (dalmis, rottis osv) røyter mer konstant enn hunder som har underull, og som derfor skifter mellom sommer og vinterpels. Jeg har også inntrykk av at tisper generelt er mer stabile i røytingen; dvs at de har tydeligere perioder hvor de røyter i forhold til hannhunder (dette tror jeg kommer av hormoner i forbindelse med løpetid). Hunder som er stresset kan begynne å røyte (og flasse), og dette kan være noe som varer i alt fra noen timer til sikkert flere måneder (avhengig av hva hunden stresses av, og hvordan den takler det). Noen hunder begynner fx å røyte og flasse hos dyrlegen, eller hvis de tar buss, eller hvis de er i en eller annen situasjon som gjør de litt stresset. Det kan gå veldig fort over, mens andre ting; som hvis man får barn, slår opp med samboer, flytter, osv, er ting som gjør at det kan ta lengre tid før røytingen avtar og går tilbake til normalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for utdypende svar,det eneste negative han har opplevd er vel samlivsbrudd ellers så håper og tror jeg han er en lykkelig kar hehe,har fort med eukanuba tidligere og labb som jeg syns fungerte best og som han likte best så det ut som,han er en hund som kan ha mat i skåla hele tiden og spiser bare når vi kommer inn fra tur,han er vel under kattegorien litt røyting hele tiden har slitt ut to støvsugere på dette hehe,nei han er intakt og det forblir han vel så fremt ikke noe skulle dukke opp,har jo bodd på kløfta hele tiden bare det siste året i troms og været er vel ikke for kaldt og ikke for varmt for tiden,har hadt han borte på for i seks mnd så jeg driver å plukker av han noen uvaner haha,vet ikke helt hva dem har drivi med men når jeg går tur så virke det som han for krampe i forbein eller bakbein ettersom,merket det spes når det er kaldt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei og takk for svar,han røyter hele tiden det er verken mer eller mindre bare en jevn flyt hehe,har brukt en formue hos dyrlege på prøver i alle retninger,har å hatt han hos dyretolk (sissel grana)som bare er å anbefale til alle dyreeiere som vil vite litt om dyret sitt,har liksom aldri trudd på disse greiene men hun kunne umulig ha vist alt om min hund så dette tror jeg på,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei og takk for svar,han røyter hele tiden det er verken mer eller mindre bare en jevn flyt hehe,har brukt en formue hos dyrlege på prøver i alle retninger,har å hatt han hos dyretolk (sissel grana)som bare er å anbefale til alle dyreeiere som vil vite litt om dyret sitt,har liksom aldri trudd på disse greiene men hun kunne umulig ha vist alt om min hund så dette tror jeg på,

Tuller du? Bruker du dyretolk for å få hunden din til å slutte å røyte?? :D :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan vet du at han røyter unormalt mye til rottweiler å være? Er dette noe dyrlegen har sagt? Hvorfor har du gått til dyrlegen med røyting; jeg mener - røyting er jo normalt til en viss grad; det må ha vært enorme mengder hår siden du har tenkt det er noe sykelig over det? Har du prøvd å skifte fôr? Eller å gi omega3-oljer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har de? Det visste jeg virkelig ikke. Og jeg vil gjerne se et underullshår, hvis du har mulighet til det. :whistle:

Hihi, jeg har ingen bilder av underullshår sånn på stående fot.. men Rottweilere har underull, du kan jo bare sjekke rasestandarden.. Eventuelt kan jeg ta bilde senere om du er interessert :)

Dekkpelsen skal dekke underullen, og underullen skal ikke vise igjennom i følge rasestandard.

Når Bea røyter som værst før løpetid er det stort sett underullen som lager deilige hybelkaniner på passende steder i leiligheten.

Når det gjelder Rottweiler og røyting er det vanlig med to perioder i året, men andre ting kan jo føre til at hunden røyter mer, feks et for som ikke er optimalt.. slik er det vel for alle raser som røyter?

Hvilket for går du på? Har du prøvd å bytte?

Selv bruker jeg Eukanuba sitt Rottweilerfor.. noe som har funket veldig godt i forhold til pelsen hennes - den er blankere, hun flasser mindre og hun røyter litt mindre. Jeg gir olje med omega-3 utenom, det har også hjulpet en del!

Er skeptisk til labb selv, men det er jo individuelt hvordan det funker for ulike hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tuller du? Bruker du dyretolk for å få hunden din til å slutte å røyte?? :) :)

øh..dyretolk er vel ikke noe alternativ medisin såh...nei jeg bruker ikke tyretolk til å få hunden min til å slutt å røyte,brukte det for å få info om min hund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mulig du kan fortelle litt om hvorfor du er skeptisk til labb?ser ikke annet en at den er best i test hvært år,men smaken er vel som baken... joda omega og selolje har jeg brukt hele tiden både for sunnhet og smak,vet ikke om jeg skal legge meg opp i den diskusjonen dere har om underull hehe men er både enig og uenig på rottweilere er det vel microskopisk med underull er no mine oppsevasjoner men bevares jeg kan jo ta feil,har en kompis som har den lave breie typen og han virker kjukkere i pelsen såh... mulig dette har noe med avlen å gjøre,fikk ikke noen synspunkter på dem fotproblemene om det kunne være kulden som gjørde at han fikk krampe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan vet du at han røyter unormalt mye til rottweiler å være? Er dette noe dyrlegen har sagt? Hvorfor har du gått til dyrlegen med røyting; jeg mener - røyting er jo normalt til en viss grad; det må ha vært enorme mengder hår siden du har tenkt det er noe sykelig over det? Har du prøvd å skifte fôr? Eller å gi omega3-oljer?

jeg har vel ikke lagt ut noe info der jeg påstår at han røyter unormalt mye til rottweiler å være,som sagt så er det vel ikke bare foret som kan vere orsak til røyting,hvorfor må det være enorme mengder hår før at det kan være sykelig?dyr er som oss mennesker hvis vi har problemer i lang tid så taper vi oss ps dette er bare noe jeg tror,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mulig du kan fortelle litt om hvorfor du er skeptisk til labb?ser ikke annet en at den er best i test hvært år,men smaken er vel som baken... joda omega og selolje har jeg brukt hele tiden både for sunnhet og smak,vet ikke om jeg skal legge meg opp i den diskusjonen dere har om underull hehe men er både enig og uenig på rottweilere er det vel microskopisk med underull er no mine oppsevasjoner men bevares jeg kan jo ta feil,har en kompis som har den lave breie typen og han virker kjukkere i pelsen såh... mulig dette har noe med avlen å gjøre,fikk ikke noen synspunkter på dem fotproblemene om det kunne være kulden som gjørde at han fikk krampe

Mulig jeg ikke har vært tydelig nok på dette.. Rottweileren skal ha underull, det står i rasestandarden.. men underullen skal ikke vise, det vil si at dekkpelsen skal dekke over underullen. Det er mulig at noen eksemplarer av rasen har mindre underull enn andre, men som det står i rasebeskrivelsen: Dekkpelsen er grov, tett og fast tilliggende. Underullen skal ikke stikke fram gjennom dekkpelsen.

Når det gjelder Labb er jeg skeptisk til dette på bakgrunn av kjentes erfaringer med det foret, men som sagt alle hunder er individuelle og tåler foret også på ulik måte.. At den er best i test på TV2 hjelper deg er mye basert på pris osv.. og ikke bare på kvalitet på foret.

Har du forsøkt å gi hunden b-vitaminer? Vi gjorde det i en periode hvor vi var plaget med veldig mye røyting, og det hjalp litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har vel ikke lagt ut noe info der jeg påstår at han røyter unormalt mye til rottweiler å være,som sagt så er det vel ikke bare foret som kan vere orsak til røyting,hvorfor må det være enorme mengder hår før at det kan være sykelig?dyr er som oss mennesker hvis vi har problemer i lang tid så taper vi oss ps dette er bare noe jeg tror,

Når du lurer på hvorfor hunden din røyter så mye, og vil ha tips til hvordan du kan redusere røytingen, så må vel det være fordi du mener at han røyter unormalt mye? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har vel ikke lagt ut noe info der jeg påstår at han røyter unormalt mye til rottweiler å være,som sagt så er det vel ikke bare foret som kan vere orsak til røyting,hvorfor må det være enorme mengder hår før at det kan være sykelig?dyr er som oss mennesker hvis vi har problemer i lang tid så taper vi oss ps dette er bare noe jeg tror,

Men hvorfor vil du redusere røyting du anser som normal da? Da blir det jo nesten sykelig motsatt retning; hvis hunden IKKE røyter.. :)

Når du lurer på hvorfor hunden din røyter så mye, og vil ha tips til hvordan du kan redusere røytingen, så må vel det være fordi du mener at han røyter unormalt mye? :)

Det lurer jeg også på..? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du lurer på hvorfor hunden din røyter så mye, og vil ha tips til hvordan du kan redusere røytingen, så må vel det være fordi du mener at han røyter unormalt mye? :)

litt på grensa til å fly i flint hær hehe,til dere som ikke har gidda å lese alt som står på tråden kan jeg prøve en gang til,har ikke noe med om han røyter mye eller lite det som er greia er at han røyter HELE TIDEN

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg ikke har vært tydelig nok på dette.. Rottweileren skal ha underull, det står i rasestandarden.. men underullen skal ikke vise, det vil si at dekkpelsen skal dekke over underullen. Det er mulig at noen eksemplarer av rasen har mindre underull enn andre, men som det står i rasebeskrivelsen: Dekkpelsen er grov, tett og fast tilliggende. Underullen skal ikke stikke fram gjennom dekkpelsen.

Når det gjelder Labb er jeg skeptisk til dette på bakgrunn av kjentes erfaringer med det foret, men som sagt alle hunder er individuelle og tåler foret også på ulik måte.. At den er best i test på TV2 hjelper deg er mye basert på pris osv.. og ikke bare på kvalitet på foret.

Har du forsøkt å gi hunden b-vitaminer? Vi gjorde det i en periode hvor vi var plaget med veldig mye røyting, og det hjalp litt.

endelig litt hjelp å få :sint_01: b-vitaminer høres ut som en god ide,er dette noe jeg for på dyrebutikken eller apoteket fast eller flytende form hehe har ikke så mye peiling så jeg må bare spørre,takk for tipset

Lenke til kommentar
Del på andre sider

litt på grensa til å fly i flint hær hehe,til dere som ikke har gidda å lese alt som står på tråden kan jeg prøve en gang til,har ikke noe med om han røyter mye eller lite det som er greia er at han røyter HELE TIDEN

Det er da ingen grunn til å fly i flint? :sint_01: Vi skjønner bare ikke hva du mener, og betyr at du ikke klarte å formidle ditt budskap så godt. :sint_01:

Det at han røyter hele tiden (jevnt antar jeg?) kan være normalt for noen hunder. Hannhunders røyting blir ikke styrt av løpetidssyklusen slik den gjerne blir hos tisper, og siden nåtidens hunder stort sett bor inne, så får ikke utetemperaturen så mye å si heller. Jevnt lys, dvs at det er lyst på dagen og mørkt om natten, påvirker også røyting. Jeg antar at han bor inne, og at dere har lys på om dagen og mørkt om natten, noe som vil gjøre lyset stabilt og heller ikke påvirke han til å røyte i faste perioder. At hunder røyter stort sett to ganger om året, avhenger i hovedsak av 1) de er tispe som styres av hormoner, løpetid osv, eller 2) lys og temperatur. Lys og temperatur er stabilt for innehunder, som derfor ikke har en så god grunn til å røyte to ganger om året som utehunder har. Ergo: hannhund+stabilt lys/temperatur= jevn røyting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da ingen grunn til å fly i flint? :sint_01: Vi skjønner bare ikke hva du mener, og betyr at du ikke klarte å formidle ditt budskap så godt. :sint_01:

Det at han røyter hele tiden (jevnt antar jeg?) kan være normalt for noen hunder. Hannhunders røyting blir ikke styrt av løpetidssyklusen slik den gjerne blir hos tisper, og siden nåtidens hunder stort sett bor inne, så får ikke utetemperaturen så mye å si heller. Jevnt lys, dvs at det er lyst på dagen og mørkt om natten, påvirker også røyting. Jeg antar at han bor inne, og at dere har lys på om dagen og mørkt om natten, noe som vil gjøre lyset stabilt og heller ikke påvirke han til å røyte i faste perioder. At hunder røyter stort sett to ganger om året, avhenger i hovedsak av 1) de er tispe som styres av hormoner, løpetid osv, eller 2) lys og temperatur. Lys og temperatur er stabilt for innehunder, som derfor ikke har en så god grunn til å røyte to ganger om året som utehunder har. Ergo: hannhund+stabilt lys/temperatur= jevn røyting.

muli muli dette er en hund som er ute fra 0600 om morgenen til ca 2030-2100 tiden på kvelden og hær hvor jeg bor er det rimelig (jevn)kulde hele tiden om vinteren + at vi har en ganske lang vinter og da mener jeg at han burde sette litt vinterpels slik min tidligere rittis gjorde,

ps,flyr ik i flint bare litt ert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde tidligere en Collie hann som røytet hele tiden. Han røyta så vanvittig at det nesten var rart han hadde pels igjen på kroppen... Han var stresset og nervøs og det kan være årsaken til at han røyta så mye. hvis hunden din har vært satt bort et halvt år, kanskje han ble litt stressa pga det? I tillegg hvis han har vondt i beina, og almenntilstanden hans ikke er like god etter det oppholdet, bør du kanskje tenke på at det har skjedd forandringer for han der, som gjør at han røyter.

Selv om Labb har fått best i test flere år er det veldig mange hundeeiere som er misfornøyd med det fóret. Uten at vi skal ta opp labb diskusjonen her, vil jeg råde deg til å se an din hund. Hva han fungerer best på. Selv om Labb fungerer dårlig på veldig mange hunder kan det hende det fungerer bra på akkurat din hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

endelig litt hjelp å få :icon_redface: b-vitaminer høres ut som en god ide,er dette noe jeg for på dyrebutikken eller apoteket fast eller flytende form hehe har ikke så mye peiling så jeg må bare spørre,takk for tipset

Du kan bruke b-vitaminene de selger i dagligvarebutikken.. De finnes i alle fall i de fleste store dagligvarebutikker.. Ellers kan du også få det reseptfritt på apoteket.

Edit: Hadde jeg vært deg hadde jeg også forsøkt å bytte for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...