Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund funnet! Dilemma!

turid83

Recommended Posts

I dag fikk jeg telefon fra en kompis som sa at det var en løs hund som for og løp med båndet etter seg. Han hadde fått tak i den, men vridde seg ut av hendene på ham, så jeg tok med meg min skjønne Kira, og gikk for og lete.. Hunden var hele tiden rundt meg, men plutselig var hun borte.. Stolte på Kira'en min og diltet etter henne... Når vi fant hunden hadde hun lagt seg på en trapp, og jeg fikk glatt tak i henne...

Vet godt hvem eieren er, en "tørrlagt" alkoholiker, som ikke er tørrlagt ennå.. Ringte han, og han ville ha hunden igjenn momentant.. Han var da ganske så pære full.. Fikk så snakke med damen til denne herremannen, og hun sa t jeg like godt kunne ha hunden, for han klarte ikke og ta vare på hunden..

Hørte ham i bakgrunnen, brølende at han skulle ha tilbake hunden sin..

Han kompisen min, som hjalp meg og finne hunden, har lett etter den rette hunden for seg i ett halvt år nå, og han sa han gjerne kunne ha denne hunden, han fallt for henne med en eneste gang...

Så hva gjør jeg? megle meg fram hos eieren til at han ikke er hendt til og ha hund og gi hunden til noen andre, eller levere tilbake hunden og risikere at alt går rett vest...??

Jeg er ikke i tvil om at jeg ikke vil levere hunden tilbake, men kan ikke stjele den heller... ;)

Hunden er kjempetrivelig, leker pent med rottweiler gutten min på gulvet her nå, og var underdanig hos tispene mine.. Holder mine tisper borte fra henne nå, hun trenger fred og ro tror jeg... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn egentlig har du jo ikke lov til å beholde henne mot eierens samtykke da, men ha henne hos deg i natt da vel og prøv å prat med eieren i morgen når han (om han) er edru. Og si du har noen som vil ha hunden og gi den et godt hjem og spør om det er ok?

Stakar hunden da. Fint du fikk tak i den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke tatt hunden, har snakket med ham, og skal iallefall ha henne til i morgen..

Jeg er ingen hundenapper! Familien hans, og vennene hans skulle snakke med ham, og se om de får ham til og gi ifra seg hunden.. Har snakket med politiet, og sa klart ifra om at han kanskje ikke burde ha hunden, og at han er alkoholiker..

Men her i området tar de alt sånnt med en klype salt.. Vi får bare se hva som skjer i morgen, og håpe at han tar til vett... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal mye til før Mattilsynet og deres underlagte Dyrevern bryter inn. Dette viser jo f.eks saken om damen med 48 hunder. Hvor mange bekymringsmeldinger har ikke DV mottatt ang. dette? Og da tror du at en bekymringsmelding på en full manns hund vil føre til at de tar den fra han?

Nei Turid83, hold hunden der til i morgen du og forsøk å få mannen i tale. Kanskje han ser ting klarere etter en natts søvn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir nok å vente til i morgen og får mannen i tale ja.. ;)

Har ingen planer om og stikke av med hunden hans, synest bare at hunden fortjener bedre.. Tror ikke det blir gjort noe fra mattilsynet sin side nei, skal nok mere til:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kjenner ikke jeg mannen,eller hans drikkevaner..men det er ikke riktig å stemple en alkoholiker til automatisk og være ubrukelig hundeeier.Egentlig regner jeg jo med at siden hunden er trivelig og grei så har den det godt,men mulig dere som ser dette klarere vet mer og derfor tenker det er det beste om han er uten hund.

Noen slike mennesker har hund og det hjelper dem å holde seg oppe noenlunde,og jeg vet om mange alkiser i Stavanger som er kjempegode hundeeiere og megakoselige mennesker..selv om de vrøvler og brøler iblandt.

Du kan jo ta en prat med mannen som du sier,men å gå til politiet pga at han er alkoholiker fatter jeg at de tar med en klype salt.Jeg hadde aldri tatt hensyn til BARE det om jeg selv var politi,eller dyrevern for den del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, ekkel situasjon... Skjønner VELDIG godt ditt synspkt i saken og sannsynligvis har du rett i at mannen helst ikke burde ha hunden. Dessverre er det lite du kan gjøre... Vil han ha den så har du ikke annet valg enn å levere den tilbake... Trist, men sant! Og min erfaring med alkoholikere tilsier at 1. Ikke sikkert han er edru i morgen.. eller på mandag... eller i neste uke... 2. Han vil HELT sikkert ha bikkja tilbake! Får han høre at noen andre vil ha den vil han iallefall ha den tilbake... 3. Mattilsynet kommer ikke til å gjøre noe.

Nå er kanskje mine erfaringer uvanlig ille (får virkelig håpe det!), men ville ikke håpet på å "snakke mannen til fornuft" dessverre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kjenner ikke jeg mannen,eller hans drikkevaner..men det er ikke riktig å stemple en alkoholiker til automatisk og være ubrukelig hundeeier.Egentlig regner jeg jo med at siden hunden er trivelig og grei så har den det godt,men mulig dere som ser dette klarere vet mer og derfor tenker det er det beste om han er uten hund.

Noen slike mennesker har hund og det hjelper dem å holde seg oppe noenlunde,og jeg vet om mange alkiser i Stavanger som er kjempegode hundeeiere og megakoselige mennesker..selv om de vrøvler og brøler iblandt.

Du kan jo ta en prat med mannen som du sier,men å gå til politiet pga at han er alkoholiker fatter jeg at de tar med en klype salt.Jeg hadde aldri tatt hensyn til BARE det om jeg selv var politi,eller dyrevern for den del.

Tenkte akkurat det samme. Nå sa konen hans riktignok at du bare kunne beholde hunden, men det kan det jo være flere grunner til..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff! Vil bare si lykke til!

Har ikke noen vettuge råd å komme med, for situasjonen er jo uten tvil vanskelig. Men hvis du vet at hunden ikke har det bra med eieren sin, så sier jeg bare finn nytt hjem til hunden og skit i alt av lover og regler. MEN det blir jo helt feil det og, derfor er det like greit å ikke høre på mine råd(!)

Er enig i at det å være alkoholiker ikke er det samme som å være en dårlig hundeeier, men om han ikke klarer å passe på hunden så blir det jo litt anderledes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første: jeg kontaktet politiet av den ene grunn for og si ifra at hunden var trygt forvart, og fordi jeg tenkte eieren sikkert kom til og kontakte dem for og finne hunden. Jeg visste nemlig ikke hvordan jeg skulle få kontaktet eieren av hunden på det tidspunktet. Jeg anklager ham ikke for og være dårlig hunde eier heller, det er det andre som gjør, som kjenner ham bedre..

Og dama hans sa selv at hunden var helt grei de 9 mnd han holdt seg edru pga kreft, men nå drikker han heftig igjenn, og hunden forfaller sier hun. På meg virker det som at hunden har det bra JA, men det er flere måter med hundehold som kan gjøre at en hund ikke har det bra. Som f.k.s. tidligere i dag, når mannen var ute og luftet hunden, så drita full at han mistet den. Og gav tydeligvis blaffen i at hunden løp hysterisk rundt på den samme plassen i flere timer uten og finne ham igjenn, for han hadde gått hjem. Jeg har ingen planer om og ta ifra ham hunden hans jeg. Det er famile og venner av mannen som synest dette går over stokk og stein..

Jeg kommer til og levere hunden tilbake til ham i morgen, om de ikke finner ut noe annet. Det er noe jeg og eieren av hunden har kommet frem til nå (i en senere telefonsamtale)...

Tror hunden er blanding av en setter og dobbe, men er ikke sikker..?;) helt sort med litt hvitt i brystet..;) Ligner en setter... Kort pels..;) Linger også litt på en flat blanding.. Jeg er helt udugelig til og finne ut blandinger...

Legger ved ett bilde av hunden jeg, så kan dere finne ut hva hun er...;)

019.jpg

018.jpg

005.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du kjenner noen som er oppegående fra hans nærmeste familie så vil det kanskje være de beste å alliere seg med. Be de om å prøve å overtale han til å gi fra seg hunden, si at du har et krisehjem (evt permanent hjem) klart til hunden om de får det til.

Jeg har dessverre lært ett og annet om alkoholikere gjennom åra, og når de "tar av" så går det gjerne lang tid før de greier å slutte. Virker som denne mannen er periodedranker da? Jeg unner virkelig ingen dyr å bo i et hjem hvor eier plutselig drikker i 2 mnd i strekk og driter fullstendig i alt annet enn alkoholen og dens bivirkninger. Jeg kjenner jo ikke akkurat denne mannen, men har kjent en god del alkoholikere og de har mange fellestrekk. Dilerium, paranoia, ekstrem egoisme og sinne... Selv de snilleste lam av alkoholikere jeg har kjent har i perioder blitt "gale"... Dette er ingen situasjon for NOEN, hverken unger eller dyr.

All ære til deg som prøver å ordne opp i noe som er en langt fra ideell situasjon for denne hunden! Krysser fingre for at han tar til vett og gir den opp, tilby han en sixpack en dag han er skikkelig skjelven eventuelt.... Skulle ønske jeg tullet med den siste der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du kjenner noen som er oppegående fra hans nærmeste familie så vil det kanskje være de beste å alliere seg med. Be de om å prøve å overtale han til å gi fra seg hunden, si at du har et krisehjem (evt permanent hjem) klart til hunden om de får det til.

Jeg har dessverre lært ett og annet om alkoholikere gjennom åra, og når de "tar av" så går det gjerne lang tid før de greier å slutte. Virker som denne mannen er periodedranker da? Jeg unner virkelig ingen dyr å bo i et hjem hvor eier plutselig drikker i 2 mnd i strekk og driter fullstendig i alt annet enn alkoholen og dens bivirkninger. Jeg kjenner jo ikke akkurat denne mannen, men har kjent en god del alkoholikere og de har mange fellestrekk. Dilerium, paranoia, ekstrem egoisme og sinne... Selv de snilleste lam av alkoholikere jeg har kjent har i perioder blitt "gale"... Dette er ingen situasjon for NOEN, hverken unger eller dyr.

All ære til deg som prøver å ordne opp i noe som er en langt fra ideell situasjon for denne hunden! Krysser fingre for at han tar til vett og gir den opp, tilby han en sixpack en dag han er skikkelig skjelven eventuelt.... Skulle ønske jeg tullet med den siste der...

Hadde det bare vert så enkelt.. I dag tidlig klokken 7 begynte telefonen og ringe, jeg tok den ikke da, for både jeg, Kaysa og mine hunder var i drømmeland..

Han snakket med en kompis av ham i dag, som sa at mannen hadde kommet hjem til ham klokken 7, og ville gå opp til meg og hente hunden.. Han var edru, og svært flau over situasjonen.. Men å gi ifra seg hunden, det kom ikke på tale.. SÅ jeg skal levere hunden til ham, og så skal jeg gjøre meg veldig streng..

Noe annet kan jeg ikke gjøre.. :P

Skal nok følge med denne hunden ja..:D

Det er ikke et vondt bein i kroppen til denne mannen her, uansett hvor full han er.. Skal snakke med ham nå og se..:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det bare vert så enkelt.. I dag tidlig klokken 7 begynte telefonen og ringe, jeg tok den ikke da, for både jeg, Kaysa og mine hunder var i drømmeland..

Han snakket med en kompis av ham i dag, som sa at mannen hadde kommet hjem til ham klokken 7, og ville gå opp til meg og hente hunden.. Han var edru, og svært flau over situasjonen.. Men å gi ifra seg hunden, det kom ikke på tale.. SÅ jeg skal levere hunden til ham, og så skal jeg gjøre meg veldig streng..

Noe annet kan jeg ikke gjøre.. :D

Skal nok følge med denne hunden ja..:D

Det er ikke et vondt bein i kroppen til denne mannen her, uansett hvor full han er.. Skal snakke med ham nå og se..:P

Om han er edru og har planer om å forbli sånn så er det kanskje håp. Håper han er et annet kaliber enn de jeg har vært borti! Du har jo egentlig ingen valg, hunden er jo ikke din... Fint at du følger med! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om han er edru og har planer om å forbli sånn så er det kanskje håp. Håper han er et annet kaliber enn de jeg har vært borti! Du har jo egentlig ingen valg, hunden er jo ikke din... Fint at du følger med! :D

Hunden er nå levert tilbake, jeg gjorde meg streng og sa at om jeg så han gå ute med hunden full igjenn, så kom jeg til og gjøre så han ikke får ha den lenger... Han var veldig spak og unnskyldende, og at han nå skulle skjerpe seg sa han.. Jeg gav ham også ett halsbånd, (det hunden har på bildet) for da jeg fannt henne i går, hadde hun kjettingstrup, og en lenke.. sa klart ifra om at hunden stakk av med bånd og strup og satte seg fast, så døde den nok av kvelning...

jeg var sikkert noe streng og bestemt, men tror han tok det til seg... Jeg skal følge med fremover, og sa at han gjerne måtte komme på besøk til meg med hunden så hun får leke med hundene mine, tror han ville gjøre det..:D

Skal se det går bra:) Hunden var glad for og se ham igjenn, og jeg er ikke i tvil om at hunden har det bra hos ham, om enn på en litt twisted måte..:)

Hunden var blanding av Irsk Setter og en husky type.. (jeg tenker da sånn alsakahusky jeg) Og hun var 14 mnd.. Ikke art hun gikk så godt sammen med Gil da :P Samme fantealder :D

Han hadde også vert hos veterinæren fordi han synest hunden var tynn, men det var pga alderen..

Så, alt i alt.. En god slutt.. (håper vi.. :P )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flink du er som tar ansvar :D Det må jeg bare si. Og at du ikke stempler mannen som et dårlig menneske fordi han er alkoholiker, det er også veldig bra av deg :D

Si i fra om det skjer noe mer da. Forhåpentligvig skjerper han seg, men det er jo ikke alltid så realistisk at slikt skal skje over natta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper det ender bra for hunden!

KAn hende mannen ikke "tør eller får seg til" og komme til deg for å benytte seg av tilbudet ditt,men du er sikkert tøff nok til å dumpe innom ham for å låne hunden eller få playtime med hundene generelt.

Du får oppdatere oss litt videre om du er i kontakt med hund og eier igjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper det ender bra for hunden!

KAn hende mannen ikke "tør eller får seg til" og komme til deg for å benytte seg av tilbudet ditt,men du er sikkert tøff nok til å dumpe innom ham for å låne hunden eller få playtime med hundene generelt.

Du får oppdatere oss litt videre om du er i kontakt med hund og eier igjen...

Skal nok holde kontakten med ham ja, og hunden skal få leke med Gil, om det så skal tvangs lekes (hihi) :P er både for Gil og Kaysa sin del det, de gikk så himla godt sammen :D

Skal nok holde dere oppdaterte :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
    • Jeg er ganske forelska om dagen 😂❤️    Vi har jo 3 tisper også - Utrolig morsomme og herlige vesen! Men hannhund er virkelig noe for seg selv! ❤️   Nils hadde en strålende valpekarriere, til helga skal han til Nkk Sandefjord og prøve seg som junior - Vi er forberedt på at alt kan skje 😂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...