Gå til innhold
Hundesonen.no

Sant at olje ikke funger på hunder?


Debbie

Recommended Posts

Snakket med en vennine idag,og hun sa noe jeg stusset på..

Hun sa at siden olje ikke blandes med vann, så vil vår kropp eller hunders kropp som består av 60% vann.. Ikke ta til seg oljen..

Hun sa at fiskeolje til hunder, eller anna olje, så er det kun ca 10% som blir tatt opp av kroppen, stemmer dette?

Derfor var det lite nyttig å ta tran eller gi hunder fiskeolje..

Synes dette høres rart ut, men har ingen gode argumenter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det de færreste ting vi tar op 100% uansett da.. Men å si at kroppen består av 60% vann, derfor vil den ikke ta opp olje, vil være like dumt som å si at vi da kan drikke så mye olje vi bare vil uten å legge på oss et gram. Det faller på sin egen urimelighet omtrent! :flowers: Olje er forresten det samme som fett. Jo mer flerumettet fett er, desto "tynnere" vil det kjennes ut i romtemperatur. Dvs at ting, som i romtemperatur er veldig fast (fx flesk) inneholder fryktelig lite flerumettet fett. Ting som kjennes flytende, som olje, inneholder mye flerumettet fett. Venninnen din påstår at vi/hunder ikke kan ta opp flerumettet fett, og det er jo rent tull!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bare innrømme at jeg har liten peiling på hvordan opptak hunder har av olje. Men jeg tror nok at det din venninne sier er feil... Jeg har en selv opplevd en historie om olje og opptak i blodet i alle fall...En gang da jeg kjøpte en 5 liters dunk selolje og skulle tappe den over på mindre flasker, sølte jeg en del.. Den ene hunden min var *hjelper* og slikket i seg det jeg sølte...Det ble kanskje til at hun slikket i seg rundt 1 dl olje. Senere på dagen skulle vi ta blodprøve på rabies vaksinen. Senere fikk vi beskjed av vet. om å komme å ta ny blodprøve fordi den var uleselig pga for mye fett i blodet. Blodprøven ble tatt kanskje 3-4 timer etter at hun hadde fått i seg seloljen, det vil jeg tro betyr at de har veldig godt opptak av olje i og med at oljen så raskt ble tatt opp i blodet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakket med en vennine idag,og hun sa noe jeg stusset på..

Hun sa at siden olje ikke blandes med vann, så vil vår kropp eller hunders kropp som består av 60% vann.. Ikke ta til seg oljen..

Hun sa at fiskeolje til hunder, eller anna olje, så er det kun ca 10% som blir tatt opp av kroppen, stemmer dette?

Derfor var det lite nyttig å ta tran eller gi hunder fiskeolje..

Synes dette høres rart ut, men har ingen gode argumenter...

Det som skjer med fettsyrer er at de IKKE blir løst i vann, men ligger som små perler i vannholdige kroppsvæsker - som f.eks blodet. MEN; fett blir ikke tatt opp fra tarm til blodet, men lymfe. Fett tatt opp fra tarmen blir fraktet med lymfevæske til det "blir sluppet ut i blodet" ikke langt fra hjertet - og derfra går det med blodet til resten av kroppen. Derfor tar det nok noe mer tid før man ser en økning av fettinnhold i blod etter inntak enn med proteiner og karbohydrater...

...mulig derfor venninnen din mener vi ikke tar opp oljen??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Jeg har i det siste supplert med litt selolje pga konstant røyting utenom periodene og ser resultater så da fungerer det eller?

kanskje ikke noe vitenskapelig svar men funker for meg.. :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det med 10% det stemmer ikke det??

Hun sa også at hvis det er spaltet eller i pulverform- tar kroppen det mye bedre opp..

Det som skjer når fett kommer ut av magesekken så blandet det med galle og det dannes noe som heter miceller. Disse micellene inneholder fettsyrer - ikke store mengder fett, og det er dem som gjør at fettsyrene blir tatt opp i lymfen - og altså fraktet til blodet. Mengde fett som blir tatt opp av cellene i kroppen er nook MYE mer enn 10% - da cellene i de ulike vevene vil 'samle opp' fettsyrer slik at man får fettlagre/fettreserver. Disse reservene kan jo brukes senere.

Det som kanskje kan være 10% er UTNYTTELISEN av inntatt fett (innen en viss tid)...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
    • Takk for tipset, fikk plass så nå får vi testet ut<3
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...