Gå til innhold
Hundesonen.no

Sant at olje ikke funger på hunder?

Debbie

Recommended Posts

Snakket med en vennine idag,og hun sa noe jeg stusset på..

Hun sa at siden olje ikke blandes med vann, så vil vår kropp eller hunders kropp som består av 60% vann.. Ikke ta til seg oljen..

Hun sa at fiskeolje til hunder, eller anna olje, så er det kun ca 10% som blir tatt opp av kroppen, stemmer dette?

Derfor var det lite nyttig å ta tran eller gi hunder fiskeolje..

Synes dette høres rart ut, men har ingen gode argumenter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det de færreste ting vi tar op 100% uansett da.. Men å si at kroppen består av 60% vann, derfor vil den ikke ta opp olje, vil være like dumt som å si at vi da kan drikke så mye olje vi bare vil uten å legge på oss et gram. Det faller på sin egen urimelighet omtrent! :flowers: Olje er forresten det samme som fett. Jo mer flerumettet fett er, desto "tynnere" vil det kjennes ut i romtemperatur. Dvs at ting, som i romtemperatur er veldig fast (fx flesk) inneholder fryktelig lite flerumettet fett. Ting som kjennes flytende, som olje, inneholder mye flerumettet fett. Venninnen din påstår at vi/hunder ikke kan ta opp flerumettet fett, og det er jo rent tull!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bare innrømme at jeg har liten peiling på hvordan opptak hunder har av olje. Men jeg tror nok at det din venninne sier er feil... Jeg har en selv opplevd en historie om olje og opptak i blodet i alle fall...En gang da jeg kjøpte en 5 liters dunk selolje og skulle tappe den over på mindre flasker, sølte jeg en del.. Den ene hunden min var *hjelper* og slikket i seg det jeg sølte...Det ble kanskje til at hun slikket i seg rundt 1 dl olje. Senere på dagen skulle vi ta blodprøve på rabies vaksinen. Senere fikk vi beskjed av vet. om å komme å ta ny blodprøve fordi den var uleselig pga for mye fett i blodet. Blodprøven ble tatt kanskje 3-4 timer etter at hun hadde fått i seg seloljen, det vil jeg tro betyr at de har veldig godt opptak av olje i og med at oljen så raskt ble tatt opp i blodet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakket med en vennine idag,og hun sa noe jeg stusset på..

Hun sa at siden olje ikke blandes med vann, så vil vår kropp eller hunders kropp som består av 60% vann.. Ikke ta til seg oljen..

Hun sa at fiskeolje til hunder, eller anna olje, så er det kun ca 10% som blir tatt opp av kroppen, stemmer dette?

Derfor var det lite nyttig å ta tran eller gi hunder fiskeolje..

Synes dette høres rart ut, men har ingen gode argumenter...

Det som skjer med fettsyrer er at de IKKE blir løst i vann, men ligger som små perler i vannholdige kroppsvæsker - som f.eks blodet. MEN; fett blir ikke tatt opp fra tarm til blodet, men lymfe. Fett tatt opp fra tarmen blir fraktet med lymfevæske til det "blir sluppet ut i blodet" ikke langt fra hjertet - og derfra går det med blodet til resten av kroppen. Derfor tar det nok noe mer tid før man ser en økning av fettinnhold i blod etter inntak enn med proteiner og karbohydrater...

...mulig derfor venninnen din mener vi ikke tar opp oljen??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Jeg har i det siste supplert med litt selolje pga konstant røyting utenom periodene og ser resultater så da fungerer det eller?

kanskje ikke noe vitenskapelig svar men funker for meg.. :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det med 10% det stemmer ikke det??

Hun sa også at hvis det er spaltet eller i pulverform- tar kroppen det mye bedre opp..

Det som skjer når fett kommer ut av magesekken så blandet det med galle og det dannes noe som heter miceller. Disse micellene inneholder fettsyrer - ikke store mengder fett, og det er dem som gjør at fettsyrene blir tatt opp i lymfen - og altså fraktet til blodet. Mengde fett som blir tatt opp av cellene i kroppen er nook MYE mer enn 10% - da cellene i de ulike vevene vil 'samle opp' fettsyrer slik at man får fettlagre/fettreserver. Disse reservene kan jo brukes senere.

Det som kanskje kan være 10% er UTNYTTELISEN av inntatt fett (innen en viss tid)...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...