Gå til innhold
Hundesonen.no

utdanning i hund?

laikamor

Recommended Posts

• Svar 124
  • Created
  • Siste svar

Jeg satt med samme drømmen som deg da jeg var like gammel :ahappy: men endte med å ta en utdanning uten hund, og heller ha hund som hobby:) dersom du vil arbeide med hund er det jo muligheter for å kombinere dette. er for eksempel en folkehøgskole (i nordnorge mener jeg) som driver med hund! det er flere eksempler på pedagogiske institusjoner der en barn og unge som bor der, bor sammen med og hjelper til å drive/stelle dyrene på stedet. man kan ha privatbarnehage hjemme, der fokuset er på friluftsliv og dyr(snakk om bare 2-4barn i en slik barnehage da).

Dersom du har en utdanning som gjør at du kan arbeide med barn og unge, er mulighetene stor for at du får drive med hund som en del av arbeidet. Er vel egentlig bare kreativiteten som setter grenser for hvilke linjer en kan ha på en folkehøgskole feks:)

så også at noen nevnte dyrefotograf! man kan jo ta utdanning som fotograf og drive kennel (eller noe lignende) samtidig! Evetnuelt fotograf og hundetrener:)

lykke til;)

Ps. skoler er generelt sett TREIGE til å svare på mail:p funker best å ringe:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...
  • 1 month later...

Har nå tenkt å søke på skole på vigo, men jeg får det ikke helt til. Jeg har kommet fram til at jeg skal søke på hund på førstevalget, så to vanlige naturbrukskoler på 2 og 3 valget. Disse skolene ligger i tre forskjellige fylker, så når jeg logger inn på vigo må jeg velge hvilket fylke jeg skal søke i. Jeg velger da ett av fylkene, men det går ikke å legge til de to skolene fra de andre fylkene etterpå da. Om jeg går inn på Hordaland, så kommer hundeskolen opp, og om jeg går inn på vest-Agder, så kommer kvs.lyngdal opp, men de kommer ikke samtidig. Alle står da som valg nr. 1, og det går ikke ann å søke om man ikke har lagt til tre valg. Noen som har noe peiling på hvordan jeg kan legge til skoler fra tre forskjellige fylker, slik at det står valg nr. 1,2 og 3 på dem?

Skal snakke med rådgiveren på skolen om hun kan hjelpe meg, men hun er ikke så veldig god på data, så blir glad om noen her inne har noen gode tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sjekk ut denne skolen:

http://www.hunden.no/artikkel.html?news.nid=5811

http://mvs.vfk.no/

De åpner ny hundelinje fra høsten av. Har sendt noen spørsmål dit på mail og regner med at jeg søker der.

Det så bra ut. Tror det er lettere for meg å komme meg der, og da tror jeg at jeg kunne hatt med Laika også. Mamma ringer dem nå. Fant ikke ut så mye om skolen på hjemmesiden.

Fant ut at jeg må søke privat på skolen i Bergen, så vi skal ringe i morgen og høre om vi kan få søknadsskjema.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal du søke der eller vet du om noen som skal?

om jeg leste "rett" så var det lov med hund på internatet så da krysser vi fingrene for at linja inneholder akk det jeg vil og at det er nok som søker :blink: For da kommer nok jeg med Mike :blink:

Så gøy :blink: Jeg går der nå, 1 året. Men da skal jeg også bo på internatet til neste år med Frøken så da sees vi kanskje? :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å så utrolig gøy :wub: Åssen linje går du?

Vet du noe om den nye hundelinja? :blink:

Har sendt mail og håpte på å få svar i dag siden det er mandag, men har fortsatt ikke fått svar.

Å nå er jeg nesten ikke i tvil lenger og håper bare linjen har det jeg vil ha :blink:

Haff det er farlig for deg og frøken om jeg kommer for frøken er oj bare så nydelig og herlig at jeg vil hundenappe ho :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror sannsynligvis det blir til at jeg også skal søke der, så om jeg kommer inn så ser jeg nok dere også:blink:

De sa til mamma at man bare måtte søke slik som man gjør til alle skoler, på vigo. De hadde hatt problemer med søknader fra Vest-Agder før fordi de helst ikke vil sende elever ut av Vest-Agder, tror det er derfor jeg ikke får til å legge dem til på vigo. Skal snakke med rådgiveren igjen imorgen og høre om hun kan hjelpe.

På Stend måtte vi ringe igjen morgen fordi da var rådgiveren på skolen der, hun mamma snakket med idag visste ikke så mye om søknadder og slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å så utrolig gøy :lol: Åssen linje går du?

Vet du noe om den nye hundelinja? :blink:

Har sendt mail og håpte på å få svar i dag siden det er mandag, men har fortsatt ikke fått svar.

Å nå er jeg nesten ikke i tvil lenger og håper bare linjen har det jeg vil ha :wub:

Haff det er farlig for deg og frøken om jeg kommer for frøken er oj bare så nydelig og herlig at jeg vil hundenappe ho :hmm:

Går naturbruk med realfag fordypning :lol: Dere får det samme (traktorkjøring, hest osv :D) men istedenfor realfag har dere hund. Jeg hadde lyst til å gå hundelinja, men vil ikke gå året om igjen.. Heldigvis er det biologi til neste år og da skal vi bla ha om læringsteori hos dyr og genetikk og det gleder jeg meg til :lol:

Veit ingenting nesten, de fleste lærerne viste ikke noe om det før de hadde fått de nye brosjyrene :blink: Bare at det er Oslo hundeskole som skal ha undervisningen.

Hehe :lol: Laikamor og Linda, om dere begynner er det nesten påbudt å trene med Nkku Vestfold altså siden vi har trenigsted noen minutter fra skolen *reklamere* :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar :blink: Kan skrive til deg om jeg får svar på mailen en dag for tror nok vi begge to har lyst på litt mer info.

Hadde vært utrolig gøy da om vi kom inn og kunne treffes å gå der sammen.

Ja, håper jeg kommer inn. Jeg synes de kunne skrever litt mer info om skolen og tilbudene på hjemmesiden, for jeg er også interessert i noe mer info. Det er mer praktisk også å gå på den skolen der fordi de har internat, i Fana er det ikke internat og da må jeg leie hybel. Da kan jeg nok sannsynligvis ikke ha med meg Laika heller, men tror jeg skal det om jeg kommer inn på den på Melsom:)

Hvor ligger egentlig denne skolen? Er det i vestfold?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går naturbruk med realfag fordypning :wub: Dere får det samme (traktorkjøring, hest osv :lol:) men istedenfor realfag har dere hund. Jeg hadde lyst til å gå hundelinja, men vil ikke gå året om igjen.. Heldigvis er det biologi til neste år og da skal vi bla ha om læringsteori hos dyr og genetikk og det gleder jeg meg til :lol:

Veit ingenting nesten, de fleste lærerne viste ikke noe om det før de hadde fått de nye brosjyrene :hmm: Bare at det er Oslo hundeskole som skal ha undervisningen.

Hehe :lol: Laikamor og Linda, om dere begynner er det nesten påbudt å trene med Nkku Vestfold altså siden vi har trenigsted noen minutter fra skolen *reklamere* :blink:

Å fy nå er det ingen vei tilbake, jeg SKAL gå på denne skolen. Du får hilse å si til lærerene dine at du fortjener bedre karakter som drar inn flere elever :blink: .

Å det treningstedet kommer til å bli flittig brukt av meg. Tipper (håper) det er agility der? trener agility i Lillehammerbrukshundklubb en gang i uken og håper på å en dag kunne konkurrere.

Nei nå sitte rjeg å drømmer meg bort alltså :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å fy nå er det ingen vei tilbake, jeg SKAL gå på denne skolen. Du får hilse å si til lærerene dine at du fortjener bedre karakter som drar inn flere elever :wub: .

Å det treningstedet kommer til å bli flittig brukt av meg. Tipper (håper) det er agility der? trener agility i Lillehammerbrukshundklubb en gang i uken og håper på å en dag kunne konkurrere.

Nei nå sitte rjeg å drømmer meg bort alltså :blink:

Jeg vil også gjerne være med å trene, men først tror jeg jeg må få kontroll på Laika sine problemer :blink:

Drømmer meg også veldig bort nå, skal egentlig øve på en framføring vi skal ha om bioenergi i morgen :blink:

Tror jeg skal gå et ekstra år på slik at jeg kan gå på veterinærhøgskolen etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å fy nå er det ingen vei tilbake, jeg SKAL gå på denne skolen. Du får hilse å si til lærerene dine at du fortjener bedre karakter som drar inn flere elever :blink: .

Nei nå sitte rjeg å drømmer meg bort alltså :wub:

Hehe! Ja, vi trener agility der 1-2 ganger i uka :blink: Ellers kan det hende vi trener på skolen som vi gjorde i fjor sommer, da det er en sinnsykt fin og stor gressbane der :blink:

Skal hilse til lærerne ja! :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe vi må da vel bare få til dette laikamor :wub: Jeg vil også enten gå ett år ekstra eller ta noen fag i tilleg så jeg kan få studiekompetanse og kan gå dyrepleier evt (om jeg tørr) veterinær...

Sier jatakk til info om du får høre mer :blink::blink:

Ja, det må vi få til. Vil også gå dyrepleier, kanskje veterinær etterpå:blink:

Skal si fra om jeg finner ut mer om skolen, ja.

Edit: Får håpe de er bedre til å svare på e-post enn det Stend var. Har ikke fått noe svar fra dem på det jeg har spurt dem om, og det er veldig lenge siden:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Helst vil vi jo at de ikke skal oppleve noe vondt i det hele tatt, men det er vanskelig. Jeg tenker det viktigste er om hun, og du, kan leve med det ubehaget som blokkeringen gir. Hvis ikke tenker jeg at risikoen ved operasjon kan være verdt det. Det er ikke en sykdom å være gammel, men det gjør jo at alle plager blir verre og mer risikable både å ha og gjøre noe med, som oftest. Jeg håpet selv i det lengste at det skulle enten bli akutt alvorlig eller at de bare skulle sovne hos meg, men til slutt måtte jeg jo ta den vanskelige avgjørelsen for begge to. Likevel er jeg trygg på at det var riktig tidspunkt for begge. Jeg tror at du også har nok innsikt til at du vet når det er på tide, selv om det er en prosess på vei dit. Håper dere får litt mer avklaring denne uken.
    • Tusen takk Dette er første gang jeg har gammel hund, og jeg synes det er kjempevanskelig å vurdere livskvalitet. Hun er jo helt klart ikke den samme hunden hun var som ung, men jeg tror ikke hun har det så forferdelig at hun selv ville valgt døden over det livet hun lever nå. Samtidig er hun jo på et punkt der noe som egentlig bare er en bagatell potensielt kan bli en dødsdom, fordi hun ikke kan dopes ned. Man sitter jo her i en umulig situasjon der ingen av alternativene egentlig er noe alternativ... Vi skal tilbake til veterinæren på torsdag for å ta en ny ultralyd av hjertet, så får vi se hva dommen blir da.
    • Håper det gikk bra. Trist at hunder eldes og får helseplager. De skulle vart evig, sunne og friske. Folk har så ulike syn på hunders ubehag ifbm aldring. Noen mener det er dyremishandling å la en hund ha noen aldersdomsplager i det hele tatt, og avliver tidlig for å la hunden slippe. Andre mener det er grotesk å ikke la det (ofte) kjæreste familiemedlemmet få fullføre livsløpet naturlig. Jeg vet ikke hvor på den skalaen du befinner deg, så jeg vet ikke hva jeg skal si eller ikke si for comfort ang. evt. narkose.  Håper det går bra med dere ❤️
    • Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...