Gå til innhold
Hundesonen.no

Hunder som røyter mye

Wheaten terrier

Recommended Posts

Skrevet

Hvilke hunder er det som utmerker seg ved å røyte mye?

Spsshunder røyter jo en del, men hvor mye liksom? Hele året?

Og dalmatinere, golden og labbiser har ikke akkurat det beste ryktet når det gjelder røyteing heller...

Kommer det an på rasen eller andre ting som fôr og aktivisering og sånt?

Skrevet

Det var da mange spm du hadde om raser :P hehe bare gøy det :P

Golden røyter mye tror jeg, iallefall de jeg har møtt. Det er det jeg vet hehe :oops: :wink:

Skrevet
:oops: :oops: :oops:

Hehe, ja kommer så masse rasespørsmål i hodet mitt for tiden, blir kanskje litt mange... Kjeder meg litt også, er ikke så mye liv her nå :P

Gøy med sånt synes jeg, noen må jo spør på forumer og, ellers blir det lite liv i grunn :P nei det er lite liv i grunn..

Skrevet
Hvilke hunder er det som utmerker seg ved å røyte mye?

Spsshunder røyter jo en del, men hvor mye liksom? Hele året?

Og dalmatinere, golden og labbiser har ikke akkurat det beste ryktet når det gjelder røyteing heller...

Kommer det an på rasen eller andre ting som fôr og aktivisering og sånt?

Ettersom jeg har en spisshund, kan jeg svare for min rase.. :P

De røyter utrolig lite.. :-o

Sitter her med en ulldott som har tykkere pels en dyna mi (:P), også

røyter han minimalt.. Ska jo ikke gå an.. Hehe.

Også er han jo igjennom den værste perioden og vett du.

(Miste valpepelsen)

Skrevet

Dalmiser røyter ufattelig masse! Og de små hvite hårene KILER seg fast i sofaen,klær,bilen ja you name it.

Pommen røyter også MASSE i periodene sine. Det ligger hår OVERALT. i hver eneste måltid må jeg plukke ut hår,det er i sengen,på gulvet,på klærne, i sofaen ja alle plasser!

Rart at den så liten hund kan røyte SÅ masse :?

Skrevet
Dalmiser røyter ufattelig masse! Og de små hvite hårene KILER seg fast i sofaen,klær,bilen ja you name it.

Pommen røyter også MASSE i periodene sine. Det ligger hår OVERALT. i hver eneste måltid må jeg plukke ut hår,det er i sengen,på gulvet,på klærne, i sofaen ja alle plasser!

Rart at den så liten hund kan røyte SÅ masse :?

Hihihi, litt sånn som hos oss... Sitter og spiser den gode middagen og så må man jo bare finne det som ikke hører hjemme på talerknen, hundehår!

MmMmM... DIGG! :roll:

Skrevet

jepp!

Men jeg er så vant med det nå at jeg ikke bryr meg lengre...slik er det vel for alle hunde eiere? :wink:

Men MENNESKE hår derimot! *pjuke* barfy

Skrevet
jepp!

Men jeg er så vant med det nå at jeg ikke bryr meg lengre...slik er det vel for alle hunde eiere? :wink:

Men MENNESKE hår derimot! *pjuke* barfy

Jækk, det værste som finnes er når du kjøper boller, og må dra ut et laaaangt hår!! Ugh!!!

Skrevet

Tror ikke det er så rasespesifik hvem som røyter mest :P Det kommer mest an på hårere, og hvordan de fester seg i klær, møbler osv.

Også har det noe å gjøre med at vi har oppvarmede hus hele året, så hundens "røytesyklus" blir unaturlig :P Hehe.

*Maria prøver å høres proff ut*

Skrevet

Jækk, det værste som finnes er når du kjøper boller, og må dra ut et laaaangt hår!! Ugh!!!

Så sant, så sant, men det har nesten aldri skjedd at jeg har fått menneskehår i maten... :? De gangene det har skjedd, har det vært æsj, æsj da!

Skrevet

ca.5kg. daglig...

tror ingen kan svare deg på det spr.

Tenkte mer sånn mye eller lite. Ekstremt mye?

Ikke kilo, volum, liter eller andre målenheter :wink:

Skrevet

Sheltien røyter ja, det kan jeg skrive under på!!

Hvor mye de røyter... tja... vi har grått teppe i stua, i røyte perioden blir det helt hvitt på under 24 timer!

Men med en god støvsuger så gjør det meg ingenting!

Men skal du ha sheltie, så må du regne med litt hår ja :P

Skrevet

Utenom at de forskjellige hunderasene røyter forskjellig er det også forskjeller innad i rasene. Har vært borti to hunder av samme rasen der den ene røytet lite og den andre var som et juletre i slutten av januar... Så mat og helse har også ganske mye å si.. :P

Skrevet

Rottweileren vårs røyter MYE, hele året omtrent. Det er noen perioder den røyter litt mindre men det er så mye at han ikke får komme inn i huset, dvs. hans plass er på gangen, dette er greit for da slipper vi å støvsuge hele huset hver dag..

Skrevet

LiLi røyter ikke mye i alle fall, men litt blir det jo. Men hårene er så glatte og lette å fjerne, så jeg merker det nesten ikke.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Jeg brukte for det meste lek som belønning med puddelen, han krevde en del aktivisering men han begynte ikke å bli destruktiv eller pipete om jeg var litt treg en dag eller to, det var greit. I tilfelle det er interessant har jeg en video av en ekstra lang treningsøkt ute en kveld da han trengte litt ekstra hjelp til å få ut energi. Slikt går helt fint, så lenge hunden ikke sier ifra ved å ødelegge ting 😅   Kan jo hende det blir puddel igjen, men kjekt med input i tilfelle det var noe jeg ikke hadde vurdert. Spaniel var ikke på radaren min, vet ikke om det inntrykket jeg har av dem er helt riktig for meg. Og en tråd jeg fant her inne snakket om at de luktet sterkt for noen, det gjør meg litt skeptisk, lukt er grunn til at jeg ikke ville hatt Golden retriever feks 🫣 Korthår collie så jeg på for en del år tilbake men falt ikke helt i smak. Vurderte også chodsky pes, basenji, lundehund, sort elghund, whippet etc, veldig forskjellige raser med forskjellige behov 😅 
    • Det kommer jo litt på ambisjonene mtp lydighet og sånt også. Hunder som er lette å trene krever ofte også mer aktivisering.  Med labrador er det på godt og vondt mye matfokus, det er et godt verktøy i treningen, men også en utfordring. På samme måte som at mange pudler er kresne og vanskeligere å belønne med mat. Spaniel er generelt også mer matglade, men kanskje ikke så ekstreme som labrador.  Gjeterhundrasene har ofte også en del stress, og gjerne lyd med det.  Korthårscollie er en av de jeg synes er litt annerledes og som er ok hunder på aktivitet, de røyter en god del, men ikke noe pelsstell utover børsting og støvsuging. Jeg er litt usikker på lydnivå der. Men kan være verdt en titt.
    • Takk for svar 😁 Har vurdert labrador ja, men litt redd for at den hadde spist alt den kom over 😂  Har absolutt vurdert puddel på nytt, men fra en annen oppdretter. Jeg gjorde mye research og kontaktet flere oppdrettere da jeg fikk min første, men det endte ikke så bra allikevel. Var også ikke klar over at de brune var kjent for å være ekstra gal. Jeg startet en puddelgruppe i området da jeg fikk ham og vi dro på jevnlige treff der, så vet jo at ikke alle er like ikke, men det var en del av guttene som var vanskelige å ha med å gjøre.. så hadde valgt tispe om det ble puddel, tenker jeg. Springer spaniel har jeg ikke sett noe på, har ikke særlig erfaring med den type hund. Pelsstell går helt greit. Alle har jo noe stell. Puddel var ganske mye innimellom, men det var jo ikke verre enn at jeg bare kunne glattbarbere ham om jeg ikke orket en periode. Har også blitt klok av skade og innsett at jeg må prioritere trening på ro ute 🫣
    • Ah perfekt! Takk skal du ha for heads up! Hadde litt guffen magefølelse. Takk for tips, sjekker ut disse nærmere  
    • Nydelig puddel! Selv om du var uheldig med denne så finnes det nok stabile og roligere puddler av begge kjønn. Det handler mye om gener og litt om trening. Men jeg tenker med en gang standard labrador av beskrivelsen din. Det er sjelden mye lyd, de er arbeidssomme, men (som alle raser) tåler en rolig dag så lenge de ellers får det de trenger av aktivisering både mentalt og fysisk. Ellers ville jeg kanskje tatt en titt på springer spaniel, men de kan ha litt lyd. Faktorer som spiller inn er hvor mye aktivitet du ser for deg i hverdagen, og hvor mye pelsstell som er ok. Med puddel er du jo litt vant til pelsstell, så jeg antar det går fint?  Puddel med litt bedre research både på oppdretter og linjer kan jo også være en mulighet. De er flotte arbeidshunder, og det er jo en grunn til at de er brukt som servicehunder - da skal de tåle det meste av ulike situasjoner i ulike omgivelser. Hvis det kun var stresset hos denne hunden du ikke likte med puddelen så ville jeg dratt på noen puddeltreff og snakket med noen oppdrettere.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...