Gå til innhold
Hundesonen.no

Er de klare tror dere?

Iselin-93

Recommended Posts

Nanna, løvehodekaninen min, fikk fem nydelige kaninunger 3.desember. De er livlige og glade, og spiser og drikker masse. Utrolig kosete og har ikke noe imot hester eller mennesker :)

Nå har jeg puttet Nanna, moren, i et nytt bur, mens kaninungene er rett ved siden av i et annet. Så en liten stund hvordan de reagerte, men kaninungene forsatte bare å spise, og Nanna bare slappet av. Er det greit at jeg skiller dem nå, eller skal jeg sette dem sammen igjen?

Så lurer jeg på når Nanna kan settes sammen igjen med hannkaninen, Tyr, for skal ha nye kaninunger på henne. Hvor lenge må man vente før de igjen kan få unger? Har hørt at de kan få kaninunger hele tiden, for det er naturlig for dem i vill tilstand. Noen har også sagt at de kun kan få to kull i året. Men hva synes dere? Er det for tidlig å sette hun sammen med Tyr så fort kaninungene har blitt solgt?

Jeg driver ingen AVL, siden ingen har papirer eller en bra stamtavle. Så håper noen med god erfaring har et svar :)

Takk i alle fall! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei!

Nå som de er 7-8uker er det en fint tid og skille de fra moren, de har enda ikke fult utviklet immunforsvar så de skal stå i buret de er født og oppvokst i og moren skal flyttes. Jeg annbefaler det ikke og få flere kull nå. Du har ett kull, og du vet jo ikke om du får solgt det enda, surt og måtte avlive masse kaninunger bare pga av at du synes det er kos.

Er foreldrene frs dyrebutikken? Vet du noe om slekta, har de stamtavle? Vis de er fra dyrebutikk/du ikke vet noe om slekta kan det godt henne ungene får tannfeil, det er ikke hyggelig. Vis du ikke oppdager det kan de dø av sult (fordi de ikke fikk til å spise)

Skal du ha unger på henne burde hunn ha stamtavle (så du VET det ikke er noe arvelig på gang) og ett mål med avlen, "at de er søt" er ikke godt nok.

Ungeoppdragelse sliter noe fryktelig på kaninen, så du burde vente en del uker før du parrer henne igjen, vis du så abselutt må. Men husk; da blir det kun for at du synes det er søtt. Det er ikke noe koslig for kaninen din.

I stede for å bruke masse av tiden din på uønskete kaninunger, bruk heler tiden din på Nanna! Det annbefaler jeg deg på det sterkeste. Ta deg en tur innom kanin.org

Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor vil du ha så mye kull på henne? :)

Kanskje du bare burde ta deg en tur på et bibliotek og lese litt? :)

Jeg skal ikke ha så mange kull, men bare lurer på hvor fort man kan sette dem sammen :) Uansett vil jeg ikke ha et nytt kull før jeg har fått solgt de andre. Og derfor synes jeg det er kjekt å vite når det er greit å sette dem sammen. Og om jeg må vente et år, er det greit. For vil jo bare kaninenes beste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei!

Nå som de er 7-8uker er det en fint tid og skille de fra moren, de har enda ikke fult utviklet immunforsvar så de skal stå i buret de er født og oppvokst i og moren skal flyttes. Jeg annbefaler det ikke og få flere kull nå. Du har ett kull, og du vet jo ikke om du får solgt det enda, surt og måtte avlive masse kaninunger bare pga av at du synes det er kos.

Er foreldrene frs dyrebutikken? Vet du noe om slekta, har de stamtavle? Vis de er fra dyrebutikk/du ikke vet noe om slekta kan det godt henne ungene får tannfeil, det er ikke hyggelig. Vis du ikke oppdager det kan de dø av sult (fordi de ikke fikk til å spise)

Skal du ha unger på henne burde hunn ha stamtavle (så du VET det ikke er noe arvelig på gang) og ett mål med avlen, "at de er søt" er ikke godt nok.

Ungeoppdragelse sliter noe fryktelig på kaninen, så du burde vente en del uker før du parrer henne igjen, vis du så abselutt må. Men husk; da blir det kun for at du synes det er søtt. Det er ikke noe koslig for kaninen din.

I stede for å bruke masse av tiden din på uønskete kaninunger, bruk heler tiden din på Nanna! Det annbefaler jeg deg på det sterkeste. Ta deg en tur innom kanin.org

Kristin

Faren er ifra dyrebutikken, og de kjøper bare fra opprettere. Vet at de, de kjøpte av, likte å blande løvehodekaniner og veddere sammen - og renraset. De kjøper kun fra tre faste opprettere. Det er alt jeg vet. Nanna kjøpte vi fra noen som driver med en slags opprett, for hun snakket så mye om foreldrene og lengre i slekten, om at de var fra det stedet, og var sånn og hadde slik farge. Tror hun drev med både opprett av hester og kaniner :)

Vil kun hennes eget beste, så hvis det er best å vente flere uker/månder, så gjør jeg selvfølgelig det! Jeg bare lurte på hvor lenge man måtte vente, og vil ikke ha nytt kull før det andre er solgt. Og jeg er ikke for å måtte avlive om de ikke får seg et nytt hjem.

Men takk for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvor gammel er Nanna?

Ville ventet 3-4-5mnd :)

Hun er ca. 7-8 måneder.

Leste på den siden, og der svarte det på alle mine spørsmål :) Tusen takk for tipset! Er ikke så veldig flink til å finne sider på nettet faktisk :/

Da får jeg gjøre det :) Det sto at man kunne ha max tre kull i året, så da venter jeg til 4-5 månder har gått :P Så er jeg i alle fall sikker på at hun ikke får for tidlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er VELDIG mange kaniner her i verden som trenger gode hjem, så da er det ikke vits i å komme med enda fler. :ahappy: La heller de kaninene som allerede er her få gode hjem!

Har du forresten tenkt å kastrere Nanna? Det vil jeg anbefale for faren er stor for at hun kan få livmorskreft når hun blir eldre.

men lykke til med kaninungene du allerede har. Håper du finner gode hjem til de!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er VELDIG mange kaniner her i verden som trenger gode hjem, så da er det ikke vits i å komme med enda fler. :ahappy: La heller de kaninene som allerede er her få gode hjem!

Har du forresten tenkt å kastrere Nanna? Det vil jeg anbefale for faren er stor for at hun kan få livmorskreft når hun blir eldre.

men lykke til med kaninungene du allerede har. Håper du finner gode hjem til de!

Enig med deg... :hyper:

Men en ting; det heter kastrering på hanner og sterelisering på hunner :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det gjør det ikke.

Kastrering = fjerner testikler hos hanner og livmor hos hunner. Tar vekk allt hormonproduserede.

Sterilisering = kutter bare "ledningene" som gjør de ute av stand til å produsere unger, hormonene produseres fortsatt.

Sådeså :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det gjør det ikke.

Kastrering = fjerner testikler hos hanner og livmor hos hunner. Tar vekk allt hormonproduserede.

Sterilisering = kutter bare "ledningene" som gjør de ute av stand til å produsere unger, hormonene produseres fortsatt.

Sådeså :hyper:

Men hvorfor gjør det så vanskelig? :ahappy: Det er flere latinske ord som er mer beskrivende, men hvis man skal bruke de ordene er det vanlig å si at man stereliserer en hunn og kastrerer en hann :lol:

Jeg trodde også det før. ;)

Jeg hadde ikke tenkt over at man kunne kastrere en hunn, men jeg har hørt det før ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig? Eh. Kastrering heter det når man tar vekk "alt" og sterilisering gjør de bare ute av stand til å lage barn. Verre er det ikke.

Det er mange som tror det (inkludert uvitende vetrinærer) men sånn er det altså ikke.

Til trådstarter: Jeg ville ikke satt kull på hunnen så fort. Kan du ikke se hvordan ungene blir først? Ikke ta kull på hunnkaninen hvis du ikke har noe mål med avlen! Det finnes allerede nok kaniner som ønsker seg hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig? Eh. Kastrering heter det når man tar vekk "alt" og sterilisering gjør de bare ute av stand til å lage barn. Verre er det ikke.

Det er mange som tror det (inkludert uvitende vetrinærer) men sånn er det altså ikke.

Til trådstarter: Jeg ville ikke satt kull på hunnen så fort. Kan du ikke se hvordan ungene blir først? Ikke ta kull på hunnkaninen hvis du ikke har noe mål med avlen! Det finnes allerede nok kaniner som ønsker seg hjem.

Hvor er kilden din da? :flowers:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nanna, løvehodekaninen min, fikk fem nydelige kaninunger 3.desember. De er livlige og glade, og spiser og drikker masse. Utrolig kosete og har ikke noe imot hester eller mennesker :)

Nå har jeg puttet Nanna, moren, i et nytt bur, mens kaninungene er rett ved siden av i et annet. Så en liten stund hvordan de reagerte, men kaninungene forsatte bare å spise, og Nanna bare slappet av. Er det greit at jeg skiller dem nå, eller skal jeg sette dem sammen igjen?

Så lurer jeg på når Nanna kan settes sammen igjen med hannkaninen, Tyr, for skal ha nye kaninunger på henne. Hvor lenge må man vente før de igjen kan få unger? Har hørt at de kan få kaninunger hele tiden, for det er naturlig for dem i vill tilstand. Noen har også sagt at de kun kan få to kull i året. Men hva synes dere? Er det for tidlig å sette hun sammen med Tyr så fort kaninungene har blitt solgt?

Jeg driver ingen AVL, siden ingen har papirer eller en bra stamtavle. Så håper noen med god erfaring har et svar :)

Takk i alle fall! :P

Hei!

Du kan flytte moren fra ungene tidligst når de er 6 uker,

men ha det litt i tankene at hun kan få melke spreng for de ammer enda da.

Det er en regel på hvor mange kull ei kaninhue kan få i året,

som vi oppdrettere har å forholde oss til og det er 3 kull i året.

med noen måneder hvile så hun får sjangs til å komme seg igjen. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei alle hundefolk! 😀 Jeg er på jakt etter en ny turkompis og følgesvenn. Jeg har tenkt på rase lenge og ønsker også innspill fra dere, så håper dere kan hjelpe meg. Jeg er tidligere vant med Alaska Husky da jeg har hatt 2 av den rasen, jeg elsker polarhunder og liker veldig personligheten og ærligheten til huskyene, så jeg var i utgangspunktet bestemt på en ny Alaska, men har senere sett mye på Siberian (SH grunnet at jeg liker at de er kraftigere) men så er det som trekker ned at jeg gjerne ønsker en som kan være litt løs i rundt meg når jeg holder på ute uten og stikke av, har også sauer beitende rundt eiendommen så det er jaktinstinktet som er litt vanskelig. Jeg bor på et stort småbruk med masse plass, går mye turer både i skog og på fjellet. Har også sett litt på rasen Lapsk vallhund, da de er litt like i utseende men den er en gjeterhund og har lite jaktlyst, gjeterhunder har jeg lite erfaring med og er redd det kan bli slitsomt mye lyd (helt greit med lyd når de er i aktivitet og lek) men vil ikke ha en som står å bjeffer hele dagen. Er også redd for at den skal begynne å gjete på alt. Jeg har gått litt tom for alternativer på eventuelt flere raser, og der håper jeg dere kan hjelpe. Er også interessert i å høre erfaringer fra folk som har Siberian eller Lapsk.
    • Vesle Yoshi er blitt over 2 år nå. Vi driver stort sett med blåbær løp da han er en smule overivrig på stevner og vil hilse på alle, så vi er avhengig av gjerder. Han har dog startet noen offesielle stevner. Han ble 3. beste agility hund i japaner klubben. Han er fremdeles minstemann i flokken og er kjempeglad for at båndtvangen er over, han elsker å løpe.
    • Han er helt nydelig😍  Blir veldig nysgjerrig på en sånn en dag😅
    • Tusen takk for det. Da er oppdretteren useriøs men jeg visste ikke om det før jeg kjøpte valpen. Ikke alt man kan lese om på dogweb eller Facebook.
    • Nei, seriøse oppdrettere lurer naturligvis ikke valpekjøpere. Useriøse oppdrettere gjør hva de vil.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...