Gå til innhold
Hundesonen.no

Operere HD


Inustaff

Recommended Posts

Noen som kan fortelle meg om dette koster uoverkommelig mye penger?

Og hvor får man gjort dette?er det sånn alle dyrleger kan,eller må man til spesielle i landet?

Hvor lang tid tar det før hunden er good to go igjen,og hva må legges ned av arbeid i tiden hunden skal komme seg igjen?

Er det fryktelig vanskelig å ha flere hunder når man har en hund som er operert for HD?

Sist men ikke minst,er det verdt det...Ville DU gjort det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opererte den forrige hunden min, men valgte en noe enklere smertelindrende operasjon. Der går dyrlegen inn på innsiden av låret og "løsner" den muskelen som presser hoftekula inn i hofteskåla, dermed så letter det på trykket i forhold til gnisninger mot ei hofteskål som er unormal. Denne operasjonen fungerte veldig bra for min hund, han hadde middels til sterk grad. Jeg gjorde dette bare på høyre side, da dette var den desidert værste hofta for han. Betalte den gangen 3500 kr for den ene hofta. (2003)Rekovalesentida gikk ganske greit, litt smerter de to første dagene, etter ei uke gikk han bedre enn noensinne. Opererte han når han var 6 år, til da hadde han gått på Rimadyl. Etter den operasjonen trengte han kun Rimadyl etter ekstrem aktivitet. Han døde når han var 10 år(2007) av andre ting. Jeg hadde også 2 åandre hunder samtidig, opplevde ikke noe problemer med det.

Jeg angrer ikke på at jeg gjorde dette på han, ville absolutt gjort det igjen. Hunden blei valp igjen og en utrolig livsglede:-). Sikkert ikke noe som fungerer på alle tilfelle av HD, forhør deg med dyrlegen. Dette blei gjort på min hos en vanlig dyrlege, men ho hadde gjort noen slike operasjoner i forkant med meget gode resultater:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har det noe å bety for operasjonen om det er mye forkalkninger da?Eller er operasjonen akkurat lik?

Jeg mener;Operere HD er å operere HD uansett??

3500 var jo ikke dyrt da,trodde man var opp i 30-50 tusen for å operere.. :S

Jeg tenker på å legge gull inni,eller hva de pleier bruke...??Om det er nødvendig?

Jeg aner jo ingenting om dette..

Vil gjerne vite hvor jeg kan søke dette opp så jeg får mer info.Har noen tips så si fra!

Jeg har ringt et par vetrinærer,men får aldri snakke med noen som vet for de er i arbeid,eller så hører ikke tlf dama etter og sier"kom inn med hunden".Så jeg tenkte jeg ser her først..skal jo ha noen svar,ikke betale masse for at de skal fortelle meg ting.

Det er jo nesten mangel på hofteskål på min hund,men forkalkningene er der mye av derimot.

Det gikk så fort nedover jeg er helt sjokket.Har aldri opplevd hund med HD før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da dyrlegen sa vi kanskje måtte operere Mona var det litt mer enn 3500,- som gjaldt ja :ahappy: Men da var det også snakk om å skifte ut hele hofta og sette inn noe gullerstatninger slik som du nevner. Var over 20 000 ja. Husker ikke om forsikring ville dekket noe av det og evt hva dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var noe slikt jeg trodde..hmm.

Må vurdere det når jeg vet mer da med andre ord.Økonomien sier klart nei.

Det er 2 hofter som skal opereres så det er litt mye for meg..

HD dekkes ikke på forsikring her i gården hvertfall.

Vanskelig tema.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

Jeg har ikke selv operert en hund pga HD, men kjenner til denne hunden i sverige. Vet at de også brukte lang tid på opptrening, bl.a. i vann.

"Leon hade en d-höft och vi beslutade att operera in en ny höftled i titan. Operationen gick väldigt bra och trots lång och slitsam rehabilitering kände vi att vi gjort rätt som nu kunde erbjuda Leon ett långt liv utan smärta i sin led. Ett halvår efter operation var han helt symptomfri och vi planerade att ta tag i fortsatt träning & tävlande. Tyvärr avled Leon utan förvarning av cardiomyopati (hjärtfel) när han nu blivit helt återställd efter operationen. Leon hann bli tjänstehund i flygvapnet endast 17 månader gammal och han tog två första pris i öppenkl. viltspår."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min var jo 6 år når han blei operert, så det var en god del forkalkninger i hoftene hans, dyrlegen måpa litt når ho så på bildene hans og skjønte ikke helt åssen den bikkja i det hele tatt larte å gå. Så i forhold til den operasjonen han hadde spilte ikke forkalkninga noe inn. Jeg hadde kun hørt om gull fram til da jeg også,men som du jo har fått med deg er jo dette fryktelig dyrt og man har jo aldri noe garanti. Derfor tok vi den "rimlige" løsningen hvis man kan kalle det for det, men for han blei det jo et nytt liv. Jeg var så heldig å få dekke dette på forsikringa fordi han var så oppi åra som han var og selskapet kunne ikke bevise at dette var noe han var født med, ergo så blei jo dette en gratisaffære for min del. Er nok ikke så lett å få tak i og snakke med en vet på tlf, min blei operert på det som dengang het Stokke Dyreklinikk utafor Tønsberg, men de har også hørt om den type operasjon både i Bø og her jeg bor nå i Seljord. Så det må jo være en dyrlege i ditt nærområde som kan svare på evnt spm. Fant denne sida om HD, der står denne type operasjon litt forklart under kirurgiske operasjoner:-)

http://www.dyrlegenett.no/HD.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
    • Tenker de er forskjellige og ting går i orden etterhvert. Om han bare vil på do og sovner fort etterpå så hadde jeg bare fortsatt med å gå ut. Men vært dritkjedelig sånn et det ikke er noe belønning i å våkne utover at han får gå på do. ❤️  Limit måtte jeg lufte ganske ofte, opptil ca halvt år gammel, men sovna fort igjen. Karma sover foreløpig 6-8 timer i strekk på natta, men er da VÅKEN når hun har vært på do. 😂(Turboturid den der) Så blir tidlige morgener og heller en hvil på sofaen ila morningen isteden. 😴
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...