Gå til innhold
Hundesonen.no

Hmm... det var det med 20-åringer og hund


Guest Belgerpia

Recommended Posts

Personlig synes jeg man skal være varsom med å bruke dette som et eksempel på uansvarlige "ungdom". For meg så tyder dette mer på en uansvarlig person, som nok hadde vært like tom i toppen om hun hadde vært 25 eller 30.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne er grov synes jeg, og nok en gang en påminnelse om hvorfor man bør være svært skeptisk til å selge hund til unge personer.

Hva har slik grov uansvarlighet med alder å gjøre? Noe slikt kunne for eksempel aldri falt meg inn å gjøre, på noe som helst tidspunkt i livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig synes jeg man skal være varsom med å bruke dette som et eksempel på uansvarlige "ungdom". For meg så tyder dette mer på en uansvarlig person, som nok hadde vært like tom i toppen om hun hadde vært 25 eller 30.

Helt enig med deg..!

Synes overskriften her blir helt feil.. En 50-åring kunne nok gjort det samme, er jo ikke nødvendigvis alderen som betyr alt her..! De fleste som har hund, om de er 10 eller 100 år, elsker hundene sine høyt. Feil gjør vi alle, men slikt som å binde en hund utenfor en kino?! Hallo liksom, hvor ofte skjer det? Absolutt trist det skjedde, for all del, men synes det er for dumt å lage en overskrift som setter det å være ung og ha hund i ett dårlig lys. Min hund fikk jeg når jeg var 17, og han har vært min beste venn siden. Flere av mine venninner har fått sine hunder båder før og senere, og jeg kan ikke si et negativt ord om hundeholdet deres...

Mener du at det er mye bedre å selge hund til en senil 80-åring da? De er mye mer ansvarlige liksom, fordi de er eldre? Hvor mange inne på dette forumet er unge, og utrolig dyktige og seriøse i sitt hundehold? MANGE! Alder er et tall, som i mange sammenhenger betyr mye, men det å ha en hund, kan vi alle klare like bra.. Man kjøper stort sett ikke hund hvis man driter i de, selvsagt med unntak, men hallo liksom... Dette blir for urettferdig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stakkar... Man får håpe at hunden kommer til et nytt og bedre hjem.

Dog må jeg si meg enig med dere som sier at alderen absolutt ikke trenger å ha noe si for et ansvarlig kontra uansvarlig hundehold. Det er virkelig ikke ofte at det er alderen i seg selv som er avgjørende...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jaggu jeg vet hvem den schæfervalpen er også jeg.. Snakket med eieren her om dagen da hun bandt hunden sin utenfor cafeen og lot valpen ligge i snøen.. Den hadde snurret seg helt inn.. Jeg ante ikke hvor lenge hun skulle være der inne, så jeg skjeldte henne ikke ut, bare fortalte at jeg hadde løsnet opp valpen hennes.. :hyper: uff, godt dette ble oppdaget. Jeg ante ikke at det var så dårlig stilt med den :shocked:

Edit: HVIS det er den hunden jeg tror det er er det ei tispe på 4 mnd. Stakkar.. 4 mnd og ligge med bar mage på snø. Er jo å be om urinveisinfeksjon :)

Edit 2: Ser nå på nett under diskusjonene under innleggene at hun legger ut innlegg som anonym på samme dialekt som hun jeg mener der er snakker på, så da begynner jeg å bli rimelig sikker.. Uff, jeg sjulle ha snakket hardt til henne da hun satt på cafeen. Men jeg var bare innom å bråkjøpte en kaffe, så jeg ante jo ikke hvor lenge valpen hadde stått der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne er grov synes jeg, og nok en gang en påminnelse om hvorfor man bør være svært skeptisk til å selge hund til unge personer.

Vær litt forsiktig med akkurat den BP.... Husk på, du var selv ung da du fikk din første hund :hyper:

Det går vel litt mer på person her enn alder. Jeg har da hatt hovedansvar for hund siden jeg var 12-åring, og likevel har jeg aldri gått i fra en valp, eller gjort noe uforsvarlig på noen som helt måte ila. den tiden. Så som sagt, dette går på person ikke på alder. For en 20-åring skal være såpass voksen i hodet, at h*n kan tenke konsekvens. Og hvis ikke, skulle de ikke hatt hund hverken nå eller senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig synes jeg man skal være varsom med å bruke dette som et eksempel på uansvarlige "ungdom". For meg så tyder dette mer på en uansvarlig person, som nok hadde vært like tom i toppen om hun hadde vært 25 eller 30.

Hva har slik grov uansvarlighet med alder å gjøre? Noe slikt kunne for eksempel aldri falt meg inn å gjøre, på noe som helst tidspunkt i livet.

TAKK :)

Er helt grusomt, men det blir for grovt å dra dette inn som et eksempel for hvorfor en ikke skal selge til unge mennesker. Skal ikke jeg kunne eie en hund fordi det finnes uforsvarlige mennesker her i landet som ikke tenker lengre?! (og sikkert ikke hadde gjort det om hun var 20 år eldre heller).

Takk og lov at ikke alle har de fordommene for de yngre :hyper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg tror heller ikke alderen hennes er det avgjørende her.. Folk er forskjellige. Da jeg var 20 år, så var jeg nybakt mamma, mens andre er ikke i stand til å ta seg av en valp engang.. Jeg tror de fleste 20 åringer vet meget godt hvordan man skal behandle en hund. Nå må det også sies at jeg helt sikkert vet hvem denne jenta er nå. Fant bloggen/dagboka hennes på nett, og der står det rimelig utbrodert om hennes meget stygge oppvekst.. Ikke at det rettferdiggjør det hun har gjort. For det er det ingen unnskyldning for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hundeieren skriver i en mail til smaalenene.no at hunden har det godt.

– Dette blir siste gang jeg binder hunden ute noen steder. Skal jeg noe, kommer hunden til å være hjemme, sier kvinnen og legger til at hunden får det stellet den trenger.

– Jeg er flink og går lange turer hver eneste dag. Jeg har hatt hund før, og har aldri hatt problemer tidligere. Nylig så jeg en hund som sto bundet utenfor Rema 1000 i Askim. Den sto der og frøs, men den var det jo ingen som brydde seg om, sier kvinnen.

Kvinnen som løsnet hunden fra stolpen søndag hevder hundeieren fløy på henne.

- Hun fløy på meg også, hun lugget meg, så hun har ikke så mye hun skal ha sagt, sier hun.

Å herre min, tror ikke jeg har hørt slik roing uti norskehavet siden jeg selv glemte særemnet mitt dagen det skulle leveres inn :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"!¤##"¤%¤% folk. Blir så utrolig forbanna på slike uansvarlige hundeeiere. Slike mennesker fortjener ikke å eie en hund. :hyper:

Over til det med alder. Det har vitterlig ingenting med alder å gjøre! Jeg var 18 år når jeg kjøpte min egen hund. Det er som å si det at oppdretteren aldri skulle gjort det til meg. Hadde jeg ikke fått sofus da så veit jeg ikke hvor jeg hadde vært idag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med de fleste av dere her.

Helt ufattelig at folk kan gjøre sånt, men jeg tror ikke det har noe med alder å gjøre.

Jeg er bare 14 år, men ville aldri gjort noe lignende! Verken mot en valp eller en voksen hund.

Men så er jo jeg vokst opp med hunder rundt meg, da, og vet litt om hvordan man behandler dem.

Ville heller si at man skal være forsiktige med å selge hunder til folk som ikke bryr seg om den :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forferdelige greier det her.. hun kan umulig få beholde hunden/valpen. Ihvertfall ikke før hun beviser at hun kan oppføre seg.

Men syntes også at tittelen på tråden er litt sårende, jeg er riktignok "bare" 19år og har nettopp fått hund. Men jeg ville da ALDRI funnet på noe sånt. Babyen min er jo.. ja babyen min. Skulle jeg absolutt måttet dratt på kino, så hadde jeg funnet pass til valpen. Finner jeg ikke det.. nei, hva er vel bedre enn en leiefilm og pizza fra Peppes.. og en valp i fanget. Faktisk når jeg tenker på det, så inviterer jeg heller folk hjem til meg (hvis man absolutt skal være flere).

Pointet er ihvertfall at en så uansvarlig hundeeier er nok bare rett og slett ikke klar for hund, og hadde vært det samme om hun var 40. Selvom yngre mennesker ofte er mer impulsive, og ikke alle tar ansvar for det de gjør!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er bare 19, vi , men vi bor for oss selv og fikk oss en staffe i november 08 :lol:

Tror ikke det er mye som kan vitne på om vi er uansvarlige... Så alder har ingenting å si!

Da er det nesten verre med gamle og senile.

Uakseptabel oppførsel av disse egoistene.

Ja, oppdrettere bør se litt på alderen til kundene, synes jeg! Men det å være ung er ikke nødvendigvis en dum ting.

Det som er leit med oss som er så unge er stadige forandringer i bosituasjoner, kanskje ikke alle av oss har fast jobb, det er større sjanse for familieforøkelser (vi har sett plenti av disse sakene), endringer i samboerforhold, (kan skje alle,da), dersom man går på skole, er det lekser som kan ta en del av fritiden, osv.

Kanskje også noen er i tvil om ungdommenes erfaringer og grunnlag for å ha hund? Da kan jeg gi et eksempel som "motehunder" både for unge menn og unge damer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig synes jeg man skal være varsom med å bruke dette som et eksempel på uansvarlige "ungdom". For meg så tyder dette mer på en uansvarlig person, som nok hadde vært like tom i toppen om hun hadde vært 25 eller 30.

Enig her.. Man skal være forsiktig med slike utsagn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...