Gå til innhold
Hundesonen.no

Øyelysing

charlotte

Recommended Posts

På the Kennel Club sine sider så er står det oppført dette under hva de kan finne på øyelysing - er det det samme i Norge?

Eye Screening

There is a set list of breeds and eye conditions, known to be inherited in those breeds and that are certified under the Eye Scheme. A dog is certified as unaffected or affected for each condition known to be inherited in the breed.

Key to eye conditions

Code Description

CEA Collie eye anomaly

CHC Congenital hereditary cataract

G Glaucoma

HC Hereditary cataract

PHPV Persistent hyperplastic primary vitreous

PLL Primary lens luxation

PPM Persistent pupillary membrane

CPRA Centralised progressive retinal atrophy

GPRA Generalised progressive retinal atrophy

MRD Multifocal retinal dysplasia

TRD Total retinal dysplasia

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.dyrehospital.no/stoff/maned/apr2006.htm

http://www.lorenskog-dyreklinikk.no/?CatID=1197

Her står det jo litt av det de gjør og finner ut... Men jeg finner ingen konkret informasjon over alt de ser etter. Regner med at de gir kommentar uansett hvis det er noe som helst unormalt ved øyet på hunden. Silje sin portis Zira fikk at hun hadde feilstilte øyehår første gang hun ble øyenlyst, andre gang ble hun fri. Det kan ha vært et hår eller noe støv som lå på øyet bare, men de valgte allikevel å sette merknad ved øyenlysningen første gang. Så de er jo rimelig strenge og ser vel egentlig etter 2hva som helst".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okay håper du ikke har noe imot at jeg spør under denne tråden charlotte?

Lurer på hva man betaler for en øyelysning? Og hvor man finner ut hvem/hvor som er kvalifisert til å gjennomføre en slik undersøkelse?

Takk for linker Maria, full av info for meg som er blank på tema.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det koster ca 6-700,- å øyelyse, og de veterinærene som er godkjente øyelysere kan du ser her: http://www.vetnett.no/default.asp?V_ITEM_ID=272.

I tillegg er det alltid øyelyser med på NKKs utstillinger - så man kan passe på der, hvis man har tid og lyst..

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke flere som kan øyenlyse? :-O Wow.

Jaja, er jo en i Sandefjord for min del, bare 3 mil unna.

Dette er visst hoved punktene de ser etter:

- Katarakt ( grå stær)

- Glaukom ( grønn stær), arvelig form

- Netthinnesykdom som f.eks PRA ( progressiv retinal atrofi), Collie Eye Anomalie ( CEA)

- RD: Retinal dysplasi (små eller store folder med ødelagte synsnerver i netthinnen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
    • Jeg er ganske forelska om dagen 😂❤️    Vi har jo 3 tisper også - Utrolig morsomme og herlige vesen! Men hannhund er virkelig noe for seg selv! ❤️   Nils hadde en strålende valpekarriere, til helga skal han til Nkk Sandefjord og prøve seg som junior - Vi er forberedt på at alt kan skje 😂
    • Jeg har jo vært inne på tanken, særlig nå i perioden jeg ikke fikk lekt med han. Men i utgangspunktet bør det være mer enn nok. I tillegg til korte lufteturer er han en time i skogen ila formiddagen, og får en økt eller to med spor/lydighet/felt/rundering ila ettermiddagen/kvelden. Jeg har sluttet med all trening inne fordi det tydelig bygger stress, men han bør ikke være understimulert totalt sett. Mellom øktene får han også mye ro og søvn
    • Du har en ganske aktiv hunderase, hvor mye aktivitet får han i løpet av en dag? Selv om han ikke har kunnet leke har han vel fått både tur og aktivitet, håper jeg? Hodearbeid, søk, triksetrening? Jeg ville lagt mer arbeid i ro og trygghet rundt måltider, og ro- og hodetrening etter trening og hundemøter og andre stressede situasjoner.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...