Gå til innhold
Hundesonen.no

Øyelysing

charlotte

Recommended Posts

Skrevet

På the Kennel Club sine sider så er står det oppført dette under hva de kan finne på øyelysing - er det det samme i Norge?

Eye Screening

There is a set list of breeds and eye conditions, known to be inherited in those breeds and that are certified under the Eye Scheme. A dog is certified as unaffected or affected for each condition known to be inherited in the breed.

Key to eye conditions

Code Description

CEA Collie eye anomaly

CHC Congenital hereditary cataract

G Glaucoma

HC Hereditary cataract

PHPV Persistent hyperplastic primary vitreous

PLL Primary lens luxation

PPM Persistent pupillary membrane

CPRA Centralised progressive retinal atrophy

GPRA Generalised progressive retinal atrophy

MRD Multifocal retinal dysplasia

TRD Total retinal dysplasia

Skrevet

http://www.dyrehospital.no/stoff/maned/apr2006.htm

http://www.lorenskog-dyreklinikk.no/?CatID=1197

Her står det jo litt av det de gjør og finner ut... Men jeg finner ingen konkret informasjon over alt de ser etter. Regner med at de gir kommentar uansett hvis det er noe som helst unormalt ved øyet på hunden. Silje sin portis Zira fikk at hun hadde feilstilte øyehår første gang hun ble øyenlyst, andre gang ble hun fri. Det kan ha vært et hår eller noe støv som lå på øyet bare, men de valgte allikevel å sette merknad ved øyenlysningen første gang. Så de er jo rimelig strenge og ser vel egentlig etter 2hva som helst".

Skrevet

Okay håper du ikke har noe imot at jeg spør under denne tråden charlotte?

Lurer på hva man betaler for en øyelysning? Og hvor man finner ut hvem/hvor som er kvalifisert til å gjennomføre en slik undersøkelse?

Takk for linker Maria, full av info for meg som er blank på tema.

Skrevet

Er det ikke flere som kan øyenlyse? :-O Wow.

Jaja, er jo en i Sandefjord for min del, bare 3 mil unna.

Dette er visst hoved punktene de ser etter:

- Katarakt ( grå stær)

- Glaukom ( grønn stær), arvelig form

- Netthinnesykdom som f.eks PRA ( progressiv retinal atrofi), Collie Eye Anomalie ( CEA)

- RD: Retinal dysplasi (små eller store folder med ødelagte synsnerver i netthinnen)

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Takk for svar 😁 Har vurdert labrador ja, men litt redd for at den hadde spist alt den kom over 😂  Har absolutt vurdert puddel på nytt, men fra en annen oppdretter. Jeg gjorde mye research og kontaktet flere oppdrettere da jeg fikk min første, men det endte ikke så bra allikevel. Var også ikke klar over at de brune var kjent for å være ekstra gal. Jeg startet en puddelgruppe i området da jeg fikk ham og vi dro på jevnlige treff der, så vet jo at ikke alle er like ikke, men det var en del av guttene som var vanskelige å ha med å gjøre.. så hadde valgt tispe om det ble puddel, tenker jeg. Springer spaniel har jeg ikke sett noe på, har ikke særlig erfaring med den type hund. Pelsstell går helt greit. Alle har jo noe stell. Puddel var ganske mye innimellom, men det var jo ikke verre enn at jeg bare kunne glattbarbere ham om jeg ikke orket en periode. Har også blitt klok av skade og innsett at jeg må prioritere trening på ro ute 🫣
    • Ah perfekt! Takk skal du ha for heads up! Hadde litt guffen magefølelse. Takk for tips, sjekker ut disse nærmere  
    • Nydelig puddel! Selv om du var uheldig med denne så finnes det nok stabile og roligere puddler av begge kjønn. Det handler mye om gener og litt om trening. Men jeg tenker med en gang standard labrador av beskrivelsen din. Det er sjelden mye lyd, de er arbeidssomme, men (som alle raser) tåler en rolig dag så lenge de ellers får det de trenger av aktivisering både mentalt og fysisk. Ellers ville jeg kanskje tatt en titt på springer spaniel, men de kan ha litt lyd. Faktorer som spiller inn er hvor mye aktivitet du ser for deg i hverdagen, og hvor mye pelsstell som er ok. Med puddel er du jo litt vant til pelsstell, så jeg antar det går fint?  Puddel med litt bedre research både på oppdretter og linjer kan jo også være en mulighet. De er flotte arbeidshunder, og det er jo en grunn til at de er brukt som servicehunder - da skal de tåle det meste av ulike situasjoner i ulike omgivelser. Hvis det kun var stresset hos denne hunden du ikke likte med puddelen så ville jeg dratt på noen puddeltreff og snakket med noen oppdrettere.
    • Fine puddelen som var min, for å få litt farge inn her 💚
    • Det er sikkert mer enn nok folk som stiller slike spørsmål, men den som intet våger intet vinner 😇 Jeg skal i løpet av de neste par årene få meg en ny hund, men sitter veldig fast når det kommer til valg av rase.. tidligere har jeg hatt Cardigan Welsh Corgi (fikk henne da hun var nesten 10, så ikke full erfaring her) og Storpuddel fra en oppdretter jeg ikke var helt fornøyd med (jeg ba om en rolig og stabil hund jeg kanskje kunne bruke som besøksvenn, fikk en stresset type som hun ville jeg skulle bruke til agility. Da det viste seg at jeg ikke kunne tilby ham en rik nok hverdag som enslig person i leilighet var hennes råd "legg ham ut på Finn). Jeg har noen ønsker til hund:  * Ikke en utpreget varsler. Vi blir to som er relativt sensitiv for lyd, så mye piping og bjeffing inne orker vi ikke.  * Lettrent hund som jeg kan trene lydighet med. Storkoste meg med puddelen og han ga meg mye suksess og mestring, dette vil jeg ha mer av.  * Stabil mentalitet med mulighet til å sitte i ro ute. Dette hadde ikke puddelen. Han er nå snart 6 år gammel og i nytt hjem, men kan fremdeles ikke stå i ro ute uten å få meltdown. Inne var han helt nydelig.  * Energi til trening, men tåler noen dager innimellom med mindre aktivitet. * Ok størrelse, helst rundt medium/"normal" størrelse et sted. Ønsker lydighet og kanskje sykling innimellom, men ikke så stor at den ikke kan være med overalt ellers (som ut i kajakk, kanskje). * Mulighet for å bo med katt uten at det skal være en reell risiko for at jaktinstinkt tar over.. Har vurdert å gå over til tispe etter dramaet med puddelen. Det virket som det slettes ikke var uvanlig med disse litt høyspente guttene som endte opp med å omplasseres fordi de ble "for mye" og jeg har ikke lyst til å gi gjennom det igjen. Har vurdert puddeltispe, feks. Corgien min elsket jeg, men de beina var utrolig upraktisk innimellom..
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...