Gå til innhold
Hundesonen.no

Kastraksjon


Margrete

Recommended Posts

Guest lijenta

Har kastrert eldre hund for han hadde prostata problemer og kan ikke si jeg så noen endring på annet en at det ble lettere med tissingen igjen. Han var i utgangspunktet en veldig trygg hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer an på hva du mener med eldre hunder. Vi kastrerte eldstemann her da han var 5 og et halvt, men vil jo ikke betegne han som en eldre hund. Men ganske så voksen ja. Uansett, bakgrunn for at vi valgte å kastrere vår var at han hylte og stresset rundt andre hunder og var rett og slett ikke tilstede i samme verden som oss så snart han så en annen hund. I tillegg kunne han være en gris mot tisper hvis han fikk anledning, men den klarte vi å styre ganske greit. Vi brukte endel tid på å forsøke å trene vekk den atferden, vi var jo overbevist om at det var et spørsmål om lydighet og feile forventninger. Men så en vakker dag i januar, etter en hendelse på tur og jeg følte jeg mistet kontrollen så ble dyrlege kontaktet og kastrering bestemt. Vi forventet egentlig ingenting av den, da vi trodde at det skulle sitte igjen endel lærte unoter (bl.a pipingen) som måtte jobbes bort - men vi håpte at "toppen" på stresset skulle bli borte slik at vi kunne nå inn til han.

Så for snart et år siden ble han kastrert, og det siste han gjorde på veterinærkontoret var å pipe etter en annen hund rett før han sovnet av sprøyten. Og det var og det siste pipet vi hørte fra han i slike situasjoner. To uker etter kastrering var vi på trening, og jeg begynte å grine. :D Han var på en måte en helt annen hund, han stresset og styrte ikke og kunne sitte sammen med oss i pausen selv om et titalls elghunder hadde ringtrening like bortenfor oss og en bullterrier sto og sang nesten i øret på han. Og han fokuserte på MEG og ikke på alle hundene, og gikk bl.a en knallbra lineføring (og det var der jeg begynte å stortute *flire* ). Ikke har han hatt tilbakefall heller.

Utenom endring i atferd rundt andre hunder, så har vi ikke merket noe endring med han - bortsett fra at han har blitt helt ekstrem mtp på mat. Det passer jo ikke helt sammen med at han også legger lettere på seg ... Og så har pelsen blitt annerledes.

Vet ikke om det ble helt det du spurte etter? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...