Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan slanke en kresen hund ?


Jane

Recommended Posts

Sara er en 4.5 år Boxer som jeg steriliserte for 7 mnd siden, hun begynte å legge på seg før dette, men etter har det bare blitt verre.

Hun er 5 kg overvektig og jeg skulle mere enn gjerne sett de kg`ne av henne, tenker kun på helsemessige årsaker.

Jeg har alltid hatt det motsatte problemet med henne, før hun ble 4 år så var hun mye mindre og ikke glad i mat, så når hun endelig begynte å vise interesse for mat ble jeg bare glad å ga henne for mye.

Hun får i dag 1 stk V&H pølse til middag og that`s it.

Å koke grønsaker osv å ha i maten er ikke noe vits da dette er en tykk, men KRESEN frøken.

sara004nt8.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 85
  • Created
  • Siste svar

Nuvel, å gi henne mindre enn en pølse pr dag virker ikke som noen god løsning, hun blir jo ikke mett av en halv en, men takk for svar i tråden :D ?

Hadde håpet noen med erfaring ang slanking av hunder hadde noen andre för forslag, bør vel bytte för kanksje, men hva til ? Er det å gi den pølsa i mindre og flere måltider noen idè ? Er det tørrför noe alternativ ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst burde du finne ut om hunden er syk på noen måte, thyroxinmangel etc. Deretter er det rett og slett som Fanny sier og gi mindre mat, eventuellt mere mosjon.

Vedr at du ikke får en mett hund... Mine hunder tror jeg aldri har vært mette...

Det finnes diverse slankefor, og du kan også supplere med grønnsaker og frukt i maten - dette øker metthetsfølelsen. Så lengde de ikke vil ha det, kan du for eksempel gi bein i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nuvel, å gi henne mindre enn en pølse pr dag virker ikke som noen god løsning, hun blir jo ikke mett av en halv en, men takk for svar i tråden :D ?

Hadde håpet noen med erfaring ang slanking av hunder hadde noen andre för forslag, bør vel bytte för kanksje, men hva til ? Er det å gi den pølsa i mindre og flere måltider noen idè ? Er det tørrför noe alternativ ?

Hva om du deler det opp til to måltider, ett til morran og ett til kvelden, OG gir litt mindre? Da vil hun få følelsen av å være mer mett(kanskje?), fordi hun får det fordelt utover, og hun får mindre mat.

Og, som andre sier, evt gi bein, da har hun både noe å holde på med, og får tygga på noe. Roya elsker beina sine, tygger på dem hele tiden. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

-Mer aktivitet

-Mindre mat

Hvis du skal ha en konstant mett hund må du regne med overvekt. Hunder er opportunister, dvs de spiser det som er tilgjengelig til enhver tid. De spiser ikke for å bli "mett" der og da i påvente av neste måltid sånn som oss mennesker, vanedyr som vi er. Og hvordan i all verden kan du vite at hunden er mett, mett, ikke litt mett eller veldig mett men mett??? Snakker den til deg eller er det kanskje en sånn dyretolk som har fortalt deg dette?

Fordi V&H pølsene kommer i 0,5kg og 1kg er det ingenting som tilsier at de ikke kan posjoneres / deles opp.

At du ikke kan blande i ting som grønnsaker er nok bare din egen feil, jeg hadde nok begynt med dette igjen og ikke gitt meg før hunden spiste. Her er det jeg som bestemmer hva hunden skal spise. Hunden vil ikke sultestreike seg selv til døde, den har ganske simple overlevelsesinstinkter.

Du kan selvfølgelig gi bein som nevnt over her men da må det trekkes fra på vekta til den daglige rasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Bare tøys å begynne med tørrfor oppi dette. Det er ikke våtfôret som er problemet. Det er bare snakk om små justeringer av menge og ev øke aktivitetsnivået.

Gå ned til 400g en periode for å få ned vekt så kanskje du kan ende opp med å gi f.eks 450g på sikt.

500g pr dag er 2% av kroppsvekt på 25kg som er "anbefalt" men ingen fasit, gir jeg min 2% så legger han på seg sakte men sikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan faktisk ikke gi Chicka mer enn 1% V&H.

Jeg syntes det var helt forferderlig i begynnelsen, men Chicka er like sulten samme hva (hun maser aldri om mat, men er glupsk når hun får maten), med 1% så legger hun iallefall ikke på seg.

Så jeg tror du kan justere litt ned på maten hennes (så lenge hun er frisk og rask, og ikke har problemer med thyroxinen) og evt gi hun mat flere ganger om dagen, det hjelper til med å sette opp forbrenningen hennes :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld at jeg er så "frekk" at jeg er ærlig, men en kresen hund blir ikke feit uten hjelp fra eier. Gi hunden mindre mat og mer mosjon, ganske enkelt. Det føles nok til tider brutalt og slemt, men hundens beste i lengden er å være slank og veltrent.

Hvor mye mosjon får hun hver dag pr dags dato? Mengden V&H må jo stå i forhold til dette. Bare fordi noen på et forum har en høyt-forbrennende hund som mosjoneres fire timer hver dag, og dermed spiser 1kg V&H, så betyr ikke det at en annen hund på samme størrelse som får en times rusletur kan gjøre det samme.

Mett blir de sjelden heller - dog lurer jeg på hvor kresen en sulten hund er?? :) Da Tulla spiste noen kg godbiter var hun tre timer etter like forbaska sulten som hun alltid er, og joda, hun ville veldig gjerne ha kveldsmat (nei, det fikk hun ikke).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med de fleste andre her... Mindre mat, mer mosjon. Så lenge bikkja fortsetter å legge på seg, så får den for mye mat. Så enkelt er det.

Det er aldri noen regel på nøyaktig hvor mye v&h en hund skal ha... Alt fra 1-3 % er jo ganske store svingninger.

Hva med å gi 80% av det du gir nå en periode? Går hun ned, så er det fint, da fortsetter du med det til hun har nådd rett vekt, så øker du evnt igjen så det blir 90% av den opprinnelige mengden. Om du skjønner hva jeg mener.

Holder det ikke med å fjerne 20%, så må du ta mer. evnt ta MYE mer og supplementer med overkokt ris eller gulrot for å gi vomfyll.

Men i bunn og grunn. MINDRE MAT :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke rocket science å fôre hund heller, da. Hun dør ikke av å få mindre mat, om det faktisk er det hun trenger. Og mer mosjon.

Men om det er andre problemer involvert, og hun alltid har fått den samme rasjonen av mat og morsjon, er det kanskje lurt å ta seg en tur til veterinæren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld at jeg er så "frekk" at jeg er ærlig, men en kresen hund blir ikke feit uten hjelp fra eier. Gi hunden mindre mat og mer mosjon, ganske enkelt. Det føles nok til tider brutalt og slemt, men hundens beste i lengden er å være slank og veltrent.

Hvor mye mosjon får hun hver dag pr dags dato? Mengden V&H må jo stå i forhold til dette. Bare fordi noen på et forum har en høyt-forbrennende hund som mosjoneres fire timer hver dag, og dermed spiser 1kg V&H, så betyr ikke det at en annen hund på samme størrelse som får en times rusletur kan gjøre det samme.

Mett blir de sjelden heller - dog lurer jeg på hvor kresen en sulten hund er?? :ahappy: Da Tulla spiste noen kg godbiter var hun tre timer etter like forbaska sulten som hun alltid er, og joda, hun ville veldig gjerne ha kveldsmat (nei, det fikk hun ikke).

Jeg er ikke hårsår, så bare være så frekk du vil du, det går bra :wub:

Er jeg som förer hundene så er jo selvsagt min skyld at ho har fått for mye mat, men jeg syns ikke 1 pølse med V&H er mye pr dag for en voksen stor hund med mye mosjon. Mere mosjon har jeg ikke mulighet til å gi henne, desverre.

Nå har jeg 2 lekne Boxere så de mosjonerer hverandre i lek omtrent hele dagen ( har stor inngjerdet hage ) Pluss at vi er i hundeparken å leker og løper minst 1 time pr dag, pluss treninger, skogsturer og andre turer.

Men det er etter at hun ble sterilisert at kg`ne har kommet og ryggen blitt bredere.

Jeg har gått ned på för, da hun fikk 1 V&H pølse, samt 1 kopp tørrför og hun var idealvekten. MEd det jeg sier at Sara er kresen er at hun f.eks går 4 dager uten å spise dersom hun bare blir servert f.eks tørrför. Ris, pasta, brød, pølser, spiser hun ikke, ei rått kjøtt eller fisk som ikke er renset.

Nei, hun dør ikke av å få mindre mat, og jeg har gitt henne mindre i dag og i går. Vet ikke om V&H er föret jeg bør gi henne, da hun får lite i volum av dette, bør kanskje finne noe annet å gi henne så det virker mere i volum, men ikke i kcal, bør kanskje snakke med en vetrinær om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å gi henne 500-700 gr med vom til dagen? Extra får i perioder 1 kg med vom til dagen (hun veier ca 26 kg), men da får hun i tillegg minst 3 timer med trening per dag. Ellers så går hun på ca 700 gr til dagen.

Du må ikke tenke på at hun skal bli mett :ahappy: Gir du maksimalt at den aktiviteten hun kan få, så er det bare en ting som hjelper, og det er å redusere fòret :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

500 g V&H er ganske mye for en hund som legger fort på seg, og jeg kan til dels forstå problemet ditt, Jane - jeg har og en hund som legger på seg så fort hun får ei tørrfor-kule eller tre for mange. Hun er i tillegg alltid sulten, og hun finnes ikke kresen i det hele tatt.. Hun er så lite kresen at hun raider søppel og spiser selv sånn kattematboks i folie (ja, boksen ja).

Jeg ville kutta ned på kjøttet og gitt mer vann i tillegg (det er det jeg gjør med frøkna her når hun står på kjøtt). Hun (min) trenger ikke 500 g kjøtt (en pølse), og det vet jeg ganske enkelt fordi at får hun såpass, så legger hun på seg og blir tjukk.. Det er så enkelt og så vanskelig som det :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bare meg som synes det er fælt at man ikke skal bry seg om hunden ikke blir mett? :ahappy::D Husker da jeg hadde hovawarten min. Hun var et matvrak uten like, men fikk ikke hun spise seg mett, så var hun hverftfall ille.. Jeg ville heller ha gått ned på et slankefor eller et for med mindre energi i jeg, og bare blande inn bittelitt kjøtt. Selv om hun er kresen, så spiser hun nok når hun blir sulten.. Synes det høres grusomt ut å gi en boxer under 500 gr mat om dagen :wub: Hadde blitt desperat selv om jeg ikke fikk spise meg mett.... Forstår at mange hunder ikke har magemål, men...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bare meg som synes det er fælt at man ikke skal bry seg om hunden ikke blir mett? :ahappy::D Husker da jeg hadde hovawarten min. Hun var et matvrak uten like, men fikk ikke hun spise seg mett, så var hun hverftfall ille.. Jeg ville heller ha gått ned på et slankefor eller et for med mindre energi i jeg, og bare blande inn bittelitt kjøtt. Selv om hun er kresen, så spiser hun nok når hun blir sulten.. Synes det høres grusomt ut å gi en boxer under 500 gr mat om dagen :wub: Hadde blitt desperat selv om jeg ikke fikk spise meg mett.... Forstår at mange hunder ikke har magemål, men...

Nei, det er ikke bare du som syns det er fælt, men om valget er en sulten hund eller en feit hund, er det valget ganske enkelt for meg - at de er konstant sultne gjør ikke at de dør tidligere, får problemer med ledd eller lignende, liksom..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sara er en 4.5 år Boxer som jeg steriliserte for 7 mnd siden, hun begynte å legge på seg før dette, men etter har det bare blitt verre.

Hun er 5 kg overvektig og jeg skulle mere enn gjerne sett de kg`ne av henne, tenker kun på helsemessige årsaker.

Jeg har alltid hatt det motsatte problemet med henne, før hun ble 4 år så var hun mye mindre og ikke glad i mat, så når hun endelig begynte å vise interesse for mat ble jeg bare glad å ga henne for mye.

Hun får i dag 1 stk V&H pølse til middag og that`s it.

Å koke grønsaker osv å ha i maten er ikke noe vits da dette er en tykk, men KRESEN frøken.

sara004nt8.jpg

Jeg er ikke hårsår, så bare være så frekk du vil du, det går bra :ahappy:

Er jeg som förer hundene så er jo selvsagt min skyld at ho har fått for mye mat, men jeg syns ikke 1 pølse med V&H er mye pr dag for en voksen stor hund med mye mosjon. Mere mosjon har jeg ikke mulighet til å gi henne, desverre.

Nå har jeg 2 lekne Boxere så de mosjonerer hverandre i lek omtrent hele dagen ( har stor inngjerdet hage ) Pluss at vi er i hundeparken å leker og løper minst 1 time pr dag, pluss treninger, skogsturer og andre turer.

Men det er etter at hun ble sterilisert at kg`ne har kommet og ryggen blitt bredere.

Jeg har gått ned på för, da hun fikk 1 V&H pølse, samt 1 kopp tørrför og hun var idealvekten. MEd det jeg sier at Sara er kresen er at hun f.eks går 4 dager uten å spise dersom hun bare blir servert f.eks tørrför. Ris, pasta, brød, pølser, spiser hun ikke, ei rått kjøtt eller fisk som ikke er renset.

Nei, hun dør ikke av å få mindre mat, og jeg har gitt henne mindre i dag og i går. Vet ikke om V&H er föret jeg bør gi henne, da hun får lite i volum av dette, bør kanskje finne noe annet å gi henne så det virker mere i volum, men ikke i kcal, bør kanskje snakke med en vetrinær om dette.

Jeg skjønner ikke problemet. Hvis bikkja er overvektig og nekter å spise, så er det vel bare å la henne være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
... Akkurat nå lurer jeg på hvordan en hund både kan være matvegrer og vanskelig å slanke...

Det lurte jeg på akkurat nå også.................

I min verden er det bare å tilby tilmålt mengde diett for en gang for dage, spiser ikke bikkja så er det bikkja sin feil - spiser den så er det jo greit - da er det hundens valg og det burde være en særdeles smal sak å få den ned i vekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og damer.. Problemet er ikke å få bikkja ned i vekt.. Problemet er å få i henne mat som hun ikke blir feit av, jeg antar at poenget ikke er å få bikkja ned i vekt til enhver pris..

Øhh - det kommer antagelig som ei bombe, men jeg tar sjansen likevel. Man (as in dogs and people) blir feite av "hva som helst" hvis de spiser for mye (selv om jeg går med på at det antagelig er vanskelig å holde ei bikkje overvektig bare på gulerøtter og kli - det går trolig gjennom tarmen fortere enn kaloriene tas opp i systemet.) "Problemet" (om man får kalle det et problem?) med den overvektige bikkja jeg har i tankene er at stakkaren "nekter å spise" pølser, kjøtt og fisk som ikke er pent oppskåret, pasta, brød og ris.

Og jeg vil gjerne leve i deres verden, hvor ting er så enkelt som bare det..

Du er velkommen til min enkle verden når som helst. Tror du ville passet godt her, he, he!

"Bare tilby mindre mat, så går det av seg selv".. Hørte du, Dina? Drit i å leite etter mat hele tiden, drit i å leke hai rundt all mat som kanskje er innen rekkevidde, drit i å sitt og glo på meg mens jeg spiser mens sikkelet henger i lange tråder..

Jeg gjentar, fettbolla jeg har i tankene kaster seg ikke over hva som helst - hun matvegrer i 4 dager hun, dersom det er pølser som står på menyen, heller ikke spiser hun V&H hvis matmor har dristet seg til å blande det med grønnsaker...

Du får ha meg unnskyldt 2ne, men det er jaggu ikke rart at folk sliter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
    • Takk for tipset, fikk plass så nå får vi testet ut<3
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...