Gå til innhold
Hundesonen.no

Stå under marsj - for dummies


SFX

Recommended Posts

Guest Gråtass

Bronsemerke/ Apellmerke:

Fører starter med hund i utg stilling, fvf fram til angitt punkt av dommer kommanderer og fortsetter marsjen framover til dommer kommanderer helt om og holdt. (der er bedømmelsen av øvelsen over) på kommando fra dommer går man tilbake til hunden og stiller seg parallelt med hundens høyre skulder, på dommers kommando utgangsstilling (dette bedømmes på helhetskarakteren)

Lp1:

Samme som over, men øvelsen er ikke ferdig bedømt før hunden sitter i utgangsstilling.

Lp2: Utgangstilling, fvf, kommanderer og fortsetter marsjen framover til dommer kommanderer helt om og holdt, på dommers kommando går man tilbake 3skritt bak hunden (valgfritt hvilken side man går tilbake) gjør helt om marsj, fortsetter framover, når man er på høyde med hunden kommanderer man plass (eller lignende) og tar med seg hunden fvf til dommer kommanderer holdt og hunden setter seg i utgangsstilling.

Var det detaljert nok?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan noen være så snille og beskrive stå under marsj steg for steg, med kryddermål? Jeg fikk i dag høre at jeg gjør øvelsen feil, så jeg vil gjerne ha dobbeltsjekket det.

Hvis øvelsen ikke har blitt endret på ti år så er den sånn. Hund i utg.st. fører går fremover på kommando fra dommer. Kommanderer stå på plass anvist av dommer,som regel på høyde med denne. Fortsetter marsj til dommer kommanderer helt om og holdt. Går så tilbake og rundt hunden,tar den med seg fvf.til dommer sier holdt. Inntar utg.st. og øvelsen er slutt. Håper dette var sånn noenlunde greit. Og du kan bruke akkurat hvem kommando du vil, men ikke både tegn/ord da vil du få trekk, tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Jeg er noe usikker på klasse 2 (jeg har ikke studert det programmet sååå nøye foreløpig), men det Gråtass skriver om bronsemerket og klasse 1 er i hvert fall helt korrekt.

Betviler du min kompetanse her Anette??? :lol:

Det er sånn jeg har beskrevet det, men for ca 10 år siden var lp1 øvelsen slik som den er i lp2 nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betviler du min kompetanse her Anette??? :lol:

Det er sånn jeg har beskrevet det, men for ca 10 år siden var lp1 øvelsen slik som den er i lp2 nå.

Jeg betviler da aldri din kompetanse? :lol:

Man trenger ikke å gå så langt som ca 10 år tilbake for å ha øvelsen på LP2-måten i LP1 heller faktisk. Når jeg gikk bronsemerket med Orry i 2003 og når vi debuterte i LP1 våren 2004 var øvelsen slik du beskriver for klasse 2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Jeg betviler da aldri din kompetanse? :lol:

Man trenger ikke å gå så langt som ca 10 år tilbake for å ha øvelsen på LP2-måten i LP1 heller faktisk. Når jeg gikk bronsemerket med Orry i 2003 og når vi debuterte i LP1 våren 2004 var øvelsen slik du beskriver for klasse 2.

Godt godt.. Nei, husker ikke akkurat når reglene ble endret, var mer ett svar til Grok..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rota litt med de forskjellige klassene jeg ser jeg :lol:

Neida, du rota ikke så veldig om du ikke har gått lp på 10 år :lol: For kl1 ståen, ble forandret for bare noen år siden den. Det var i 2007, da var det mye rot både på Letohallen og i Bø inntil dommerne ble enige med seg selv om hvordan dette skulle utføres. Nå skal man "bare" inntil den stående hunden og den skal sette seg i utgangstilling først når dommer ber fører kommandere det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Jeg tror jeg ble klokere.

Jeg skal gå tilbake til X'en, snu meg på høyde med henne, og kommandere i utgangsstilling.

Mens den jeg snakket med sa jeg skulle gå tilbake på X'ens høyre side, gå rundt henne og inntil. Men det er i så fall noe jeg kan vurdere fra klasse 2 og oppover, og da skal jeg ha disse tre skrittene bak.

Skjønte jeg det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 3 months later...

Okej, nå må jeg også dobbelsjekke her. I boka mi står det nemlig at jeg skal gå bak hunden og inntil, på samme måte som ved dekk fra holdt. På kurset ble jeg fortalt at jeg skal gå inntil på hunden høyre side (omtrent som en hund som kommer i utgangsstilling med svenskmetode på feil side :rolleyes2: ). Hva er det korrekte?

Kupper tråden med et spørsmål til; kan man stå over en øvelse i klasse 1? Hvordan gjøres i så fall dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kupper tråden med et spørsmål til; kan man stå over en øvelse i klasse 1? Hvordan gjøres i så fall dette?

Si til dommer at du nuller øvelsen, om han vil du skal gå den - så gjør du som du vil. Er jo bare å gjøre ett eller annet så du får null.

Ganske sikker på at Stå u. mars i kl. 1 ble endret rundt mars 2004, ble endret like før jeg startet med forrige hund i den klassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okej, nå må jeg også dobbelsjekke her. I boka mi står det nemlig at jeg skal gå bak hunden og inntil, på samme måte som ved dekk fra holdt. På kurset ble jeg fortalt at jeg skal gå inntil på hunden høyre side (omtrent som en hund som kommer i utgangsstilling med svenskmetode på feil side :rolleyes2: ). Hva er det korrekte?

I klasse 1 skal man gå rett inntil hunden på dens høyre side, i de andre klassene skal man gå bak hunden også inntil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal man - eller kan man gå bak om man foretrekker det?

Å hekkan for et vanskelig spørsmål. :rolleyes2: Det står jo i regelverket hvordan øvelsen skal utføres, og dommeren vil jo si at du skal gå inntil hunden. Jeg ville jo tro at man ikke akkurat fikk ekstrapoeng for å gjøre øvelsen annerledes enn den står i regelverket, men det blir jo bare gjetting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker siden å gå på andre siden og rundt jo er videreføringen av øvelsen. Jeg gjør dette når jeg trener nå sånn at jeg skal slippe å endre øvelsen senere.

Edit - endret siste setning.

Jo, men i mine ører blir jo det det samme som å ta hopp med sitt i klasse 1 fordi det er sånn det gjøres i klasse 2. Det er jo ikke sånn at man kan velge hvordan man vil gjøre øvelsene.

Når det er sagt så virker det som noen dommere roter litt med dette enda, da jeg stilte i LP med Cane begynte dommeren med å si at de skulle gå bak og inntil, men han fikk sikkert beskjed om dette for resten av klassen gjorde det slik det står i regelverket.

Edit: Jeg ser forøvrig ikke helt problemet, hvis hunden din kan øvelsen når du går rundt, blir det vel ingen problem å gå rett inntil liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner hva du mener. Jeg tenker vel egentlig bare litt høyt - for sånn umiddelbart kan jeg ikke se at det skulle telle negativt at man utfører en øvelse med høyere vanskelighetsgrad enn hva som er forventet. Må spørre instruktøren vår om dette...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I de øvelsene der man skal gå bak så står det presisert i øvelsen at man skal bak, og hvor langt bak. Med "direkte tilbake" så tolker iallefall jeg det til korteste vei, og ikke rundt bak hunden. Men uansett hva man velger, minimalt trekk på å gå bakom om resten er bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...