Gå til innhold
Hundesonen.no

Ferdselsprøve


PsychoLynx

Recommended Posts

Ferdelsprøven består av en lydighetsdel og en ferdelsdel. Lydighetsdelen inneholder ulike øvelser (husker ikke hvilke i hodet, men det er fri ved fot med to skudd (og bevegelse mellom grupper?), fellesdekk med skudd, lineføring, dekk fra holdt med innkalling osv). På ferdselsdelen skal man se hvordan hunden oppfører seg på åpen gate med mye folk og trafikk, ved passering av andre hunder o.l.

Hunder med BH tittel har bestått FP.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ferdelsprøven består av en lydighetsdel og en ferdelsdel. Lydighetsdelen inneholder ulike øvelser (husker ikke hvilke i hodet, men det er fri ved fot med to skudd (og bevegelse mellom grupper?), fellesdekk med skudd, lineføring, dekk fra holdt med innkalling osv). På ferdselsdelen skal man se hvordan hunden oppfører seg på åpen gate med mye folk og trafikk, ved passering av andre hunder o.l.

Hunder med BH tittel har bestått FP.

Bra forklart, men du misser litt på lydighetsøvelsene. Programmet består av lineføring og fri ved fot med gruppe. Så har man sitt under marsj, og deretter dekk under marsj med innkalling. Hunden skal også ligge i enkeltdekk med synlig fører den tid det tar for èn annen hund å gå lydighetsprogrammet sitt. Det blir avfyrt skudd i fri ved foten, dermed får man skudd både da og når hunden ligger i enkeltdekk.

Det man skal huske på er at man skal kunne lydighetsprogrammet selv, det er ingen som kommanderer deg. Man skal huske ca. antall skritt før man tar vendinger, gir kommando osv, jeg regner med regelverket ligger på NKK sine sider.

Forøvrig har jeg en film på hjemmesiden som viser hele ferdselsprøven med Cane. Må ikke se på utførelsen da, vi gikk tidenes dårligste lydighet, men man får iallefall et inntrykk av øvelsene. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra forklart, men du misser litt på lydighetsøvelsene. Programmet består av lineføring og fri ved fot med gruppe. Så har man sitt under marsj og dekk under marsj med innkalling. Hunden skal også ligge i enkeltdekk med synlig fører den tid det tar for èn annen hund å gå lydighetsprogrammet sitt. Det blir avfyrt skudd i fri ved foten (og lineføringen?), dermed får man skudd både da og når hunden ligger i enkeltdekk.

Det man skal huske på er at man skal kunne lydighetsprogrammet selv, det er ingen som kommanderer deg. Man skal huske ca. antall skritt før man tar vendinger, gir kommando osv, jeg regner med regelverket ligger på NKK sine sider.

Forøvrig har jeg en film på hjemmesiden som viser hele ferdselsprøven med Cane. Må ikke se på utførelsen da, vi gikk tidenes dårligste lydighet, men man får iallefall et inntrykk av øvelsene. :)

Ahh ! Vet du hvordan det er med hunder som ikke setter seg foran fører ved innkomster? Cita går rett i utgangsstilling, men jeg har hørt at det ikke vil være noe problem om hun gjør det bra på de andre. Eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ahh ! Vet du hvordan det er med hunder som ikke setter seg foran fører ved innkomster? Cita går rett i utgangsstilling, men jeg har hørt at det ikke vil være noe problem om hun gjør det bra på de andre. Eller?

Vi hadde ikke innkomst foran og fikk bestått med glans. Du får trekk, men det er ikke nok til at du ikke består. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert et av verdens dummeste spørsmål; men når man går ferdselsdelen, og dette skjer: "På Ds anvisning går HF med hunden til et sted hvor det er sterk trafikk både av biler og fotgjengere. Her skal HF to ganger gjøre holdt, den

første gangen skal hunden sette seg og bli sittende rolig. Ved den andre stoppen skal HF

kommandere dekk, hvorpå hunden skal legge seg og bli liggende rolig." Kan man kommandere hunden til å sette seg? Siden det står spesifiser at man skal kommandere den til å legge seg, men det står ikke noe om at man skal gjøre det samme når den skal sette seg?

Og så lurer jeg også på om det er meningen at man skal ha hunden under kommando når man rusler langs fortauet og skal ha hunden i slak line? Kan man belønne hunden underveis (her tviler jeg jo sterkt) - tenker på egentlig alle deler av testen, kanskje det er noen forskjell på delene? Snakker man til hunden, dvs roser eller forteller den hva den skal gjøre? Lurer vel egentlig på hva som er lov og ikke når det gjelder dette. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ferdelsprøven består av en lydighetsdel og en ferdelsdel. Lydighetsdelen inneholder ulike øvelser (husker ikke hvilke i hodet, men det er fri ved fot med to skudd (og bevegelse mellom grupper?), fellesdekk med skudd, lineføring, dekk fra holdt med innkalling osv). På ferdselsdelen skal man se hvordan hunden oppfører seg på åpen gate med mye folk og trafikk, ved passering av andre hunder o.l.

Hunder med BH tittel har bestått FP.

ahah ja, er det DET BH står for i titler ja... da lærte jeg noe idag også. takk!¨

skal lese :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert et av verdens dummeste spørsmål; men når man går ferdselsdelen, og dette skjer: "På Ds anvisning går HF med hunden til et sted hvor det er sterk trafikk både av biler og fotgjengere. Her skal HF to ganger gjøre holdt, den

første gangen skal hunden sette seg og bli sittende rolig. Ved den andre stoppen skal HF

kommandere dekk, hvorpå hunden skal legge seg og bli liggende rolig." Kan man kommandere hunden til å sette seg? Siden det står spesifiser at man skal kommandere den til å legge seg, men det står ikke noe om at man skal gjøre det samme når den skal sette seg?

Og så lurer jeg også på om det er meningen at man skal ha hunden under kommando når man rusler langs fortauet og skal ha hunden i slak line? Kan man belønne hunden underveis (her tviler jeg jo sterkt) - tenker på egentlig alle deler av testen, kanskje det er noen forskjell på delene? Snakker man til hunden, dvs roser eller forteller den hva den skal gjøre? Lurer vel egentlig på hva som er lov og ikke når det gjelder dette. :)

Nå husker jeg ikke alt fra ferdselsdelen, men jeg fikk iallefall beskjed om å dekke hunden omtrent i ei gruppe med mennesker. Når du rusler på fortauet skal du gjøre akkurat som du gjør normalt når du går tur med hunden i bånd. Tror du skal la være å belønne noe særlig, det er jo en prøve.

Det kan jo være litt variasjoner her sikkert alt etter hvem som dømmer. Men ferdselsdelen er utrolig enkel, og den er ingenting å trene på så lenge man har en hund som er noenlunde normal i topplokket.

labbis: Det tror jeg går helt fint, det er egentlig en liten tøysetest som man bare trener litt lydighet til. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Menne menne du Carina! Absolutt ingen kommandering fra dommer? Hvordan i huleste husket du den lange fri ved foten, temposkifte, vendinger, hvor mange skritt du skulle gå osv?? *sjokkert*

Dommeren bare nikker når du får lov å gå videre etter holdter og til neste øvelse og lignende. Resten må du huske selv, også rekkefølge på øvelser og ellers hele programmet. :) En del av grunnen til at Cane gikk så utrolig dårlig lineføring og fri ved fot var nok at jeg gikk sabla konsentert og telte skritt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dommeren bare nikker når du får lov å gå videre etter holdter og til neste øvelse og lignende. Resten må du huske selv, også rekkefølge på øvelser og ellers hele programmet. :) En del av grunnen til at Cane gikk så utrolig dårlig lineføring og fri ved fot var nok at jeg gikk sabla konsentert og telte skritt. :)

Jøss! Hihi, jeg er nok litt for vant med dommere som kommanderer meg hit og dit. Tenke sjæl liksom?? Whoot :D

Okei - men det jeg da klare. Det er jo hunden som skal 'testes' og ikke eieren, så om jeg går et par skritt for mye eller lite blir jeg forhåpentligvis ikke halshugget.

*søke etter flere filmer på nettet*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss! Hihi, jeg er nok litt for vant med dommere som kommanderer meg hit og dit. Tenke sjæl liksom?? Whoot :)

Okei - men det jeg da klare. Det er jo hunden som skal 'testes' og ikke eieren, så om jeg går et par skritt for mye eller lite blir jeg forhåpentligvis ikke halshugget.

*søke etter flere filmer på nettet*

Det klarer du. Og det gjør heller ingenting om det ikke hadde holdt til en 10'er i klasse Elite, dommeren vil se at hunden er ivrig og alt sånt. Og det gjør aldeles ingenting om du går noen skritt for lite eller for mye, kan ikke tenke meg at noen trekker noe særlig for det. Dommeren jeg hadde mente faktisk jeg kunne kortet atskillig ned på programmet mitt, selv om jeg gikk etter regelverket. :D

Det ligger film av Dolly sin ferdselsprøve på http://www.dolly.poteliv.com :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå husker jeg ikke alt fra ferdselsdelen, men jeg fikk iallefall beskjed om å dekke hunden omtrent i ei gruppe med mennesker. Når du rusler på fortauet skal du gjøre akkurat som du gjør normalt når du går tur med hunden i bånd. Tror du skal la være å belønne noe særlig, det er jo en prøve.

Det kan jo være litt variasjoner her sikkert alt etter hvem som dømmer. Men ferdselsdelen er utrolig enkel, og den er ingenting å trene på så lenge man har en hund som er noenlunde normal i topplokket.

labbis: Det tror jeg går helt fint, det er egentlig en liten tøysetest som man bare trener litt lydighet til. :)

"La være å belønne noe særlig", hihi, det er ikke såå strenge regler altså? I AG står det jo tydelig i reglene hva angår belønning, men jeg har liksom ikke funnet noe lignende for FP. Men jeg antar det trekker en smule ned om man konstant går og propper bikkja med pølsebiter.. :) Ikke at jeg har noen planer om det, først må jeg lære meg å danse, dvs huske LP-programmet.. :closedeyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"La være å belønne noe særlig", hihi, det er ikke såå strenge regler altså? I AG står det jo tydelig i reglene hva angår belønning, men jeg har liksom ikke funnet noe lignende for FP. Men jeg antar det trekker en smule ned om man konstant går og propper bikkja med pølsebiter.. :) Ikke at jeg har noen planer om det, først må jeg lære meg å danse, dvs huske LP-programmet.. :closedeyes:

Den dommeren jeg gikk for hadde nok ikke tatt meg på det om jeg hadde sagt noe til Cane mens vi gikk der, men det er jo sikkert litt ulikt rundt om kring. Jeg valgte nå å ikke gjøre noen ting som jeg ikke ville gjort på konkurranser/andre prøver. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"La være å belønne noe særlig", hihi, det er ikke såå strenge regler altså? I AG står det jo tydelig i reglene hva angår belønning, men jeg har liksom ikke funnet noe lignende for FP. Men jeg antar det trekker en smule ned om man konstant går og propper bikkja med pølsebiter.. :) Ikke at jeg har noen planer om det, først må jeg lære meg å danse, dvs huske LP-programmet.. :closedeyes:

Det er ikke lov som i alle andre prøver å belønne hunden på ferdselsprøve. Og de fleste dommere ønsker at hunden skal gå under kommando på ferdselsbiten. Men det er helt greit å rose litt på ferdselsdelen og også komme med en dobbel kommando eller to. Ferdselsprøven er kun bedømt med bestått ikke bestått og en får ikke poeng for pent utførte øvelser. Man skal se hvordan hunden fungerer i samfunnet i traffikert område.

I ferdselsdelen skal man gå langs en vei, bli passert av jogger, sykklist og biler og hunden bør ikke jakte på disse eller gjøre utfall...da sier de fleste dommere takk for i dag. Hunden skal også bindes opp, eier gå i fra og hunden blir da passert av fremmed hund. Her skal den ikke utaggere. En har ikke lov å komandere hunden sitt/ligg eller lignende før man går i fra her. Så er det enkel lydighet med sitt og ligg og mange dommer har også med at man må gå inn i en trang - tett gruppe med folk. Litt variabelt om det er til å begynne med eller til slutt eller begge deler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I ferdselsdelen skal man gå langs en vei, bli passert av jogger, sykklist og biler og hunden bør ikke jakte på disse eller gjøre utfall...da sier de fleste dommere takk for i dag. Hunden skal også bindes opp, eier gå i fra og hunden blir da passert av fremmed hund. Her skal den ikke utaggere. En har ikke lov å komandere hunden sitt/ligg eller lignende før man går i fra her. Så er det enkel lydighet med sitt og ligg og mange dommer har også med at man må gå inn i en trang - tett gruppe med folk. Litt variabelt om det er til å begynne med eller til slutt eller begge deler.

Men atte.. Man kan jo bare lære hunden sin at når den blir bindt så skal den ligge eller sitte eller noe, kan man ikke? At det å binde og gå fra hunden blir en kommando, liksom? *tenke høyt* (Ja, jeg veit det høres lett ut i teorien, men...) Dommeren kan ikke ta deg for det? *se for seg at det er praktisk i flere settinger*

En innlysende fordel ser jeg er at hunden faktisk kan gå i bånd :) Huske å lære valpen det

*ler*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men atte.. Man kan jo bare lære hunden sin at når den blir bindt så skal den ligge eller sitte eller noe, kan man ikke? At det å binde og gå fra hunden blir en kommando, liksom? *tenke høyt* (Ja, jeg veit det høres lett ut i teorien, men...) Dommeren kan ikke ta deg for det? *se for seg at det er praktisk i flere settinger*

Selvfølgelig kan man det :) Du kan velge om hunden skal være "fri", stå, sitte eller ligge. Det er opp til deg :)

Dette ang. antall skritt og sånn. Gjør dere en "feil" her, så kan dommeren spørre om han feks. kan få se 10 skritt med sakte marsj om igjen. Det er ikke verre enn det :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Menne menne du Carina! Absolutt ingen kommandering fra dommer? Hvordan i huleste husket du den lange fri ved foten, temposkifte, vendinger, hvor mange skritt du skulle gå osv?? *sjokkert*

Man pugger den.. Husker den fortsatt.. stort sett fortsatt. den er ikke spesielt vanskelig hvis du tegner den opp..

Men atte.. Man kan jo bare lære hunden sin at når den blir bindt så skal den ligge eller sitte eller noe, kan man ikke? At det å binde og gå fra hunden blir en kommando, liksom? *tenke høyt* (Ja, jeg veit det høres lett ut i teorien, men...) Dommeren kan ikke ta deg for det? *se for seg at det er praktisk i flere settinger*

*ler*

hvis hunden legger seg ned når du går i fra så er det greit tror jeg. Iallfall var det greit da jeg tok den. Bare hunden forholder seg rolig og ikke gjør utfall mot hunden som passerer..

*Dobbelpost, mod. Marthe*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En innlysende fordel ser jeg er at hunden faktisk kan gå i bånd :) Huske å lære valpen det

Tja, hunden må vel egentlig ikke kunne det. På ferdselsprøven jeg gikk ønsket dommeren at hunden skulle gå ved førerens fot. Chili kan overhode ikke gå pent i bånd(og ikke gidder jeg å lære henne det heller :)) og vi klarte ferdselsdelen fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra forklart, men du misser litt på lydighetsøvelsene. Programmet består av lineføring og fri ved fot med gruppe. Så har man sitt under marsj, og deretter dekk under marsj med innkalling. Hunden skal også ligge i enkeltdekk med synlig fører den tid det tar for èn annen hund å gå lydighetsprogrammet sitt. Det blir avfyrt skudd i fri ved foten, dermed får man skudd både da og når hunden ligger i enkeltdekk.

Det man skal huske på er at man skal kunne lydighetsprogrammet selv, det er ingen som kommanderer deg. Man skal huske ca. antall skritt før man tar vendinger, gir kommando osv, jeg regner med regelverket ligger på NKK sine sider.

Forøvrig har jeg en film på hjemmesiden som viser hele ferdselsprøven med Cane. Må ikke se på utførelsen da, vi gikk tidenes dårligste lydighet, men man får iallefall et inntrykk av øvelsene. :)

Hjelpes, nå virket ferdselsprøven milevis unna for oss å oppnå... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...