Gå til innhold
Hundesonen.no

Løse hannhunder under løpetid

Matmora

Recommended Posts

Beklager at jeg sier det, men er man så handlingslammet eller upraktisk anlagt at man ikke greier å hindre en hannhund i å parre tispa si når man selv er til stede, burde man kanskje skaffe seg en annen hobby enn hund ?

Vet du hvor fort de sitter fast? Det tok max tredve sek fra hannhunden hoppet på min tispe til de satt fast. Vi var to stk som prøvde å dra han bort, men tispen min hylte til. Og da regnet vi med han alrede satt fast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 132
  • Created
  • Siste svar
Helt utrolig at folk tør å ha hundene løse ute under oppsyn. Hadde det skjedd hunden min hadde jeg lagt meg langflat. Skjønner godt at det er irriterende. Hadde blitt rimelig forbanna selv om jeg hadde møtt en løs tispe med løpetid på tur.

Ja, veldig enig i dette. Tispeeiere har like mye ansvar som hannhundeiere.

Er det en tispe med løpetid som er på tur alene, er det jo eier av denne som er ansvarlig. Men hvis det er en hannhund på tur som parrer DIN tispe mens den er i egen gård. Eller dersom du har din løpetidstispe i bånd ute på tur og en hannhund prøver gjentatte ganger å parre seg. Ja, da synes jeg faktisk at hannhundeieren må stå til ansvar.

Bare ikke skjær alle under en kam da. Det finnes faktisk veldig mange ansvarlige hann-hundeeiere der ute. Du som tispeeier, er også ansvarlig for din hunds handlinger.

Beklager at jeg sier det, men er man så handlingslammet eller upraktisk anlagt at man ikke greier å hindre en hannhund i å parre tispa si når man selv er til stede, burde man kanskje skaffe seg en annen hobby enn hund ?

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi tispeeiere er helt og holdent ansvarlige for tispene våre ja. Her blir ikke løpetispa sluppet. Hun må pent gå med flexibånd i de ukene det står på. Men klart, jeg har en liten hund som er lett å løfte opp da. Værre med de som har store tisper hvis det skulle komme en løs hannhund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Siri - du fikk sagt det.

Og nei - hunder MÅ ikke parre seg bare fordi de er sammen og har lyst, liksom..

Det ER fullt mulig å stoppe/hindre en parring ved å f.eks. bare å SETTE tispen ned foran bena dine og fysisk fjerne hannhunden, evt hvis det er en liten tispe ved å løfte henne opp, alt. holde fast hannhunden, osv..

Hvis man har en hannhund er det ingen unnskyldning for å ikke greie å holde han i bånd, eller å nekte han å parre en løs tispe..

Løse ute alene er det såklart værre - men det bør jo aldri en tispe med løpetid være uansett, da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at man neppe kan pålegge hannhundeier en betalingsplikt er nok fordi det ville kreve en kronglete bevisplikt. Var tispen i bånd under oppsyn, var den løs, hvor var eiere osv osv. Sånn teoretisk burde det la seg gjøre, men tvilsomt at noen politikere anser behovet for regulering av et sådant "problem".

Det jeg finner mest skremmende er de innlegg her inne som forteller om hannhundeiere som åpenbart gir **** ift sitt ansvar. Og da tenker jeg faktisk ikke på dette med å betale, men det å vite hvor hunden er. En ting er en hannhund som får ferten av noen når den er løs på tur- men dere forteller jo nærmest om folk som bare slipper hunden ut inngangsdøren mens eieren sitter i sofaen?

Flertallet av eiere er da ikke slik?? Må jeg kjøpe kyskhetsbelte til Flipsen når hun kommer til løpetiden sin eller??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er tydeligvis veldig vanskelig å ta ansvar for egen hund punktum. :rolleyes:

Nei, om min løpetispe klarer å få parret seg med en løshund, så kommer jeg ikke til å sende regningen til hannhund-eieren, det er mitt ansvar som tispeeier at hun ikke får parret seg. Hun står ikke ute alene, hun går ikke løs i perioden hun står, og jeg har til nå ikke møtt en hannhund jeg ikke klarer å holde unna FØR han hopper på tispa mi. Man veit jo at bikkja har løpetid, eller? Hvor vanskelig kan det være da?

Hadde derimot en tispeeier sendt meg regning på en abortsprøyte den gangen jeg hadde hanner, hadde jeg svart med å sende regning for parringsavgift. Igjen - TISPEEIEREN får ta ansvar for hunden sin, samme hvor irriterende det er med løshunder (samme hvilket kjønn det er).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan skal en kunne lufte tispen sin når det står en kåt hannhund og bare venter på at en kommer ut døra? Det er veldig vanskelig å få luftet en mellom stor/stor hund når det er hannhund som hele tiden skal parre seg. Tispen MÅ ut og gjøre fra seg selv om det er løpetid. Og når da hannhundeieren ikke tar ansvar og holder sin hund under oppsyn, hva kan en da gjøre? Ikke alle har en venn som kan være m på tu og holde den hannhunden på avstand mens tispen gjør sitt fornødne, for så å gå rett inn igjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde hannhund på besøk for ca ei uke siden. Lufter hundene også ute i hundegård så de var der da han kom. Var bare og ha på bånd på tispa og føre henne inn igjen. Men den hunden var ganske irriterende og sint. Knurra konstant og flekka tenner. Han prøvde seg flere ganger men kom ikke til ordentlig.. bare rive den vekk. Eier ringte faktisk selv til meg og lurte på om hunden var hjemme hos oss, fordi han vet at det er en del tisper her. Han kom meg i forkjøpet og det syns jeg er greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan skal en kunne lufte tispen sin når det står en kåt hannhund og bare venter på at en kommer ut døra? Det er veldig vanskelig å få luftet en mellom stor/stor hund når det er hannhund som hele tiden skal parre seg. Tispen MÅ ut og gjøre fra seg selv om det er løpetid. Og når da hannhundeieren ikke tar ansvar og holder sin hund under oppsyn, hva kan en da gjøre? Ikke alle har en venn som kan være m på tu og holde den hannhunden på avstand mens tispen gjør sitt fornødne, for så å gå rett inn igjen...

Da tar man tak i hannhunden og binder den fast ett eller annet sted, SÅ går man ut med tispa si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde beleirere rundt oss da Rexie hadde løpetid. En svært så høfflig BC som bare lå i gårdsrommet og passa på dama si. Han var det bare å si "gå vekk" til - så holdt han seg unna og vi kunne gå tur. Han var der stort sett bare om kvelden og natta. Men etter hans tid så kom det en ung jypling som ikke hadde manerer i det heletatt. Etter et døgns beleiring og styr for å få lufta bikkja ringte jeg falken, etter å ha tatt han inn og sjekka for telefonnr. Han ble henta og jeg hadde skrekkelig vondt i samvittigheten, for tenk om han ikke ble henta? Det ble han. Han plaga ikke oss etter det, men han beleira noen kjente, de ringte kennelen som tok i mot han sist og fikk nr til eier, og ringte eier. Eiern var veldig glad for at de ringte - så slapp de å betale for å hente han. Aner ikke om de ble plaget noe med av han, jeg så han hvertfall ikke igjen.

Tispa mi ble faktisk voldtatt hun, utenom løpetiden. Er noen år siden nå... Hannhund som la sin elsk på henne, og siden vi visste helt 100% sikkert at hun ikke hadde løpetid så var ingen som tenkte noe videre over det. Hun fikk stå ute og sånt som normalt. Han hang rundt oss litt sånn til og fra, virket høfflig og grei og gjorde ikke noe forsøk på å ri på henne eller noe. Rexie var en bestemt dame. Helt til jeg endag kom ut og ser at hanhunden henger! Venta dem ut og dro til vet. med bikkja, han ville ikke tro på at de hadde hengt, tispa hadde jo ikke løpetid, og var skikkelig nedlatende - jeg insisterte, til slutt så gikk han med på å sjekke om han fant sædrester. Tror aldri jeg har sett en veterinær så lang i maska før. *flire* For der var det ingen tvil om at tispa var blitt parret. Stakkar voffen min. Hun hata hanhunden etterpå - med god grunn, og etter å ha gitt han et skikkelig jafs i sida så vi han aldri igjen.

Tispa var voksen og hadde regelmessig løpetidssyklus, så var ikke snakk om noe stille løpetid eller noe. Vet. kunne ikke forklare hva som hadde skjedd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta tak i hunden. Binde han til et tre, og informere eieren om at hunden hennes står bundet utenfor huset ditt og at hun får komme å hente han?

Eller bare binde han der til dere er ferdig med luftingen, og så slippe han igjen?

Edit: Siri var før meg ser jeg. Siden ble stående oppe en stund her før jeg fikk posta :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da tar man tak i hannhunden og binder den fast ett eller annet sted, SÅ går man ut med tispa si.

Og hvis hannhunden glefser etter hånden din? Dette skjedde for fem år siden. Som hundeeier er jeg mer erfaren og ville nok håndtert situasjonen anderledes idag.) Og politiet ble ringt, men de hadde ingen tid til å gjøre noe med saken... Så hva kan man gjøre i en slik situasjon, hvis man aldri har vært borti lignende tilfelle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ringe Falken, binde hannhunden, jage hannhunden, du har fått flere forslag. Det går også an å snakke til både hannhund og tispe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ringe Falken, binde hannhunden, jage hannhunden, du har fått flere forslag. Det går også an å snakke til både hannhund og tispe..

Ringte falken også. Men de rykket ikke ut med mindre politiet kontaktet de. Og siden vi visste hvem som eide hannhunden, mente politiet at det var unødvendig. Og snakke til en kåt hannhund er som å snakke til en stein. Flere "gode" forslag?

Hannhundeiere burde likevel stilles til ansvar hvis uhellet er ute. Heldigvis finnes de som tar ansvar. Jeg derimot traff på en idioteier, og oppførte meg deretter. Hadde det vært idag, ville jeg fanget inn hunden selv om den glefset og tatt den til kennelen politi/falken bruker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og snakke til en kåt hannhund er som å snakke til en stein. Flere "gode" forslag?

Jasså? Skal vi se - alle mine tre hanner har respondert på å bli snakket til, selv om de er kåte. Det har alle andre hanner jeg har kjent gjort og - bl.a. BC'en vi gikk tur med på tirsdag - han løs, min høyløpske "jeg står selvsagt for deg"-tispe i flexibånd.

Hannhundeiere burde likevel stilles til ansvar hvis uhellet er ute. Heldigvis finnes de som tar ansvar. Jeg derimot traff på en idioteier, og oppførte meg deretter. Hadde det vært idag, ville jeg fanget inn hunden selv om den glefset og tatt den til kennelen politi/falken bruker.

Så man slipper å ta ansvar når man har tispa, liksom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvis hannhunden glefser etter hånden din? Dette skjedde for fem år siden. Som hundeeier er jeg mer erfaren og ville nok håndtert situasjonen anderledes idag.) Og politiet ble ringt, men de hadde ingen tid til å gjøre noe med saken... Så hva kan man gjøre i en slik situasjon, hvis man aldri har vært borti lignende tilfelle?

Huff slitsomme dachsen til naboen løper alltid løs og nå har ca løpetid.. Vi passer bare ekstra på cirka, jager dachsen unna.. Hun er ganske lydig så jeg kan ha henne løs, men for å ikke havne i felle, ubs hun hørte vist ikke alikevel så har jeg ett bånd på..

Generelt når det kommer ukjente hunder til oss så har vi tatt å prøvd å få de i bånd, de fleste hunder er trivelige og kommer frillig bort dersom man har en godbit.. Så holder jeg den i bilen eller inne. Kontakter politiet for å finne ut om noen hunder er savnet, eller prøver å få den med til vet for å sjekke id nr. En gang satt jeg hunden i bilen og eieren hentet den ut fra bilen uten å takk oss eller si i fra.. ble litt fornærma da.. Bodde ved en vei hvor trafikken raste forbi i 80/90 liksom.. Men neste gang mr herremann var på plass igjen så tok vi han med inn og fulgte med ute og da fikk vi snakket med eieren..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jasså? Skal vi se - alle mine tre hanner har respondert på å bli snakket til, selv om de er kåte. Det har alle andre hanner jeg har kjent gjort og - bl.a. BC'en vi gikk tur med på tirsdag - han løs, min høyløpske "jeg står selvsagt for deg"-tispe i flexibånd.

Så man slipper å ta ansvar når man har tispa, liksom?

1. Det er dine hunder. Ikke alle hunder er slik...

2. Hvis tispen blir overfalt av en LØS hannhund, så synes jeg hannhundeieren skal ha alt ansvar. Er derimot tispen løs på et offentlig sted (og ikke i egen gård) så skal selvfølgelig tispeeieren ha alt ansvar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må le litt jeg. Hvordan kan folk få seg til å sende parringsavgift/vetrinærutgifter til hannhund eier, når en selv står å ser på at tispen blir parret. Man sette for **** ikke en høyløpsk tispe ut i garde heller, slik som vi har hørt tilfeller om her inne før.

Helt seriøst, om min HANNHUND stikker av, og det resulterer i parring, ja da skal jeg heller stå for de 500,- . Om tispen hadde kommet til min hannhund, og det hadde blitt parring, ja.. da hadde jeg nektet blankt å betale noe som helst.

Jeg ser til stadighet hunde-eiere med høyløpske tisper som blir paniske når jeg kommer med hannhunden min fordi tispen har løpetid å står! Sånne folk gidder jeg rett å slett ikke ta hensyn til, beklager!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med den forrige hunden min hadde vi en svær goldenhanne utenfor nesten hver dag i løpetiden. Han satt utenfor huset og ventet, han byttet på å sitte foran de to ulike utgangsdørene og humpet på hva det måtte være som kom ut av huset.. Ei venninne av søsteren min ble feks humpet på, hun var ganske ung og ble selvsagt livredd da en svær hanne humpet på henne.

Denne hunden hørte til 100 meter lengre borte i gata.. Jeg tok flere ganger kobbelet på han og gikk bort til eierne med han, men de sa ikke takk en gang.. makan til utakknemlighet! Jeg hadde problemer med å få luftet vofsen når han stod utenfor men det var kjapt å få levert han tilbake..

Eierne av denne hunden hadde han ofte i bånd på gårdsplassen, jeg fikk vite at han hadde rømt da de skulle sette han ut der.. Han hadde slitt seg før de fikk festet båndet.. altså når de holdt ham i halsbåndet og skulle ta han ut.. Slike ting kan jo skje en gang, og det er en ærlig feil men jeg syns det er betenkelig at det skjedde flere ganger...

Med min nåværende hund har vi ikke hatt problemer med løse hunder utenfor, ikke så rart da vi bor midt i sentrum.. Men jeg har truffet en løs Collie hannhund da vi var på tur.. Dette var midt i ståperioden i hennes første løpetid.. hun stilte seg opp for han med en gang, men jeg var heldigvis snar med å dytte rumpa hennes i bakken (hun hørte ikke på kommando) og holde hannhunden borte.. Heldigvis var eieren rett rundt hjørnet og beklaget seg veldig! I ettertid har jeg tenkt at det hadde nok blitt noen underlige valper med blanding av rottweiler og blå collie, hehe :)

Fra spøk til alvor.. Selvsagt har tispeeierne ansvar for sin egen hund. Vi har ansvar for å passe på hundene våre når de har løpetid.. men hannhundeierne har også et visst ansvar, de bør sørge for, så godt de kan, at hunden deres ikke stikker av.. Og om noen skulle ringe og har funnet hunden utenfor hos seg så er det deres ansvar å hente hunden og ikke minst bør man vise en smule takknemlighet om noen leverer hunden/ringer og sier at de har funnet den osv..

Noen ganger får jeg på følelsen at enkelte hannhundeiere mener at folk med tispe bare skal holde seg bortevekk og fordufte i løpetiden fordi det forstyrrer deres hanner...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke helt sikker på hvilken setting du mener Tatijana, men hvis du mener på offetlige steder, parker, hundetrening osv, så synes jeg det er tåplig å ta med seg høyløpsk tispe. Har tispa di løpetid så får man holde seg unna andre hunder. Man trenger jo ikke akkurat oppsøke andre hunder heller. Og skulle hannhundene holde seg unna til fordel for løpske tisper, så hadde det ikke blitt mye tur i parkene eller hundetrening på disse stakkars hormonelle hannhundene nei.. Så enig med deg der :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må le litt jeg. Hvordan kan folk få seg til å sende parringsavgift/vetrinærutgifter til hannhund eier, når en selv står å ser på at tispen blir parret. Man sette for **** ikke en høyløpsk tispe ut i garde heller, slik som vi har hørt tilfeller om her inne før.

Helt seriøst, om min HANNHUND stikker av, og det resulterer i parring, ja da skal jeg heller stå for de 500,- . Om tispen hadde kommet til min hannhund, og det hadde blitt parring, ja.. da hadde jeg nektet blankt å betale noe som helst.

Jeg ser til stadighet hunde-eiere med høyløpske tisper som blir paniske når jeg kommer med hannhunden min fordi tispen har løpetid å står! Sånne folk gidder jeg rett å slett ikke ta hensyn til, beklager!

Er dette på tur?

Altså.. hvis jeg går tur med min høyløpske tispe og vi treffer en hundeeier med hannhund sier jeg høflig ifra om at hunden min har løpetid, ikke bare for min skyd men også for hannhundeiers skyld da det virker til å være mange hannhunder som blir "forstyrra" i toppen når de treffer løpske tisper..

Når tispen min er høyløpsk tar hun "hvem som helst når som helst" så da vil jeg helst at hannhunder skal holde seg på avstand på tur.. Går hannhunden løs forventer jeg at eier kaller den inn eller i det minste sørger for at den ikke kommer bort til oss fordi jeg ikke vil at hundene skal hilse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen ganger får jeg på følelsen at enkelte hannhundeiere mener at folk med tispe bare skal holde seg bortevekk og fordufte i løpetiden fordi det forstyrrer deres hanner...

Den signerer jeg. Fikk fortalt det en gang at grunnen til hannhunden til en nedi gata stakk derfra var pga av at tispa her hadde løpetid. Så det var min skyld.

Jeg drar ikke alle under en kam, har 2 hanner her sjøl, men enkelte burde ta litt ansvar uansett om det er det ene eller andre kjønnet.. Noen gir ****. Sånn er det med alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde en Gordon Setter på døra en gang Maja hadde løpetid. Hundene hilste på hverandre og jeg tok med Maja inn igjen. Hannhunden virket veldig oppsatt på å føre genene videre, men jeg snakket til de begge og han roet seg. Når Maja var inne gikk jeg ut igjen til hunden. Fikk tak i han og ringte til det nummeret som stod på halsbåndet. Hannhunden kom seg hjem og vi har ikke hatt besøk av han siden den gang.

Syns så absolutt at man skal følge med tispa si som en hauk når det er løpetid. Syns også det er dumt at hannhundene stikker av, men man trenger da ikke å kjefte så innmari på eierne fordi. Selvfølgelig hvis det gjentar seg ofte, så må man snakke sikkelig med eier eller finne på noe annet, som å ringe falken. Maja har stukket seg 1-2 turer alene hun også når vi hadde besøk som glemte døra i noen sekunder, og vi hadde en nabo med en hannhund som ofte kom på besøk for bare å hilse på, før i tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tok da en tid før valpene kom. Men nei, da hun ble parret, hadde jeg ikke råd. Synd å si det, men slike folk som driver med slik dømming, håper jeg selv sitter i en slik situasjon en gang.

Jeg dømmer ikke, jeg spurte.

Og har selv vært i en slik situasjon -der tispa tok sprøyte.

Jeg har også vært fattig noen ganger, da fikk jeg til min far/mor..osv.. Mine dyr har aldri lidd på pengetrange dager :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Helst vil vi jo at de ikke skal oppleve noe vondt i det hele tatt, men det er vanskelig. Jeg tenker det viktigste er om hun, og du, kan leve med det ubehaget som blokkeringen gir. Hvis ikke tenker jeg at risikoen ved operasjon kan være verdt det. Det er ikke en sykdom å være gammel, men det gjør jo at alle plager blir verre og mer risikable både å ha og gjøre noe med, som oftest. Jeg håpet selv i det lengste at det skulle enten bli akutt alvorlig eller at de bare skulle sovne hos meg, men til slutt måtte jeg jo ta den vanskelige avgjørelsen for begge to. Likevel er jeg trygg på at det var riktig tidspunkt for begge. Jeg tror at du også har nok innsikt til at du vet når det er på tide, selv om det er en prosess på vei dit. Håper dere får litt mer avklaring denne uken.
    • Tusen takk Dette er første gang jeg har gammel hund, og jeg synes det er kjempevanskelig å vurdere livskvalitet. Hun er jo helt klart ikke den samme hunden hun var som ung, men jeg tror ikke hun har det så forferdelig at hun selv ville valgt døden over det livet hun lever nå. Samtidig er hun jo på et punkt der noe som egentlig bare er en bagatell potensielt kan bli en dødsdom, fordi hun ikke kan dopes ned. Man sitter jo her i en umulig situasjon der ingen av alternativene egentlig er noe alternativ... Vi skal tilbake til veterinæren på torsdag for å ta en ny ultralyd av hjertet, så får vi se hva dommen blir da.
    • Håper det gikk bra. Trist at hunder eldes og får helseplager. De skulle vart evig, sunne og friske. Folk har så ulike syn på hunders ubehag ifbm aldring. Noen mener det er dyremishandling å la en hund ha noen aldersdomsplager i det hele tatt, og avliver tidlig for å la hunden slippe. Andre mener det er grotesk å ikke la det (ofte) kjæreste familiemedlemmet få fullføre livsløpet naturlig. Jeg vet ikke hvor på den skalaen du befinner deg, så jeg vet ikke hva jeg skal si eller ikke si for comfort ang. evt. narkose.  Håper det går bra med dere ❤️
    • Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...