Gå til innhold
Hundesonen.no

Optigen test


charlotte

Recommended Posts

Ettersom jeg har skjønt så er Optigen testen forskjellig fra rase til rase og avdekker også derfor forskjellige lidelser/sykdommer. Så jeg ringte til dyrlegen i dag for å spørre akkurat hva den avdekker på labradoren og for å få time til Lisa. Men det kunne dem ikke svare på, for det endret seg så ofte (!) hva testen skulle avdekke, dessuten kunne jeg ikke få time til det før jeg hadde spurt raserådet om det var greit at jeg tok testen!??

Retrieverklubben har vel ikke en dritt med om hva jeg vil teste bikkja mi for? Er dyrlegen min helt på jordet? Jeg vil sjekke om Lisa er anleggsbærer av PRA, og det kan man ikke med øyenlysning, den finner bare om hunden HAR sykdommen eller ikke, og ikke om den er anleggsbærer.

*forvirret*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant en artikkel på NKK.no angående dette:

Via DogWeb bestiller du et ”statement” skjema som gir Optigen tillatelse til å sende prøveresultatet direkte til NKK. I tillegg fylles Optigen sitt eget rekvisisjonsskjema ut – det er linket direkte videre til dette fra DogWeb.

Jeg må altså bestille et skjema på Dogweb først..

Edit: Nå har jeg bestilt rekvisisjon, kvittering på betalt rekvisisjon og skrevet ut skjema fra Optigen.com - alt dette må man ha med til dyrlegen når de tar blodprøven. Men jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor dyrlegen blandet inn raserådet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste veterinærkontoret gjør er å ta en blodprøve. Denne sender du selv inn sammen med skjemaet fra Optigen. Hvertfall slik jeg har fortått normalprosedyren hos tolleroppdretterne. Skal selv snart gjennom det samme med Tekla.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi utfører ofte slike tester på forskjellige raser på klinikken.

Når det gjelder PRA så må du ha en øyelyseattest som er gyldig, aller helst bør den øyelyses samme dag som testen tas. Raseklubben har vel ikke så mye med dette å gjøre..

Det er også viktig å huske på at man ikke kan slutte å øyelyse selv om man har tatt denne testen. DNA testen avdekker kun om den er bærer, mens øyelysingen sjekker mange andre ting i tillegg. Fortsatt gjelder regelen om at øyelyseattesten ikke må være eldre enn 1 år ved avl.

Vi sender alltid inn prøvene i riktig medium, og dobbelsjekker at alt som skal være med er med. Husk å ta med deg kreditkort hvis du ikke allerede har skrevet på den infoen som skal nederst på skjemaet. Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi utfører ofte slike tester på forskjellige raser på klinikken.

Når det gjelder PRA så må du ha en øyelyseattest som er gyldig, aller helst bør den øyelyses samme dag som testen tas. Raseklubben har vel ikke så mye med dette å gjøre..

Det er også viktig å huske på at man ikke kan slutte å øyelyse selv om man har tatt denne testen. DNA testen avdekker kun om den er bærer, mens øyelysingen sjekker mange andre ting i tillegg. Fortsatt gjelder regelen om at øyelyseattesten ikke må være eldre enn 1 år ved avl.

Vi sender alltid inn prøvene i riktig medium, og dobbelsjekker at alt som skal være med er med. Husk å ta med deg kreditkort hvis du ikke allerede har skrevet på den infoen som skal nederst på skjemaet. Lykke til :)

Jammen jammen, på skjemaet fra Optigen.com så kan man krysse av for at hunden ikke er øyelyst. Er du sikker på at hunden må øyenlyses samtidig? Ikke for det, skal gjøre det også pga evt. valpekull.

Så når skjema fra NKK og fra Optigen er fylt ut så kan jeg bestille time hos dyrlegen (igjen)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg peiling på hvordan det fungerer for andre raser, men på Chinese Crested finnes det to typer PRA, en som

det øyelyses for regelmessig, og prcdPRA som man optigentester for. Ved optigentest får vi vite status på prcdPRA om

dem er bærer, fri eller syk. Men man fortsetter å øyelyser jevnlig, siden det er to typer PRA.. Sikkert ikke tilfelle i din

rase, men ville bare nevne dette alikevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss. Det er tydeligvis veldig god service hos min dyrlege da. Jeg bare ringer dem og bestiller time til optigentest, så fikser de skjemaer og alt for meg. Og jammen sender de det ikke for meg også..

Og begge mine hunder ble forresten optigentestet før de ble øyelyst. Det er helt vanlig på min rase. Mange optigentesten hele kull før de leveres og..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, da. Ikke noe problem å ta testen før man øyelyser! Men man bør jo gjerne ha de øyelyst i tillegg :) Sånn i pose å sekk vet du. Og om man først er til dyrlegen og tar testen blir det jo enkelt å gjøre begge deler samtidig ( om man er så heldig å bruke en dyrlege som også øyelyser )

Kjedelig å måtte vite alt selv når man skal gjøre noe til dyrlegen. Synes det bør være noe de setter seg inn i, slik at de har alt på plass i allefall til neste gang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...