Gå til innhold
Hundesonen.no

Rasehund vs blandingshund

Heidi

Recommended Posts

Ville nok i utgangspunktet valgt en renraset hund fordi man da vet mer sikkert hva man får! :D Har hørt om to skjønne familiehunder som fikk valper, og for å si det kort så ble ikke gemyttet på valpene noe i nærheten av de koselige foreldrene. :D Men må også påpeke at man kan uansett ikke være sikker, bare øke sjansene litt. Men hadde jeg fått en blandingshund, og gemyttet var bra, hadde jeg blitt like glad i den, og tatt meg like mye av den så..... Hmmm... Konklusjonen må vel bli: Det kommer an på!!!! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rase hund er å fortrekke her i huset.

Balndingshunder er fine de , men siden vi har fått smaken på å stille ut hundene så hjelper det oss ikke noe særlig om vi får oss en blandingshund. :wink: så vi holder oss til rasehunder vi. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har blandingshund nå og er kjempe fornøyd med hun.

Har også lyst på en hund til, men vet ikke om jeg da skal ha renraset eller blanding.

Mest sannsynelig blir det nok blanding omplasseringshund (jeg er glad i å jobbe med individer som har hatt litt vanskelig start).

En ting som iallefall er sikkert er at det MÅ være Border Collie i blandingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rase hund, men på samme grunnlag som Kine! Ikke fordi blandingshunder er mindre pene eller noe, fordi de kan være heeelt nydelige, men fordi man ikke vet hva man får osv !!!

Hilsen Michelle

men fordi man ikke vet hva man får osv !!!

Hvis du mener temprament så kommer dette mye ann på eieren også, hvordan han/hun oppdrar hunden fra den er valp.

Fysiksk så skjønner jeg for da kan man luke bort endel skavanker ved å velge rasehund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Personlig er jeg veldig glad i bichon-rasene, selv om de krever litt klipping og børsting. Med riktig sosialisering og trening så er de fine familiehunder som kan være med på det meste. Om dere lener mot spaniel så synes jeg personlig at springeren er et bedre valg. Cockeren og de mindre (king charles og cavalier) har mye helseproblemer. De er fine familiehunder, men krever også litt pelsstell. Shetland sheepdog kan være et alternativ. Hvis dere ikke vil ha pelsstell i det hele tatt så ta en titt på dansk/svensk gårdshund. De kan bjeffe når det kommer besøk, går folk på veien, osv. men ikke noe mer enn de fleste andre små raser. De er glatthåret, men røyter da korte hår minst et par ganger i året, som er normalt for alle røytende raser. De er aktive og trenger både fysisk og mental aktivisering, og kan kanskje minne litt om beagle hvis det er utseende som trekker der. Mellompuddel eller dvergpuddel er morsomme og allsidige hunder, de må klippes/børstes.
    • Takk for utfyllende svar og gode råd!  Hvis vi skulle se på en mindre hund, er det noen raser du vil anbefale da?   Hvis vi lener mot spaniel: vil en cocker spaniel eller springer spaniel være et bedre valg? 
    • Har jobbet i kafé tidligere, og etter det jeg kan huske så benyttet vi oss av et spesifikt middel for å bløtlegge bestikk i noen minutter før steamer. Het vel «Dip-It» eller noe sånt.
    • Det ser jo ut som at det virker å bruke strup, men jeg ønsker ikke å bruke det på hundene mine uansett. Mykere metoder tar nok lengre tid, og krever sikkert mer av meg som hundefører, men jeg ønsker heller å legge inn den innsatsen enn å påføre smerte på hundene mine. Hva forskning sier er ikke så relevant for meg, når jeg ser at jeg klarer å oppnå det jeg ønsker uten å bruke brutale metoder så gjør jeg selvsagt det.  Ingen av mine hunder er enkle typer, så når det går an å få de til å fungere godt uten bruk av vold så tenker jeg det skal være mulig for de fleste. 
    • Det er veldig lenge siden jeg har brukt noe slik(da jeg gikk på folkehøyskole for 20+ år siden). Men jeg husker at man skulle skylle før man satte inn i maskinen. Jeg fant også dette, om det er til noe hjelp; Oppvaskmaskin til industri: Slik får du best resultat - Machine Products Storkjøkken AS
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...