Gå til innhold
Hundesonen.no

Noen har det verre


xxx12345

Recommended Posts

Man har jo tidvis diskutert NKKs avlskriterier her på forumet. En liten sammenligning fra over dammen:

"Keep in mind that AKC Rules do not allow, except with special documentation, the registration of a litter out of a dam less than 8 months or more than 12 years of age at the time of mating, or by a sire less than 7 months or more than 12 years of age at the time of mating."

http://www.akc.org/breeders/resources/guid..._dog/step_7.cfm

Jeg kan imidlertid ikke fatte og begripe at en såkalt seriøs organisasjon som en nasjonal kennelklubb skal være kan godta parringer på 8 måneder gamle tisper! Eller 12 år gamle sådanne. Huff og huff sier jeg bare...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At det finnes useriøse oppdrettere som nok kan finne på og gjøre det er jo en sak, men de får jo faktisk velsignelse av kennelklubben. Når det er sagt, så har vel ikke NKK noen nedre grense i det hele tatt? Kanskje fordi de ikke har et problem med det, men..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, NKK sier: "- Tispen bør ikke pares før tidligst 2. løpetid eller senere i henhold til den aktuelle raseklubbens anbefaling. Én av følgende forutsetninger må overholdes: (a) Tispen skal enten ikke være paret på første løpetid eller (b) tispen skal være minst 18 mnd ved paringstidspunktet."

Så en tispe som får første løpetid når hun er 6 mndr, og den andre når hun er 12 mndr vil kunne parres iflg. NKK, og likevel vil det være etisk riktig å gjøre det..

Og jeg tror ikke at det er helt uvanlig at de parrer noen raser (miniatyrhunder) når de er 1-1,5 år.. ?

Personlig synes jeg tispene skal være rundt tre, jeg. Man har fremdeles mulighet å ha noen kull på henne, men hun er voksen i kropp og sjel når man setter igang med dette.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*klipp*

Og jeg tror ikke at det er helt uvanlig at de parrer noen raser (miniatyrhunder) når de er 1-1,5 år.. ?

Personlig synes jeg tispene skal være rundt tre, jeg. Man har fremdeles mulighet å ha noen kull på henne, men hun er voksen i kropp og sjel når man setter igang med dette.

Susanne

Jeg har også ett inntrykk av at minitatyrhunder parres tidligere enn en god del andre raser, sånn generelt...

Greit nok, små hunder er nok tidligere ferdige i kroppen enn større raser, men så skal man jo vurdere psykisk modenhet også...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har vell NKK satt en nedre grense på tidligst 18 måneder, eventuelt tidligst 2 løpetid ? Eller har de forandret på reglene? :)

det vil si at tispen vår som hadde løpetid når hun var 6 mnd, kan parres ved andre løpetid? Det er jo sykt...... tispen vil jo ikke være mer en kanskje toppen over året. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det vil si at tispen vår som hadde løpetid når hun var 6 mnd, kan parres ved andre løpetid? Det er jo sykt...... tispen vil jo ikke være mer en kanskje toppen over året. :)

Blondie er 13 mnd nå og har sin andre løpetid. Kunne ikke falt meg inn å parre henne nå! Vesle spirrevippen og drittungen. Er jo ikke så veldig langt over å være valp selv jo! :shocked:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er egentlig småhunder så mye kjappere ferdig i kroppen enn store hunder, eller er det bare at det er mindre synlig på det små? Min Knøttis ble jo ikke mer enn 16 mnd. men hun var veldig langt i fra ferdig utviklet i kroppen sin. Det samme så jeg på Cavalieren jeg hadde tidligere, hun slutta ikke å endre seg og bli mer voksen i kroppen før hun var nesten tre år hun.

Edit: I følge de reglene der så kunne jeg ha avlet på knøttis på andre løpetid, hun fikk den da hun var 8 mnd. Yey.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et annet paradoks er jo også at mange små hunder faktisk lever lengre enn de større... Hvorfor kan man DA ikke vente med å avle på dem til de også er 2-3 år gamle?

Med den stressen endel oppdrettere har, så har tispen hatt sine "obligatoriske" 5 kull når hun er 6 år gammel, men er fremdeles ikke engang halvveis i livet. Hvorfor ikke skyve på alt det der littegranne?

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis alt går som planlagt her så parrer jeg C på fjerde løpetid. Med den syklusen hun har startet så vil hun da være ca 2 1/2 når hun får sitt første kull. Mer enn tidlig nok synes jeg. Spesielt med tanke på hvor mye Freya endret seg fram til hun ble 2 år, og Freya var langt tidligere utviklet på de fleste områder enn hva C er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...