Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilken rase?

tm100001

Recommended Posts

Skrevet

Jeg har hatt lyst på en helt egen hund en stund. Men det blir ikke mulig før pappas hund på 8 år er gått bort, da den ikke liker valper. Derfor er det ikke snakk om før om flere år. Det er ikke sikkert det blir noe av heller da... Jeg har jo en liten Vorstehhund, men mamma styrer mye med den. Nå ønsker jeg meg en som kan være helt min, som mamma ikke gjør noe med. Foreldrene mine har selvfølgelig plikt til å følge meg opp, og å se at det går bra da. Jeg skal nok ha tispe, men jeg kan jo sånnsett ha hannhund da... :yes: Jeg er sånn at jeg sjekker dogweb og linjer opp og ned, så gi gjerne tips om oppdrettere osv. :)

Jeg har jo tenkt mye på en Labrador, men jeg kan jo tenke på andre også.

Krav:

Ikke større enn 55 cm(?)

En 13(+) åring skal kunne gå med den

Lettlært

Sosial

Ikke mye pelsstell (er jo vant med K.V.)

Naturlig kropp (ikke korte bein eller inntrykkt nese)

Kunne ha en ganske rolig dag

Burde ikke ha pels som snøen klumper seg i

Må kunne være alene hjemme når jeg er på skolen (ikke i bur, men løs på rommet mitt eller i leiligheten)

Med tanke på kjøp, avl og miljø vil jeg gjerne at den er ganske vanlig

Bruk:

Litt agility (type hoppe over ting i byen ;))

Skiturer (være med meg og mamma med Vorstehhundene)

Ca. 1 - 3 timers tur hver dag, enten i bånd rundt i gatene eller løs i skog o.l.

Klikkertrening

(Jeg kommer sikkert til å prøve mye rart)

Finnes det en såpass variert rase? :rolleyes:

Skrevet

Dansk svensk gårdshund

gårdshunden er mellom 30 -35 cm høy

En 13 åring kan godt gå med den, men som alle andre raser, så må det jo også trening til

den er veldig lettlært og sosial

Ikke mye pelsstell

En gårdshund kan gjerne ha en rolig dag, mine ar gjerne lange kosestunder inne når det regner esom væst ute

det er en korthåret rase, så snøen klumper seg ikke i pelsen

når det gjelder å være alene hjemme, så er det vel det samme med alle raser, men våre hunder er nå hjemme alene fra 8 - 16

det er en rase som er veldig populær som familie hund, og det er en del kull som er planlagt tror jeg

jeg bruker mine hunder til agility trening, skal prøve freestyle med tispa mi

hannhunden min elsker lange skiturer og elsker lange turer i skog og sånt

Skrevet
Dansk svensk gårdshund

gårdshunden er mellom 30 -35 cm høy

En 13 åring kan godt gå med den, men som alle andre raser, så må det jo også trening til

den er veldig lettlært og sosial

Ikke mye pelsstell

En gårdshund kan gjerne ha en rolig dag, mine ar gjerne lange kosestunder inne når det regner esom væst ute

det er en korthåret rase, så snøen klumper seg ikke i pelsen

når det gjelder å være alene hjemme, så er det vel det samme med alle raser, men våre hunder er nå hjemme alene fra 8 - 16

det er en rase som er veldig populær som familie hund, og det er en del kull som er planlagt tror jeg

jeg bruker mine hunder til agility trening, skal prøve freestyle med tispa mi

hannhunden min elsker lange skiturer og elsker lange turer i skog og sånt

Veldig fine er de! :yes:

Skrevet

Labrador?

(Nei, jeg anbefaler det ikke fordi det er den rasen jeg har - jeg er ikke engang så innmari glad i rasen min - men det ser ut til at en labrador kunne ha passet deg og ditt bruk ganske bra.)

Skrevet
Hvor gammel er du?

12, fyller 13 :)

Labrador?

(Nei, jeg anbefaler det ikke fordi det er den rasen jeg har - jeg er ikke engang så innmari glad i rasen min - men det ser ut til at en labrador kunne ha passet deg og ditt bruk ganske bra.)

Elsker Labrador ja! :yes:

Skrevet

Uten at JEG har peil på rasen eller satt meg inn i den, så er cha et av navnene jeg forbinder med labrador, så de har nok holdt på en god del år og har endel gode hunder, eller ville jeg nok aldri ha festet meg ved navnet :ahappy:

Skrevet

Er rimelig bestemt på at jeg vil ha Labrador tispe, ja :) Ser litt på oppdrettere, men har funnet ut at jeg skal se det an om jeg kan få hund. Det er lenge til i så fall, må holde på med Embla inntil da :)

• 3 weeks later...
Skrevet

Men det er jo mye jobb med hund alene :rolleyes2: Kanskje du kunne prøve og ha ansvaret helt alene for en av hundene, og se hvor mye tid og tolmodighet det krever ? :whistle:

Skrevet

Jeg synes Wilma forslag var bra, at du kan prøve og ha ansvaret for en av hundene:D.

For hvis jeg skal få hund sier mamma at jeg må gå tur med Tinka (vår hund) :)

Fra Sansibar;)

Skrevet
Den ene går jeg jo endel med selv. Og hun står i mitt navn osv. Jeg holder på å betinge klikkeren også :)

Jo, men hvis du får en egen hund, er det ikke bare du som skal gå med den da? :)

• 2 weeks later...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi hadde en elghund som stod og ulte ved døra hvis det var løpetisper innen en mils radius (satt på spissen), og en annen elghund som ikke brydde seg i det hele tatt, så det er nok i alle fall til en viss grad individbetinget. Ellers har jeg bare hatt relativt små hunder (6-8 kg), men det har kun vært tisper, og de har vært veldig enkle mtp. løpetid (lite blod, ikke noe særlig hormonpåvirking mentalt utover at det skal markeres hver 5. meter på tur). simira nevner livmorbetennelse, jeg vet ikke om det er mer vanlig på småraser, men min forrige hund fikk i alle fall det. Men skal man ikke drive med avl eller andre raserelaterte aktiviteter er det jo ikke verre enn at man kastrerer.
    • Hvordan er rasene hunden er blanding av? Og ikke minst foreldrene? Det er jo ulempen med blanding, det er vanskelig å gjøre grundig research, men foreldrene og evt. tidligere kull kan jo gi indikasjoner. Hvis det er bevisst blandingsavl så ville jeg uansett håpet at de ikke ville avlet på en hannhund som er slik, men samtidig så ville de da kanskje ikke avlet på blanding heller, om de var opptatte av genetikk. Jeg kan ikke veldig mye om miniatyrhunder, jeg har kjent et par hannhunder som var slik du beskriver, og et par som er helt greie. Når det er sagt er jo tispene også "kjent" for mer gneldring og innbilte svangerskap og livmorbetennelse, så man velger jo litt sine onder. 
    • Hei! Jeg er helt ny i liten-hund-verden. Har tidligere hatt springer spaniel, boxer og schæfer, men skal nå få en liten blandingsrase.  Jeg er så usikker på valget av hannhund eller tispe! Personlig har jeg ikke en sterk preferanse, har hatt to tisper og en hannhund, og heller nok kanskje mer mot hannhunder. Men jeg hører fra mange med små hunder at hanner kan være veldig vanskelig å få stuerene, at de markerer inne og at de er så stressa rundt løpetid i nabolaget feks at de står og uler ved døra osv. Dette er ikke noe jeg har vært borti med store raser, verken min egen eller venner sine (vært aktiv i NRH og NBF-miljø i 15 år, så vært borti en del forskjellige raser) i det hele tatt, så er det en typisk type atferd for små hunder, eller er det mer individbetinget? Vi legger så klart til rette for rotrening og passe aktivitetsnivå osv osv.  Hadde vært fint å høre noe annet enn skrekkhistorier om små hunder, for akkurat nå lener jeg veldig mot tispe.
    • Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...