Gå til innhold
Hundesonen.no

chippet


Kristiin

Recommended Posts

Som Ida sier, veterinæren er et godt valg. Falken er vel ofte uinteressert i å hjelpe, jeg har iaf aldri fått dem til å hjelpe meg. En veterinær vil avlese chippen uten å ta betalt for det, så det alternativet er det best i mine øyne siden de også ofte vil da kunne passe dyret til eieren kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei, tror ikke det.

tråden handler om hvor man går chipper dyr hen.

Helt tilfeldig at jeg skreiv jeg hadde funnet en katt, kunne jo vært en hund, eller en kanin også.

Det er ikke slik at noen skjekker bare hunder, bare katter osv .. :)

Åja. Trodde dette var en tråd om DEN katten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veterinæren er nok det beste valget ja. Og de sjekker jo opp på dyreidentitet tenker jeg, hvem som eier katten. Men hvordan vet du at den er chippet? Om du har et reg.nr, så er det vel å gå på dyreidentitet.no for å søke på nr. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, tollvesenet har også chip-avleser... NKK også (hadde i alle fall før).. Helt sikkert også større kenneler (type Standal, etc), karantenestasjoner, enkelte privatpersoner, osv. Vi har til og med en på Travselskapet (selv om det jo aldri er noen hester der akkurat..)

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veterinæren er nok det beste valget ja. Og de sjekker jo opp på dyreidentitet tenker jeg, hvem som eier katten. Men hvordan vet du at den er chippet? Om du har et reg.nr, så er det vel å gå på dyreidentitet.no for å søke på nr. :)

Den er chippet, ikke øremerket, da hadde det bare vært og sjekke nummeret på dyrebeskyttelsen sine sider :)

FOD kommer hit og scanner katten, vis jeg ikke drar til vet'n først :)

Takk for all hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er chippet, ikke øremerket, da hadde det bare vært og sjekke nummeret på dyrebeskyttelsen sine sider :)

FOD kommer hit og scanner katten, vis jeg ikke drar til vet'n først :)

Takk for all hjelp!

Men det hun mente var vell at om du visste at den var/er chippet, burde du også vite nummeret? Hvordan vet du at den er chippet? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det hun mente var vell at om du visste at den var/er chippet, burde du også vite nummeret? Hvordan vet du at den er chippet? :)

Det er som regel tatovert inn "ID" i det ene øret på katter som er chipet. Sånn at hvis noen finner en katt, så kan de raskt finne ut om katten har chip eller ikke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

rett det ja :P

chippet - katten har en "brikke" eller noe sånn i nakken som du må ha en spesiell scanner for å få den til å funke, og da kommer nr. og navn på eier opp på datan :P De må også tatoveres ID i øret, slik at folk skjønner at den er chippet.

øremerket - ganske enkelt, de tatoverer et nummer i øret. DB har en liste på hjemmesiden sin, der kan du bare skrive inn nummeret som sto i øret og vips kommer eiers navn opp :) Vet'en kan sikkert gjøre det den også, vis du er heeelt blank :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er som regel tatovert inn "ID" i det ene øret på katter som er chipet. Sånn at hvis noen finner en katt, så kan de raskt finne ut om katten har chip eller ikke :P

rett det ja :P

chippet - katten har en "brikke" eller noe sånn i nakken som du må ha en spesiell scanner for å få den til å funke, og da kommer nr. og navn på eier opp på datan :P De må også tatoveres ID i øret, slik at folk skjønner at den er chippet.

øremerket - ganske enkelt, de tatoverer et nummer i øret. DB har en liste på hjemmesiden sin, der kan du bare skrive inn nummeret som sto i øret og vips kommer eiers navn opp :o Vet'en kan sikkert gjøre det den også, vis du er heeelt blank :)

Ikke over alt. Mamma gir bare chip under huden i nakken når hun gir. Så her må man til dyrlegen/politiet for å finne ut om katten er chippet. Sånn har hun gjort det på mine katter, bestemor sin katt, OG på kundene sine :P Hvis man er heldig kan man finne en 1 cm lang ting inni der, men det tar tid å lete altså, for den flytter seg under huden :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke over alt. Mamma gir bare chip under huden i nakken når hun gir. Så her må man til dyrlegen/politiet for å finne ut om katten er chippet. Sånn har hun gjort det på mine katter, bestemor sin katt, OG på kundene sine :o Hvis man er heldig kan man finne en 1 cm lang ting inni der, men det tar tid å lete altså, for den flytter seg under huden :P

den kjønte jeg ikke?

Jeg forklarte jo akkurat at de hadde den i nakken, og at du må til politiet/DB/dyrlegen osv.. for å scanne katten.

Men ALLE kattenen som er chippet SKAL ha et ID merket i øret, slik at folk VET at den har en chip i nakken :P

Når jeg finner en hjemløs katt går jeg ikke utifra at den er chippet når det ikke står noe i øret :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

den kjønte jeg ikke?

Jeg forklarte jo akkurat at de hadde den i nakken, og at du må til politiet/DB/dyrlegen osv.. for å scanne katten.

Men ALLE kattenen som er chippet SKAL ha et ID merket i øret, slik at folk VET at den har en chip i nakken :)

Når jeg finner en hjemløs katt går jeg ikke utifra at den er chippet når det ikke står noe i øret :o

Nei, alle skal ikke. Mamma gjør ikke det... Du må sjekke det, ellers kan det hende den er chippet uten at du vet det :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er jo bare UTROLIG teit da! :o

Jeg og ingen andre jeg kjenner har noengang gått utifra at ett dyr vi har funnet har vært chippet uten noe slags ID merke i øret :)

Utrolig dumt, kanskje katten ikke kommer seg hjem da, og bortkastet penger av eier ....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er jo bare UTROLIG teit da! :)

Jeg og ingen andre jeg kjenner har noengang gått utifra at ett dyr vi har funnet har vært chippet uten noe slags ID merke i øret :o

Utrolig dumt, kanskje katten ikke kommer seg hjem da, og bortkastet penger av eier ....

Det er jo bare å dra til dyrlege med den :closedeyes:

Syntes ikke det er bortkastet... De som finner den kan bare dra til dyrlegen og så sjekker de den. Kan høre med mamma hvorfor hun ikke merker. Men personlig har jeg halsbånd på kattene mine, og da ser jo folk at de har en eier... Halsbåndene har forresten sånn at hvis katten setter seg fast detter det av :P Uansett, hvis katten blir påkjørt mens den er ute, er det jo bare å skanne den og se om den har eier :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

den kjønte jeg ikke?

Jeg forklarte jo akkurat at de hadde den i nakken, og at du må til politiet/DB/dyrlegen osv.. for å scanne katten.

Men ALLE kattenen som er chippet SKAL ha et ID merket i øret, slik at folk VET at den har en chip i nakken :)

Når jeg finner en hjemløs katt går jeg ikke utifra at den er chippet når det ikke står noe i øret :o

Nei, de MÅ ikke ha ID tatovert i øret. Veldig mange med rasekatter f.eks velger å ikke tatovere pga at det det er skjemmende på utstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunder har jo ikke dette ID merket i høret så hvorfor skulle katter MÅTTE ha det. Det virker jo idiotisk.. har man lyst å gjøre noe med saken så går man vel til politi eller dyrlege uansett! Og da kan det ikke være noe sak å få den sjekket for chip?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er jo bare UTROLIG teit da! :o

Jeg og ingen andre jeg kjenner har noengang gått utifra at ett dyr vi har funnet har vært chippet uten noe slags ID merke i øret :)

Utrolig dumt, kanskje katten ikke kommer seg hjem da, og bortkastet penger av eier ....

Lucifer ble chippet og øremerket. Men øremerket er nesten usynlig nå. Så kanskje folk som finner dyr burde tenke at kanskje øremerket er slitt bort? Og ilder er som oftest ikke øremerket, kun chippet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...