Gå til innhold
Hundesonen.no

Nyttårs løfter!

Coco

Recommended Posts

Skrevet

Overskriften er ganske selvforklarende egentlig^^ Selv går jeg for klassikeren at jeg skal spise sunnere, trene 3 ganger i uka og bare spise ting med sukker på lørdager:) Min kjære elskling skal begynne å trene 3 ganger i uka og miste 4 cm rundt livet. Han må fordi jeg må:icon_confused: Ville ikke gjøre dette aleine! he he

Men hva har dere satt dere som mål for det nye året?

Skrevet

Ha ha, er det ikke slik det alltid ender opp da? Jeg kommer til å være dritflink den første uka også blir jeg mer og mer stressa over skole og jobb at det blir nedprioritert å være sunn.... -.-

Skrevet
Ha ha, er det ikke slik det alltid ender opp da? Jeg kommer til å være dritflink den første uka også blir jeg mer og mer stressa over skole og jobb at det blir nedprioritert å være sunn.... -.-

Samme her, hehe

Skrevet

To ting tenker jeg, å endelig få tatt lappen (er liveredd for å kjøre, men jeg er snart 27 og føler at jeg bare MÅ). Er så lei av å plage andre. Det andre løftet er at jeg skal få tatt det sorte beltet i judo, kidsa jeg trente når jeg vær 13 har startet med gradering nå og jeg kan jo ikke la de gå forbi meg!

Skrevet

- Komme meg igjennom skolen og være fornøyd med resultatet. Men det aller viktigste er å lære noe.

- Slutte å være støttemedlem på Sprek & Blid

- Trene masse ag med Ace. Satse på å få noen napp her og der.

- Oppdra ny valp (så sant det går min vei :icon_confused:)

- Flytte i ny leilighet (kun hvis vi kjøper)

Skrevet

Spise sunnere og drikke mer vann og mindre brus. Mosjonere mer, forhåpentligvis sammen med vofsen.. noe som innebærer at foten min må bli bra asap.

I tillegg skal jeg bli flinkere til å stå opp tidlig og komme meg av gårde på lesesalen og ikke drasse meg av sted kl 11.. På tide å sette inn alle kluter før levering av master i mai!

Skrevet

- Få bedre kondis!

- Prøve på bronsemerket (kanskje)

- Stille ut

- Starte med agility

- Være med på kurs

det er mer, men noe må være hemmelig også da.

Skrevet
Jeg skal ikke spise mer godteri i hele 2009.

Er ikke du bare 12? Det er jeg. Hadde vært helt grusomt å ikke spise godteri, vi er jo barn.

Men skal ikke blande meg borti andres nyttårs forsetter, sorry :icon_confused:

Skrevet

Jeg klarte fjorårets nyttårsløfte! :icon_redface: Og nyttårsløftet for i fjor var: "å ikke ha nyttårsløfter"! :lol: Siden jeg tidligere alltid har brutt nyttårsløfter, så hadde jeg forrige året et jeg håpte jeg ville bryte (ville jo ikke skadet), nemlig "å fortsette å røyke". Klarte jammen det også.. :icon_confused: Lurer på om jeg skal holde meg i samme gata i år? :icon_redface:

Skrevet

- Bli bedre på å trene Dina

- Holde snittet mitt på 4,5 eller bedre.

- Kjøpe moped/scooter og ta lappen

- Lære meg å strikke votter og luer

- Bli bedre å tegne

Ganske merkelig det med nyttår. Første uka møter man minst dobbelt så mange når man er ute og går tur i skogen. :icon_confused:

Skrevet

Har egentlig aldri satt meg noen nyttårsløfter, men nå skal jeg prøve å ha noen som også skal følges (hvertfall prøve å følges) :icon_confused:

- Kutte ned på godterispisinga (ikke kutte helt ut, for det vet jeg at jeg ikke klarer)

- Lappen på bil (føler det er litt på tide nå egentlig)

- Fullføre skoleåret (sjerpe meg på skolen også)

Ellers av andre mål:

- Gå sporkurs med Chilli

- Ta bronsemerket med Bocca

Skrevet
I løpet av 2009 skal jeg forhåpentligvis ta lappen, gå ut av vgs med ca. 5,4 i snitt, komme i bedre form og bli flinkere til å bruke pengene på fornuftige ting. :icon_redface:

Jesus!

Jeg skal holde ut med mine 4programfag (35t i uka) frem til sommeren, ta lappen innen utgangen av mars (sier bare leiebil på nkk Hordaland :icon_confused: )

Skrevet

Løfter har jeg ikke, men mål.

- Bli ferdig med den j**la BA-oppgaven og forhåpentligvis stå godt på den.

- Ta lappen (også på tide for meg. Er 25 år nå.)

- Bestemme meg for hvordan fremtiden min skal se ut.

Jeg vil så gjerne tilføye valp på lista, men bor fortsatt hos svigerfar, så jeg tør ikke :closedeyes:

Han flytter ut i løpet av 2009 eller første halvdel av 2010, men vi snakker ikke så mye sammen (stort hus), så jeg tror at en dag vi kommer hjem fra uni ligger det en lapp på gulvet i et halvtomt hus med "Flytta ut i kveld. Ny adresse er:...."

Derfor er det vanskelig å planlegge hund, men gleder meg veldig! (ikke til at svigerfar flytter, men til å få hund. Er en smule bekymra for hva det koster med enebolig på +-300 kvm for to studenter med deltidsjobb :shocked: )

Skrevet
Jesus!

Jeg skal holde ut med mine 4programfag (35t i uka) frem til sommeren, ta lappen innen utgangen av mars (sier bare leiebil på nkk Hordaland :icon_confused: )

Det skal ikke så mye til - med avgangskarakterene fra første og andre trenger jeg tre seksere, én firer og seks femmere for å få det til, og det tror jeg skal gå greit, egentlig (det er de karakterene jeg får nå i første termin, og jeg er innstilt på å jobbe hardere nå til sommeren liksom). Eller, nå har jeg ikke tatt med eksamenskarakterene, for hva jeg kan regne med å få på eksamen kommer helt an på hvilket fag jeg kommer opp i, dagsform og oppgaven...

Men fire programfag? Hvilke har du?

Skrevet

I år blir det mange løfter, veldig spent på å se hvordan det går med dem:

- Lappen

- Bil

- Få til Bachloroppgaven

- Fullføre studiet

- Finne ut hva og hvor jeg vil

- Flytte

- Få en fornuftig hund utav Galskapen

- Lære meg pelstellet skikkelig og bli flinkere til å ta det gjevnt, ikke skippertak.

- Bli mer organisert

- Spise sunnere

Hah! Lykke til. *fnis*

Skrevet

Spise godteri osv og drikke brus kun i helgene... dette er skikkelig vanskelig :icon_confused: Jeg var en utpreget cocacoliker, men det har jeg greid å kutte ut så nå er jeg ikke koffeinavhengig engang :icon_redface: Slutte å røyke har jeg også gjort i år.

Men mindre godteri og mer trening, bedre kondis, det trenger jeg og det vil jeg oppnå i 2009 :icon_redface:

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Bare det lille du beskriver om dognanny gjør at jeg vil fraråde hva som helst hun anbefalte ihvertfall. Som dere jo har oppdaget så er det å korrigere, rykke eller kjefte på en allerede frustrert hund ikke konstruktivt. Det er helt fint å høre hva dere har prøvd å hva som skjer. Men jeg lurer litt på, hva skjer om dere deler opp turene? Maks 15-20 minutter på en tur. Skjer det like ofte på morgen og kveld som på den lengre turen på dagtid? Et par enkle oppgaver i løpet av turen (som allerede er grundig innlært inne og som han kan), en enkel sitt, kontakt, håndtarget e.l. Da tenker jeg en kort stopp og en øvelse, maks to repetisjoner, og så rusle videre. Hvis dere får lært inn igjen grime så kan det være tryggere med å prøve halsbånd, men det er nok lettere for dere å få hjelp av en instruktør som ser dere og hunden. Jeg er helt sikker på at dette er løsbart, selv om dere er kjempetålmodige og har prøvd masse allerede! Håper vi får en oppdatering her også når dere har fått litt hjelp.
    • Takker igjen for godt svar! Vi har brukt både sele og halsbånd, med de siste 6 mnd har vi utelukkende brukt sele som sitter godt. Har flere ganger vurdert å bruke halsbånd i stedet men ser at vi ikke tørr da han helt sikkert hadde klart å vri seg ut av det når han klikker. Flere ganger har jeg vært redd for at han skal komme seg ut av selen når vi krangler. Han river å sliter, ruller å hopper. Eneste gangene jeg er trygg på at han ikke kommer seg ut av sele/halsbånd er om han er bundet fast, for da står han helt stille. Og både sele og halsbåndene vi har brukt er passer han og er justerbart. Vi brukte også retrieverkobbel i starten (fikk anbefalt det av oppdretter) men bruker ikke det lengre. En av teknikkene dognanny viste oss var å bruke retrieverkobblet til å "få han av oss" når han hopper på, ved å rykke i båndet, men det fungerte i en halv dag så trosset han det også å vi ønsker ikke å bli stående å rykke i et så tynt med kraftig bånd, det økte bare stressnivået hans.  Vi har ila året som har gått tenkt at han kan være både over og understimulert og gjort endringer i hverdagen i perioder for å justere aktivitetsnivået både opp og ned. Men det har ikke blitt bedre. I periodene vi har justert det ned ser vi at han blir verre, og gjerne mer pågående inne også. Noe vi mener taler imot at han er overstimulert. Og vi har siden han var liten forsøkt å gjøre tydelig skille på at lek og oppgirende aktiviteter skjer ute, mens inne er det ro.  Mulig jeg ordla meg litt feil i forrige kommentar, men vi krever stort sett ingenting av han ute. Det resulterer i at vi henger etter han å han drar som en galing. Men slik har det blitt fordi hver gang vi prøver å lære han noe ute (gå pent, søke kontakt med oss, sladretrening ol) så ender det etter et pr min med et nytt utbrudd. Så frustrasjoenen vår kommer av at vi føler vi er i en ond sirkel. Han vimser rundt å vet ikke hva som er forventet av han > vi forsøker å korrigere han å lære han noe/forstyrre han ved å gi han en oppgave eller mål med turen > han klikker > vi rykker tilbake til start. Slik har det blitt da vi har tenkt at vi kanskje bare må stå i disse episodene til han lærer seg hvordan han skal oppføre seg på tur, det er jo tross alt en rase som er lærevillig og gjerne vil ha en oppgave. Men selv etter lengre persioder der vi prøver igjen å igjen så later det ikke som at han forstår tegningen. Så de siste pr månedene så har vi ikke krevd eller forventet noe av han. Å selv når han er løs å kan løpe som han vil, feks på inngjærdet hundepark (Maridalen hundepark og Nordkisa hundepark) å vi forsøker å kalle han inn, så kommer han løpende (som jo er bra) men kommer da flyvende med sine 40 kg rett på oss å begynner å bite. Så kort sagt så klikker han både av for mye frihet, for lite frihet, lite/ingen forstyrrelse fra oss og for mye forstyrrelse fra oss... Mulig jeg høres ut som jeg bare kommer med motargumenter til alle forslag, å det mener jeg ikke! Men vi har virkelig prøvd alle vinklinger og teknikker vi kan tenke oss til og finne ut + litt til.  Men tusen takk for konkrete tips til adferdskonsulenter og fysio 😀
    • Nå vet jeg ikke om alle instruktørene til Norges Hundeskole, men jeg har ikke kjent eller møtt mange instruktører derfra med adferdskompetanse. Dognanny kjenner jeg ikke til, men jeg synes bakgrunnen kanskje var litt tynn. Selv om dere ikke ser noe mønster i adferden og han er røngtet fri så kan det godt være muskulære eller skjelett-problemer som bygger seg opp over tid og trigger på ulike tidspunkter, når det bare renner over. Og når du nevner at han har hatt ryggproblemer så blir jeg raskt mye mer oppmerksom på at det kan være noe uoppdaget der.  Bruker dere halsbånd eller sele? Hvis dere bruker halsbånd ville jeg forsøkt en godt tilpasset sele. Om dere allerede gjør det ville jeg faktisk forsøkt halsbånd, for å se om det gjør noen forskjell. Som du sier, ut fra det du beskriver, kan det høres ut som stress, frustrasjon og overtenning. Har dere forsøkt å kutte langt ned på kravene? Og kutte ned på aktiviseringen? Det er ikke det vanligste, men det hender også at hunder er overaktiverte og overstimulerte. Og selv om det er en aktiv rase så finnes det alltids unntak.  Korte, rolige turer, med litt løping om det ikke trigger for mye, og mer ro og hvile hjemme. Prøv å ikke stille for mye krav, gi ham litt mer slakk, litt mer "forberedelse" på at "nå skjer ting", og om mulig la han heller gå en kort tur i lengre bånd og gå hjem før det smeller. Alt dette er såklart forslag til ting å prøve ut, uten at jeg har sett hunden og situasjonene. Dere trenger definitivt en kompetent adferdsekspert til regelmessig oppfølging. https://www.atferdskonsulenter.no/finn-konsulent/hund#Innlandet-hund Kjersti Bjøntegaard kan jeg personlig anbefale. Vi brukte henne mye med vår til dels krevende ridgeback unghund. Turid Hovland kjenner jeg bare såvidt til, men i likhet med Kjersti har hun en solid og god utdanning og mye god kompetanse ser jeg. Ta kontakt med en av dem, og de kan sannsynligvis anbefale andre om de selv ikke har kapasitet. De kan godt mulig også anbefale en fysioterapeut. I Oslo kan jeg anbefale smarthund.no (Hilde Iren).
    • Går det an å bruke kickspark i langrennsporene? Eller der de har oppkjørte løyper? Finnes det ski på dem? Har lyst på men må se om jeg kan kjøre det først da de vanlige veiene her jeg bor blir strødd. Hvordan trener man da hunden til å trekke? 
    • Glemte å legge til at vi gjør daglig korte økter med søk, hjernetrim, lek, «skattejakt» etter godbiter og leker både inne og ute. Øver mye på håndteringstrening ol.  Å han mestrer alt annet som en drøm, ingen problemer med å være hjemme alene, stueren på 1-2-3, trygg og veldig fin hund på alle andre måter, akkurat det vi så for oss. «Bare» dette ene problemet som skygger over så mye av det som har gått bra..
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...