Gå til innhold
Hundesonen.no

Erfaringer med reseptbelagte kurer mot kviser?


Mirai

Recommended Posts

Eg er veldig interresert i å lese om dei kurane de nemner her, så om nokon vil sende meg ein link til steder eg kan lese om det så hadde det vore fint. Google er ingen venn av meg - dvs. eg er rett og slett dårlig til å søke og finne "riktig" side eller svar..

Men eg kan jo komme med mine erfaringar med akne. Noko som eg har hatt heilt sia 10-11års alder, og har prega heile ungdommen min kan man vel seie. Ein føler ein må skjule det på best mulig måte, ved å dekke seg til. I teorien så burde jo huda få så mykje luft som mulig for å ikkje tette til porane. (Så hvidt som eg har forstått det). Men det får eg ikkje meg til å gjere fordi eg vil ikkje vise alle andre kor ekkel og kvisete huda mi er, difor dekker eg den til på best mulig måte. Eg kan aldri gå med hestehale på skulen, og går som regel alltid med heildekkane klede, heilt opp til halsen. Det sliter på ein psykisk, og ein mistar ein god dose sjølvtillit. Eg har prøvd skinoren, rensa med Neutralsåpe - etter anbefaling frå doktoren, men det hjalp lite. Så har eg prøvd Silicea gel - etter anbefaling frå homeopat, hjelper mot visse typer akne, men ikkje i den store grad. Det siste eg har fått frå legen er Aberela (som innehelder tretinoin) - tørka inn huda mi, men følte ikkje at det hjalp mot kvisene. Eg har i grunn mista litt motet, og har difor ikkje gått tilbake til legen. Men har tenkt meg tilbake for å spørr om eg kan få dei nemnte tablettane her, Tetracyclin. Difor vil eg gjerne lese litt meir enn det eg kunne finne på sida til lommelgen.

Drømmen om ein rein, glatt og kvisefri hud består framleis...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om noen har nevnt det, men hva med å prøve å kjøre på med en utrensningskur? Om kroppen har mye avfallsstoffer, vil det synes i huden. Drikker du mye vann?

Jeg sluttet på pillene for 3 mnd siden, og ser nå at jeg får småkviser her og der. Men har egentlig ikke vært plaget med det sånn generelt.

Skal selv ta en utrensningskur for å få orden på systemet. Alt du putter i deg, synes på huden. Og i julen har det vært litt for mye sukker og fett, synes jeg. <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo forsket på og bevist at maten har littegrann å si (for noen), men ikke for mesteparten av kviser. Sånn at noen merker det om de f. eks spiser for mye sjokolade/hamburger osv, mens andre blir ikke påvirket.

Drikke? Hehe... det er jeg ganske dårlig til, uansett hva det gjelder :brr:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke bytte p-pillemerke pga. faren min hadde slag da han var ung. Så selv om jeg ikke har et sånt farlig slag-gen, så kan/bør jeg ikke bytte merke da (er på Cerazette nå). Har brukt de pillene i..eh.. ja, snart fire år? Tre år hvertfall.

Spiral får jeg heller ikke, så det er utelukket. Tenkte på sånn LadyComp den dagen jeg blir littegrann rikere enn jeg er nå, det er nok det beste for min kropp.

Silicol Skin, er det for "vanlige" kviser eller sånne store utbrudd?

En jeg kjenner hadde vært plaget med kviser siden puberteten både i ansikt og på ryggen. Han brukte Silicol Skin en periode til alt var borte og har faktisk ikke fått problemet tilbake :brr: Men siden du har piller som gjør at "problemet" alltid vil være der/komme tilbake så vet jeg faktisk ikke... Selv har jeg bare brukt det på en og annen kvise som har dukket opp da jeg aldri har hatt noen store utbrudd *heldig*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er usikker på om det er p-pillene mine eller hva som gjør det, men uansett har jeg det siste året (begynner vel å nærme seg det nå?) fått mye mer kviser i ansiktet, ryggen og på brystet. Det startet med "vanlig" mengde kviser i ansiktet, sånn typisk ved hårfestet, nesa og haka og der folk vanligvis får kviser :D Så kom det litt på skuldrene, og jeg tenkte at det er sikkert bare en overgangsgreie, det går vekk. Men det gjorde det ikke, istedet ble det bare MER! Altså spredde seg nedover ryggen. Jeg tenkte at hey, heldigvis er det jo ikke noe forran.

Det burde jeg vel aldri ha tenkt, for nå har jeg kviser på brystet også, mellom halsen og puppene :rolleyes: Ikke like mye som på ryggen da.

Jeg har konstant kviser i ansiktet, ryggen ser helt bomba ut og jeg er dritt lei. Føler ikke for å gå med topper som har åpen rygg, og ser jeg sånn ut til sommern så skal jeg definitivt ikke på noen strand!

Samt at det er ikke så veldig gøy at samboeren har en sånn kvisete, rød rygg mot seg når man driver "voksenaktiviteter", for å si det sånn..

Har lest på et annet forum at folk som er veldig plaget først prøver noen sånne normale kurer, og hvis det ikke funker går de over på en hardcore-kur som heter Roaccutane? Den er visstnok veldig sterk da, mye bivirkninger og hard for kroppen på mange måter.

Hjeeelp, er det noen andre enn meg der ute...

Edit: Altså, det er veldig frustrerende å ALLTID ha kviser i ansiktet :brr: Særlig når man ikke er noe flink til å sminke over alt sammen med heldekkende sminke.. Jeg vil også være pen!! Veldig demotiverende å gå inn i heiser og dasser med godt lys, så ser man hvor ille det egentlig er.

Har du prøvd og kjøpe noe på apoeteket ?

Basiron hjalp for meg, det tørker inn kvisene og åpner porene.

Den tørker ut huden endel, så bare bruk det på områder der du er plaget med kviser, la det virke ett par timer og vask det bort. Deretter bruk en skikkelig fuktighetskrem.

Husk; Du kan ikke ta sol når du bruker Basiron

Fungerer ikke dette iløpet av en 14 dagers tid- gå til hudlege :brr:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal det jo også hjelpe å ta B-vitaminer. I tillegg har jeg hørt flere (og også prøvd kremen selv) har brukt noe som heter a-krem. Helt uten tilsetningssstoffer og med vitaminer for huden.

Jeg reagerte på ett eller annet for noen måneder siden. Da prøvde jeg noe de har på apoteket, bare en liten tube med noe gel for kviser. Husker ikke navnet i forbifarten, men den hjalp i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer kvisene pga av hormonell forstyrrelse så er de vrien å bli permanent kvitt, så kontinuelig behandling er ofte det beste.

Ønsker du å prøve det enkleste først vil jeg annbefale en tur til hudpleier for å gjennomgå en skikkelig utrensning, bruk av hjemmeprodukter, og så en oppfølging hos hudpleier. Det aller beste er jo å gå regelmessig til hudpleier da de har produkter med sterkere ingredienser enn det du får kjøpt til hjemmebruk. Men det viktigste er jo den daglige pleien du gjør. Så bruker du produkter nå?

Det man trenger i hovedgrunn er;

Rens morgen og kveld

Dagkrem tilpasset hudtype, har du tørr, fettfattig, eller fet hud(blandingshud)?

Nattkrem, det er om natten huden jobber mest

Dyprens

Og så fins jo ett tonn med ekstraprodukter som vil hjelpe godt også.

Det krever tid å få ''orden'' på huden, og tolmodighet. Av produtserier vil jeg annbefale Md formulations og Excuviance, sistnevnte er noe billigere.

Leste at du ble annbefalt te tree oil, det er reseptbelagt i Norge(ikke sverige :ahappy: ) i mer enn 3 %, ville ikke brukt penger på te tree oil under 3 %.

Det koster jo å gå til hudpleier, men det er verdt det. Nå har jeg kun brukt vanlig body lotion fra apoteket, så har ikke kunnskap om produktene der til å uttale meg.

Den daglige pleien er den viktigste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 weeks later...
*klippe*men uansett har jeg det siste året (begynner vel å nærme seg det nå?) fått mye mer kviser i ansiktet, ryggen og på brystet. Det startet med "vanlig" mengde kviser i ansiktet, sånn typisk ved hårfestet, nesa og haka og der folk vanligvis får kviser :rolleyes2: Så kom det litt på skuldrene, og jeg tenkte at det er sikkert bare en overgangsgreie, det går vekk. Men det gjorde det ikke, istedet ble det bare MER! Altså spredde seg nedover ryggen. Jeg tenkte at hey, heldigvis er det jo ikke noe forran.

Det burde jeg vel aldri ha tenkt, for nå har jeg kviser på brystet også, mellom halsen og puppene :rolleyes: Ikke like mye som på ryggen da.

*klippe*

Fikk en tanke i dusjen isted, du har ikke tilfeldigvis byttet balsam? For du har lang-ish hår? Prøv å vaske ryggen etter at du har skylt ut balsamen, vil anbefale Sterilan sammen med en god (rygg)børste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det ingen som tenker på naturmidler? :rolleyes2: Jeg er stor fan av Sunkost og prøver alltid ut naturmidler dersom noe plager meg, før jeg går på apoteket. Jeg bruker ansiktsrens, ansiktsvann og fuktighetskrem fra Lavera Young-serien daglig, i tillegg til div. masker to ganger ukentlig. Sliter også med kviser skjønner du... <_< Lavera er en hudpleie-serie, og de har serier for enhver type hud. "Young" som den jeg bruker kalles, er utviklet for ung, fet og uren hud. Tror jeg hadde hatt masse mer kviser om jeg ikke hadde brukt disse produktene daglig. Silicol Skin er det noen som nevner her. Den er fantastisk! Begynte å bruke den for noen uker siden. Kan smøres på daglig, og skylles ut etter 10 min. Den rett og slett tørker ut kvisene.

Ellers har jeg lest at dersom en bruker for mye masker og ulike kremer på huden kan det faktisk forverre tilstanden, så man må nesten bare prøve og feile. Men mitt råd, dersom du ikke har prøvd naturmidler, spør om hjelp på en helsekost-butikk. Jeg vet at det finnes en egen kvisekrem på Sunkost, men husker ikke hva den heter og har heller ikke prøvd den selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det ingen som tenker på naturmidler? :rolleyes2: Jeg er stor fan av Sunkost og prøver alltid ut naturmidler dersom noe plager meg, før jeg går på apoteket. Jeg bruker ansiktsrens, ansiktsvann og fuktighetskrem fra Lavera Young-serien daglig, i tillegg til div. to ganger ukentlig. Sliter også med kviser skjønner du... <_< Lavera er en hudpleie-serie, og de har serier for enhver type hud. "Young" som den jeg bruker kalles, er utviklet for ung, fet og uren hud. Tror jeg hadde hatt masse mer kviser om jeg ikke hadde brukt disse produktene daglig. Silicol Skin er det noen som nevner her. Den er fantastisk! Begynte å bruke den for noen uker siden. Kan smøres på daglig, og skylles ut etter 10 min. Den rett og slett tørker ut kvisene.

Ellers har jeg lest at dersom en bruker for mye masker og ulike kremer på huden kan det faktisk forverre tilstanden, så man må nesten bare prøve og feile. Men mitt råd, dersom du ikke har prøvd naturmidler, spør om hjelp på en helsekost-butikk. Jeg vet at det finnes en egen kvisekrem på Sunkost, men husker ikke hva den heter og har heller ikke prøvd den selv.

Teatrea, lavendel, jojoba, acetylsalisalsyre er da naturmidler..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få fastlegen til å skrive henvisning til Hudlege.Jeg hadde selv problemer med huden og trodde det var kviser.Men jeg fikk beskjed om at jeg har noe så fancy som Perioral dermatitt.Hadde da brukt mye penger på hudprodukter som igjen gav meg bare flere problemer.

Fikk beskjed om å kutte ut alt av fete kremer,skrubb,masker osv.Kun bruke vannbaserte produkter.Fikk også en kur med Tetralysal som faktisk hjalp mye! På apoteket kjøpte jeg en lett krem som heterAvene,clean -Ac

Hudelegen fortalte at om du bruker fete kremer(inkl.sminke,brunkrem) Renseprodukter osv vil fettporene bare fortsette å produserer mer ettersom du fjerner det som er i dem.Klemming på kviser er nei nei... :) Ikke stress og mas med produkter som ikke virker.

Du kan bruke eddikk den lyse (ca 5% ) tror jeg og en rygg-vasker.Ta på litt eddikk på denne og vask ryggen.Den er sur og vil derfor rense lett men forhindre at du får flere kviser.

Uansett kontakt en flink hudlege!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Her anbefalte også veterinæren Hill's i/d, helst boksmat men den er så dyr så jeg gikk for tørrfor. Min ble fin i magen etter to dager på i/d, i tillegg til Zoolac og Canikur. Går du for tørrfor er det viktig å bløte det opp først.
    • Høres ut som dere har det meste på stell! Kjør på tenker jeg 😁
    • Hill’s ID boksemat har vært redningen de gangene jeg har hatt erfaring med skikkelig mage-/tarminfeksjon hos hund, ikke vet jeg hvorfor denne maten er så effektiv sammenlignet med vanlig skånekost, men det er det. Burde brukes etpar dager lenger enn man tror er nødvendig, og gjerne også DiaTab eller medisinsk kull som tilskudd.
    • Vil gjerne høre deres erfaringer om hund og diare, om hvor langvarig en mage-/tarminfeksjon kan være:  Tispen min er snart 9 år gammel. For halvannen uke siden fikk hun løs mage/diare. Etter noen dager ga jeg henne probiotika, uten at det så ut til å hjelpe.  Tok kontakt med veterinærklinikken, der klinikksekretæren mente at det ikke var noen grunn til konsultasjon så lenge hun var pigg og hadde matlyst. Hun foreslo å bruke Webiotic.  Tispen fikk Webiotic i tre dager, og avføringen ble normal. Nå, tre dager etter avsluttet kur, har diareproblemet kommet tilbake (oppe to ganger i natt...). Jeg har gitt henne probiotika. Det er nå helg, og problemet er jo ikke akkurat akutt. Men har tenkt å ta kontakt med veterinæren igjen på mandag.  Jeg vet jo ikke om klinikken vil mene om tispen "kvalifiserer" til konsultasjon, siden dette ikke ser ut til å gi seg. Bør jeg insistere? I bakhodet lurer jo tanken på tarmkreft. Men altså, hunden virker pigg og spiser. Hadde blod i avføringen tidlig i sykdomsperioden, men ikke nå.  Noen som har noen erfaringer å komme med?  
    • Så denne tråden nå og vil bare skyte inn noe; Det er altfor tidlig å forvente noen som helst grad av renslighet for en valp på den alderen. Den har ikke rukket å utvikle blærekontroll nok til å engang vite i forkant når den må på do. Den vet det ikke før den plutselig tisser seg ut. Nå er det en stund siden du skrev innlegget, og jeg antar at du har begynt å se forbedringer på denne fronten den siste tiden?    
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...