Gå til innhold
Hundesonen.no

MH, FA, K-test osv


xxx12345

Recommended Posts

Ja, hva er alle de forskjellige testene?

Hvilke momenter inneholder de?

Hva er aldersgrensene?

Hvor enkelt er det å gjennomføre?

Jeg kunne tenkt meg å få satt opp en test gjennom schnauzerklubben, hvor praktisk gjennomførbart er det? I hvilken ende bør jeg da starte?

Noen som kan hjelpe litt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oh... du spør om mye info her du...

Jeg ville anbefalt deg å starte med en K-test, som er en "snill" og grei test. FA er en litt mer "voldsom" test, men med noen lunde samme momenter.

MH er i grunn ikke en test, men et redskap for å kartlegge hundens adferd og oppførsel (?).

Noen andre som vil fylle ut litt dypere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan jo utdype litt mer selv først:

Avlsreglene i schnauzerklubben anbefaler mentaltesting av hundene før de avles på, men det har liksom ikke vært tatt skikkelig tak i. Jeg kan derfor tenke meg at klubben arrangerer en slik test/beskrivelse, med førsterett for klubbens medlemmer og så fyller man på med andre interesserte.

Men da melder det seg noen spørsmål:

1 - hvilken test/beskrivelse bør man arrangere?

2 - hvordan går man fram for å få arrangert det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du går inn på denne siden, så ligger regelverket for både FA, MH og K-test her. K-test er superbasic, MH og FA har vel noe av den samme løypa, men MH er en beskrivelse av hva hunden gjør, en FA er en test hvor dommeren mer leser hunden og hva den kunne gjort (hehe - og der avslørte jeg at jeg aldri har sett en FA, ikke sant?). Det er en funksjonsanalyse (derav FA), hvor de tester bl.a. motet og forsvaret i hunden.

Jeg er ikke helt sikker på hva du spør om da. Skal du ha en egen test for schnauzere, liksom? Eller skal du benytte deg av en av de som allerede eksisterer, og lurer på hvem av dem? :P Du har jo Nidaros Brukshundklubb rundt der du bor som er flinke på MH'er, kanskje det er lettere å snakke med noen der?

EDIT: K-test er vel det aller enkelste, både å arrangere og å gjennomføre. Det tar kanskje 15 minutter å gå en K-testløyper, mens de har vel en grense på 7-8 hunder på MH (regner med at det er det samme på FA), det tar ca en times tid (alt ettersom hvordan hunden oppfører seg i løypa). :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke helt sikker på hva du spør om da. Skal du ha en egen test for schnauzere, liksom? Eller skal du benytte deg av en av de som allerede eksisterer, og lurer på hvem av dem? :P Du har jo Nidaros Brukshundklubb rundt der du bor som er flinke på MH'er, kanskje det er lettere å snakke med noen der?

Det er ment som et verktøy for oppdrettere i schnauzerklubben, men hvis det ikke er nok interessenter til å fylle opp der så åpnes det jo for andre raser i tillegg. Det jeg er ute etter her er egentlig om noen vil anbefale det ene i forhold til det andre, hva som er lurt å gjøre og hvordan det er lurt å gå frem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg ville begynt med er å finne ut om det finnes noen godkjente figuranter eller testledere i klubben. Veldig greit å ha med seg noen som vet hvordan en test skal gjennomføres. Så er det greit å finne ut om en har utstyret som behøves, hvis ikke bør en tenke på å få sydd figurant klær og eventuelt få laget det utstyret man behøver. Og så må en selvfølgelig søke inn tester. Da er dere for sen ut i forhold til tester neste år, men i god tid i forhold til å søke inn tester i 2010. I regelheftene på NKK står det utstyrs lister bakerst i heftene som er et fint utgangspunkt.

Om dere ikke har noen egne figuranter eller testledere kan en smart ting være å arrangere figurant og testlederkurs. Da får dere utdannet eget personell og en god innføring i det å arrangere tester.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips, jeg hadde jo håpet at vi kunne få gjort dette i år siden jeg vurderer å parre minstetispa her om et års tid.

Figuranter i klubben? Det er jeg jammen ikke sikker på. Jeg tar ikke over som leder før nå i januar så jeg har ikke helt oversikten. Men hvordan er det å leie inn figuranter og testledere, er dette mulig eller må klubben ha disse som medlemmer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips, jeg hadde jo håpet at vi kunne få gjort dette i år siden jeg vurderer å parre minstetispa her om et års tid.

Figuranter i klubben? Det er jeg jammen ikke sikker på. Jeg tar ikke over som leder før nå i januar så jeg har ikke helt oversikten. Men hvordan er det å leie inn figuranter og testledere, er dette mulig eller må klubben ha disse som medlemmer?

Ikke noe problem å leie inn noen. Men om dette er noe klubben ønsker å drive med vil jeg absolutt anbefale å utdanne egne.

På denne siden finner du en oversikt over alle som er godkjente figuranter, testledere og dommere i norge http://www.nkk.no/nkk/public/openIndex?ARTICLE_ID=301

Edit: Å utdanne figuranter er kun et helge kurs som en må søke inn hos NKK 3 uker før kursstart. Og en godkjent dommer må holde kurset. Ikke noe stor komplisert greie altså :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe problem å leie inn noen. Men om dette er noe klubben ønsker å drive med vil jeg absolutt anbefale å utdanne egne.

På denne siden finner du en oversikt over alle som er godkjente figuranter, testledere og dommere i norge http://www.nkk.no/nkk/public/openIndex?ARTICLE_ID=301

Igjen takk :P

Vi er jo ikke så mange medlemmer, så jeg tror det kan bli problematisk å få tak i nok interesserte til å kjøre tester for egen maskin med eget utdannet personell. Men kanskje man kan alliere seg med en annen raseklubb som har mentaltesting som et krav/anbefaling i avlskriteriene sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips, jeg hadde jo håpet at vi kunne få gjort dette i år siden jeg vurderer å parre minstetispa her om et års tid.

Søknadsfristen gikk vel ut 31. oktober hvis jeg ikke husker feil, men synes jo det er et bra initiativ dersom du likevel prøver å få til noe i klubben, det arrangeres vel ikke akkurat for mange tester i løpet av et år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søknadsfristen gikk vel ut 31. oktober hvis jeg ikke husker feil, men synes jo det er et bra initiativ dersom du likevel prøver å få til noe i klubben, det arrangeres vel ikke akkurat for mange tester i løpet av et år.

Jeg får stole på magefølelsen min og heller teste etter første kull - er vel i såfall omtrent den eneste som tester DS i Norge :P Men ja, det blir vel et ledd i arbeidet frem til 2010 da, må prøve å få opp aktiviteten litt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser først nå at du er trønder LinKr :P

Det er masse tester i Tondheim. Både Nidaros BHK og NSchK avd Nordenfjeldske arrangerer 4 -5 testhelger pr år. Klubbene har også årlig figurant og testlederkurs som det helt sikkert er mulig å delta på. Disse kursene blir utlyst på NKK sin side. Og det er garrantert mulig å komme å se på hvordan testene blir gjennomført.

Edit: Trøndelag er jo mentaltesters mekka...så det er sikkert ikke noe problem å få plass på test heller :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får stole på magefølelsen min og heller teste etter første kull - er vel i såfall omtrent den eneste som tester DS i Norge :P Men ja, det blir vel et ledd i arbeidet frem til 2010 da, må prøve å få opp aktiviteten litt :P

:P:P

Du blir kanskje den første med DS, men man kan jo alltids håpe at andre følger etter med denne kule, lille rasen. :P

Edit: Åhh, er du trønder! Ikke synd på deg da. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekka terminlista nå og det skal være 13 MH tester i Trondheim neste år. :P

Du som ser ut til å ha litt peiling. :P Jeg har ikke helt skjønt dette med MH'er og påmelding. Er det sånn at plassene ofte er forhåndsreserverte og sånn? Er det noe skjema man skal fylle ut eller sender man bare arrangøren en mail? Må prøve å få totten min med på MH tidligst mulig i 2009.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tråden om pinglehunder fikk jeg litt inntrykk av at det var vanskelig å få plass på MH osv jeg.

Da skal jeg nok klare å få testa lillemor før parring, men håper samtidig på å få plass noe "fast" for raseklubben siden avlsdyr jo anbefales testet :P

Takk for hjelpen folkens!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sittet med påmeldinger til MH et par år nå og det har til tider vært litt villt... Folk har meldt på 6 -8 mnd og mer i forrveien. Men klubben min har gjort det sånn nå at vi ikke tar i mot påmeldinger før 1 mnd før testene sånn at det skal bli litt mer rettferdig ovenfor vanlig dødelige som ikke tenker på det å melde på 1 år i forveien til test.

Edit: Så vi har fortsatt mange plasser ledig på MH til neste år, men som sagt vi tar ikke i mot påmeldinger før 1 mnd før testene :P

Edit 2: Det er ikke lett å få plass, men som jeg sa du bor i mentaltest mekka :P 13 av tilsammen 31 MH tester i landet i 2009 gjør det jo litt enklere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sittet med påmeldinger til MH et par år nå og det har til tider vært litt villt... Folk har meldt på 6 -8 mnd og mer i forrveien. Men klubben min har gjort det sånn nå at vi ikke tar i mot påmeldinger før 1 mnd før testene sånn at det skal bli litt mer rettferdig ovenfor vanlig dødelige som ikke tenker på det å melde på 1 år i forveien til test.

Edit: Så vi har fortsatt mange plasser ledig på MH til neste år, men som sagt vi tar ikke i mot påmeldinger før 1 mnd før testene :P

Takk for svar. :P Skal sitte klar ved pc'en nøyaktig en måned før en passende test. :P

Lurt forresten å ha sånn system med påmeldingene, som du sier er det nok ikke alle som kommer på å meldte på over et halvår i forveien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sittet med påmeldinger til MH et par år nå og det har til tider vært litt villt... Folk har meldt på 6 -8 mnd og mer i forrveien. Men klubben min har gjort det sånn nå at vi ikke tar i mot påmeldinger før 1 mnd før testene sånn at det skal bli litt mer rettferdig ovenfor vanlig dødelige som ikke tenker på det å melde på 1 år i forveien til test.

Edit: Så vi har fortsatt mange plasser ledig på MH til neste år, men som sagt vi tar ikke i mot påmeldinger før 1 mnd før testene :P

Edit 2: Det er ikke lett å få plass, men som jeg sa du bor i mentaltest mekka :P 13 av tilsammen 31 MH tester i landet i 2009 gjør det jo litt enklere...

Har sendt Nidaros en epost nå (er det du som får den kanskje?), så får vi se når det blir. Så får jeg bare ta tak i det i forhold til klubben når den tid kommer :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:P:P

Du blir kanskje den første med DS, men man kan jo alltids håpe at andre følger etter med denne kule, lille rasen. :P

Edit: Åhh, er du trønder! Ikke synd på deg da. :P

Jeg har figurert for flere (husker ikke helt anntall, men i alle fall 2) DS i Tromsø :P Det er morro at flere og flere med "ikke brukshundraser" også tester hundene sine, samt at jeg synes det er morro å figurere for forskjellige raser, kanskje spesielt på MH. Er morro å se om man får de med på leken, på avstandsleken.

Jeg har sittet med påmeldinger til MH et par år nå og det har til tider vært litt villt... Folk har meldt på 6 -8 mnd og mer i forrveien. Men klubben min har gjort det sånn nå at vi ikke tar i mot påmeldinger før 1 mnd før testene sånn at det skal bli litt mer rettferdig ovenfor vanlig dødelige som ikke tenker på det å melde på 1 år i forveien til test.

Edit: Så vi har fortsatt mange plasser ledig på MH til neste år, men som sagt vi tar ikke i mot påmeldinger før 1 mnd før testene :P

Edit 2: Det er ikke lett å få plass, men som jeg sa du bor i mentaltest mekka :P 13 av tilsammen 31 MH tester i landet i 2009 gjør det jo litt enklere...

Her i Tromsø er det få tester, og særlig siden hundeklubben har litt dårlig råd for tiden, så blir det omtrendt kun NScHK som har tester i 2009, og der må man melde på et halvt år før for å sikre seg plass. Det er jo dyrt å kjøre tester, spesielt MH/FA, det er ikke akkurat noe plussprosjekt her i nord, i alle fall ikke om man ikke har testledere i egen klubb.

Hvordan er det med alder og MH? Noe aldersgrense eller anbefalt alder?

Om jeg ikke husker helt feil så kan hunden være 10mnd ved beskrivelse, de fleste prøver å få testet kullene sine mellom 12 og 18mnd alder. I Norge har i ingen øvre grense, men siden det er en beskrivelse og skal vise hunden mest mulig "naturlig" så burde den taes så tidlig som mulig, men samtidig må man se ann rasens/linjenes modningstid. Noen blir tregt modne og resultatet på beskrivelsen vises av dette, og noen modner tidligere og kan dermed testes tidlig, så det er viktig å se an rase/modningsnivå om man ønsker et "godt" resultat. På samme måte må man se litt på alderen til hunden når den har gått MH når man leser disse i ettertid, og rase/linje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har figurert for flere (husker ikke helt anntall, men i alle fall 2) DS i Tromsø :P Det er morro at flere og flere med "ikke brukshundraser" også tester hundene sine, samt at jeg synes det er morro å figurere for forskjellige raser, kanskje spesielt på MH. Er morro å se om man får de med på leken, på avstandsleken.

Så bra! Jeg synes det er greit å få vite litt mer jeg, om hva som bor i hunden, før jeg avler på henne. Det er jo riktignok ikke et krav, og ikke tror jeg det er så mange valpekjøpere av DS som bryr seg heller.

Ser forresten at Nidaros brukshundklubb sier at hunden bør være mellom 10 måneder og 3 år ved en MH.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra! Jeg synes det er greit å få vite litt mer jeg, om hva som bor i hunden, før jeg avler på henne. Det er jo riktignok ikke et krav, og ikke tror jeg det er så mange valpekjøpere av DS som bryr seg heller.

Ser forresten at Nidaros brukshundklubb sier at hunden bør være mellom 10 måneder og 3 år ved en MH.

Det er ingen øvre aldersgrense på MH.

K-test er i mine øyne bare tull og fjas, og skal man først teste/beskrive, så ville jeg valgt MH eller FA. Er det første gangen, og du har tenkt å gjøre det bare en gang, ville jeg valgt MH. K-test er noe enhver hund med hodet skrudd på rett vei burde klare.. :closedeyes:

Jeg har planer om MH på Aynï i september neste år (påmeldt/reservert plass), og så har jeg meldt på Tulla til FA i mai, og håper de tar inn henne der. :icon_confused: Gleder meg som en unge, spesielt til Aynïs MH - det blir kjempegøy! :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Som @maysofie er inne på, jeg vil vite at en person med utdanning innen hund og adferd er til stede og ansvarlig til enhver tid. Jeg hører om kenneler som stort sett har studenter og utenlandske ansatte uten noe særlig erfaring. Selvfølgelig kan de alltids fint mate og lufte hunder, men om man skal ha ansvaret for de rundt andre, fremmede hunder, og ikke minst sørge for at de har det bra i fremmede omgivelser, så må man ha litt mer erfaring og kunnskap. Personlig foretrekker jeg privat pass der ikke fremmede skal avgjøre om hundene mine skal omgåes andre eller ikke.
    • Jeg har klart en natt hvor hun sov i  syv timer i strekk, men det var unntaket. Men hun er ikke 16 uker enda. 
    • Det som er viktig for meg når jeg har dyret mitt på dyrehotell er at jeg er sikker på at det har det godt. Det vil si at jeg er opptatt av at de oppholder seg på en koselig, ren og hygienisk plass med stort område å bevege seg på. Jeg er også opptatt av sikkerheten til dyret. At det ikke kan stikke av og at andre dyr eller uvedkommende ikke kan komme inn til mitt dyr. Det er også viktig at de har en avtale med veterinær som kan komme straks om noe skulle skje. Jeg er også opptatt av at dyret skal få mye daglig aktivitet og lek. Det er også fint med oppdateringer daglig, gjerne flere ganger hver dag med bilder og video av hvordan dyret har det, gjerne av aktiviteter og lek.
    • Vanlige 'gammel-manns vorter' (dog uten betennelse og puss) og dessverre kreft er vel det jeg har vært borti på gamle hunder. 
    • Takk for svar.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...