Gå til innhold
Hundesonen.no

Hjelp til valg av første objektiv


Aussieglis

Recommended Posts

Fikk vite idag at jeg skulle få linse hos gamlingene i julegave, men de hadde ingen linser inne på den lokale foto-butikken så "gaven" ble at jeg får velge linsa helt selv og bestille den fra nett mens gamlingene betaler. :yes:

Har samme "avtalen" med samboeren min, så hvis jeg finner ei litt dyrere ei som jeg liker veldig godt så spleiser gamlingene og han på ei linse til meg for at jeg skal få mer for pengene. Har også noe sparepenger som jeg sterkt vuderer å slå inn hvis jeg finner ei linse som vil oppfylle iallefall noen av drømmene mine. :)

Nå har jeg bare kit-linsa med 3 riper i, og den fungerer jo - men det er sjeldent jeg tar et bilde som jeg faktisk kan tenke "så fint!" om når jeg ser igjennom dem etterpå. Og det blir man lei av...

Det jeg savner er høyere/lavere (hva sier man egentlig?) blender enn jeg har i kitlinsa, og jeg kunne også tenkt meg mer zoom... Men jeg har forstått det slik at skal man ha begge deler må man ut med maaaaange tusen - så det viktigste for min del er vel zoomen, men jeg vil jo ha et BRA objektiv i tillegg. Ønsker meg penere og jevnere bookeh'er (bakgrunnen) og bedre kvalitet enn jeg får med kit-linsa rett og slett.

Objektivene jeg har sett på er disse:

Canon EF 85mm f/1.8 USM, Tamron AF 55-200mm f/4-5.6 DI- II Canon LD Macro, Sigma 55-200mm F4-5,6 DC Canon, Sigma 28-70mm F2.8-4 deg Canon, Sigma 70-300mm F4-5,6 deg Macro Canon, Tamron AF 70-300 F4-5.6 LD MACRO 1:2 C og Tamron AF 18-200mm F/3,5-6,3 XR Di II Ca.

MEEEEEEN; må jeg ha autofokus i objektivet med mitt kamera, eller har kameraet det inni seg selv en plass?? :icon_confused:

Og er forskjellen på en 70-300 og 50-200 zoomlinse enorm? Noen ca. avstander her anyone? :P

Hva med blenderen? Er det noen av de jeg har ramset opp ovenfor som har ganske sterk lysfølsomhet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I den listen over ting du vurderer så har du jo med alle typer objektiver.. Fra fastoptikk til standardzoom til telezoom...

Om målet eller tanken din er at du skal ha kun et objektiv til kamera som skal brukes til alt, så må du gå for standardzoom alla 18-200mm...

Om du kjøper et 70-300mm, så kan du bare glemme å ta bilder innendørs, da det ikke finnes noen form for vidvinkel...

Om du kjøper et 85mm, fastobjektiv, så er du låst på 85mm, ingen vidvinkel, ingen zoom, slike objektiv passer absolutt ikke som eneste objektiv til kamera... MEN, det objektivet er dritbra, til sitt bruk... Men skal man ha fastoptikk så er det 35mm som er gullfuglen, såkalt portrett/normal objektiv til digital slr.. (på analog slr var det 50mm)

Edit: autofokus sto det, ikke bildestabilisator...

Autofokus har selvfølgelig kamera i seg, å tror ikke det finnes nye objektiver med KUN manuell fokus...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle mine bilder er tatt med Sigma 18-200, jeg la ut noen bilder i den andre tråden her. Jeg er kjempefornøyd med det objektivet til 'all slags bruk' Det er noe lyssterkt, altså litt bedre en kitobjektivet, men ikke av de beste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I den listen over ting du vurderer så har du jo med alle typer objektiver.. Fra fastoptikk til standardzoom til telezoom...

Om målet eller tanken din er at du skal ha kun et objektiv til kamera som skal brukes til alt, så må du gå for standardzoom alla 18-200mm...

Om du kjøper et 70-300mm, så kan du bare glemme å ta bilder innendørs, da det ikke finnes noen form for vidvinkel...

Om du kjøper et 85mm, fastobjektiv, så er du låst på 85mm, ingen vidvinkel, ingen zoom, slike objektiv passer absolutt ikke som eneste objektiv til kamera... MEN, det objektivet er dritbra, til sitt bruk... Men skal man ha fastoptikk så er det 35mm som er gullfuglen, såkalt portrett/normal objektiv til digital slr.. (på analog slr var det 50mm)

Edit: autofokus sto det, ikke bildestabilisator...

Autofokus har selvfølgelig kamera i seg, å tror ikke det finnes nye objektiver med KUN manuell fokus...?

Gode poeng, jeg ønsker meg noe ala 18-200mm nå.. Jeg har kitlinse og en zoom-linse, men jeg føler virkelig at jeg mangler et allroundobjektiv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Som @maysofie er inne på, jeg vil vite at en person med utdanning innen hund og adferd er til stede og ansvarlig til enhver tid. Jeg hører om kenneler som stort sett har studenter og utenlandske ansatte uten noe særlig erfaring. Selvfølgelig kan de alltids fint mate og lufte hunder, men om man skal ha ansvaret for de rundt andre, fremmede hunder, og ikke minst sørge for at de har det bra i fremmede omgivelser, så må man ha litt mer erfaring og kunnskap. Personlig foretrekker jeg privat pass der ikke fremmede skal avgjøre om hundene mine skal omgåes andre eller ikke.
    • Jeg har klart en natt hvor hun sov i  syv timer i strekk, men det var unntaket. Men hun er ikke 16 uker enda. 
    • Det som er viktig for meg når jeg har dyret mitt på dyrehotell er at jeg er sikker på at det har det godt. Det vil si at jeg er opptatt av at de oppholder seg på en koselig, ren og hygienisk plass med stort område å bevege seg på. Jeg er også opptatt av sikkerheten til dyret. At det ikke kan stikke av og at andre dyr eller uvedkommende ikke kan komme inn til mitt dyr. Det er også viktig at de har en avtale med veterinær som kan komme straks om noe skulle skje. Jeg er også opptatt av at dyret skal få mye daglig aktivitet og lek. Det er også fint med oppdateringer daglig, gjerne flere ganger hver dag med bilder og video av hvordan dyret har det, gjerne av aktiviteter og lek.
    • Vanlige 'gammel-manns vorter' (dog uten betennelse og puss) og dessverre kreft er vel det jeg har vært borti på gamle hunder. 
    • Takk for svar.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...