Gå til innhold
Hundesonen.no

Kromfohlender/Irsk terrier/ Kooiker

Blondiemamma

Recommended Posts

Jeg fikk min første Irsk terrier for snaut to år siden. Og ante ingen ting/lite om rasen. Men jeg leste det jeg kom over, googlet og spurte her inne. Svarene her inne matcher ikke det jeg har sett av rasen i det hele tatt.

Jeg fikk høre de ikke går sammen med andre hunder, er sinte, krevende, enmannshund.

Men en irsk er sosial, aktiv, elsker å jobbe, matvrak, elsker å løpe sammen med andre hunder, spore, trekke, springe med sykkel, kose, sove sofa, sove senga, elsker alle folk på gata og i heimen. De er lett å skjemme bort. Det er mye lyd i dem, da mener jeg ikke gneldrete, men de komuniserer med lyd seg i mellom og under lek.

Peico kan ha lange "samtaler" med gjespelydene sine. Det er kjempe sjarmerende. Og Lissy har masse gryntelyder når hun koser. Peico går bra sammen med hunder av alle raser, men selvsagt er det enkeltindivid han ikke går sammen med. Som med oss mennesker. Han går også sammen med hanner og tisper. Og parvis eller gruppe.

Jeg har nå to stykker.

Jeg er så betatt av rasen, det er ikke så lett å beskrive dem, de må oppleves. Så hjertelig velkommen å hilse på om du har mulighet til det.

Jeg liker den praktiske str på dem, gemyttet, at de kan brukes til alt.

Er det noe spesielt du lurer på, så må du si i fra.

De er av napperase, så pelsstell kreves, men det var ikke så avansert som jeg fryktet, men alt etter hva man liker selv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...