Gå til innhold
Hundesonen.no

Rase-gjettelek


TollerRetriver

Recommended Posts

Leken går ut på å gjette rasen den over beskriver. Man kan legge ut bilder, poste utdrag fra rasestandaren eller skrive litt om historien. Kan bruke tolleren som eksempel.

Eksempel 1:

Historien forteller at det satt en gang en andejeger godt skjult ved en strand i Maryland. Tålmodig ventet han på at endene som svømte ute på vannet skulle komme nærmere. Plutselig merket han at endene løftet hodet og svømte mot land. Deres nysjerrighet var vekket av en rev som lekte i strandkanten. Reven viste seg i en kort periode for så å forsvinne, deretter spratt den frem igjen - og slik holdt den på. Endene svømte langsomt nærmere full av undring over revens oppførsel. Nysjerrigheten kostet dem livet, og gav to rever en andestek å fylle maven med. For indianere var det ikke nytt at rever kunne lokke til seg ender og gjess på denne måten. Mic-Mac indianerne i Nova Scotia hadde lenge observert denne litt fiffige måten å jakte på. Antageligvis var det flere som syntes jaktmetoden var interessant, og ideen om å utvikle en rase som kunne oppføre seg som revene på stranden var oppstått.

Eksempel 2

Helhetsinntrykk Rasen er en middels stor, kraftfull, kompakt, velbalansert og muskuløs hund. Middels til kraftig benstamme med en høy grad av bevegelighet, våkenhet og besluttsomhet. Mange har et lett bedrøvet uttrykk inntil de begynner å arbeide, da skifter deres utseende til intens konsentrasjon og iver. Under arbeide har hunden en hurtig og rusende arbeidsform med hodet båret nesten rett ut i nivå med ryggen og med den kraftig behengte halen i konstant bevegelse.

Skulderhøyde: Hannhund 48 - 51 cm, tisper 45 - 48 cm, + eller - 3 cm er tillatt.

Farge: Fargen er varierende avskygninger av rød eller oransje, faner og undersiden av halen er lysere. Vanligvis er minst ett av følgende felt hvite: haletippen, potene (ikke lengre enn til mellomhånden), bryst og som bliss. En hund som ellers er av høy kvalitet, må ikke straffes for mangel på hvitt. Pigmentet på nesen, lepper og øyekant, skal være kjøttfarget tilsvarende pelsen eller sort.

(det blir nok litt vanskelig...)

Eksempel 3

P6120082.jpg

Og så kommer rasen dere skal gjette.

Vi begynner med noe lett:

P32406542.jpg

(trodde jeg hadde et bedre bilde av han.. )

Edit: Glemte å skrive, klarer du å gjette riktig, skriver du om en annen rase. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 673
  • Created
  • Siste svar

svar: Fransk bulldog.

Nytt spm:

...den er en typisk spisshund, opprettstående spisse ører. Halen bæres stramt opprullet over ryggens midtlinje. Hårlaget er tett og rikt, men ikke strittende. Den er meget robust, hardfør og utholdende, liker seg i allslags vær. Rasen har en idealhøyde på 52,5 cm (+3/-4) for hanner og 49,5 cm (+3/-4) for tisper. jakthund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

svar: Fransk bulldog.

Nytt spm:

...den er en typisk spisshund, opprettstående spisse ører. Halen bæres stramt opprullet over ryggens midtlinje. Hårlaget er tett og rikt, men ikke strittende. Den er meget robust, hardfør og utholdende, liker seg i allslags vær. Rasen har en idealhøyde på 52,5 cm (+3/-4) for hanner og 49,5 cm (+3/-4) for tisper. jakthund.

Er ikke så god på spisshunder, men er det kanskje norsk elghund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jippi jeg fikk rett. :)

Men å finne på nytt spørsmål er ikke jeg noe god på.... Får prøve da...

Rase i gruppe 1. Kommer i to varianter av pels. Fransk opprinnelse. Størrelse 38 til 48 cm?

Uten å orke å lete gjetter jeg på Berger des Pyrenées, Pyreneisk gjeterhund, som kommer i to hårlagsvarianter med kort- og langhåret hode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jey :) Da skal jeg finne en ny..

Fra gruppe 9:

Helhetsinntrykk:

Liten, intelligent, harmonisk, våken, stolt. Robust, nesten

kvadratisk bygget med god benstamme, men samtidig

elegante bevegelser og konstruksjon. Tiltrekker seg

oppmerksomhet ved sitt nesten menneskelige uttrykk.

Hårlag:

Strihåret med underull. Naturlig stri, lett bølget, ikke krøllet,

trimmet. Pelsen lang nok for å kjenne strukturen. For lang

pels ødelegger silhuetten og ikke ønskelig.

Hodepels: Skjegg og mustasje starter under nese-øye aksen

og går fra øre til øre, dekker snutepartiet og kinnene med

tykk pels lengre enn på resten av kroppen. Lengre pels enn

på resten av skallen over øynene og danner øyebryn.

Vet om hvertfall et par stykker her inne som bør greie denne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...