Gå til innhold
Hundesonen.no

valp som vegrer seg for å gå ut sånn plutselig


aljoscha

Recommended Posts

Jeg og samboeren min hentet vår lille Boston Terrier valp forgje søndag. Han er 2 måneder og 1 uke gammel og kommer fra en familie med barn og katt og 2 hunder (foreldrene). De første dagene var han kjempe flink og gjorde for det meste fra seg ute. Vi lot han gå fritt i hagen da vi har hage med gjerde rundt hele, og han koste seg første dagene, selvom det er kaldt på magen. Men så på tirsdag begynnte han å få mer og mer angst for å gå ut, vi har prøvd med alt, godbit når han gjør fra seg ute og alt (kjefter ikke når han gjør det inne). Men i dag vil han ikke ut i det hele tatt, vi har prøvd men han skjelver så fryktelig og bare piper, begynnte med skjelvingen i går. Vi trodde kanskje han var kald, men tror egentlig det er angst. Vet ikke hva som har sjedd og hva vi kan gjøre. Om han er redd ruskeværet så er jo ikke det noe vi kan vente på at skal gå bort for vinteren har jo nettop begynnt. Er det noen som har lignende erfaring å dele eller tips om hva vi kan gjøre? Alt gikk så bra de første dagene, og nå er vi litt bekymret for at noe har skjedd han! Håper noen kan svare:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi går med han i hagen, og leker og løper litt å sånn, og de første dagene var han helt med men nå står han bare å skjelver så hva annet kan det være en angst?? (altså å være redd, sorry om jeg bruker ordet angst feil betydning, snakker ikke så mye norsk lenger:P).. tenker bare at han er redd kanskje.. vi er ute ca hver time, hver gang jeg ser han prøver å sette seg ned for å gjøre noe tar jeg han opp og ut, men han vil ikke. og de siste dagene prøver han ikke holde det inne en gang, han bare tisser her og der, og virker ikke osm han venter til han må skikkelig heller, siden det er veldig små og mange dammer.. vi har også vært å gått litt ute men det er enda værre en hagen, såtenkte vi liksom slkulle begynne med at han ble vant til å gå i hagen først.. (vi lar jo ike hunden være alene ute om du trodde det;))..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Emnetittelen for denne tråden er lite beskrivende. Fint om du bruker "edit"-knappen og endrer til noe mer beskrivende.

Dette innlegget vil bli slettet når dette er gjort. Send en PM eller "Report" innlegget.

Dette innlegget er OT og skal ikke kommenteres, reaksjoner på moderering tas på PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da har vi vært hos dyrlege, har fått en antibiotika sprøyte og smertestillende. har vært ute nå og har gått greit. fikk også noe homeopatiske dråper som skal hjelpe så han ikke er så nervøs nå de første dagene og det ser ut til å virke veldig bra:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...