Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva slags halsbånd er det her?

thomas84

Recommended Posts

Skrevet

Ser ut som et bjeffehalsbånd av noe slag.

Når hunden bjeffer, registreres enten lyden, eller vibreringene i hundens hals, og da, utifra hvilken type bjeffehalsbånd det er, kommer det enten en høy pipelyd, en spraydusj med f.eks sitronlukt, eller et lite støt med strøm(dette er ikke lov å bruke utenom sauestrømming, eller iallefall med autorisert trener tilstede, såvidt jeg vet?).

Skrevet
Ser ut som et bjeffehalsbånd av noe slag.

Når hunden bjeffer, registreres enten lyden, eller vibreringene i hundens hals, og da, utifra hvilken type bjeffehalsbånd det er, kommer det enten en høy pipelyd, en spraydusj med f.eks sitronlukt, eller et lite støt med strøm(dette er ikke lov å bruke utenom sauestrømming, eller iallefall med autorisert trener tilstede, såvidt jeg vet?).

Vi hadde problemer med at familiehunden bjeffet mye ute. Derfor gikk pappa til innkjøp av et støt anti-bjeffe bånd (verken det er galt eller riktig skal ikke diskuteres, da vi raskt bestemte oss for heller å finne oss i lyden.. før vi i det hele tatt fikk brukt båndet med støt).

Såvidt jeg vet var det ikke noe problem å få tak i det. Nå vet jeg ikke om det ble kjøpt vi internett eller i en butikk da. Men pointet er at jeg ikke tror det er ulovlig i Norge, men nå var jo dette et ganske mildt et. Sto det iallefall, Chico endte bare opp med å gå rundt med det i en uke (som er tilvenningstiden) før vi bestemte oss for å enten løse det på en annen måte, eller bare finne oss i det. Rasen er fra før av kjent for å bjeffe mye, og forrige bikkja var helt lik på det området. Men nå ble dette litt OT.. sorry!

Skrevet

Det er ikke forbudt å SELGE halsbånd med strøm. Men det er forbudt å bruke det, uten autorisert trener eller noe sånt tilstede. Tror det står mer på NKK sine sider.

Skrevet
Men pointet er at jeg ikke tror det er ulovlig i Norge,

Dersom det gir hunden støt er det ulovlig i henhold til norsk lovverk.

Synsing som det der kan du jo egentlig bedrive et annet sted.

www.lovdata.no inneholder ALLE lover og forskrifter med gyldighet her i landet.

Skrevet
Dersom det gir hunden støt er det ulovlig i henhold til norsk lovverk.

Synsing som det der kan du jo egentlig bedrive et annet sted.

www.lovdata.no inneholder ALLE lover og forskrifter med gyldighet her i landet.

Åja, det visste jeg ikke. Men litt rart at de bare selger det da, sånn uten videre.

Men men, vi fikk aldri brukt det.. så da er jo saken grei.. personlig er jeg uansett i mot det. Altså får man ikke bort bjeffing ved hjelp av trening og man har en bjeffete rase.. da finnes det lydtettene øreklokker som vi mennesker kan putte på oss hvis man plages så mye av det.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hvordan ser deres morgenrutiner ut med valp/hund før dere skal på jobb? Ønsker å høre litt hva andre gjør. valpen vår våkner som regel mellom 06-06.30. Vi tar han da ut i ca 15 min slik at han får gått på do, når vi kommer inn igjen så leker vi litt og trener på kommandoer før han får frokosten sin, så er det litt ut på do igjen før vi går inn, får litt hjernetrim og så er det inn i valpebingen når vi reiser på jobb. Hvordan legger dere opp starten av dagen deres?
    • @Carro92 kan kanskje tipse om noen? Jeg kommer ikke på noen akkurat nå, men har jo møtt noen i tiden jeg var aktiv i hundesport, så mulig det dukker opp noen navn etterhvert.
    • Hei!  Noen som har erfaring med oppdrettere av Whippet på Østlandet som avler robuste og stødige valper? Som har mye (eller mest) fokus på mentalitet, gemytt og personlighet? (Som kanskje ikke bare lar deg velge den valpen du selv vil, men som prøver å matche personligheter?) Eller er ikke dette vanlig blant whippet?   Spør fordi vi er et hjem med barn, og ikke planlegger utstilling.    På forhånd takk for svar😊 
    • Det er nok en helt normal valp dere har. Det er mye arbeid og tålmodighet, og faser man må gjennom, rett og slett.
    • Vi har møttes ute å gått sammen på litt avstand før de har fått lov til å være løse og leke sammen. Han er ikke spesielt interessert i andre hunder. kan legge til at han er en hun med litt lite tegn. Går fra null til hundre. Han kan ligge å sove og Bergan våkner er det første han gjør å bite, og da voldsomt og ikke kose biting. Vi har ofte skjønt at dette er et tegn på at han må på do og prøver å ta han ut før dette skjer. Vi prøver også å få lagt han, avledet han før han blir overtrøtt, med noe varierende hell. Som sagt går han fra 0-100 når det først starter. vi har vært hos dyrlege og utelukket at det er noe galt. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...