Gå til innhold
Hundesonen.no

Linser

Bjørg Eva

Recommended Posts

Skrevet

Jeg har nå akkurat fått meg linser og har hatt de på ett døgn. Nå tok jeg dem ut for øynene mine blir slitne av å ha de på og de føles litt tørre. Tørrheten vet jeg jo jeg kan gjøre noe med ved å bruke øyedråper, men jeg ser også uklart med dem... det er litt plagsomt. Det blir klart innimellom, helt til jeg flytter blikket så blir det dosete igjen. Pleier det å bli sånn? Og går det seg til? I så fall hvor fort? Helt grønn på det her med linser, men vil ha det fordi jeg glemmer å ta på briller hele tiden og jobber foran en pc. Dvs at jeg får som regel kjempevondt i hodet i løpet av dagen fordi øynene mine blir slitne...

Skrevet
Jeg har nå akkurat fått meg linser og har hatt de på ett døgn. Nå tok jeg dem ut for øynene mine blir slitne av å ha de på og de føles litt tørre. Tørrheten vet jeg jo jeg kan gjøre noe med ved å bruke øyedråper, men jeg ser også uklart med dem... det er litt plagsomt. Det blir klart innimellom, helt til jeg flytter blikket så blir det dosete igjen. Pleier det å bli sånn? Og går det seg til? I så fall hvor fort? Helt grønn på det her med linser, men vil ha det fordi jeg glemmer å ta på briller hele tiden og jobber foran en pc. Dvs at jeg får som regel kjempevondt i hodet i løpet av dagen fordi øynene mine blir slitne...

Har du dagslinser?

Eller har du slike som skal være på dag og natt? :whistle:

Skrevet
Har du dagslinser?

Hm... månedslinser var det vel... Skulle ha de på dag og natt ja :) De pustet og var visst veldig fine... husker ikke alt damen sa om de men... ;)

Skrevet
Har du dagslinser?

Det samme tenkte jeg på.... VELDIG viktig at de er night & day linser hvis du har dem på hele døgnet... De andre skal IKKE være på så lenge. Det tåler øynene veldig dårlig da disse linsene ikke er beregnet for det.

Skrevet
Hm... månedslinser var det vel... Skulle ha de på dag og natt ja :whistle:

Hmm.. det er vanesak at de "flyr" litt rundt på øynene første dagene :)

Men de første 3-4 dagene skal man helst ikke gå med de mer enn 12 timer løpet av en dag.. skal venne øynene til linsene.. ;)

Hvertfall det jeg fikk beskjed om når jeg hadde slike linser.

det at de er tørre er fordi tårekanalene dine må venne seg til at det skal "produseres" mer væske å få ut på øynene.

(å ja, jeg har brukt briller og linser i 14 år... :P )

Skrevet
Hmm.. det er vanesak at de "flyr" litt rundt på øynene første dagene :whistle:

Men de første 3-4 dagene skal man helst ikke gå med de mer enn 12 timer løpet av en dag.. skal venne øynene til linsene.. :)

Hvertfall det jeg fikk beskjed om når jeg hadde slike linser.

det at de er tørre er fordi tårekanalene dine må venne seg til at det skal "produseres" mer væske å få ut på øynene.

(å ja, jeg har brukt briller og linser i 14 år... :P )

Ok, ja jeg tenkte at det kanskje var lurt å ta de ut en stund også så har gjort det nå. Da skal jeg ha de i kortere og ta lengere pause for tilvenning så satser jeg på at det går seg til :P Virker ganske behagelig da, bare det slutter å være "ekkelt" hehe ;) Fikk beskjed om at jeg måtte ta kontakt med optiker igjen om jeg ble rød i øynene eller fikk vondt, men det har jeg heldigvis ikke opplevd. Skal på oppfølgingskontroll snart da :P

Skrevet

Ok, nå har jeg sjekket dem og ja de er jo beregnet for kontinuerlig bruk. MEN jeg ville i starten (hvis du synes de er ubehagelige) først gi øynene dine en sjanse til å venne seg til linsene jeg. Altså, å ta dem av minimum hver kveld.

Du er videre sikker på at optiker har gitt deg riktig kurve på linsene?

EDIT: dessuten, en god leveregel m linser er ta dem UT hvis de er ubehagelige. Det kan være en brist i selve linsen og denne vil da slite på hornhinnen din.

Skrevet
Ok, nå har jeg sjekket dem og ja de er jo beregnet for kontinuerlig bruk. MEN jeg ville i starten (hvis du synes de er ubehagelige) først gi øynene dine en sjanse til å venne seg til linsene jeg. Altså, å ta dem av minimum hver kveld.

EDIT: dessuten, en god leveregel m linser er ta dem UT hvis de er ubehagelige. Det kan være en brist i selve linsen og denne vil da slite på hornhinnen din.

signert! :whistle:

Alle øysteinene (alle mine tre optikere har hett øystein)

Har prentet dette inn til meg atter engang :)

Skrevet

Takk for svar :whistle: Skal gjøre det og gi øynene mine en sjans til å venne seg til dem. Nei, bruker dem ikke om det er vondt eller noe. Det har jeg fått beskjed om fra optiker :) Så da bruker jeg dem litt fra og til fram til jeg skal ha den oppfølgingstimen.

Skrevet

Det er vel anbefalt å bare ha korte intervaller i starten uansett om de er beregnet til å være på hele døgnet? Jeg klarte i alle fall ikke lange stunden i starten :whistle:

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Da får jeg prøve å se etter ett annet navn til den kommende valpen min da. Siden ingen av dem falt i smak. Har dere noen andre forslag på fine navn til tispe?
    • Hva gjør dere om 10-15 år? Kommer dere til å fortsette å ha ny hund da? Det er umulig å vite men hva tror dere? Hvor gamle er dere? Jeg selv aner ikke. Ser ingen liv utenom hund men nå har jeg hatt hund hele voksne liv. Men om jeg skal fortsette med hundetrening,kurs,utstilling vites ikke. Da må jeg ha noe annen hobby men jeg vet ikke hva. Hva tror dere dere skal?
    • Var ingen av dem fine?
    • Hvilket navn er finest av Emmy, Lilly eller Sally?
    • Det er variasjon i egenskaper innad i rasen, men generelt vil jeg påstå at Hovawarten er mer samlet mentalt. De skal ha arbeids- og samarbeidslyst. Til forskjell fra mange av gjeterne kan de nok virke litt sta og egenrådige, men mitt inntrykk er at det veldig ofte er fører som ikke har knekt koden for å motivere til samarbeid med en hund som gjerne arbeider selvstendig. Det som gjør at jeg tror hoffen kan passe deg ut i fra din beskrivelse av ønsker er: - "atletiske og friske bruksschäfere der «mykere» egenskaper vektlegges" - Hoffen er en generelt frisk rase, med en funksjonell bygning. Det finnes dessuten et enormt helseregister hvor det er god oversikt over forskjellige sykdommer.  -  "Hunden som jeg ser etter er atletisk og lett, elsker å bruke nesen til f eks smeller, fungerer bra til lydighet, veldig lite skarp og ikke like mye drifter og «heithet» som hos de heftigste bruksschäfere, men ellers med forventede egenskaper av en schäferhund i en sunn kropp." - dette er for meg egentlig essensen av en hoffe. De er veldig alsidige uten å være ekstreme, og perfekte som aktive familiehunder med kapasitet for langt mer. De er atletiske og holdbare (noe variasjon i størrelse er det). Elsker å bruke nesa og trener gjerne lydighet. Den gjennomsnittlige hoffen har lite skarphet. De har (og skal ha) en del drifter, men de aller fleste er mer moderate enn de heftigste bruksschäferne. Det en skal være klar over, er at det er en vokter. De skal dog ikke vokte på alt og alle. Mine følger for eksempel gjerne med på det som skjer utendørs, men varsler kun i veldig spesielle tilfeller (hvis det plutselig står en ukjent hund på gårdsplassen eller om det er unormal aktivitet på natta). De reagerer for eksempel ikke om det banker på døra. Lager ikke lyd når jeg kommer hjem eller om noen de kjenner kommer inn uanmeldt når jeg ikke er hjemme. Vet ikke hvor du holder til, men send meg en PM om du har spørsmål og/eller eventuelt ønsker å møte en eller flere hoffer så skal jeg finne noen i nærheten av deg
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...