Gå til innhold
Hundesonen.no

Labb hundefor ?


MarorA

Recommended Posts

  • Svar 54
  • Created
  • Siste svar
Hei. Jeg har hørt om at labb ikke er noe bra for hunden, og de som pratet om det sa at det var så lite "mat" i maten at de måtte gi mer til hunden for at den skulle bli mett. Er det noen som vet om dette på noen måte kan være sant? Jeg forer forresten valpen min med eukanuba og det fungerer kjempebra, han har utrolig fin pels og funker bra i magen sin :)

Nelly og Lukas :-)

Dette er det argumentet jeg har fått fra flest fôrforhandlere: at Labb ikke blir billigere fordi man må fôre så mye. Min erfaring tilsier at det ikke stemmer. Ga like mye labb som jeg har gitt av hills og nå gir av Royal Canin. På skyttens måtte vi gi 3 ganger så mye, han holdt fortsatt ikke vekta, på proplan og eukanuba fikk han også nesten dobbelt av hva han fikk av labb og i dag får av RC, og på den nye høyenergifôret til Eukanuba bare raste han ned i vekt. Jeg står ved det jeg sa i forrige innlegg: fôr med det DIN hund fungerer på. Labb kan være ******* for noen, men redningen for andre. På lik linje med alle andre fôr. Det skal ikke feies under teppet at det er mange hunder som ikke fungerer på labb, men om din hund gjør det er det ingen grunn til å bytte.

Bruk det fôret hunden fungerer på, det vil alltid bli det billigste for lommeboka (mindre mat, friskere hund, gladere hund, mindre tilskudd og behandling mm nødvendig).

Og til oppbløting: oppløting av fôr kan senke risikoen for magedreining og i noen tilfeller bedre opptaket av fôret. Hvor bløtt man ønsker det blir jo opp til den enkelte, men kjenner flere som gir bikkja "grøt". Andre tørrfôr med vann, halvoppbløtt osv, osv. Gjør det du og din hund liker best:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig jeg er helt ute å kjøre nå, men har hørt at å blande maten til hest med vann kan øke faren for magesår... Gjelder det på en måte motsatt for hunder?

Jeg spurte ikke for å kritisere, men fordi jeg lurer oppriktig på om det er bedre for magen til hunden å få maten oppbløtt. Tennene får hun brukt nok likevel, dessuten tror jeg ikke tørrfór spising er den beste kilden til rens av tenner. Så møysommelig tygger de ikke maten som regel..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 min oppbløting? da blir det jo bare grøten igjen..?

Ja, det er det som er meningen, i dette tilfellet da. Som jeg også skrev i innlegget velger man jo det som passer en selv og bikkja. Jeg skal prøve dette selv, ser jeg bra resultater så fortsetter jeg bare.

Men ang. Eukanuba så syntes jeg hun bærsjer en god del assa, og prompen STINKER! Jeg får håpe bløtningen av fór hjelper, men skal bytte fór uansett. Stopper ikke før jeg finner et jeg virkelig liker.

Et fór jeg ihvertfall har tro på er RC. Ihvertfall for familiehunden fungerer det supert.

Men vi kan jo alle kanskje konkludere med at det beste fóret er det som passer hunden din og deg. Og takk og lov at mulighetene er mange, så kan alle finne et fór som passer dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som om mange måler fôrtypenes kvalitet utifra om hundene klarer å holde vekta. Jeg synes det høres litt utrygt ut å bare se på kroppsvekt, for tenk bare hvordan det skulle blitt om vi mennesker gjorde det samme: Vi kunne fint levd ganske lenge på Grandiosa og McDonald's-mat, men etter en stund ville det oppstå problemer: oppsamling av fett i blodårene, dårligere hjertefunksjon, osv osv - og dette ville skjedd selv om vi klarte å holde vekta. Men vi ville ikke merket denne helseforverringa uten å ta en full og skikkelig grundig helsesjekk hos legen. Så vi ville bare fortsatt å "fôre" oss selv på dette dårlige "fôret". Når vi så 5-10 år senere begynte å føle oss i dårlig form, ville allerede mye skade ha skjedd. Se bare på alle som utvikler diabetes. Hunder gjør det samme, og det er ganske skremmende, for det er jo i stor grad dårlig kosthold som forårsaker diabetes. Kanskje kunne man unngått enkelte av disse diabetestilfellene rett og slett ved å fôre med et bedre fôr?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig jeg er helt ute å kjøre nå, men har hørt at å blande maten til hest med vann kan øke faren for magesår... Gjelder det på en måte motsatt for hunder?

Jeg har hørt det stikk motsatte jeg:P At oppløtt fôr kan senke risikoen for magesår hos hest. (*google litt* Fant ikke noe spesielt for eller imot, konklusjonen må bli at vi begge kan ha hørt rett/ feil:P)

og til Moghrebi: du har ett poeng. Man må ikke bare se på holden til hunden, men en hund som er i riktig og hold, fungerer optimalt og ser sunn ut vil jeg anse som sunn. Vi kan dessverre ikke måle det på andre måter, med mindre man skal dra til veterinær jevnt og trutt. Men god mat gir god helse, en frisk hund vil også yte bedre både fysisk og psykisk:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moghrebi: du har ett poeng. Man må ikke bare se på holden til hunden, men en hund som er i riktig og hold, fungerer optimalt og ser sunn ut vil jeg anse som sunn. Vi kan dessverre ikke måle det på andre måter, med mindre man skal dra til veterinær jevnt og trutt. Men god mat gir god helse, en frisk hund vil også yte bedre både fysisk og psykisk:)

Enig med deg, men det er utrolig lett å se seg blind på sin egen hund. I oppveksten min hadde vi ei dalmatinertispe som vi selv syntes var i fin form, men hun gikk stadig opp i vekt. Vi la ikke merke til det selv, for det skjedde så gradvis. Dessuten klødde hun veldig mye, og hadde stadige ørebetennelser. Vi tenkte aldri på at det kunne ha noen forbindelse med at hun fikk et elendig billigfôr. Folk flest tenker jo ikke over hva de gir hundene sine. Det står på fôrpakkene at fôret er "komplett og balansert", og dette svelger vi rått og uten en eneste kritisk tanke.

Tenk deg alle de hundeeierne som synes det er helt greit at hundene deres er litt late og sedate. "Hun vil ikke gå noen lange turer, for hun er så glad i å være hjemme", sier vi og ler. Og "hun er kanskje litt lubben, men hun er så frisk og fin at det gjør ingenting". Når så hunden får hudproblemer, diabetes, hjerteproblemer, pusteproblemer, kreft, forkalkninger i ledd, osv, så forbinder vi det ikke med maten hunden har levd på, dag ut og dag inn uten variasjon, i år etter år.

Etpar venner av meg har en tispe som i en alder av 14 år ikke lenger kunne hoppe inn og ut av bilen. Det var helt greit, tenkte de, for hun var jo tross alt ei gammel dame. Så skiftet de til Vom & Hundemat, og snart kunne hunden hoppe inn og ut av bilen uten problemer. Hun ble også mye mer glad og energisk, gikk ned i vekt, og virker mange år yngre. Hun hadde altså fungert helt greit på tørrfôret hun fikk i alle årene forut for fôrskiftet, men nå var hun plutselig blitt en supersprek pensjonist. Og eierne fortvilte over at de ikke hadde skiftet fôr for mange år siden. De visste jo ikke at hun ville bli så mye bedre kun ved å skifte til råfôring.

Ikke bryr vi oss om å lese og tolke innholdsfortegnelsene på fôrpakkene heller. Folk tenker ikke på at hvis et hypotetisk fôr inneholder 20% fett og 15% proteiner, så vil resten av fôret bestå av karbohydrater og vann. Selv tørrfôr inneholder noe restvæske, og dette utgjør normalt cirka 12-15%. Så la oss nå legge dette sammen: 20+15=35. Pluss 15 = 50. Vårt hypotetiske fôr inneholder altså 50% karbohydrater! Og hva er karbohydrater for noe? Jo, det er sukker, stivelse og fiber. Og alt dette inneholder altså fôret, uten at det står i innholdsfortegnelsen.

Det er forøvrig lett å gjennomskue grunnen til at karbohydratinnholdet ikke oppgis: karbohydratene er billig fyllstoff, og har som hovedfunksjon å sørge for at fôret lar seg tørke og oppbevare ved romtemperatur. Et fôr basert på proteiner og fett vil ha langt dårligere evne til å tørkes, for fett tørker ikke, og det blir fort harskt ved oppbevaring ved romtemperatur. Og proteiner, spesielt de som finnes i kjøtt, er dyre råvarer (noe som gir mindre fortjeneste). Så dermed bruker man mye planteproteiner og billig kjøtt og bein, pluss store mengder stivelse (karbohydrater) fra korn. Dette koker man så sammen til en grøt, tørker den, former den til pellets, og sprayer pelletsene med fett og vitaminer. Så pakker man det hele i poser med en innholdsfortegnelse som ikke nevner karbohydrater, og så sender man det ut til forhandlerne, som så oppbevarer det i hyllene i sine romtempererte lokaler inntil de får solgt det til forbrukerne. Og forbrukerne oppbevarer fôrsekkene ved romtemperatur til hundene spiser opp alt. Og siden fett harskner raskt ved romtemperatur, så risikerer hundene å ende opp med å spise harsknet fôr. For det er jo billigere å kjøpe én stor sekk (som varer lenge) enn flere små. Det fôret som sendes fra produsenten i fersk tilstand vil kunne bli flere måneder gammelt før hunden spiser opp den siste pelletsen i sekken.

Nei, takke meg til råfôring. Ja, det er upraktisk å måtte oppbevare det i fryser, men jeg aksepterer det på samme måte som jeg aksepterer at min egen mat også må oppbevares sånn. Jeg ville aldri basert mitt eget kosthold på tørre pellets oppbevart ved 20 grader i uker og måneder, og jeg gjør det ikke med hundenes mat heller.

I dag hadde guttaboys hestekjøtt til frokost. Deilig, kjempefett hestekjøtt. Det høres kanskje ut som en skikkelig energibombe, men hvis man legger sammen fett- og karbohydratinnholdet i tørrfôr, så ender man med et totalt energiinnhold som i mange tilfeller er veldig høyt. Proteiner er byggesteiner som danner og vedlikeholder kroppens celler, mens fett og karbohydrater er drivstoffet som holder kroppen gående. Men et fôr som inneholder masse karbohydrater og fett, og lite proteiner, tilfører bare masse energi (som fører til overvekt), uten å gi kroppen byggesteinene den trenger for å danne muskler som kan forbrenne energien. Resultatet blir en rund kropp med dårlig muskeldefinisjon.

Men nå har jeg tastet meg totalt vekk fra det jeg begynte å skrive, og det burde vel holde nå. Nå skal jeg spise en sunn lunsj, for jeg kan jo ikke akkurat ete junkfood etter å ha tastet alt dette... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er så flink å forklare, Moghrebi! :) Håper dette når inn til noen.. Vi kan jo også nevne at pH-verdien i magesekken til en hund som fôres med tørrfôr er atskillig høyere enn hund som fôres rått. Det kan jo umulig være bra, siden magesyre jo er med på å gjøre fôret fordøyd. Kanskje du vil forklare litt mer rundt det også, etter at du har spist en sunn lunjs? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av alle dere her på Doggis som råforer så må jeg si at jeg er solgt. Eneste er at leiligheten ikke har en fryser, og har nettopp fått tak i en knøttaliten, men vi er to som bor her så den må nok ofres til menneskene. Heldigvis er det min fryser så når jeg flytter for meg selv så skal nok lille Tinka få egen V&H fryser!

Men sånn hvis jeg skulle byttet. Hvordan er det å bytte fra tørt til vått på en valp (hun er nå 8 uker)? Er det mulig? Isåfall hvordan går man fram?

Det virker som om tørrfór varierer veldig fra hund til hund hva som fungerer best for dem. Mens V&H fungerer på alle, og i alle de tilfellene jeg her lest om her på forumet, så har hunden blitt bedre i noe; enten appetitt, pels, poter, avføring osv. eller alt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Huldra! Innlegget til Moghrebi får en virkelig til å tenke. Og jeg har sett lyset, etter ÅR med tørrforing til alle mine hunder gjennom tiden. Men nå er det Vom&Hundemat som gjelder her i huset! Nå har jeg riktignok spreke hunder fra før, ikke noe overvekt eller dårlig kondis på disse jentene! Men likevel ser jeg forandringer når det gjelder pelsen som er blitt veldig blank og fin, og potene som er utrolig myke. Og hundene elsker det!

Dessuten synes jeg det er bra at bikkjene slipper å bare spise tørrforkuler hele livet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som om tørrfór varierer veldig fra hund til hund hva som fungerer best for dem. Mens V&H fungerer på alle, og i alle de tilfellene jeg her lest om her på forumet, så har hunden blitt bedre i noe; enten appetitt, pels, poter, avføring osv. eller alt

*knuse illusjonen* Min hund tålte ikke V&H.. han fikk dårlig pels, dårlig hud, dårlig energi, dårlige poter og dårlig fordøyelse. Mens schæferen tålte det ekstremt godt, han fikk bare godt ut av det. Så jeg foret en hund med v&h, mens bc får royal canin. Jeg er fornøyd med begge deler, men v&h fungerer ikke på absolutt alle hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*knuse illusjonen* Min hund tålte ikke V&H.. han fikk dårlig pels, dårlig hud, dårlig energi, dårlige poter og dårlig fordøyelse. Mens schæferen tålte det ekstremt godt, han fikk bare godt ut av det. Så jeg foret en hund med v&h, mens bc får royal canin. Jeg er fornøyd med begge deler, men v&h fungerer ikke på absolutt alle hunder.

Så tross alt at det bare virker sånn. Men da vet jeg at det ikke er noe garanti når jeg prøver det på babyen min (selvom det ikke blir før om noen år kanskje grunnet fryser problemer).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av alle dere her på Doggis som råforer så må jeg si at jeg er solgt. Eneste er at leiligheten ikke har en fryser, og har nettopp fått tak i en knøttaliten, men vi er to som bor her så den må nok ofres til menneskene. Heldigvis er det min fryser så når jeg flytter for meg selv så skal nok lille Tinka få egen V&H fryser!

Men sånn hvis jeg skulle byttet. Hvordan er det å bytte fra tørt til vått på en valp (hun er nå 8 uker)? Er det mulig? Isåfall hvordan går man fram?

Det virker som om tørrfór varierer veldig fra hund til hund hva som fungerer best for dem. Mens V&H fungerer på alle, og i alle de tilfellene jeg her lest om her på forumet, så har hunden blitt bedre i noe; enten appetitt, pels, poter, avføring osv. eller alt

Neida, det er slett ikke alle som er fornøyde med V&H eller tilsvarende. Men akkurat som jeg ikke går og skriver i enhver tråd om tørrfôr at jeg ikke er så fornøyd med det, kommer heller ikke de i enhver V&H-tråd og skriver at de er misfornøyde. :ahappy:

Det går helt fint å bytte fôr. Selv har jeg erfaring med at overgangen TIL V&H går smertefritt, selv uten å blande fôrene. Du kan selvsagt blande de i en periode, men det er jo opp til deg.

Du har jo bare en valp enda, så da bør hun få valpefôr. Så vidt jeg vet, selges det kun i halvkilospølser, og noen steder selger de ti pølser med kvantumsrabatt. Dvs at kjøper du ti stk samtidig, får du et lite avslag i prisen. Aner ikke hvor du evt får tak i det der du bor, så jeg vet jo ikke om det finnes et sånt tilbud hos deg. Men ti pølser er jo 5 kg, og pølsene er veldig enkle å lagre. Jeg pleier å kjøpe ti stk til min "valp", og da bruker hun en drøy mnd på å spise de opp, sånn ca. Hvor stor fryser har du? Du kan jo starte med å kjøpe bare tre-fire pølser, og se hvordan hun liker det? Blir jo litt dyrere i lengden (hvis du får rabatt ved kjøp av flere), men men..

En positiv ting jeg har merket med V&H i forhold til da Tulla gikk på tørrfôr (Aynï har praktisk talt alltid fått rått), er at hun nå tåler en god del mer variasjon i matveien uten å reagere på det i magen. Kanskje har det noe med magesyren å gjøre? :whistle: I praksis vil det si at hvis jeg er tom for V&H, men har tørrfôr stående (som jeg bruker som godis i ny og ne), så kan hun fint få noen måltider med det uten å bli dårlig i magen på noe som helst vis. Da jeg var i Hamar, kunne jeg ikke ta med V&H (det er noe av det kjipeste med fôret; det er nesten umulig å frakte med seg på turer og reiser), men da fikk de oppbløtt frysetørket vom som mat de dagene vi var borte. Overgangen til det gikk også smertefritt, og det eneste jeg merket, var at de faktisk bæsjet mindre enn til vanlig (og det som kommer ut av V&H er ikke akkurat i store mengder det heller..). De kan spise nesten hva det skal være, men magen er i fin form uansett! Så om du prøver å fôre med V&H i en mnd, men så finner du ut at du ikke har plass i fryseren likevel, så går det helt fint å svitsje over på tørrfôr igjen etterpå. Det er i alle fall min erfaring. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, det er slett ikke alle som er fornøyde med V&H eller tilsvarende. Men akkurat som jeg ikke går og skriver i enhver tråd om tørrfôr at jeg ikke er så fornøyd med det, kommer heller ikke de i enhver V&H-tråd og skriver at de er misfornøyde. :ahappy:

Det går helt fint å bytte fôr. Selv har jeg erfaring med at overgangen TIL V&H går smertefritt, selv uten å blande fôrene. Du kan selvsagt blande de i en periode, men det er jo opp til deg.

Du har jo bare en valp enda, så da bør hun få valpefôr. Så vidt jeg vet, selges det kun i halvkilospølser, og noen steder selger de ti pølser med kvantumsrabatt. Dvs at kjøper du ti stk samtidig, får du et lite avslag i prisen. Aner ikke hvor du evt får tak i det der du bor, så jeg vet jo ikke om det finnes et sånt tilbud hos deg. Men ti pølser er jo 5 kg, og pølsene er veldig enkle å lagre. Jeg pleier å kjøpe ti stk til min "valp", og da bruker hun en drøy mnd på å spise de opp, sånn ca. Hvor stor fryser har du? Du kan jo starte med å kjøpe bare tre-fire pølser, og se hvordan hun liker det? Blir jo litt dyrere i lengden (hvis du får rabatt ved kjøp av flere), men men..

En positiv ting jeg har merket med V&H i forhold til da Tulla gikk på tørrfôr (Aynï har praktisk talt alltid fått rått), er at hun nå tåler en god del mer variasjon i matveien uten å reagere på det i magen. Kanskje har det noe med magesyren å gjøre? :whistle: I praksis vil det si at hvis jeg er tom for V&H, men har tørrfôr stående (som jeg bruker som godis i ny og ne), så kan hun fint få noen måltider med det uten å bli dårlig i magen på noe som helst vis. Da jeg var i Hamar, kunne jeg ikke ta med V&H (det er noe av det kjipeste med fôret; det er nesten umulig å frakte med seg på turer og reiser), men da fikk de oppbløtt frysetørket vom som mat de dagene vi var borte. Overgangen til det gikk også smertefritt, og det eneste jeg merket, var at de faktisk bæsjet mindre enn til vanlig (og det som kommer ut av V&H er ikke akkurat i store mengder det heller..). De kan spise nesten hva det skal være, men magen er i fin form uansett! Så om du prøver å fôre med V&H i en mnd, men så finner du ut at du ikke har plass i fryseren likevel, så går det helt fint å svitsje over på tørrfôr igjen etterpå. Det er i alle fall min erfaring. :ahappy:

Hmmm men da skal jeg prøve å se hvor jeg får tak i det og sånn. Kan jo ofre en liten del av min hylle i fryseren til hundefor! Og hun er jo en liten Phalene så selv utvokst blir hun jo ikke så utrolig svær. Eneste ulempen med lite lagringsplass er vel at man kan gå glipp av kvantumsrabatt og at man må handle det ofte kanskje?

PS. Med "alle dere som forer råttfor på doggis" mente jeg ikke at alle forer med det men at utifra antallet som forer med det og dems erfaring så virker det som om det er verdt det ;D Syntes nemlig at Tinka promper litt for mye (rundt en par ganger om dagen som jeg lukter det) og det lukter ganske ufyselig! Og potene hennes virker ok, men føler at de kanskje kunne vært litt mykere (virker litt tørre sånn helt i overflaten). Ellers er pelsen ganske grei, ikke så kjempeglansfull men myk (men så har hun vel valpepelsen fortsatt så jeg vet ikke helt om den kanskje er litt mattere?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er så flink å forklare, Moghrebi! :whistle: Håper dette når inn til noen.. Vi kan jo også nevne at pH-verdien i magesekken til en hund som fôres med tørrfôr er atskillig høyere enn hund som fôres rått. Det kan jo umulig være bra, siden magesyre jo er med på å gjøre fôret fordøyd. Kanskje du vil forklare litt mer rundt det også, etter at du har spist en sunn lunjs? :ahappy:

Jah, jeg kan vel skrive noe om dette også:

Hunden er fra naturens side både en jeger og en åtseleter. Hunden har derfor utviklet et fordøyelsessystem som er tilpasset kjøtt og bein, også i en form som har ligget over lengre tid og blitt skikkelige bakteriebomber. Hundens magesyre har en pH-verdi på 1-2, noe som er omtrent ren syre. En frisk hund med korrekt magesyre-pH kan faktisk spise kjøtt som er infisert med både salmonella og e.coli, for disse bakteriene drepes av hundens magesyre.

Men hvis en hund spiser tørrfôr, som i stor grad består av tungt fordøyelig plantestivelse, vil magen måtte avgi alt den har av væske til de tørre pelletsene, slik at maten blir våt nok til å gå videre ned i tynntarmen. De svellende tørrfôrbitene blir derfor liggende lenge i magen - mye lengre enn kjøtt ville gjort. Samtidig øker magens pH-nivå, fordi tørrfôret i seg selv har ganske høy pH-verdi, og fordi tørrfôret blir værende så lenge i magesekken. Tørrfôret kan tilogmed rekke å begynne å gjære i magesekken, og det vil som regel føre til oppkast.

Rått kjøtt og bein, derimot, er hundens fordøyelsessystem utmerket tilpasset til å bryte ned. Kjøttet har et væskeinnhold på 60-80%, så det trekker ikke til seg væske fra magen. Magesyra får dermed uforstyrret jobbe med å bryte ned bein og brusk, drepe ondsinnede bakterier, og forberede maten på den videre ferden ned i tarmene. Siden kjøtt er lettfordøyelig, blir måltidet ikke værende særlig lenge i magen før det passerer videre. Hunder som har spist for store beinbiter, vil normalt kaste dem opp igjen sammen med litt gul magesaft. Når dette skjer er resten av maten forlengst passert ned i tarmen. Magen har en naturlig evne til å bedømme at noe ikke er fordøyelig, og da kommer det opp igjen. Mine hunder er etterhvert blitt eksperter på å avgjøre om beinbiter er for store eller for harde for magene deres, og da spytter de ut splintene i stedet for å svelge dem.

Jeg gir av og til kaninkjøtt til hundene mine. Da flår jeg kaninen og legger skinnet til tørking for å bruke det til jakttrening (vi driver med lure coursing), og så gir jeg hele resten av kaninen til hundene. Det eneste de ikke eter er magen og tarmene. De får også hodet og labbene, komplett med pels. Hvis en av hundene eter mye pels, vil dette komme opp igjen, men små mengder passerer gjennom fordøyelsessystemet uten problemer. Det som kommer ut i andre enden, er tørr og fin avføring med masse kaninhår i...

Hunden er i det hele tatt tilpasset sitt opprinnelige liv som jeger og åtseleter. Selv om hunden har vært tam i tusenvis av år, så tar det enda flere tusen år å endre noe så grunnleggende som fordøyelsessystemet. Se bare på pandaen: den har tilsynelatende tilpasset seg å ete kun bambus, men faktum er at pandaens fordøyelsessystem likevel bare kan utnytte litt under 20% av næringen i bambusen. Hunden har vært tam bare en ørliten brøkdel av den tiden pandaen har brukt på å tilpasse seg bambus, og det er kun de siste 60-70 årene at tørrfôr har vært en del av tamhundens matseddel. Det burde si seg selv at hunden ikke er evolusjonsmessig tilpasset en kost basert på tørre, stivelsesrike pellets. Selv om tørrfôrprodusentene jobber iherdig med å gjøre tørrfôret bedre fordøyelig og mer ernæringsmessig tilpasset, så er likevel tørrfôr det største ernæringsmessige eksperimentet noensinne i tamhundens historie. Og etter kun noen få tiår er det ennå for tidlig å si om det er bra eller ei. Diabetes er ihvertfall på rask fremmarsj hos hunder og katter i den vestlige verden, og diabetes hos mennesker er i alle fall regnet som et resultat av dårlig kosthold.

En undersøkelse gjennomført i Sverige har forresten konkludert med at hunder av raser som er mye disponert for hudsykdom, fikk færre valper med hudproblemer hvis mødrene spiste noe mer enn kun tørrfôr når de gikk drektige og mens de ammet. Tisper som for eksempel fikk middagsrester i tillegg hadde målbart færre avkom med hudproblemer enn tisper som kun fikk tørrfôr. Det sier jo litt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du sier støtter jo litt at hvis man fórer tørt er det lurt å bløte opp fóret. For da får du nettopp væske idet. Men nå har jeg bestemt meg for å prøve råforing. Satt nå og koste med henne og syntes også pelsen virker matt og tørr (hvis dere skjønner hva jeg mener).

Og er helt enig i at rene dyr ikke kan være farlig for hunden. Jakthunden til mamma og pappa har en stor tendens til å apportere rypene for så å spise dem før han rekker tilbake til pappa. Nå vet ikke jeg hva han spiser og ikke spiser, men han har ikke blitt syk eller dårlig av det. Heller ikke kastet opp noe. Eneste er en helt forferdelig ånde!!

Hah, de har V&H der hvor jeg nettopp var idag (og handlet klikker). Men vet dere om de alltid har for valp inne, eller må man som regel bestille sånt. Hvis noen har erfaring med Bærum Akvarie eller Dolphin Zoo hadde det vært enda suprere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En undersøkelse gjennomført i Sverige har forresten konkludert med at hunder av raser som er mye disponert for hudsykdom, fikk færre valper med hudproblemer hvis mødrene spiste noe mer enn kun tørrfôr når de gikk drektige og mens de ammet. Tisper som for eksempel fikk middagsrester i tillegg hadde målbart færre avkom med hudproblemer enn tisper som kun fikk tørrfôr. Det sier jo litt...

Jeg mener å ha lest det der et sted tidligere (kanskje du har skrevet noe om det før?), men det er i alle fall utrolig interessant! Og så middagsrester, da..! Det er jo liksom fy-fy nå til dags.. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig interessant å lære mer når det gjelder fóring av hund. Jeg tror vi fokuserer mye på symptombehandling ved sykdom, og ikke fokuserer nok på hva problemet til hunden kommer av. Som ofte kan stamme fra fóringen.

Jeg leste at animalske proteiner kan føre til fórintoleranse, og at hunder som har hudproblemer bør få mer vegetabilske fremfor animalske proteiner. Det henger liksom ikke på greip... Hvis man gir hundene rått fór og egg, gir man den jo masse animalske proteiner, men det er mange hunder som har positiv effekt av dette ift hud...

Uansett så synes jeg det med magesyren høres ganske skremmende ut. Hunden vil jo bli mye mindre motstandsdyktig mot bakterier fra alt den har i seg om magesekken bruker det meste av syre og væske på å fornøye tørrfóret. Da vil det lønne seg å blande det i vann da, slik at det er oppbløtt når den når magesekken.

Hvor kan man finne informasjon om slike ting? Jeg synes det er lite artikler å finne ut på nettet om dette temaet.

Jeg har kjøpt valpefór av V&H til Dina. De hadde hvertfall det inne på den butikken jeg var. Jeg fikk beskjed om å bruke et par uker på å tilvenne henne, men hun får ganske mye allerede, blandet med litt tørrfór. Hun er ikke dårlig i magen i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett så synes jeg det med magesyren høres ganske skremmende ut. Hunden vil jo bli mye mindre motstandsdyktig mot bakterier fra alt den har i seg om magesekken bruker det meste av syre og væske på å fornøye tørrfóret. Da vil det lønne seg å blande det i vann da, slik at det er oppbløtt når den når magesekken.

Jeg tror nok at det er noe av grunnen til at bytte mellom to tørrfôr må skje gradvis, i forhold til når man bytter til å fôre rått. Magesyren er rett og slett ikke sur nok til å tåle en overgang sånn. I tillegg vil jo hunder slutte å produsere enzymer som bryter ned diverse mat som den ikke får, fordi den ikke får det. Hvis man fôrer hunden ensidig (dvs kun tørrfôr merke A for eks.), så vil den slutte å produsere enzymer som trengs for å bryte ned ingredienser som ikke finnes i det merket. Ved overgang til tørrfôr B, vil den mangle enzymer for å bryte ned fôret, og resultatet blir løs mage. Derfor skal man også blande i en overgangsperiode, fordi magen til hunden må begynne å produsere nye enzymer for å bryte ned nye ting. Det er et veldig godt argument for å fôre hunden variert, og gjerne med passende middagsrester.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er nok lurt å gi den diverse mat så den skal holde magen i sjakk. Det vil kanskje uansett lønne seg å fóre hovedsaklig med rått da, og tørrfór som tillegg. Gir dere hundene rå kylling? Evt rå kyllingkjøttdeig? Eller får de kun rødt kjøtt rått?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja..; flassing, røyting, dårlig i magen (selv om vi fôret med en hel 15 kgs sekk, noe som tok noen mnd), mistet glansen i pelsen, dårlig potekvalitet, dårlig lukt av fôret, osv osv. Og denne hunden gikk faktisk tidligere på Friskies, -og han ble dårligere på Eukanuba!

Ser ellers endel av hundene på pensjonatet som går på Eukanuba; de er slett ikke pene i pelsen; den er tørr og matt og har lite liv. Har ikke sjekket potene på alle da, så der skal jeg ikke uttale meg. I tillegg er det noe forferdelige mengder bæsj som kommer ut, og de promper mye. Dette er hunder som har gått på Eukunuba så lenge jeg har visst om de, og er faste kunder. De har gått på forskjellige typer, alt ettersom hvilken str/alder hunden har hatt. De som har gått på Labb, har derimot hatt bedre pels og hud og ånde. Kanskje er det mer/bedre fett i Labb? Labb lukter ikke spesielt godt det heller, men det lukter i alle fall animalsk ettellerannet, i motsetning til Eukanuba som har luktet direkte møkkafjøs. Det er helt sikkert forskjell på de forskjellige typene hos Eukanuba, men jeg gidder ikke å teste de. :drool: Jeg har to små sekker med Eukanuba hjemme; den ene er valpefôr som cairnen fikk i noen dager da jeg gikk tom for annet fôr; og du og du som hun bæsjet! Hun fikk HELT andre do-rutiner enn da hun gikk på kjøttmat, og det kom mer ut fra henne enn det som ble puttet inn. Sykt..! Det sier vel sitt at den fremdeles er nesten full, over et halvt år etter at jeg kjøpte den? Den andre er en sekk med fôr for sensitive hunder, det inneholder mye fisk, og stinker tørrfisk. Hundene digger lukten, så dette brukes som "sunne" godbiter når det trengs.

Men nå er jo ikke jeg noen fan av tørrfôr i det hele tatt, da, så du må kanskje ta alt med en klype salt. Noen ting kan man jo leve med også. Men JEG gidder ikke plukke opp møkk som fra en hest, når jeg har en liten hund..

Litt morsomt å lese innlegg uten å være så veldig aktiv lenger. Årsaken er at jeg for tiden er uten hund, min belger ruslet i en alder av 14 år for et år siden. Og tro det eller ei, kun föret på tørrfôr...!

Det vil ikke si det samme som at jeg er uten kontakt med hundemiljøet, den er faktisk større enn noengang.. Og det er like morsomt hver gang å lese den negative omtalen om tørrför som florerer på alle nettstedene om dagen.. Faktum er at tørrföret har en voldsom vekst i salget, og det er de kjente dyre merkene som vokser. RC og Euc. tror jeg gjør tidenes år. Mitt "gamle" merke Pro plan har også igjen vind i seilene med sterk økning.

På bamselista nå er 6 eller 7 hunder av de 15 første Euc. hunder. ( opplysninger fra sikre kilder) Da er det vanskelig for meg å ta all den negative omtalen av tørrfôrene seriøst..

Snakket med noen av de som driver med oppdretterene i de forskjellige " Förmerkeselskapene", og samtlige har stor fremgang. Euc. hadde nå en kundemasse på over 3000 oppdrettere..., og RC er på god vei.

Begge disse förmerkene vil i år omsette for bortimot 100 mill.. ( Offentlige tall)... Så noen må jo ha andre meninger enn "ekspertisen" her inne..?? Og de gjør det til og med bra både på utstillinger, jaktprøver, hundekjøring etc...??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt morsomt å lese innlegg uten å være så veldig aktiv lenger. Årsaken er at jeg for tiden er uten hund, min belger ruslet i en alder av 14 år for et år siden. Og tro det eller ei, kun föret på tørrfôr...!

Det vil ikke si det samme som at jeg er uten kontakt med hundemiljøet, den er faktisk større enn noengang.. Og det er like morsomt hver gang å lese den negative omtalen om tørrför som florerer på alle nettstedene om dagen.. Faktum er at tørrföret har en voldsom vekst i salget, og det er de kjente dyre merkene som vokser. RC og Euc. tror jeg gjør tidenes år. Mitt "gamle" merke Pro plan har også igjen vind i seilene med sterk økning.

På bamselista nå er 6 eller 7 hunder av de 15 første Euc. hunder. ( opplysninger fra sikre kilder) Da er det vanskelig for meg å ta all den negative omtalen av tørrfôrene seriøst..

Snakket med noen av de som driver med oppdretterene i de forskjellige " Förmerkeselskapene", og samtlige har stor fremgang. Euc. hadde nå en kundemasse på over 3000 oppdrettere..., og RC er på god vei.

Begge disse förmerkene vil i år omsette for bortimot 100 mill.. ( Offentlige tall)... Så noen må jo ha andre meninger enn "ekspertisen" her inne..?? Og de gjør det til og med bra både på utstillinger, jaktprøver, hundekjøring etc...??

Det er jo sinnsykt mye mer praktisk å gi tørrfór da. En sekk varer jo i flere måneder og kan bare stues vekk omtrent. Og så lenge man bløter det opp er det jo ikke så forskjellig fra våtfór, men det er jo mer naturlig å gi en hund ordentlig mat isteden for noen tørre kuler.

Men det betyr jo ikke at tørrfór ikke kan fungere like bra eller bedre for mange hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel vel, der var h*n tilbake igjen ja.. Artistic er noen som frekventerer diverse fora, og som sjelden skriver noe med mindre Eukanuba blir omtalt negativt.. (Bare å sjekke selv.) Så jeg tar ikke det der så utrolig seriøst, og jeg lar meg heller ikke imponere av salgstall.

Det som er morsomt, er jo at hundekjørere blir sponset av tørrfôr, men fôrer i hovedsak på rått.. I wonder why?

Artistic: men siden du er i bransjen, kanskje du kan finne tallene for V&H også? Har på følelsen at de ikke har gjort det så verst de heller..? :drool:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
Vel vel, der var h*n tilbake igjen ja.. Artistic er noen som frekventerer diverse fora, og som sjelden skriver noe med mindre Eukanuba blir omtalt negativt.. (Bare å sjekke selv.) Så jeg tar ikke det der så utrolig seriøst, og jeg lar meg heller ikke imponere av salgstall.

Det som er morsomt, er jo at hundekjørere blir sponset av tørrfôr, men fôrer i hovedsak på rått.. I wonder why?

Artistic: men siden du er i bransjen, kanskje du kan finne tallene for V&H også? Har på følelsen at de ikke har gjort det så verst de heller..? :drool:

Quota deg, men dette er like mye til artistic. Hundekjørere bruker ikke bare tørrfor, og ikke bare råforing. Alle hundekjørerne jeg kjenner forer med en basis på tørrfor, men ettersom hundene blir trent hardere utover høsten og vintern må de øke mengde kjøtt i form av v&h, hvalkjøtt og alt annet de måtte få tak i av kjøtt til en billig penge, så på sesongtopp blir det størst andel kjøtt, og i de mindre aktive periodene (som på sommern) går det stort sett i tørrfor (mener å huske at Engholm hadde en tommelfingerregel på prosentandelen her). Det viser seg altså at selv de beste tørrformerkene og høyenergivariantene av dem ikke holder mål når det gjelder å prestere på høyt nivå i hundekjøring (langdistanse). Men, de aller aller fleste forer med tørrfor som en basis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I fare for å knuse noen illusjoner har jeg samme erfaring som Margrete. Min Sophus tålte ikke V&H i det hele tatt, han ble kjempesyk av det, rett og slett fordi fôret er en "mølje" av alle flere typer kjøtt og fettprosenten er veldig høy. Han tålte heller ikke den rene kyling varianten. Når det er sagt tålte han heller ikke Labb, RC, Pro PLan og div, det eneste han tålte var Eukanuba Dermatosis. Tørrfôr basert på hvit fisk og potet. Sophus hadde en ekstrem for form fôrintoleranse som utløste pankreatitt når han spiste noe han ikke tålte. Rene proteinkilder som elg, rådyr, reinkjøtt tålte han heller ikke. Så tørrfôr var faktisk redningen for han.

...

En undersøkelse gjennomført i Sverige har forresten konkludert med at hunder av raser som er mye disponert for hudsykdom, fikk færre valper med hudproblemer hvis mødrene spiste noe mer enn kun tørrfôr når de gikk drektige og mens de ammet. Tisper som for eksempel fikk middagsrester i tillegg hadde målbart færre avkom med hudproblemer enn tisper som kun fikk tørrfôr. Det sier jo litt...

Har du en kilde, link til undersøkelsen jeg kan se? :drool:

Jeg ser at blir det hevdet at hundekjørere foretrekker å fore hovedsakelig på V&H. Jeg pleide å kjøpe V&H av en av gutta på Team Norway, (lenge før V&H var i "vinden" faktisk). Og han gav V&H når hunden var aktive, ikke resten av året, og jeg tror til og med at han foret på Eukanuba.. Det var faktisk han som gav meg tips om at det kunne være det høye fettinnholdet i V&H (kylling) Sophus ikke tålte, og han hadde rett. Det var noe han hadde erfart selv.

Jeg er i bunn og grunn glad for at V&H er et alternativ, det er veldig flott med mange valg muligheter, men "frelst" er jeg ikke. Spesielt når jeg ser at Sølve har fått eksem i begge ørene og kløe på labbene etter å ha spist V&H med laks... Så vi kutter ut den varianten. Moren hans blir forresten foret med V&H og tørrfôr 50-50%, også da hun var drektig med han. Hudproblemer har han like fullt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Ser at det er nesten 6 år siden noen har skrevet her, men jeg prøver likevel:  Har et par spørsmål om whippet som jeg lurer på. 1) Leser her og der at det er veldig lett at de får overflatiske skader på kroppen, pga av full fart under "fri leik". Hvordan er det å kombinere tur  i typisk norsk skog med en løs whippet?  2) Whippet har jo jaktlyst. Er det mange som har erfaring med at naboens katt har fått en ublid skjebne? 3) Når det gjelder jaktlyst; er det helt "på trynet" å sette munnkurv på en whippet som skal få rase fra seg i fritt løp? Bare noen spørsmål fra en som har whippet på lista over "hunder jeg kanskje kunne tenkte med, når den hunden jeg har nå rusler til de evige jaktmarker"...
    • Skal sjekke den sida da jeg får tid.  Når det kommer til aktivisering har det vært lite i det siste, men alle problemene jeg viser til er helt uavhengig av hvor mye aktivisering han har fått i det siste. I hele sommer feks var det 2 5-minutters turer hver dag, en tur på en halvime og 1 til 1,5 time i en hundepark hvor han kunne springe og lukte og utforske, hvor mellom 10 og 40 minutter hver gang ble brukt til agility, rally lydighet og andre øvelser. Det var da altså 6 av 7 dager i uka i månedsvis. Før også har han fått minst en time hver dag pluss trening. Ren hundetrening vi drev med ellers gjorde han mer sliten, men det hjalp som sagt ikke på noen av problemene nevnt over. Ikke på bjeffing, piping, aggresjon eller noe annet. Nå siste måneden har det ikke vært tid til å følge opp det med så mye aktivisering dessverre.  Så selv om det ikke har vært direkte trening så har det ihvertfall vært aktivisering med egentrening fra min side.  Jeg vil tro at hvis noen har tid til mer aktivisering enn dette så kan han nok være en "bedre" hund. Men det krever vel også at noen er i en situasjon hvor dem ofte kan få besøk av noen som er vant med hund.  Sånn som situasjonen er nå har jeg heller ikke mulighet til å følge opp med veldig mye fysisk aktivitet, fordi skaden jeg har begrenser det til at selv 30 minutter lange turer er å strekke ting og selv det er vanskelig noen dager.  Hvis det hadde vært mulig hadde jeg skulle ønske jeg kunne hatt han videre. Jeg vil fort være i en situasjon hvor dette er et problem som ikke vil fungere videre i hverdagen. Utenom det så har jeg først nå egentlig innsett hvor store verdier på eiendommen som har forfalt fordi jeg ikke takler konstant bjeffing hele tiden. Bjeffingen, sånn utenom hørselskaden, tærer enormt mentalt for det føles som om noen skriker konstant. Jeg har forsøkt noen som har han noen helger innimellom og han er roligere der enn han er hos meg, foreldrene mine og flere anre som har passet han. Eller ihvertfall etter første dagen. Jeg har kontakt med oppdretteren, så kan jo høre om det. Han har prøvd litt gjeting, hvor han spredte flokken i alle retninger og kun var opptatt av å jage. Er også en del jaktinnsikt, så ikke sikkert det er noe han fungerer veldig godt med.  Men ja, jeg ser for meg omplassering er vanskelig. Det krever noen som har erfaring med lignende hunder og som i tillegg har mye tålmodighet. Absolutt alt annet enn lyden er noe som fint hadde gått ellers også
    • Her trenger du definitivt hjelp. Jeg vil anbefale å sjekke https://atferdskonsulenter.no/,  det er mange flinke der over store deler av landet. Jeg er på reise og har ikke hatt tid til å lese nøye gjennom, men mitt første spørsmål er hvor mye aktivisering får han på regelmessig basis? Dette høres ut som en gjeterhund med mye kapasitet, og ta tenker jeg at det er en hund som må få brukt seg nok både fysisk og mentalt hver dag. Du beskriver noe hundetrening "som kolliderte med andre ting", og enkelte episoder/tilfeller, men en aktiv gjeterhund trenger jo fort god trening ihvertfall noen dager i uken og litt småtrening til daglig. I tillegg til nok fysisk. Folk jeg kjenner med border collier og andre aktive hunder trener jo gjerne hundesport et par timer to-tre dager på ukedagene, i tillegg til kurs og/eller konkurranser i helgene, samt lange turer enten med sykkel eller løping.  Av måten du skriver på høres det veldig ut som det eneste du ønsker er å slippe å ha hunden. Det vil være en ganske stor jobb å trene bort mye av denne adferden, og jeg tenker det må være en helt fair vurdering om du ønsker å leve med denne jobben. Å ha hund er en livsstil, og en hund med adferdsproblemer legger mange føringer i hverdagen. Jo mindre mulighet du har til å tilrettelegge hverdagen etter hundetreningen, jo lengre tid vil det ta å få bukt med problemene. Dessverre kan det være vanskelig å omplassere en slik hund, men HVIS det i hovedsak er mangel på aktivisering som er utfordringen så kan det være aktuelt for noen som vil ha en arbeidshund med mer kapasitet. Er han prøvd til gjeting? Har du kontakt med oppdretter? Det kan jo være verdt å høre om de vet om noen som kan være aktuell for å ta over hunden. Eventuelt kan du jo ta kontakt med en av adferdskonsultentene på lenken over og få en vurdering av hunden. 
    • God dag. Jeg skriver her fordi jeg trenger råd og tips for en hund som kan beskrives som vanskelig. Selve teksten kommer etter oppsummeringa: Oppsummert: Hund på 5 år. Hunden lager veldig mye lyd i de aller fleste situasjoner. Det er trent på å stoppe dette med ignorering, belønning for å være stille, rolig, det er brukt omvendt lokking , med mer. Ikke fungert. Hunden er aggresiv mot en del ander hunder. Trening og kjemisk kastrering har ikke hjulpet. Hundens adferd ødelegger de fleste aspekter av livet til eier.   Så jeg har en hund som er veldig energisk og med mye lyd. Det er en gjeterhund, hannkjønn, på 5 år. Energisk går fint. En hund som er hyper, vil leke, spretter rundt i sofaer og maser går egentlig helt greit. Det som derimot er et stort, stort problem, er lyd. Først og fremst bjeffing, men også mye piping. Ikke bare har jeg fått hørselskade av det som hvis verre kan gjøre at jeg sliter med å være sosial, dra på butikken, arbeide, med mer, men det går utover meg mentalt og påvirker alle aspekter av livet mitt svært negativt. Adferden går på at det bjeffes for eksempel når biler kjører forbi utenfor huset. Før var det bare en spesifikk nabo som det ble bjeffet mot og det var ingen måte å avverge det på som jeg fikk til selv de få gangene jeg visste bilen ville passere på forhånd. Nå er det de fleste biler. Det varer jo bare 2-3 minutter med intens bjeffing, stramline hvor han kveler seg selv og røsker tak i båndet hvis han står ute. Er han inne prøver jeg å avverge det, men han vet lenge før meg at en bil er på vei forbi og det er omtrent umulig å reagere fort nok. Men det er trent på at han var ros og belønning for å være stille når noen kjører forbi, når han bjeffer brukes det innkalling og han får ros og belønning for å komme til meg og for å være stille. Det virker til å ha null effekt utenom de gangene han reagerer. Andre ting som gir bjeffing ute er hvis jeg driver med arbeid utenfor rekkevidde for båndet hans. Han kan bjeffe i timevis uten stopp. Det skjer ikke alltid at det er timevis, men det alltid en del bjeffing og det varer alltid minst 10 minutter. Han kan fint ligge å se på og følge med, men det er sjeldent han gjør det uten at jeg blander meg inn. Han bjeffer også da mye mer mot naboen, hvis hunden der er i hagen, selv om han ikke ser den hunden, hvis jeg er ute. Hvis han ligger rolig og får ros for det vil det alltid, hver eneste gang, føre til at han bjeffer kontinuerlig etterpå. Jeg må dessverre si at den eneste måten jeg får han til å være stille, etter årevis med trening på at han får ros og belønning for å ligge stille å følge med, er å fysisk ta tak i han. Løfte han opp, eller legge han i bakken er eneste muligheten. Alternativet mitt eller ser å låse han i bilen mens jeg holder på ute. Selv om jeg ikke har naboer tett på, så forstyrrer det langt unna. Jeg har sett folk som jeg vet bor mange hundre meter unna kjøre forbi og snu hos naboen og tilbake igjen, som der ser ut som bare ville sjekke hvorfor det er så mye lyd her og om en hund står alene i en hundegård eller lignende. Så dette her plager folk som bor minst 400 meter unna. Hvis jeg skal gjøre ting ute, så vil jeg ikke låse hunden i bilen i 8 timer i strekk. Dette her har over de siste årene gjort at jeg på generell basis har gjort veldig lite ting ute. Annslagsvis har jeg ting jeg lett kunne ha fikset ute for et år siden, som har blitt verre og nå vil koste meg mye mer tid, energi og penger å fikse. Verdier for sikkert 50 000 er da ødelagt over at jeg verger meg mot å bevege meg ut for å gjøre ting. Så til dette punktet: Hva kan man gjøre? Jeg har i årevis prøvd å forsterke positiv adferd med å belønne og rose da han er rolig, men hver eneste gang det har blitt gjort i alle år, har det ført til bjeffing. Nå orker jeg ikke gjøre det da han er stille, så han får ikke ros for det, fordi da må jeg fysisk ta tak i han for at lyden skal gi seg. Det neste er jo å være hjemme alene. Han klarer seg helt greit med å være hjemme alene hvis jeg drar tidlig. Men det må være før 8, ellers blir det enormt leven som jeg ikke tror gir seg med det første. Før det er et par bjeff så ok. Det virker da heller ikke som han bjeffer like mye på alt som skjer utenfor huset, men det er nok en del på noe da også. I fjor, etter at han ikke hadde vært så mye alene på 3 måneder, fikk han det for seg at han skulle bjeffe da jeg kom hjem. Jeg har aldri gått inn da han har bjeffet. Det tok to uker før han roet seg og et par måneder før han nå igjen nesten ikke bjeffer da jeg kommer hjem. Første to dagene satt jeg og ventet i bilen i over tre timer før han ikke bjeffet mer. Nå bjeffer han kun da jeg først er ved dørhåndtaket. Dette er noe jeg synes er helt greit. Men den opptreningen igjen for at den bjeffinga skulle gi seg var ekstremt demotiverende. Jeg måtte avlyse alle andre planer for dagene og ofte gjorde det at jeg heller ikke hadde tid til å gå tur med hunden, fordi hele kvelden var borte. Reiser jeg bort senere på dagen og kvelden er det ekstremt slitsomt. Jeg får en hund som er hyper, bjeffer i et sett og som er stresset resten av dagen. Det virker da også som han bjeffer ekstremt mye på alt som skjer utenfor huset mens jeg er borte. Da han var valp trente jeg på å være ute i korte turer og kom inn igjen da han ga seg med å bjeffe. Jeg utvidet det gradvis, men det tok langt tid før han ga seg med å bjeffe. Før jeg til slutt bare måtte «hoppe i det» og la han være hjemme alene, så kom vi aldri under 10 minutter med bjeffing.  Samme hvor mye mental trening som var gjort føre eller hvor lange turer som var gått. Så hva kan jeg gjøre her?  Hvilke andre tiltak er det? Neste punk er lyd innendørs. Han bjeffer ikke så mye inne, «sånn egentlig». Det er når det går forbi noen med hund, med søpledunker og på de fleste biler. Før var det som sagt bare en bil, men nå er det så å si alle. Til gjengjeld bjeffer han ikke like lenge inne som han gjør ute, men lyden er veldig, veldig høy. Det er trent på å avverge situasjoner med innkalling, holde oppmerksomheten borte fra det utenfor, hundetrening og generelt belønning når han er stille. Jeg har for lengst gitt opp muligheten for at han forholder seg rolig og ikke springer til vinduet for å følge med. Dette er samme problemene som ute, sånn generelt. Hovedproblemet, sånn generelt, er jo når det er besøk. Det her gjør at jeg nesten aldri drar på besøk til noen og så å si aldri har besøk eller inviterer folk hit. Det er få som takler å være hos meg, eller som takler å ha han i huset. Det betyr at i praksis må jeg sette han i bilen for seg selv de fleste ganger noen er på besøk. Det varierer fra dag til dag, person til person, men det er ekstremt slitsomt i til og med de beste tilfellene. Når noen kommer er det enormt med bjeffing og noen ganger også hopping. Det er trent på at han ikke får oppmerksomhet av de som kommer på besøk eller meg når han hopper, men hvis jeg ikke gir alle som kommer på besøk hit hørselvern før dem kommer inn døra, er det umulig å ignorere bjeffingen. Personer med apple watch får beskjed om at miljøet dem er vil gi varig hørselskade ganske kjapt etter dem kommer hit. Det er da trent på å ignorere han, så godt det lar seg gjøre, men det er umulig. Han kan som sagt bjeffe timevis på egenhånd hvis det ikke blir tatt tak i. Ingen jeg kjenner er villig til å stå i gangen min i timevis for å vente på at en hund gir seg med å bjeffe. Når man sitter og prater senere, da første runde har roet seg litt, bjeffer han hele tiden når det snakkes. Han har mye lettere for å være stille hvis ingen snakker. Han krever konstant oppmerksomhet og hvis ikke folk tar på han, leker med han, eller bruker kommandoer som han får noe for, så vil det være konstant lyd. Det er trent på at han skal ligge stille, uten å bjeffe, eller bare sitte rolig. Det funker helt til han får ei belønning eller helt til han føler det har gått for langt tid uten belønning. Han blir roligere etterhvert med besøk, men det tar timevis. Fort en 2 til 3 timer, noen ganger lengre. Jeg hadde flere på besøk her for en stund siden. Da hadde jeg før på dagen gått over en time med han, vært 1,5 timer i en hundepark vi hadde leid så han kunne springe fritt og drevet en halvtime med mental trening. Han begynte å bli rolig 4 timer etter at gjestene kom. Ikke har jeg tid til å bruk så mye tid hver gang jeg skal ha gjester over, men likevel er han ikke rolig før de fleste besøk er ferdig. Han har ikke blitt noe bedre på dette i det hele tatt. Jeg får også alt for sjeldent besøk til at det kan trenes på ofte og jeg har ingen måte å gjøre så jeg kan få besøk veldig ofte heller. En av grunnene til det er jo at det er umulig å snakke sammen eller på noen måte ha det normalt sosialt med noen hvis man også skal trene på dette. Dette medfører også store problemer med hundepass også, hvor da foreldrene mine generelt ikke orker bråket. Dem kan ikke ha besøk, det er lyd hver gang noen er ute og noen inne. Du kan ikke reise på butikken uten at den som er igjen hjemme omtrent mister hørselen. Det er blitt så dem ofte både gir kos, oppmerksomhet og belønninger når han bjeffer, fordi dem klarer ikke lengre lyden. Det forsterker jo så klart bare adferden, men alternativet for dem er å låse han ute i bilen mesteparten av døgnet. Alternativet for meg er at jeg aldri får møtt venner hvis jeg ikke har noen muligheter til hundepass. Hva og hvordan skulle man trent på det her? Hva kan man gjøre? For å gjøre lista enda lengre er det også et problem med aggresjon mot andre hannhunder, og i tillegg noen tisper. Forsøkte nå kjemisk kastrering for å se på effekten av det og det hjalp ingenting. Ikke på noen av punktene over og heller ikke på dette. Det virker faktisk som aggresjonen, spesielt mot noen tisper og visse hundetyper har blitt verre. Vi var en del i offentlige hundeparker da han var valp. Det gikk veldig bra veldig lenge, men det var noen krangler som han ble tatt i. I tillegg har det vært flere, da spesielt småhunder, som har gått rett til angrep på han. Senest i fjor vinter var den som sprang løs og kastet seg rett i strupen på han. Han har også blitt angrepet av en aggresiv labrador to ganger, men merkelig nok er ikke dette hundetypen han reagerer mest på. Han er også veldig dominant, noe som også gjør ting utfordrende for andre som også er det. Han deler ikke på godbiter eller leker med egentlig noen andre hunder, annet enn kanskje to. Her har jeg trent med omvendt lokking, avbryte blikkontakt, holde oppmerksomheten hans på kommandoer og oppgaver, belønne for å ignorere og andre ting. Det virker til å ha hatt minimal effekt på adferden. Det gjør at det veldig få andre hunder jeg tørr å slippe han til. Her også lurer jeg på hva man kunne ha gjort for å forbedre dette? Det her er det desidert minste problemet, men det er heller ikke særlig positiv opplevelse for meg, andre hundeeiere eller de som vil passe han. Så er det effekten på meg da. Det her er ikke lett. Jeg har jobba mye med det i perioder, men nå er dette bare ting jeg finner meg i. Jeg har ikke energi, spesielt mentalt, til å forholde meg til det. Bjeffingen får meg som oftest sint og frustrert. Det kreves energi for å bare holde igjen når det bjeffes på det meste fra å fysisk slå, sparke og kaste hunden i veggen. Spesielt da fysisk bli holdt fast , bli skreket til ol er de eneste tingene som stopper adferden, annet enn tid. Jeg har ikke nerver igjen til å la det holde på og ikke energi igjen til å fikse det. Man må takke nei til en del sosialt, fordi det er vanskelig med hundepass og hunden sliter med å være alene på kveldstid. Det gjør at man blir invitert med på mindre ting og det sosiale nettverket minker. Drev på med noe med hundetrening, men det kræsjet med andre ting jeg prøvde på med trening og sosialt. I tillegg er hørselskaden sånn at slike miljøer, i hvert fall regelmessig, kan bli veldig slitsomt. Jeg har da heller ikke ofte besøk og det er så klart mer sjeldent pågrunn av alt bråket og styret. Bare det å dra på besøk hos noen betyr at hunden må være låst i bilen fordi lyden og energien blir alt for mye ellers. Jeg kan heller ikke generelt være med andre hundeeiere, fordi det er en større sjanse for at han reagerer negativt enn positivt på andre hunder. Av alle mine beste dager siste årene er alle uten hund. Har jeg en dårlig dag har den aldri blitt bedre, bare lik eller dårligere. Har jeg en god dag blir det aldri bedre, bare på det beste lik, men alt for ofte dratt ned til en middels eller dårlig dag. En middels dag er de eneste som innimellom blir bittelitt bedre, men alt for ofte blir også disse dagene dårligere. Det pipes også mye til tider, og det og bjeffingen har fått meg innimellom låst innpå badet for meg selv for å komme meg unna. Jeg kjenner at hele meg krymper sammen, hvor jeg nærmest søker en fosterposisjon og hvor jeg blir sittende å glane på ingenting på telefon, på noen dumme mobilspill eller lignende. Hjernen min «kortslutter» og jeg får bare ikke til å fungere ordentlig. Det går utover husarbeid, hunden så klart, og andre obligasjoner jeg har. Ikke minst tar det bort tid fra faktisk avslapping og restaurering, fordi jeg kjenner kropper er superstressa og jeg får ikke til å sette på en film eller gjøre noe som slapper meg av. Jeg har gått i lengre perioder med et stress som noen ganger presser i brystet, eller gir meg hodevondt nok til at jeg bare vil legge meg i et mørkt rom alene resten av dagen. Akkurat nå har jeg det siste året også hatt et problem med et bein som forhindrer meg fra å gå lengre turer uten å ta medisiner. Sånn som det ser ut nå vet jeg ikke om det vil bedre seg og det er ikke funnet noen reel årsak til problemet. Det gjør jo også at man må være mer kreativ på å få ut energi fra hunden, men at det også da generelt er vanskelig å gi det som trengs. I tillegg flyttes det til enten ei leilighet eller rekkehus pga jobb og den lyden vil ikke kunne fungere i noen av delene.   Så det her er det hele. Bare mer enn 3 hele A4 sider med tekst. Jeg har tenkt til å kontakte noen hundeinstruktører for å sjekke hva man kan gjøre noe med. Siste to dagene nå har han ikke vært så ille, så man glemmer fort hvordan det er på det verste. Jeg kunne også skrevet mye mer, men det her er alt for langt fra før.  Alle tips for hva man kan gjøre tas gjerne i mot, men jeg tror jeg må se på en løsning med omplassering, hvis mulig. Samme hvor glad man er i dyret, så tror jeg ikke jeg klarer mer. Spesielt da ikke mine foreldre orker å være hundepasser særlig mer og jeg også skal flytte.
    • Jeg ville ikke vært redd for mellompuddel. Ta dere en tur på puddeltreff og møt noen i ulike størrelser! Puddel er høyst undervurdert og jeg tenker det kan passe bra til kriteriene. Hundene krysses jo dessuten mellom størrelsene, og det er en del variasjon. Jeg har møtt mange fine mellompuddel de siste årene, siden jeg har veldig lyst på en selv. Det er også stor forskjell inad i kategoriene, jeg ser på mellom, men en liten storpuddel er et alternativ. Personlig har jeg dårlig erfaring med wheaten terrier. De kan være supre hunder, men de er terriere og har sterke, egne meninger, og jeg er usikker på om jeg har vært på et problemhund/passeringskurs uten en wheaten... Toller mener jeg bør brukes aktivt og det er litt mentalt rusk på dem, da ville jeg heller gått for golden eller labrador. Korthåret collie - passer kriteriene men røyter en del. Langhåret collie - må børstes. For førerorientert og samarbeidsvillig tenker jeg retriever, gjeterhund og noen typer jakthunder. Hvis det er mye unger og styr så kan gjeterhunder blir stresset. Jeg tenker litt på lagotto eller spansk vannhund - men sjekk veldig nøye gemyttet! Da jeg var aktivt var det ganske mye dårlig på dem, så mye at en aktiv lagottoeier med tre hunder advarte meg mot å vurdere det. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...