Gå til innhold
Hundesonen.no

Å leie seg en hund

Argon

Recommended Posts

Guest Stella
Skrevet

Jeg har drevet med hest, og har nå hund og kaniner (som alle arter er nevnt i tråden, Hei! forresten Nettemoren!). Og jeg ville faktisk vært svært kritisk til å låne/leie ut noen av disse artene til folk jeg ikke kjente godt! Ikke fordi jeg er sær eller noe (tror jeg), men fordi jeg ser så mye stygg håndtering/feil behandling av dyr at jeg ville hatt store problemer med å leie ut dyra mine til fremmede.

Hestene kunne folk fått låne/bruke under oppsyn av meg (på time eller med meg på tur), men om ikke det var en person jeg virkelig visste var dyktig ville jeg aldri latt vedkommende dra av gårde med hesten min! Hunden min er jeg om mulig enda mer kritisk til å låne ut, jeg vil ikke ha henne ødelagt (hun er en ganske lettpåvirkelig hund ). Og selv om kaninene ikke betyr like mye for meg ville jeg hatt problemer med å leie dem ut til fremmede. Rett og slett fordi mine dyr er mitt ansvar og jeg vil at de skal håndteres rett.

Jeg synes konseptet virker rart, og veldig kaldt. Virkelig et steg bakover i kjæledyrstatusen her i landet hvis dette skjer.

Eneste måten jeg kan se for meg at dette kunne vært gjennomført er om de som ønsket å låne en hund gjennomgikk en opplæring først, et kurs der de fikk en grunndig opplæring i hva en hund trenger og hvordan den fungerer, så de kunne håndtere den rett.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• @Carro92 kan kanskje tipse om noen? Jeg kommer ikke på noen akkurat nå, men har jo møtt noen i tiden jeg var aktiv i hundesport, så mulig det dukker opp noen navn etterhvert.
    • Hei!  Noen som har erfaring med oppdrettere av Whippet på Østlandet som avler robuste og stødige valper? Som har mye (eller mest) fokus på mentalitet, gemytt og personlighet? (Som kanskje ikke bare lar deg velge den valpen du selv vil, men som prøver å matche personligheter?) Eller er ikke dette vanlig blant whippet?   Spør fordi vi er et hjem med barn, og ikke planlegger utstilling.    På forhånd takk for svar😊 
    • Det er nok en helt normal valp dere har. Det er mye arbeid og tålmodighet, og faser man må gjennom, rett og slett.
    • Vi har møttes ute å gått sammen på litt avstand før de har fått lov til å være løse og leke sammen. Han er ikke spesielt interessert i andre hunder. kan legge til at han er en hun med litt lite tegn. Går fra null til hundre. Han kan ligge å sove og Bergan våkner er det første han gjør å bite, og da voldsomt og ikke kose biting. Vi har ofte skjønt at dette er et tegn på at han må på do og prøver å ta han ut før dette skjer. Vi prøver også å få lagt han, avledet han før han blir overtrøtt, med noe varierende hell. Som sagt går han fra 0-100 når det først starter. vi har vært hos dyrlege og utelukket at det er noe galt. 
    • Når dere er med andre valper, har dere gått litt tur sammen først uten å hilse, eller bare sluppet de sammen for lek? Det er ofte litt voldsomt for dem, og bedre om de får bli vant til hverandre på trygg avstand og tid til å lese hverandre først, før de leker.  Ellers er det nok bare å være konsekvent og holde ut, siden tannfellingen knapt har startet.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...