Gå til innhold
Hundesonen.no

Spørsmål angående CACIB


Slevedyret

Recommended Posts

Nytt spørsmål om utstilling,- håper en av dere guruer har sjans til å svare :blink:

I går fikk jeg et hyggelig brev fra NKK, med et CACIB-bevis fra FCI,- noe slevedyret fikk på Bjerke. Så langt alt vel. Men han har fått et par CACIBER før også,- og jeg har da aldri mottatt noe sånt noe??

Er dette noe nytt som har kommet,- eller gjelder disse kortene som en får utdelt i ringen som bekreftelse? Jeg lurer på om vi skal prøve oss i Danmark eller Finland til året, og kanskje, kanskje oppnå INT. championat, men det hadde jo vært forferdelig kjedelig om Bjerke-CACIBET er det eneste som av en eller annen grunn er blitt registrert og vi oppnår utenlandsk CACIB før det er gått ett år...

Noen som vet??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke er jeg guru på noe som helst, men jeg har hvertfall fått et sånt CACIB bevis både fra NKK Bø og DKK Herning. Regner med jeg får fra NKK Drammen og NKK Kongsvinger også. Jeg har tatt vare på de kortene man fikk på selve utstillingen,for jeg trodde det var de man skulle sende inn, men det er det jo tydeligvis ikke. :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DU kan se på DogWeb om cacib'ene er registrert der, og hvis de er det så er alt i orden.

Det tar noen mdr fra utstillingen til disse kortene blir sendt ut (de kommer fra FCI når de har fått registrert alle hunder som har mottatt CACIB på utstillingen). Og det er ikke alltids så at de eldste utst. blir godkjent (av FCI) først..

(Men ja - '07 burde absolutt være sendt ut nå, da!)

Det sies at man skal sende med disse kortene når man søker om Int. champ.tittel, men personlig har jeg aldri gjort det, og likevel fått godkjent de jeg har søkt om. Så det er neppe noe "must", da både NKK og FCI faktisk har dette på data.

Det viktigste er hva som er registrert på NKKs data (DogWeb).

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker igjen.

Tok en telefon til NKK, og det "årner seg" til slutt. CACIBet i Kristiansand var aldri registrert,- så der må jeg sende inn litt bevis og slikt,- men den fra Bjerke var nå registrert, så der har det nok blitt borte i posten eller noe. Men som du sa, Susanne, registrert var det i hvert fall, så ikke så farlig med "papirbeviset" om vi skulle være heldige til sommeren.

Takker igjen for hjelpa, man lærer noe nytt hver dag :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[...]men det hadde jo vært forferdelig kjedelig om Bjerke-CACIBET er det eneste som av en eller annen grunn er blitt registrert og vi oppnår utenlandsk CACIB før det er gått ett år...

Det hadde jo ikke vært noen krise om dere fikk CACIB i utlandet før det går et år, da sørger du jo bare for at det fjerde/siste CACIB'et kommer i Norge.

Lykke til! Det er jo en god start å ha tre CACIB i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde jo ikke vært noen krise om dere fikk CACIB i utlandet før det går et år, da sørger du jo bare for at det fjerde/siste CACIB'et kommer i Norge.

Ja, åssen er disse reglene her? For når man må innsanke CACIB og hvilke land, for å bli Int uch?

Må jo vite hvor og når jeg må dra med Bente-Handler på utstillinger :) haha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde jo ikke vært noen krise om dere fikk CACIB i utlandet før det går et år, da sørger du jo bare for at det fjerde/siste CACIB'et kommer i Norge.

Lykke til! Det er jo en god start å ha tre CACIB i Norge.

Neida,- men da hadde vi vel måttet få CACIB ett år etter eventuelt CACIB i utlandet i sommer igjen? Sånn om halvannet års tid eller sånn? Jeg har ikke heeelt oversikten over dette her, men jeg mener at CACIBene må være med ett års mellomrom fra hverandre? (Han skal ha to + godkjent jaktanleggsprøve).

Jeg hadde jo strengt tatt planer om å legge utstilling på hylla,- det passer dårlig sammen med nybygd hus og dårlig økonomi :) (Ikke for det...det skal vel godt gjøres at jeg klarer det, det er jo så innmari koselig, og så spørs det om jeg klarer å unngå å kjøpe en Clumber-tass til med tida) ;)

Det er ikke så dumt å ta vare på de kortene fra ringen, da! Det kommer veldig godt med nå når jeg må "bevise" at han fikk det CACIBet som ikke ble registrert i Kristiansand!

Takker for lykkeønskninger,- matmor får ta fram trekksele, joggesko og effileringssaks og prøve så godt jeg kan å få kjakan i tipp-topp stand før sommeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, åssen er disse reglene her? For når man må innsanke CACIB og hvilke land, for å bli Int uch?

Må jo vite hvor og når jeg må dra med Bente-Handler på utstillinger :) haha

Cacibene kan vel taes på alle internasjonale utstillinger i land tilknyttet FCI om jeg ikke tar feil. Ihvertfall må man ha 4 Cacib i minst 3 forskjellige land og for minst 3 forskjellige dommere. I tillegg må det gå minst et år fra første til siste Cacib.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke heeelt oversikten over dette her, men jeg mener at CACIBene må være med ett års mellomrom fra hverandre? (Han skal ha to + godkjent jaktanleggsprøve).

Sakset fra championat-reglene på NKK's side:

"Det må ha gått minst 12 måneder og en dag mellom første og siste tellende CACIB/CACIOB/CACIAG/CACIT/CACIL" og "For raser der det kreves to CACIB (og i tillegg kreves jakt-/brukspremiering) må disse være vunnet i to forskjellige land og for to forskjellige dommere."

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cacibene kan vel taes på alle internasjonale utstillinger i land tilknyttet FCI om jeg ikke tar feil. Ihvertfall må man ha 4 Cacib i minst 3 forskjellige land og for minst 3 forskjellige dommere. I tillegg må det gå minst et år fra første til siste Cacib.

Gjelder 4 CACIB for Aussie da, tro? (Dette har jeg Virkelig ikke peiling på, altså). På spaniels er det kun amerikansk Cocker som har krav om 4 CACIB, mens de andre må ha to + godkjent jaktanleggsprøve. Må Aussie ha noe gjeterprøve eller no??????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sakset fra championat-reglene på NKK's side:

"Det må ha gått minst 12 måneder og en dag mellom første og siste tellende CACIB/CACIOB/CACIAG/CACIT/CACIL" og "For raser der det kreves to CACIB (og i tillegg kreves jakt-/brukspremiering) må disse være vunnet i to forskjellige land og for to forskjellige dommere."

Lykke til :)

Sånn var det, ja. ;) Tusen takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjelder 4 CACIB for Aussie da, tro? (Dette har jeg Virkelig ikke peiling på, altså). På spaniels er det kun amerikansk Cocker som har krav om 4 CACIB, mens de andre må ha to + godkjent jaktanleggsprøve. Må Aussie ha noe gjeterprøve eller no??????

Jepp.

5.2.2 Tilleggskrav: GRUPPE 1 – BRUKS-, HYRDE OG GJETERHUNDER: Australian kelpie, beauceron, belgiske fårehunder (groenendael, laekenois, malinois, tervueren), border collie, bouvier des ardennes, bouvier des flandres, briard, picard, pyreneiske gjeterhunder, schäferhund, tsjekkoslovakisk ulvehund: To CACIB og en av følgende brukspremieringer: - NKKs regler for internasjonale konkurranser (RIK): Bestått en av følgende prøveformer: IPO1, ScHH1 - NKKs brukshundprøve med opprykk til klasse B - NKKs kåringsprøve - bestått - Godkjent som lavinehund i klasse A. Øvrige raser i gruppe 1: Fire CACIB.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...