Gå til innhold
Hundesonen.no

Har du en bra bank?


KristinL

Recommended Posts

Har skandiabanken (og to banker til men der har jeg bare sparepenger:P) og er godt fornøyd. Man kan opprette kontoer ved egen hjelp ( jeg har f.eks en bruks konto og en til husleie ol) og man kan "chatte" med kundestøtte. Veldig kjekt spør du meg. Sjelden tekniske problemer. Eneste minuset er at det er en nettbasertbank uten filial da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har hatt litt forskjellig. Typen er den som fikser og trikser med bank og sånn, og passer på at vi har best mulig rente på huslånet og sånne ting. Vi bruker Orkdal Sparebank til lån, og vi har begge kort til lønnskontoen derfra. Men typen bruker Skandiabanken som "kortbank" (han digger nettbanken deres), og jeg har også en konto i Skandiabanken. Jeg bruker ikke min i Skandia, fordi vi har som sagt byttet bank litt ofte, og jeg gidder ærlig talt ikke styre med å flytte penger hit og dit og huske koder i hytt og gevær og lure på hvor jeg har hvilke penger når. :) Jeg har også sparepenger i en annen bank, som jeg kun bruker til det. Har kun nettbank der, ikke kort, noe som er praktisk når man skal spare. :)

Tidligere har vi vært innom Sparebank 1 Vest og Nordea. Vi fikk hjelp av svigers til å få et bra lån i Nordea, men klarte selv å få bedre lån i Orkdal Sparebank helt uten hjelp, så jeg tror den er endel bedre enn Nordea i alle fall. Vi hadde personlig kunderådgiver i begge bankene, greie damer begge to.

Jeg har egentlig sansen for Skandiabanken, men da mest som "kortbank", dvs å ha brukskontoen der. De har virkelig en genial nettbank, og man kan gjøre utrolig mye i den. Typen har delt opp kontoen i flere kontoer, og kalt de "regning-konto", "spare-konto" osv. Alle disse "underavdelingene" av den opprinnelige kontoen har han ikke tilgang til via kortet, der er det kun "brukskontoens saldo" som er tilgjengelig. Gjør det enkelt å disponere penger; sette av en 1000lapp til regninger man vet er store og som kommer litt senere. Han har også oversikt over fond via Skandiabanken, og kan følge med på hvor mye vi tjener (eller taper, i disse tider) på slike ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spurte en gang typen (som er toppsjef i en av nordens største banker og derfor har litt mer styring enn meg) om hvilken bank han ville valgt hvis han ikke jobbet der han faktisk jobber..svaret var skandiabanken hehe...

Så jeg bytter om til skandiabanken bare jeg får ordnet ny verdivurdering på boligen..det var det jeg skulle fikset ja*plystre*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også skandiabanken og er veldig fornøyd, spesielt etter at de har fått høyrentekonto uten maks uttak eller gebyrer :) Jeg har ikke lån til noe da, så kan ikke uttale meg om den biten, men er fornøyd med renter på brukskontoer og høyrentekontoer. Selv om de ikke har filialer er de behjelpelige, og har meget kort ventetid på telefon. Det er også mye man kan gjøre selv via nettbanken, feks opprette nye kontoer, høyrente, andre investeringer, bsu, bestille nye kort, nye koder med mye mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hele denne tråden virker jo nærmest konstruert, men... Skandiabanken her også, ja.

Enkelt, greit, og jeg har ingen behov for å måtte ta meg fri fra jobb for å stå i kø for å snakke med en eller annen person bak en skranke - så at de ikke har noen filialer er meg revnende likegyldig.

Nettbankern er morsom, og helt gratis å opprette kontoer, overføre penger fra den ene til den andre, faste overføringer så ofte som daglig fra den ene til den andre, osv.. Mange muligheter for å holde orden i økonomien.

Kjappe å svare når man spør, og på tel. er de også veldig hyggelige og hjelpsomme.

Jeg har aldri noen probl. å logge meg på nettbanken, da jeg bare gjør det hjemmefra utpå kvelden. Men jeg hører fra folk som vil bruke den i arb.tiden (dagtid) at det kan være litt tregt av og til.

Veldig fornøyd i alle fall.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt Sparebank1 siden jeg ble født...

Men må si Skandiabanken høres GENIAL ut...

Noen som har noe som helst negativt å si om de.?

Hva koster penger hos de liksom.?

EDIT : da har jeg bestillt skandiabanken, får ikke aktivert den før det kommer noe greier i posten.. menmen...

Regner med det ikke koster noe å ha den....?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt Sparebank1 siden jeg ble født...

Men må si Skandiabanken høres GENIAL ut...

Noen som har noe som helst negativt å si om de.?

Hva koster penger hos de liksom.?

EDIT : da har jeg bestillt skandiabanken, får ikke aktivert den før det kommer noe greier i posten.. menmen...

Regner med det ikke koster noe å ha den....?

Da tror jeg du regner med feil. :) Jeg mener at det er et årsgebyr på noen hundre kr eller noe i den duren, men ellers er det ganske så gratis og billig. Ikke skyt meg hvis dette gebyret kun gjelder for konto du har kort til, og ikke skyt meg hvis jeg tar feil..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et alternativ - for at det skal være nevnt: "gamle" landsbanken/ nå omorganisert "landkreditt" fungerer akkurat som scandiabanken, er gratis og har samme betingelser/rentenivåer.

Forskjellen er at "landkreditt" er brukerstyrt. Jeg tenkte at da kan forholdet til aksjonærene og dermed grådigheta bli noe dempet - kanskje. Derfor valgte jeg den i stedet for scandiabanken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også skandiabanken og er veldig fornøyd, spesielt etter at de har fått høyrentekonto uten maks uttak eller gebyrer :) Jeg har ikke lån til noe da, så kan ikke uttale meg om den biten, men er fornøyd med renter på brukskontoer og høyrentekontoer. Selv om de ikke har filialer er de behjelpelige, og har meget kort ventetid på telefon. Det er også mye man kan gjøre selv via nettbanken, feks opprette nye kontoer, høyrente, andre investeringer, bsu, bestille nye kort, nye koder med mye mer.

Hm... høyrentekonto visste jeg ikke at de hadde fått nå. Har de hatt det lenge?

Hele denne tråden virker jo nærmest konstruert, men... Skandiabanken her også, ja. Enkelt, greit, og jeg har ingen behov for å måtte ta meg fri fra jobb for å stå i kø for å snakke med en eller annen person bak en skranke - så at de ikke har noen filialer er meg revnende likegyldig.

Nettbankern er morsom, og helt gratis å opprette kontoer, overføre penger fra den ene til den andre, faste overføringer så ofte som daglig fra den ene til den andre, osv.. Mange muligheter for å holde orden i økonomien.

Kjappe å svare når man spør, og på tel. er de også veldig hyggelige og hjelpsomme.

Jeg har aldri noen probl. å logge meg på nettbanken, da jeg bare gjør det hjemmefra utpå kvelden. Men jeg hører fra folk som vil bruke den i arb.tiden (dagtid) at det kan være litt tregt av og til.

Veldig fornøyd i alle fall.

Susanne

*flire* Sånn er det når jeg også får slike "vi vil bare stille deg noen spørsmål om hvilken bank du bruker..." Og jeg gir alltid Skandiabanken TOPP score på samtlige spørsmål.

Da tror jeg du regner med feil. ;) Jeg mener at det er et årsgebyr på noen hundre kr eller noe i den duren, men ellers er det ganske så gratis og billig. Ikke skyt meg hvis dette gebyret kun gjelder for konto du har kort til, og ikke skyt meg hvis jeg tar feil..

Det er ikke et "brukvårbank" gebyr, men gebyr for selve visakortet. Men så er det det eneste også.

Er SÅÅÅ glad i banken min! Merkelig igrunnen, det er liksom bare en bank uten noen filial. Men, enkel og grei å bruke (bortsett fra når jeg synes de tuller i forfallslisten min da.. men det er jo en historie som helst dukker opp når en ikke har uhorvelige mengder peng på kontoen og IKKE dytter på datoene manuelt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et alternativ - for at det skal være nevnt: "gamle" landsbanken/ nå omorganisert "landkreditt" fungerer akkurat som scandiabanken, er gratis og har samme betingelser/rentenivåer.

Forskjellen er at "landkreditt" er brukerstyrt. Jeg tenkte at da kan forholdet til aksjonærene og dermed grådigheta bli noe dempet - kanskje. Derfor valgte jeg den i stedet for scandiabanken.

Hm, nå kjenner jeg ikke til Landkreditt eller hva du kaller den. Men må bare få si at jeg ikke har opplevd noe som helst av grådighet hos Skandiabanken. Tvert om faktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og min mor bruker postbanken, og selv om jeg ikke har store pengene de trenger å ta hånd om for meg ennå, så er jeg veldig fornøyd med kundeservice og råd. Jeg har så og si ingen avgifter ved bruk av VISA o.l. Veldig fornøyd med postbanken til mitt bruk i alle fall. Mamma har jo brukt dem siden tidenes morgen, så jeg regner med at hun er fornøyd også (hun har lån og stort sett alt hos dem så vidt jeg vet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og min mor bruker postbanken, og selv om jeg ikke har store pengene de trenger å ta hånd om for meg ennå, så er jeg veldig fornøyd med kundeservice og råd. Jeg har så og si ingen avgifter ved bruk av VISA o.l. Veldig fornøyd med postbanken til mitt bruk i alle fall. Mamma har jo brukt dem siden tidenes morgen, så jeg regner med at hun er fornøyd også (hun har lån og stort sett alt hos dem så vidt jeg vet).

Så lenge man har nettbank fungerer det sikkert fint. Men jeg jobber i PiB (Post i Butikk), og det er skyhøye gebyerer for å gjøre noe som helst. Kommer ofte folk og skal betale regninger, og jeg er like forundret hver gang det kommer unge folk som man skulle tro hadde litt oppegående datakunnskap - hvorfor i heiteste skaffer de seg ikke nettbank, så slipper de å betale på hundrevis av kroner i gebyr for fire-fem regninger??! :) Det er jo galskap!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Jeg har to bankforhold, det ene er en lokal avd av sparebank1 som jeg er superfornøyd med og egentlig ikke vil bytte ut men pga flytting er det litt upraktisk å ha banken 22 mil unna.. Så nå har jeg også den lokale DnbNor, var skeptisk i utgangspunktet, men har blitt meget positivt overrasket. Kanskj de er litt mer edruelige og realister på sånne små landsens steder.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres bra ut, min nåværende bank gir hele 0,1% rente på brukskontoer som er latterlig...

Skandiabanken gir 5-7% på brukskonto også.?

(ikke at jeg kommer til å spare inn 500kr i visakort på et år, men, som det er nå så er det tungvindt å holde styr på brukspenger...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Nordea, har hatt det siden tidenes morgen. Rentemessig sikkert ikke det smarteste valget, men jeg må si at jeg er svak for Nordea. De har alltid vært enormt hjelpsomme, bidratt med beviser i hytt og pine på kort varsel når det har vært nødvendig, gir gode økonomiske råd og jeg føler dem som en støtte på en måte (selv om jeg vet det er renspikket kynisme bak bankenes kunderprogrammer). Men det som har gjort størst inntrykk på meg vedr Nordea er hvor hjelpsomme de var da datteren vår fikk kreft. Kreft er en langvarig sykdom, dreide seg om år, og min arbeidsplass satte seg veldig på bakbeina etterhvert- ville ikke gi meg noe lønn og det man fikk i sykepenger var dog ikke så mye, så vi var på full fart til konkursens rand med lån og forpliktelser, midt oppi den enorme belastningen det var med et dødssykt barn. Vi fortalte vår "bank-kontakt" at nå kom vi antagelig å få problemer med å betjene lån etc - og de svarte med å fryse lånet vårt, stoppet avdrag etc. Vi slapp å selge huset, fikk litt romsligere økonomi selv med halvert inntekt slik at vi kunne glemme den siden av saken. Og dermed fikk de en lojal kunde - den vennligheten og forståelsen vi møtte via kundekontakten i denne gigant-banken som bare tenker penger, det gjorde inntrykk ja! Scandia-banken er sikkert vel og bra, men det er jo bare en pengemaskin, jeg vil gjerne ha en litt "ekstra trygghet" skulle man havne utpå de skrå bredder..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg fått meg Skandiabanken konto(er) og bestillt meg Visakort å gode greier...

Men, i går overførte jeg endel kroner fra min gamle bank til min Skandiakonto, men pengene har enda ikke kommet frem...

Er det vanlig at det tar så ****** lang tid mellom banker.?

Det tar i praksis et halvt sekund å sende informasjonen, men noen holder igjen pengene.?

Why...?

Mellom kunder i min gamle bank skjedde det øyeblikkelig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg fått meg Skandiabanken konto(er) og bestillt meg Visakort å gode greier...

Men, i går overførte jeg endel kroner fra min gamle bank til min Skandiakonto, men pengene har enda ikke kommet frem...

Er det vanlig at det tar så ****** lang tid mellom banker.?

Det tar i praksis et halvt sekund å sende informasjonen, men noen holder igjen pengene.?

Why...?

Mellom kunder i min gamle bank skjedde det øyeblikkelig...

Når du overfører mellom de forskjellige konti på skandiabanken vil det også skje øyeblikkelig. MEN, du må huske på- nå er det også helg, da skjer det ingen transaksjoner mellom to forkskjellige konto eiere. Tålmod min venn, tååååmooooood!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Vi har måttet deale med en hel del mageproblemer oppigjennom. Er vel ca. en måned siden siste episode med diaré og litt nedsatt allmenntilstand, og løsningen ble Hills tørrfôr (og kun det; ingen godbiter eller annen mat) i tre uker, samt probiotika og kulltabletter. Kanskje det kan være lurt å ha et slikt "regime" i en periode med veiledning fra vet?
    • Her anbefalte også veterinæren Hill's i/d, helst boksmat men den er så dyr så jeg gikk for tørrfor. Min ble fin i magen etter to dager på i/d, i tillegg til Zoolac og Canikur. Går du for tørrfor er det viktig å bløte det opp først.
    • Høres ut som dere har det meste på stell! Kjør på tenker jeg 😁
    • Hill’s ID boksemat har vært redningen de gangene jeg har hatt erfaring med skikkelig mage-/tarminfeksjon hos hund, ikke vet jeg hvorfor denne maten er så effektiv sammenlignet med vanlig skånekost, men det er det. Burde brukes etpar dager lenger enn man tror er nødvendig, og gjerne også DiaTab eller medisinsk kull som tilskudd.
    • Vil gjerne høre deres erfaringer om hund og diare, om hvor langvarig en mage-/tarminfeksjon kan være:  Tispen min er snart 9 år gammel. For halvannen uke siden fikk hun løs mage/diare. Etter noen dager ga jeg henne probiotika, uten at det så ut til å hjelpe.  Tok kontakt med veterinærklinikken, der klinikksekretæren mente at det ikke var noen grunn til konsultasjon så lenge hun var pigg og hadde matlyst. Hun foreslo å bruke Webiotic.  Tispen fikk Webiotic i tre dager, og avføringen ble normal. Nå, tre dager etter avsluttet kur, har diareproblemet kommet tilbake (oppe to ganger i natt...). Jeg har gitt henne probiotika. Det er nå helg, og problemet er jo ikke akkurat akutt. Men har tenkt å ta kontakt med veterinæren igjen på mandag.  Jeg vet jo ikke om klinikken vil mene om tispen "kvalifiserer" til konsultasjon, siden dette ikke ser ut til å gi seg. Bør jeg insistere? I bakhodet lurer jo tanken på tarmkreft. Men altså, hunden virker pigg og spiser. Hadde blod i avføringen tidlig i sykdomsperioden, men ikke nå.  Noen som har noen erfaringer å komme med?  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...