Gå til innhold
Hundesonen.no

Fòre en eller flere ganger om dagen?


puzn81

Recommended Posts

Hunden min har alltid tørrfôr stående fremme, så han spiser når han er sulten. Men forer han to ganger om dagen med annen mat (hundepølse, våtfor, fisk, kylling e.l.). Først litt etter man har stått opp og en gang om ettermiddagen/kvelden, som oftest etter at man selv har spist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine får to måltider. Tidspunktet varierer, det første får de 05.30-11.30 (avhengig av når jeg står opp), mens kveldsmåltidet får de 18.00-22.00. Om jeg hadde fôret mine én gang om dagen hadde de gått på veggen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oki, så to ganger om dagen er faktisk ganske vanlig :lol: Jeg varierer også litt på mengde mat, alt etter hvor aktiv han er. Normalt sett får har 500 gr hver dag, delt opp i to måltider. Noen perioder får han mer, om han er ekstra aktiv. Nå er jo han 50% labrador, så han la på seg ganske lett FØR han ble kastrert, selv om jeg fikk advarsel om det motsatte så skal det faktisk litt mer til nå :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikkeno' system verken på antall måltider eller mengde mat. Jeg har to voksne sloughihanner og en yngling på snart 5 måneder, og jeg gir dem hele måltider eller små munnfuller flere ganger daglig, alt etter hvilke behov og lyster de har. Jeg håndfôrer dem som regel, for eldstemann trenger å legge på seg litt, mellomstemann trenger å legge av seg litt (han er en uforbedrelig mattyv!), og minsten trenger å vokse og bli stor gutt.

Jeg fôrer med Vom & Hundemat nr 33, pluss V&H Storfevom eller Sprint eller Valp innimellom. Jeg gir valpefôret til de voksne også. I tillegg gir jeg dem rått kjøtt, innmat, bein og egg flere ganger i uka. Valpen er i tannfellinga, så han får halvfrosne kjøttbiter å tygge og sutte på - det roer ned kløen i tennene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foring er enkelt, pleier jeg å si: Gi det hunden din fungerer best på, og gi så ofte som det er praktisk med din hund. Noen hunder "dør av sult" om de ikke får flere ganger om dagen. Min hund derimot spiser dårligere desom han får flere ganger om dagen. Da rekker han ikke å bli sulten imellom. Ekstra harde dager, ukeskurs o.l. så kan han nok spise oftere, men jeg synes det er enklere å regulere matinntaket hans (les: få i ham nok) dersom han er riktig sulten. Merker stor forskjell på aktive og roligere dager, så her justerer jeg formengden etter behov, men gir med få unntak bare en gang om dagen.

Foring er, og skal være, individuelt!

Høres fornuftig ut, synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 ganger om dagen. Mellom 7.00 og 9.30 og fra 19.30 til 22.00

Jeg kan IKKE ha fôr stående framme... Samojeden er matvrak (spiser til hun stuper) og puddel (som er førerhundvalp) skal ha 2 måltider

Samojeden uler og klager om hun ikke får frokosten fort nok.

Ofte blir det slik at de får en liten luftetur i bakhagen 5-10 min... Så frokost... Så en liten tur ut igjen

Maten er stort sett tørrfor med litt over ett halvt glass vann i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gjeteren

To måltider her også - morgen og kveld (mellom seks og ti og mellom åtte og tolv).

For meg er det ganske selvfølgelig at det er bedre å få to mindre måltider enn et stort, men jeg har ikke noe vitenskapelig bevis for påstanden min - annet enn at det er slik for oss mennesker (og hunder er jo ikke mennesker ... :lol: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikkeno' system verken på antall måltider eller mengde mat. Jeg har to voksne sloughihanner og en yngling på snart 5 måneder, og jeg gir dem hele måltider eller små munnfuller flere ganger daglig, alt etter hvilke behov og lyster de har. Jeg håndfôrer dem som regel, for eldstemann trenger å legge på seg litt, mellomstemann trenger å legge av seg litt (han er en uforbedrelig mattyv!), og minsten trenger å vokse og bli stor gutt.

Jeg fôrer med Vom & Hundemat nr 33, pluss V&H Storfevom eller Sprint eller Valp innimellom. Jeg gir valpefôret til de voksne også. I tillegg gir jeg dem rått kjøtt, innmat, bein og egg flere ganger i uka. Valpen er i tannfellinga, så han får halvfrosne kjøttbiter å tygge og sutte på - det roer ned kløen i tennene.

Hvordan håndfôrer du V&H og egg? :shocked:

Her fôrer jeg to ganger om dagen. Tidligere har jeg alltid fôret voksne hunder bare èn gang, men med unghund i hus ble det to ganger på begge. Nå har jeg erfart at retriveren snarere har gått ned enn opp i vekt av å få mat to ganger om dagen og dessuten virker svært fornøyd med ordningen, derfor fortsetter jeg med det. Nå deler jeg porsjonene i ca like store deler, men vurderer å gå over til å gi hovedmåltidet om morgenen og vurdere størrelsen på kveldsmåltidet etter innsats. De får faktisk mer mat nå, enn da de bare fikk ett måltid, men holder vekta fint. Tørrfôr med litt yoghurt og muligens leverposteivann (servert umiddelbart), er stadig på menyen. Har jeg bare tørrfôr spiser de det tørt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan håndfôrer du V&H og egg? :shocked:

Det lurte jeg på og :lol:

Hvordan håndfôrer du V&H og egg? :shocked:

Her fôrer jeg to ganger om dagen. Tidligere har jeg alltid fôret voksne hunder bare èn gang, men med unghund i hus ble det to ganger på begge. Nå har jeg erfart at retriveren snarere har gått ned enn opp i vekt av å få mat to ganger om dagen og dessuten virker svært fornøyd med ordningen, derfor fortsetter jeg med det. Nå deler jeg porsjonene i ca like store deler, men vurderer å gå over til å gi hovedmåltidet om morgenen og vurdere størrelsen på kveldsmåltidet etter innsats. De får faktisk mer mat nå, enn da de bare fikk ett måltid, men holder vekta fint. Tørrfôr med litt yoghurt og muligens leverposteivann (servert umiddelbart), er stadig på menyen. Har jeg bare tørrfôr spiser de det tørt.

Det har kanskje sammenheng med forbrenning, sånn som på oss mennesker? Det anbefales jo å spise flere små måltider fremfor få og store måltider når man skal ned i vekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan håndfôrer du V&H og egg? :shocked:

Vel, akkurat eggene "håndfôrer" jeg ved at jeg visper dem og litt V&H-blodvann i ei forholdsvis smal skål, og så holder jeg skåla slik at bare én myndesnute kommer til om gangen. :)

V&H håndfordeles ved at jeg står ved kjøkkenvasken, med fôrposen i vasken. Så tar jeg en passelig håndfull, skviser ut såpass mye blodvann at det ikke blir søl, og så putter jeg maten rett i gapet på hundene. Det føles nesten som om jeg er fuglemor som mater de gapende fugleungene sine.

Fordelingen skjer ved at jeg sier navnet på hver og en hund når jeg gir dem maten: Azaar, Bahij og Djilál heter mine tre, og de respekterer at de må vente på å høre navnet sitt. Og hvis vi har besøk (og det har vi ofte), så utvides det med f.eks.: Teo, Sethar, Gloria, Sasha, Keira, Esso, Easy, Chivas, Frost, Dinar, Jack-Jack, osv. Det er rimelig fullt på kjøkkenet mitt til tider...

Knurring og konkurranse tolereres ikke, men det opplever vi nesten aldri. Mengden mat for hver hund reguleres etter beste evne, men noen er bare helt ram når det gjelder å snike til seg litt ekstra. Det er utrolig fascinerende å se en 5-kilos italiensk mynde hoppe opp, snappe til seg og svelge en hel håndfull med mat, tilsynelatende ved å utvide halsen sånn som slanger gjør! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

selv om hundene går av skaftet her på kvelden når PC'en kneppes igjen.

hehe, her er det kattene som spretter opp og løper skrikende på kjøkkenet når pc'n slukkes :)

Men bikkja blir foret en gang om dage, når jeg står opp. Da setter jeg henne ut i bånd og hun får en frosset kladd med v og h eller kylling eller annet :) Hu bruker vel rundt 20 min på å spise og gå på do, før jeg slipper henne inn igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, akkurat eggene "håndfôrer" jeg ved at jeg visper dem og litt V&H-blodvann i ei forholdsvis smal skål, og så holder jeg skåla slik at bare én myndesnute kommer til om gangen. :)

V&H håndfordeles ved at jeg står ved kjøkkenvasken, med fôrposen i vasken. Så tar jeg en passelig håndfull, skviser ut såpass mye blodvann at det ikke blir søl, og så putter jeg maten rett i gapet på hundene. Det føles nesten som om jeg er fuglemor som mater de gapende fugleungene sine.

Fordelingen skjer ved at jeg sier navnet på hver og en hund når jeg gir dem maten: Azaar, Bahij og Djilál heter mine tre, og de respekterer at de må vente på å høre navnet sitt. Og hvis vi har besøk (og det har vi ofte), så utvides det med f.eks.: Teo, Sethar, Gloria, Sasha, Keira, Esso, Easy, Chivas, Frost, Dinar, Jack-Jack, osv. Det er rimelig fullt på kjøkkenet mitt til tider...

Knurring og konkurranse tolereres ikke, men det opplever vi nesten aldri. Mengden mat for hver hund reguleres etter beste evne, men noen er bare helt ram når det gjelder å snike til seg litt ekstra. Det er utrolig fascinerende å se en 5-kilos italiensk mynde hoppe opp, snappe til seg og svelge en hel håndfull med mat, tilsynelatende ved å utvide halsen sånn som slanger gjør! ;)

Fasinerenede...

Men hva er fordelen for deg, ved håndforing?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
    • Takk for tipset, fikk plass så nå får vi testet ut<3
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...