Gå til innhold
Hundesonen.no

Siger fremover ved avstandskommandering

Benedicte

Recommended Posts

Skrevet

Avstandskommandering i klasse 2 har alltid gått greit, der er det jo bare sitt og dekk. Men det er med ståen problemene kommer. Cita har klart å komme seg gjennom avstandskommandering i klasse 3 tidligere uten å få 0, men jeg vil ha høy karakter, ikke få himla mye trekk fordi hunden min ikke klarer å holde seg på samme sted. Vi har egentlig øvd på dette i mange år, sånn innimellom, altså at hun skal klare å forflytte seg på samme sted. Det meste er vel testet ut tror jeg. Men det er noen år siden jeg virkelig prøvde å gjøre noe med det, og nå vil jeg prøve igjen.

Avstandsbelønning (belønne bak henne med godbitskål) funker bedre. Hun har fortsatt en del fremdrift selv om jeg belønner slik, men i mye mindre grad. Men jeg har hatt problemer med å fjerne avstandsbelønningen og allikevel klare å holde det slik. I en lang periode trente vi bare på at hun skulle reise og legge seg korrekt. I stedet for å flytte frembeina når hun reiste seg, skulle hun bare flytte bakbeina ut under seg slik at hun ikke trakk fremover. Og stå-dekk skulle hun sige litt bakover. Dette funker supert når jeg står helt oppi henne, men med en gang det bare blir en liten avstand mellom oss velger hun å reise seg på en helt annen måte.

Og ja, jeg har prøvd med bord, fortauskant og andre små høyder for å hindre henne i å ha framdrift, og da funker det supert! Da kan jeg stå langt unna og hun reiser og sitter og legger seg perfekt. Men jeg klarer ikke å fjerne denne "kanten" (eller gjøre den mindre, dørkanter trår hun over). Jeg tenkte på å få tak i noen planker og lister og trene på at hun ikke skal gå forbi de, og gradvis gjøre disse mindre, men i praksis funket det ikke for 2 år siden. Kanskje jeg har blitt en bedre trener og klarer det denne gangen, men aller helst vil jeg ha andre forslag og råd. Anyone?? :)

Skrevet

Er noen år siden jeg har trent avstandskomando(bullen har ikke kommet så langt :P )

Men jeg har brukt mye belønning bak. Så da tar jeg det først, for å fjerne den hadde jeg samme rutine som når den var der, slik at hunden skulle tro at den var der. Jeg brukte ball, så når jeg gikk tilbake for å belønne la jeg ballen fra meg bak han når jeg gikk rundt. Slik at han også de gangene fikk belønning bak seg. Eventuelt kan du jo ha en hjelper som står et stykke bak og legger den ut.

Så er min erfaring at det er lurt å lære hunden et bevegelses mønster. Da må du bestemme deg om det er bakbeina eller forbeina som skal være 'låste'. Tror de fleste idag har låste bakbein. Så lærte jeg hunden min at når han fikk tegnet for sitt(feks fra dekk) så var det kun en måte som var lov å sette seg opp på. Trente rett forann han så økte jeg avstanden. Satte han seg opp feil avbrøt jeg og starta på nytt. Tror du trenger mye tolmodighet her. Jeg økte med et og et skritt omgangen.

Har også brukt metoden med å legge noe forann, starta med en planke og gikk så over til å bruke båndet, men da hadde jeg et langt bånd som jeg 'bretta' flere ganger til å begynne med så det ble mere markert. Så gikk jeg over til å ta det mere ut for å gjøre det mindre synelig. Hver gang du endrer båndet tror jeg det er viktig at du starter nærme så du kan stoppe hunden hvis h*n går over. Jeg markerte også tydelig at jeg la båndet der til å begynne med.

Synes det som fungerte bra var å lære bevegelsesmønstret og så bruke en 'sperre' som sikkerhet når man setter sammen momentene. Så var det veldig effektivt med belønning bak, da ble det ikke så viktig å komme bort til meg.

Vet ikke hva du bruker for komando, men jeg synes det funka bra å ikke bruke bli, men kalte det 'avstand' på den måten hadde hunden et bilde av hva som skulle komme når jeg gikk ifra.

Min hund fikk en periode litt dårlig avstandskomando, og det tror jeg skyldtes at jeg ikke hadde vært konsekvent nok. Hvis han fikk belønning og det var den minste lille bevegelse, ble det mye bevegelse neste gang. (Mener ikke at det er det du gjør, men du trenger jo ikke gå i min felle :P )

Er ikke så lett å forklare på nett dette her, så du får bare spørre hvis noe ble uklart.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Ikke et dumt spørsmål i det hele tatt! Det er faktisk veldig lurt å tenke på både helse, mengde og hva slags belønning man bruker. Til valp ville jeg brukt små, myke godbiter som er lette å spise raskt. Poenget er at bitene skal være bittesmå, spesielt når du belønner ofte. Bruker du mye godbiter i trening, kan du gjerne ta litt av dagsrasjonen og bruke den som treningsmat. I starten belønner man ofte, fordi valpen skal forstå hva som lønner seg. Etter hvert som atferden blir mer stabil, kan du begynne å belønne mer variert: noen ganger godbit, noen ganger ros, noen ganger lek, noen ganger å få snuse, hilse eller løpe videre. Lek kan også være en veldig god belønning, særlig for valper som synes drakamp, jaktlek eller leke sammen med deg er gøy. Du trenger ikke ha alle lommer fulle for alltid, men i valpeperioden er det smart å ha belønning lett tilgjengelig. Etter hvert faser du ikke belønningen helt ut, men du belønner sjeldnere og mer strategisk. Jeg har skrevet mer om ulike typer belønning her: Belønning – hvordan og med hva belønner jeg hunden min?
    • Jeg har en venninne som har to hunder mad navn Emmy og Lilly, så det var litt morsomt! Jeg synes Emmy er finest av de tre
    • Ja, det kan absolutt virke som om en hund har “null sosiale ferdigheter”, spesielt hvis hun har hatt lite gode erfaringer med andre hunder, dårlig sosialisering, mye stress eller har lært at konflikt er den tryggeste strategien. Men ofte handler det ikke om at hunden “ikke gidder å forstå”, men at hun blir så stresset, usikker eller gira at hun ikke klarer å lese signalene godt nok. Da kan hun enten bli for intens, gå for tett på, overse dempende signaler eller reagere kraftig når andre hunder sier ifra. Jeg ville ikke latt henne “finne ut av det selv” med andre hunder hvis det stadig ender i konflikt. Da får hun bare mer trening i feil strategi, og de andre hundene får en dårlig opplevelse. I stedet ville jeg jobbet med veldig kontrollerte møter: god avstand, rolige hunder, korte økter, parallelle turer og pauser før det bikker over. Målet er ikke nødvendigvis at hun skal bli sosial med alle hunder, men at hun lærer å være rolig rundt andre hunder uten å måtte bort, mase, kjefte eller skape konflikt.
    • Hei! Jeg ville vært litt forsiktig med å tolke dette som “bølling”, selv om det kan se sånn ut. Hos usikre hunder kan bjeffing fort bli en strategi som fungerer: “jeg bjeffer, og da får jeg mer kontroll / den andre hunden holder avstand”. Selv om nabohunden er snill, betyr ikke det nødvendigvis at Lilje opplever situasjonen som trygg. Jeg ville derfor ikke latt henne være tett på ham når hun kjefter, men heller bruke ham som en trygg treningshund på større avstand. Gå parallelle turer der hun slipper direkte kontakt, blikk og press. Belønn rolig atferd, snusing, kontakt med deg og det å kunne se ham uten å reagere. Hvis hun begynner å kjefte, er dere sannsynligvis for nærme eller situasjonen varer for lenge. Målet er ikke at hun skal “skjerpe seg”, men at hun lærer en annen strategi enn å skremme bort. Og for nabohundens skyld er det helt fair å skjerme ham fra å bli kjeftet på tett oppi. Jeg ville fortsatt brukt snille hunder i treningen, men med mer avstand, kortere økter og mindre direkte samhandling. Jeg har skrevet mer om dette her: Hunden bjeffer på andre hunder – hva kan du gjøre?
    • Hei! Dette høres ut som en hund som allerede går med ganske høyt stressnivå, og da kan bilkjøring fort bli veldig overveldende. Særlig for en omplasseringshund som fortsatt er i en ny situasjon. Jeg ville forsøkt å dele biltreningen opp i veldig små steg, og ikke bare “kjøre mer” for at hun skal venne seg til det. Start gjerne med bilen helt i ro: gå bort til bilen, belønn, gå vekk igjen. Etter hvert kan hun være inni bilen uten at dere kjører, så med motoren på, og til slutt veldig korte kjøreturer. Målet er at bilen gradvis blir forutsigbar og trygg, ikke noe hun må “holde ut”. At hun ikke takler å være alene i bilen, ville jeg trent på separat og på samme måte: så korte avstander/sekunder at hun ikke rekker å få panikk. Jeg har skrevet en mer konkret steg-for-steg-guide her: Biltrening for redde hunder
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...