Gå til innhold
Hundesonen.no

Språkmektige? :D


Gjest

Recommended Posts

Er litt arg på meg selv for at jeg valgte nynorsk fremfor tysk på ungdomsskolen! Kommer seg liksom ikke like langt med nynorskkunnskaper som med tysk... <_<

Når du går ut av videregående skal du få karakter i både hovedmål og sidemål, og om du har fått "ekstraundervisning" (dvs hatt det som valgfag) i nynorsk er ikke det noe annet enn en kjempestor fordel. Selv om du kanskje ikke ser gleden og nytten av å beherske begge de norske skriftspråkene, hjelper det i alle fall på snittet ditt på vitnemålet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må du vel ha språkfag uansett på videregående? Når jeg gikk så måtte vi ha B språk om vi hadde tatt et språk på ungdomsskolen, og C-språk hvis vi ikke hatte tatt noe på ungdomsskola. Dermed endte jeg opp med 5årig spanskkurs (3år ungdomsskole + 2 år vidergående) som B-språk. Og jeg valgte samtidig Russisk som "helt nytt språk" og tok det som C-språk i 2 år på videregående. Dermed slapp jeg alle språk sisteåret og bare realfag, woo! Men det har vel forandret seg med nye reformen...

Forøvrig har jeg også selvlære i arabisk, kan bokstavene og en del ord, men her er det mye å gå på (!!) :wub: Også innen tysk siden jeg elsker språket av hele mitt hjerte. Tysk vil jeg påstå er det vakreste språket på jord, og jeg vil påstå at mange er uenige med meg om det! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tysk vil jeg påstå er det vakreste språket på jord, og jeg vil påstå at mange er uenige med meg om det! :P

Jeg er litt der jeg også. Jeg synes tysk er et flott språk, men uttalen er kanskje ikke veldig "pen" for hvermanns øre. Men selve oppbygningen av språket, bruken av ord, høfligheten i språket osv. er ting ved tysk som jeg personlig synes gjør tysk til et fint språk :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. Eg kan norsk, engelsk, og delvis tysk. (Sjølv om eg har hatt tysk i 3 år på ungd.skulen så tok eg det som C-språk på vgs. og lærer (i teorien) ikkje nok nytt. Men sidan eg følte eg ikkje kunne så mykje tysk, så valte eg å ta det på nytt. Noko som var heilt riktig for meg.) Og ja, tysk er eit fint, men ikkje minst tøft språk! :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norsk er jo et spennende språk da! :wub: Så kan jeg engelsk (er faktisk den beste i klassen, so there :P) og hadde tysk i to år, men jeg forstår veldig mye tysk, snakker veldig veldig veldig lite!

Har også en russisk lommeordbok og en bok som heter "Russisk på turen", altså en bok der man kan lære "turistrussisk", på en måte. Går mest på uttale altså, så man kan spørre hvor nærmeste do er eller om de har rødvin i pølsekiosken.

Skulle veldig gjerne satt meg skikkelig inn i russisk og lært det, VIRKELIG lært det! Problemet er at da måtte jeg hatt noen å prate med, for et språk som ikke blir brukt glemmes fort.

Så vet jeg ikke om tegnspråk teller her, men jeg prøver ut det også på litt sånn "hobby"nivå. Glemmer stort sett alt med en gang da, siden det ikke blir brukt *sukk*

Jeg er ikke språkkyndig, jeg er skikkelig dårlig på å lære nye språk også videre, men jeg ELSKER språk! Jeg scanner youtube hver dag i søken etter Disneyklipp på allverdens forskjellige språk! Løvenes Konge på polsk er fantastisk!

øh, hvor var jeg..? Jo! Kan norsk, engelsk og det lille av tysk jeg husker, skulle veldig veldig gjerne lært meg russisk, veldig gjerne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil lære meg samisk og russisk! Det skal jeg så sannelig. Kanskje jeg skal begynne med det når jeg er ferdig på jussen?

Må bare påpeke at du nå lærer deg jussisk :lol:

..prøver å få tid til å lære spansk, jeg... Norsk er morsmål, gikk på engelsk vgs så den er også ok, men to språk er litt stusselig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...