Gå til innhold
Hundesonen.no

chow chow

randis

Recommended Posts

Skrevet

Jeg har tenkt på å skaffe meg hund, og da chow chow. Har hatt hund som barn/ungdom da en blanding av golden retriver og buhund. Har lest at chow ikke er den beste hunden for nybegynnende. Bor i leilighet på 50 kvadrat, usikker om det er stor nok plass. Man vet jo at hund, valp, tar tid, men man kan jo likevel ikke alltid være hjemme av den grunn. Jobber som sykepleier og jobber turnus. Bor alene. Noen som kan gi meg noen gode råd. Dette er en hunderase jeg syns er fantastisk flotte og har virkelig lyst på en:)

Skrevet

Er mange som er alene og i jobb som alikvel har hund. Det går som regel bra. Men det kan være smart å planlegge valpekjøpet til en periode man kan ta ut endel ferie.. Har du satt deg inn i rasen du ønsker eller vil du ha rasen pga utseende? Mener ikke å være kritisk her, men jeg vet at chow chow har SÅ rette bakben at de ofte har problemer med sener og leddbånd.. Hørte bla om en chow chow som hadde stukket av og sprunget som en gal (jaget?) over at jorde, noe som gjorde at den røk korsbåndet i ene bakbenet.. Det finnes jo mange som har chower som sikkert ikke er plaget med sine bakben, men det gjelder vel som så mye annet å ta forhåndregler.. :wub:

Skrevet

Jeg har en Chow Chow mix :wub: ,verdens beste osvosv... Så når jeg nå ser litt rundt ,så har jeg falt pladask for Eurasier ,det er jo også en rase som er avlet frem med bla.Chow. Ut i fra det jeg har lest om rasen så heller jeg til at det blir en slik etterhvert :rolleyes: .

De rene Chowene vi møter (det bor en oppdretter ikke langt unna) ,er ofte veldig overlegne ,men også tildels litt strie i gemyttet... Jeg har en gammal hannhund ,snill og god - men er dagmamma for ei litta mellompuddeltispe. De chow tispene jeg møter er veldig ofte klar for å ta dagbarnet mitt ,og det er jo litt slitsomt. De er jo kjent for å være enmannshunder - ev. en familieshunder. Og det er jo det problemet med beina da ,og en risk for urinstein..

Men ,det er jo omtrent den peneste hunden jeg vet ,elsker den blå tungen :P

Mixen min har Chow manken ,og blå tunge...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Da får jeg prøve å se etter ett annet navn til den kommende valpen min da. Siden ingen av dem falt i smak. Har dere noen andre forslag på fine navn til tispe?
    • Hva gjør dere om 10-15 år? Kommer dere til å fortsette å ha ny hund da? Det er umulig å vite men hva tror dere? Hvor gamle er dere? Jeg selv aner ikke. Ser ingen liv utenom hund men nå har jeg hatt hund hele voksne liv. Men om jeg skal fortsette med hundetrening,kurs,utstilling vites ikke. Da må jeg ha noe annen hobby men jeg vet ikke hva. Hva tror dere dere skal?
    • Hvilket navn er finest av Emmy, Lilly eller Sally?
    • Det er variasjon i egenskaper innad i rasen, men generelt vil jeg påstå at Hovawarten er mer samlet mentalt. De skal ha arbeids- og samarbeidslyst. Til forskjell fra mange av gjeterne kan de nok virke litt sta og egenrådige, men mitt inntrykk er at det veldig ofte er fører som ikke har knekt koden for å motivere til samarbeid med en hund som gjerne arbeider selvstendig. Det som gjør at jeg tror hoffen kan passe deg ut i fra din beskrivelse av ønsker er: - "atletiske og friske bruksschäfere der «mykere» egenskaper vektlegges" - Hoffen er en generelt frisk rase, med en funksjonell bygning. Det finnes dessuten et enormt helseregister hvor det er god oversikt over forskjellige sykdommer.  -  "Hunden som jeg ser etter er atletisk og lett, elsker å bruke nesen til f eks smeller, fungerer bra til lydighet, veldig lite skarp og ikke like mye drifter og «heithet» som hos de heftigste bruksschäfere, men ellers med forventede egenskaper av en schäferhund i en sunn kropp." - dette er for meg egentlig essensen av en hoffe. De er veldig alsidige uten å være ekstreme, og perfekte som aktive familiehunder med kapasitet for langt mer. De er atletiske og holdbare (noe variasjon i størrelse er det). Elsker å bruke nesa og trener gjerne lydighet. Den gjennomsnittlige hoffen har lite skarphet. De har (og skal ha) en del drifter, men de aller fleste er mer moderate enn de heftigste bruksschäferne. Det en skal være klar over, er at det er en vokter. De skal dog ikke vokte på alt og alle. Mine følger for eksempel gjerne med på det som skjer utendørs, men varsler kun i veldig spesielle tilfeller (hvis det plutselig står en ukjent hund på gårdsplassen eller om det er unormal aktivitet på natta). De reagerer for eksempel ikke om det banker på døra. Lager ikke lyd når jeg kommer hjem eller om noen de kjenner kommer inn uanmeldt når jeg ikke er hjemme. Vet ikke hvor du holder til, men send meg en PM om du har spørsmål og/eller eventuelt ønsker å møte en eller flere hoffer så skal jeg finne noen i nærheten av deg
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...