Gå til innhold
Hundesonen.no

chow chow

randis

Recommended Posts

Skrevet

Jeg har tenkt på å skaffe meg hund, og da chow chow. Har hatt hund som barn/ungdom da en blanding av golden retriver og buhund. Har lest at chow ikke er den beste hunden for nybegynnende. Bor i leilighet på 50 kvadrat, usikker om det er stor nok plass. Man vet jo at hund, valp, tar tid, men man kan jo likevel ikke alltid være hjemme av den grunn. Jobber som sykepleier og jobber turnus. Bor alene. Noen som kan gi meg noen gode råd. Dette er en hunderase jeg syns er fantastisk flotte og har virkelig lyst på en:)

Skrevet

Er mange som er alene og i jobb som alikvel har hund. Det går som regel bra. Men det kan være smart å planlegge valpekjøpet til en periode man kan ta ut endel ferie.. Har du satt deg inn i rasen du ønsker eller vil du ha rasen pga utseende? Mener ikke å være kritisk her, men jeg vet at chow chow har SÅ rette bakben at de ofte har problemer med sener og leddbånd.. Hørte bla om en chow chow som hadde stukket av og sprunget som en gal (jaget?) over at jorde, noe som gjorde at den røk korsbåndet i ene bakbenet.. Det finnes jo mange som har chower som sikkert ikke er plaget med sine bakben, men det gjelder vel som så mye annet å ta forhåndregler.. :wub:

Skrevet

Jeg har en Chow Chow mix :wub: ,verdens beste osvosv... Så når jeg nå ser litt rundt ,så har jeg falt pladask for Eurasier ,det er jo også en rase som er avlet frem med bla.Chow. Ut i fra det jeg har lest om rasen så heller jeg til at det blir en slik etterhvert :rolleyes: .

De rene Chowene vi møter (det bor en oppdretter ikke langt unna) ,er ofte veldig overlegne ,men også tildels litt strie i gemyttet... Jeg har en gammal hannhund ,snill og god - men er dagmamma for ei litta mellompuddeltispe. De chow tispene jeg møter er veldig ofte klar for å ta dagbarnet mitt ,og det er jo litt slitsomt. De er jo kjent for å være enmannshunder - ev. en familieshunder. Og det er jo det problemet med beina da ,og en risk for urinstein..

Men ,det er jo omtrent den peneste hunden jeg vet ,elsker den blå tungen :P

Mixen min har Chow manken ,og blå tunge...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Skye terrier skiller seg jo en del ut fra de andre her, både i utseende og type. Jeg kjenner de ikke veldig godt, så anbefaler å sjekke raseklubben i hjemlandet. De andre har jeg møtt en del av. De er jevnt over ganske egenrådige og har høyt jaktinstinkt. Hvis du er vant til gjeterhund så tror jeg det kan bli en ganske brutal overgang. Det er ikke bare å "jobbe mer og hardere", det er rett og slett en helt annen type hund og mye som ikke vil kunne fungere på samme måte. En utfordring er for eksempel å ha de løse. Pinscher er vagt mildere enn terrierene. Dansk-svensk gårdshund er også en pinscherhund, som er veldig lik brasiliansk terrier og parson russel, men mildere i gemyttet. Jeg har kjent folk som har kunnet kalle inn sine pinschere og dsg fra jakt på vilt. Pinscherene er også større enn manchesterterrier. Det er nok i stor grad trenbarhet, jaktinstinktet og selvstendigheten som skiller terrierene fra gjeterhundene, og i litt ulik grad. De er ikke interessert i å gjøre deg til lags eller høre på hva du sier, de er avlet for å jobbe selvstendig og jakte på og drepe smådyr. Du kan ikke regne med å kunne ha dem løs utenfor inngjerdede områder eller under tett kontroll. Jeg har f.eks. sett mange i konkurranse- og treningssammenheng, men veldig sjelden løse i skogen.
    • Har vurdert Manchester terrier, Person russel terrier, brasiliansk terrier, og skye terrier. Tenker også på Pincher men hva er forskjellen mellom en pincher og Manchester terrier? De er ganske like utseende og størrelse. Vi vet at terriere har mere jaktinstinkt og er mere sta enn gjeterhund. Ønsker helst en av de største terrierne.
    • Hva er likheten mellom alle terrierene sånn generelt? Ønsker en terrier uten napping og vanskelig klipping. Børsting går greit. Hvordan er dem i forhold til gjeterhunder? Er oppvokst med det.
    • Så da har det ikke noe å si da? Kjekt å vite. Synes Lily er så fint navn.
    • Jøss, teksten din er veldig oppriktig og detaljert! 😊 Det merkes at du virkelig har tenkt nøye gjennom dine erfaringer og hva du forventer av hunden fremover. Det er spesielt hyggelig å se hvordan du analyserer tidligere erfaringer med corgien og puddelen og trekker egne konklusjoner – det vitner om at du er oppmerksom og bryr deg om dyret.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...