Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan lære inn apport?


Ganzie

Recommended Posts

Skrevet

Vel, overskriften sier noe det meste, men altså, jeg har en 6-årig sheltietispe som jeg gjerne skulle lært å apportere. (til ev. lydighetsøvelser kl 2) Hun vil ikke ta opp apporten, og ikke holde. Hun har aldri vært en hund som "bærer" på ting, og er generelt uinteressert i å ta gjenstander i munnen.

Noen som har tips til hvordan jeg skal lære henne å ta opp apporten? Har prøvd å klikke når hun snuser på apporten, for å ta det videre derfra etterhvert, men hun er så "labbete" og vil heller bruke labber enn munn...

Skrevet
Vel, overskriften sier noe det meste, men altså, jeg har en 6-årig sheltietispe som jeg gjerne skulle lært å apportere. (til ev. lydighetsøvelser kl 2) Hun vil ikke ta opp apporten, og ikke holde. Hun har aldri vært en hund som "bærer" på ting, og er generelt uinteressert i å ta gjenstander i munnen.

Noen som har tips til hvordan jeg skal lære henne å ta opp apporten? Har prøvd å klikke når hun snuser på apporten, for å ta det videre derfra etterhvert, men hun er så "labbete" og vil heller bruke labber enn munn...

Søk etter "apport" her på forumet så finner du mange gode tråder om det samme. ;)

Skrevet
Vel, overskriften sier noe det meste, men altså, jeg har en 6-årig sheltietispe som jeg gjerne skulle lært å apportere. (til ev. lydighetsøvelser kl 2) Hun vil ikke ta opp apporten, og ikke holde. Hun har aldri vært en hund som "bærer" på ting, og er generelt uinteressert i å ta gjenstander i munnen.

Noen som har tips til hvordan jeg skal lære henne å ta opp apporten? Har prøvd å klikke når hun snuser på apporten, for å ta det videre derfra etterhvert, men hun er så "labbete" og vil heller bruke labber enn munn...

Hei.Jeg lærte inn apport m å la ham velge den...Gobit i ei hånd,apport i andre,snuste på apport=gobit,osv derfra.Lykke til ;)

Skrevet
Søk etter "apport" her på forumet så finner du mange gode tråder om det samme. :lol:

Pørvde, men det var ingen som tok for seg når hunden ikke vil ts i den i det hele tatt , kun dersom den ike vil holde. Det største problemet vårt er at hun ikke vil ta i den...

Hei.Jeg lærte inn apport m å la ham velge den...Gobit i ei hånd,apport i andre,snuste på apport=gobit,osv derfra.Lykke til ;)

Prøvd det også. Både klikk og ros, la henne snuse på apporten, klikk og godbit, men nei da. Hun blir helt gal, og vil bare skrape på den <_<

Skrevet
Pørvde, men det var ingen som tok for seg når hunden ikke vil ts i den i det hele tatt , kun dersom den ike vil holde. Det største problemet vårt er at hun ikke vil ta i den...

Prøvd det også. Både klikk og ros, la henne snuse på apporten, klikk og godbit, men nei da. Hun blir helt gal, og vil bare skrape på den <_<

La henne skrape,når hun bare et millisekund nærmer seg med snuta belønner du.Gjenta og gjenta og gjenta...før du forlanger bittelitt mer snutekontakt. Hun skal selv velge apport hånda,ikke gi noen påvirkninger eller bevegelser.Se en film eller noe på tv,ikke noe mat en stund før trening og regn med at det nok tar tid. Tvi tvi

Skrevet
La henne skrape,når hun bare et millisekund nærmer seg med snuta belønner du.Gjenta og gjenta og gjenta...før du forlanger bittelitt mer snutekontakt. Hun skal selv velge apport hånda,ikke gi noen påvirkninger eller bevegelser.Se en film eller noe på tv,ikke noe mat en stund før trening og regn med at det nok tar tid. Tvi tvi

Takk for råd :P får lete fram tålmodigheten og sette i gang :P

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Dette har funket i alle år for meg og mine hunder.  Det er spesielt viktig for røytefrie hunder, der pelsen er mye finere og glattere enn andre pelstyper.  Ørepulveret gjør at hårene i ørene blir "trå" så det blir lett å få tak i dem og alle mine (har og har hatt mange) godtar dette. Det er viktig å få tak i de innerste hårene ellers kan det bli klumpete og da er det vanskelig og tar tid å få ut. Det er aldri feil å bruke hjelpemidler som er helt ufarlig og gjør jobben lettere.  Mindre plagsomt for hunden.
    • Det er vel nyttig uansett hva slags pels hunden har vil jeg tro. Du skrev i startinnlegget at du har en "ikke røytefri hund"? Mente du omvendt? Det er jo stor variasjon i pelstype på hunder som ikke røyter også, men uansett må jo ørene nappes.
    • Er det nødvendig? Altså om det er lurt å ha og å bruke på pels som ikke røyter? Om det funker bra?
    • Det var jo en himla krangel her om "etikette" for noen (mange) år siden. Mange sluttet å bruke forumet etter det, antageligvis fordi de "tapte". Ironisk nok forsvant de som vant også, så den diskusjonen var jo mye vits i 😛  Ellers er det vel som flere sier, andre arenaer og livssituasjoner har tatt over. Jeg kikker innom av og til. Blir forhåpentligvis valp i september   
    • Jeg har hunder som jeg napper hår i ørene på.  Bruker earpowder, det gjør det lettere å få tak i hårene og de slipper lettere.  Noen ganger når hårene sitter langt inne, bruker jeg veneklemme (arterieklemme) for å få de ut.  Dette får du i dyrebutikk. Håper dette kan hjelpe deg.  Hvis hunden stritter imot, må det bare trenes på, så går det fint.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...