Gå til innhold
Hundesonen.no

Svalbard?


Aya

Recommended Posts

Jaaaa!

Jeg har ikke BODD på Svalbard i så forstand, men jeg har vært der og "bodd" i flere uker hos familien min :P

Jeg foretrekker vårsemesteret, når sola begynner å komme tilbake og skaper lilla fargespill over isen, da er det sinnsykt fint. Høsten har selvfølgelig sin sjarm den og, så har du ikke opplevd Svalbard før er det nok ikke noe forskjell for din del (om du skjønner hva jeg mener).

Familien min har bodd i mange forskjellige boliger der oppe, mye som leies ut i forbindelse med at de jobber som professorer på UNIS. Skal man opp som student er det studenthybler i nybyen, helt øverst i dalen ;) Ellers er jeg personlig på utkikk etter privat-hybel til leie siden jeg skal (SKAL <_< ) ha bikkja med meg opp, og man ikke får ha hund i studenthyblene i nybyen. (Forøvrig kan det være problemer å få "små" hunder opp dit, dog vet jeg ikke helt sikkert hva de godkjenner og ikke godkjenner).

Og uhh, hvis du tenker ferie (sorry jeg er veldig universitetsfokusert) så er det jo hotell på svalbard. Sist jeg var der oppe (4 år siden nå :P ) var det vel en 3-4 stk, men det er sikkert doblet siden sist. Hva bør du gjøre? ALT! ;) Snøscootertur, gå opp på sukkertoppen (helst med lokale folk siden du bør ha pistol med deg når du går tur utenfor dalen), traske deg en tur på breen ovenfor nybyen, er du der på vår/sommeren kan du lete etter fossiler i morenemassene. Ta deg en tur ut til nordlysobservatoriet i Adventdalen (kanskje du får omvisning hos onkelen min :P :P ), se på gamle hytter i bjørndalen, dra på museet (som har flyttet ned til forskningsparken for 2-3 år siden, og er helt nytt :P ) og generelt nyt opplevelsen! Får du tak i snøscooter og er der på vinteren er det fantastisk å kjøre over isfjorden og se svalbard fra hornsund (men nå har jo global oppvarming gjort at fjorden ikke fryser over lenger? :P Jeg og onkelen min kjørte over for 4 år siden) og generelt kjøre rundt og oppleve området ;) Finnes masse scooterløyper.

Ellers er det hundrevis av "opplevelsespakker" man kan få, hundespann finnes det og mye annet. Bare å ta kontakt med reisearrangør som f.eks http://www.basecampexplorer.com/ .

n796330166_4598199_581.jpg

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tuuuusen takk for et fantastisk svar:D Vi tenker å ta bryllupsreisen vår der, det hadde vært fantaaastisk fint. Tenker isåfall en eller gang mellom begynnelsen av mars og til midten av mai. Vi er vel ikke heelt typene til å bare ligge og slenge på stranden en uke, så en ferie med scooterkjøring, hundekjøring, turer og snø hadde vært supert! Men det er dyrt ... Så her er det jammen bare å spare *sukk*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan vel være ganske så kaldt ja, men så at gjennomsnittstemperaturen gjennom vinteren lå på en -15. Og man må jo ha skikkelige klær. :lol: Men for oss, som har lyst til å gjøre noe morsomt og helt annerledes, så tror jeg det er midt i blinken:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja. Det kommer vel an på hva man er vant til. Men det er ganske mye vind der oppe så den effektive kuldegraden blir enda lavere. Du får sånn "åherregud nesehåra mine fryser" følelse noen ganger. Men det er jo bare en del av sjarmen :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...