Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund med til utlandet?


ingervildesaua

Recommended Posts

Jeg lurer på noe ang. dette med å ta med seg hund til utlandet. Jeg lurer da på er hvor lang tid i forveien hunden bør ta rabiessprøyta? Si at jeg vil reise i slutten av juni 09. Er det for sent å begynne?

Hva er sånn ca prisen for hele pakka og hvor mange sprøyter må hunden ta?

Jeg kikket gjennom noen andre poster om dette emnet, men fant ingen eksakte svar på det jeg spør om :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynn NÅ! (Hvis du vil ha med hunden hjem igjen...)

For å komme TIL utlandet (dvs utenfor Sverige) kreves det stort sett kun en rabiesvaksine som er over 1 mnd (eller 3 uker) - og da kommer man inn i de fleste EU-land.

Hvis du også vil ha med den hjem må du sørge for å tenke på de norske importkravene, som er (kort fortalt):

Hunden må være over 3 mndr når man vaksinerer mot rabies. Det sikreste er å vaksinere 2 ganger (og ikke ta den samtidig som annen vaksine).

Valpen/hunden må være id-merket (eller gjøres samtidig såklart) og den får da også et hundepass som id-merkingen + vaksinen føres inn i.

Etter 120 dager (dvs omtrent 4 mndr) tar man en blodprøve hos vet'en, som blir sendt til analyse i f.eks. Danmark, Tyskland eller noe slikt (ingen godkjente laboratorier i Norge).

Svar på blodprøven kommer etter en uke eller to/tre - og da er man ganske klar til å reise (så fort man får innført blodprøvesvaret i passet).

Når man har vært i utlandet (utenfor Sverige, Finland) må man også ha en ormekur før man får kommet inn i Norge (Sverige) igjen. Denne skal også føres inn i passet.

Så hvis du skal reise i Juni har du ikke sååå mye mer enn "tiden og veien" å gjøre dette på...

Lykket til!

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynn NÅ! (Hvis du vil ha med hunden hjem igjen...)

For å komme TIL utlandet (dvs utenfor Sverige) kreves det stort sett kun en rabiesvaksine som er over 1 mnd (eller 3 uker) - og da kommer man inn i de fleste EU-land.

Hvis du også vil ha med den hjem må du sørge for å tenke på de norske importkravene, som er (kort fortalt):

Hunden må være over 3 mndr når man vaksinerer mot rabies. Det sikreste er å vaksinere 2 ganger (og ikke ta den samtidig som annen vaksine).

Valpen/hunden må være id-merket (eller gjøres samtidig såklart) og den får da også et hundepass som id-merkingen + vaksinen føres inn i.

Etter 120 dager (dvs omtrent 4 mndr) tar man en blodprøve hos vet'en, som blir sendt til analyse i f.eks. Danmark, Tyskland eller noe slikt (ingen godkjente laboratorier i Norge).

Svar på blodprøven kommer etter en uke eller to/tre - og da er man ganske klar til å reise (så fort man får innført blodprøvesvaret i passet).

Når man har vært i utlandet (utenfor Sverige, Finland) må man også ha en ormekur før man får kommet inn i Norge (Sverige) igjen. Denne skal også føres inn i passet.

Så hvis du skal reise i Juni har du ikke sååå mye mer enn "tiden og veien" å gjøre dette på...

Lykket til!

Susanne

Tusen takk for svar, Susanne :rolleyes2: Jeg tok en sprøyte på Arwen i feburar 08. Men fullførte ikke fordi planene ikke strakk til. Da tok jeg bare en sprøyte og ingenting annet. Han fikk også pass.

Må jeg gjøre alt på nytt, eller kan jeg begynne der jeg slapp fra?

Han skal også ta sin årlige vaksine i juni, noen dager før vi evnt. reiser. Bør jeg ta denne tidligere slik at jeg er sikret at den fungerer ol.? Jeg tenkte jeg skulle få mer info fra vet. i morgen og bestille time også. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å "kuppe" tråden, men Svalbard kalles jo for "utlandet" i så forstand. Må vel ha rabiessprøyte før man tar bikkja med opp? Noen som vet hvor lang tid det er i forveien? 6 mnd? 1 år?

fant kun dette på google

http://www.sysselmannen.no/Soknadsskjema_hund_eXOC5.pdf.file

og det er jo litt fånyttes :rolleyes2:

EDIT: okei jeg ser nå bikkja må ha to rabiesvaksiner i forveien. vil det si at behandlingen må innledes 1 år før?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inger Vilde - du kan jo satse på at vaksinen gitt i februar faktisk har gjort som den skal, da (de gjør jo vanligvis det) og ta blodprøve nå.

Man sier at det er litt sikrere å få to rabiesvaksiner (med en mnd mellomrom), men i veldig mange tilfeller funker èn eneste vaksine også.

Hvis den er OK er du jo klar (bare huske på å revaksinere innen det har gått ett år siden forrige vaksine, såklart).

Hvis den ikke er OK gir du en ny vaksine nå med en gang, så en booster (dvs en til) om 3-4 uker, og så venter de 120 dagene før du ta blodprøven.

Kjappeste måten er såklart å gi en vaksine samtidig som du tar blodprøven, da - for å starte på'n igjen så fort som overhode mulig i tilfelle blodprøven ikke er i orden..

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
Må man ha rabiesvaksine for å ta med hund til Finland(og hjem igjen)?

Ganske sikker på at man må det.

Ihvertfall for å få hunden hjem.

Da vi tok vaksinen for første gang (2 år siden) sa vet. at vi måtte regne med at det tok 120 dager + 4 uker før hunden var klar til å resie. Så om dere har tenkt å ta med hunden med til utlandet i sommer bør man begynne nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Som @maysofie er inne på, jeg vil vite at en person med utdanning innen hund og adferd er til stede og ansvarlig til enhver tid. Jeg hører om kenneler som stort sett har studenter og utenlandske ansatte uten noe særlig erfaring. Selvfølgelig kan de alltids fint mate og lufte hunder, men om man skal ha ansvaret for de rundt andre, fremmede hunder, og ikke minst sørge for at de har det bra i fremmede omgivelser, så må man ha litt mer erfaring og kunnskap. Personlig foretrekker jeg privat pass der ikke fremmede skal avgjøre om hundene mine skal omgåes andre eller ikke.
    • Jeg har klart en natt hvor hun sov i  syv timer i strekk, men det var unntaket. Men hun er ikke 16 uker enda. 
    • Det som er viktig for meg når jeg har dyret mitt på dyrehotell er at jeg er sikker på at det har det godt. Det vil si at jeg er opptatt av at de oppholder seg på en koselig, ren og hygienisk plass med stort område å bevege seg på. Jeg er også opptatt av sikkerheten til dyret. At det ikke kan stikke av og at andre dyr eller uvedkommende ikke kan komme inn til mitt dyr. Det er også viktig at de har en avtale med veterinær som kan komme straks om noe skulle skje. Jeg er også opptatt av at dyret skal få mye daglig aktivitet og lek. Det er også fint med oppdateringer daglig, gjerne flere ganger hver dag med bilder og video av hvordan dyret har det, gjerne av aktiviteter og lek.
    • Vanlige 'gammel-manns vorter' (dog uten betennelse og puss) og dessverre kreft er vel det jeg har vært borti på gamle hunder. 
    • Takk for svar.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...