Gå til innhold
Hundesonen.no

Min gravide 4-beinte

Renate

Recommended Posts

Hei alle hundelskere! (:

For omtrent 3,5 uker siden var jeg å parret sheltien min med en nydelig sobel hannhund av samme rase.

Nå som det har gått 3,5 uke ser jeg tydelig at magen hennes har blitt større, og hun er blitt mer urolig, hun har også mistet mastlysten totalt, og spiser ingen ting, jeg har derfor begynt å ta en stor skje leverpostei og rulle en og en matkule inn med leverpostei, noe som jeg må si tar sin tid, men resultatet er at hun værtfall får spist litt i løpet av dagen. Lussie har også hatt en liten periode med oppkast noe som er normalt mellom 3 og 5 uker.

Jeg har lest og lett mye på internett, men finner ingen konkrete svar om hva som er normale symptomer ved en drektig tispe, og lurer på om noen kan hjelpe meg med det.

Mvh.

Renate og Lussie :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har hun begynt å tisse så mye! Hun tisser opptil 2 ganger per. natt (inne :)) og tisser når jeg våkner og er ute med henne, men tisser ikke fra jeg drar til jeg kommer hjem 6-7 timer senere, men Luss er så fryktelig tissatrengt når jeg kommer hjem og da rekker hun nesten ikke å komme ut før hun tisser masse. Luss tisser også inne hvis jeg er borte mer enn ca 1 time på ettermiddagen og jeg må derfor ut veldig ofte. Hva kommer dette av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har hun begynt å tisse så mye! Hun tisser opptil 2 ganger per. natt (inne :)) og tisser når jeg våkner og er ute med henne, men tisser ikke fra jeg drar til jeg kommer hjem 6-7 timer senere, men Luss er så fryktelig tissatrengt når jeg kommer hjem og da rekker hun nesten ikke å komme ut før hun tisser masse. Luss tisser også inne hvis jeg er borte mer enn ca 1 time på ettermiddagen og jeg må derfor ut veldig ofte. Hva kommer dette av?

Hvor langt har hun kommet nå?

Det kan være fosterene presser på blæren hennes alt, eller det kan være hun har en UVI. Tisser hun mye eller lite?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor langt har hun kommet nå?

Det kan være fosterene presser på blæren hennes alt, eller det kan være hun har en UVI. Tisser hun mye eller lite?

Det er litt over 1 mnd siden vi parret henne første gangen og hun tisser vanlig men veldig ofte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt over 1 mnd siden vi parret henne første gangen og hun tisser vanlig men veldig ofte.

Hvor mange dager siden?

Om hun ikke har tisset inne tidligere så hadde jeg nok gått til veterinær og fått henne undersøkt for UVI. Bare huske, og det er viktig, å fortell at hun er parret. Enkelte typer antibiotika er ikke bra for fostrene.

Det er ikke unormalt at tispen tisser oftere, men dem skal ikke ha problemer med å holde seg om hun bare er halvveis i drektigheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går var jeg hos dyrlegen med henne på ultralyd for 2. gang og veterinæren kunne værtfall bekrefte at hun var drektig og at det ikke var så mange valper i magen til Lussie. Dyrlegen sa hun så 2 stykker men jeg skal på røntgen med henne omkring dag 50. ellers sjekket hun Lussie for det meste annet og alt står bra til (:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...
Hei :icon_confused:

Har hørt og sett fler hunder som mister så utrolig mye pels etter fødsel og lurer på om det er noen vitaminer jeg kan gi til Lussie for at hun ikke skal miste så mye pels.

Min erfaring der er at dersom tispa har fått et næringsrikt kosthold gjennom drektigheten, under valping og diing og en stund etter avvenning, så beholder de gjerne pelsen. Jeg vet at mange gir ekstra b-vitaminer for å opprettholde pelsen til tispa. Selv tilsetter jeg ingen ting ekstra i så måte, bare gir et konsentrert næringsrikt for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...og min erfaring er at pelsen faller av uansett på en sheltie :D Det er mye bedre å få den fort av ved hjelp av hyppig børsting og bading så røytingen blir fortere overstått og hun dermed får ny pels tidligere. De begynner som regel å røyte når valpene er 5-8 uker gamle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 weeks later...

Hei. Altfor mye å gjøre nå for tiden så har blitt liten tid til å holde på her inne, men nå går det bedre, Lussie har fått valper og dette gikk sånn:

..Så begynte Lussie å få vëër og når klokka var rundt halv 10 så fikk hun sin første valp, valpen kom ut uten "pose" på og var derfor dødfødt, valpen var en utrolig fin sobel hannhund, etter det hadde gått 1 time begynte hun å få ve'er igjen og når klokken var rundt 12 fikk hun sin andre valp som gudskjelov lå inne i "posen" sin, valpen var en tricolor tispe som også var utrolig søt, og ikke dødfødt :) Så ble Lussie så opptatt med å stelle og fikse den nyfødte valpen og jeg tror hun helt glemte at hun fortsatt hadde 1 til, men etter 3 timer så begynte hun endelig å ve'e og presset og presset, men valpen satt fast og vi ringte dyrlegen, dyrlegen sa at han kom om 15 minutter og vi håpet på det beste, at både Lussie og valpen skulle overleve, så hadde det gått 10 minutter så kom plutselig valpen ut, men den var helt slapp og livløs - enda en dødfødt, dyrlegen kom 5 minutter senere og sjekket Lussie fordi vi syntes det hadde kommet så mye blod, men det var visst helt vanlig. Dyrlegen tok med seg de to dødfødte og dro igjen. Jeg måtte sitte oppe rundt 2 timer til for å se om alt sto bra til, noe som det gjorde så jeg la meg til å sove da klokka var 6 på morgen..

Nå er den tricolor tispen "Shira" 13 dager gammel og åpner vel snart øynene. Det eneste som jeg 'klør meg litt i hodet av' er at Lussie driver å piper så fælt oppi valpekasssen og kikker på meg med bedende øyne, hva er det hun prøver å fortelle meg? ..... Også nå for ca. 15 minutter siden begynte hun å skulle 'leke med valpen' hun hoppet og spratt rundt den og var helt i hundre, mens valpen strev med å finne et sted å få litt melk, Lussie er så dum noen ganger altså..

2hykzfk.jpg

lille nurke..

(beklager om bildet er litt stort, får det ikke mindre :S )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Ja, jeg har brukt silver shade-dekken til hest om sommeren, og min erfaring er positiv. Materialet reflekterer sollys godt og bidrar til å holde hesten kjøligere, spesielt på veldig varme dager. Det gir også en viss beskyttelse mot insekter, selv om det ikke erstatter et eget fluedekken. Det er viktig å velge riktig størrelse og sikre at det sitter godt, slik at det ikke gnager. Jeg opplevde at hesten virket mer komfortabel, særlig under opphold på beite i solsteiken.
    • Lyden av ordet diary..  Vurderte i går å oppdatere om suksessen med ris, havregrøt, gulrot og brokkoli mos, ren kyllingfilet og egg, med en gradvis reintrodusering av tørrfor. Etter 2x kakao kunstverk av perfekt konsistens, som bare var å plukke fra gresset uten any smear, så det ut som en suksess, og Ede fikk V&H blandet med litt gulrotmos til kvelds. I morges viste det seg at jeg var litt snar med å trekke konklusjoner i går, og min vurderingsevne før morgenkaffe er heller ikke noe å skryte av. Det første som kom ut var fint, så jeg avfeide den siste klatten med softis som ingenting. ..og jeg glemte å tenke på at Ede ikke har fått intimbarbering på en stund. Rævskjegget hadde rukket gro nok til å kunne forveksles med ansiktet på en nykonvertert islamist, noe jeg smertelig ble gjort oppmerksom på da jeg noen timer senere måtte tørke stumpen hans fra en ladning med viskositet lik brun kjøttkakesaus ved 278°K. Det som først så ut som en grei tørkejobb viste seg å være det verste tilfellet av danglebær jeg ikke har hørt om før. Ord kan vanskelig beskrive den følgende halvtimen.  Det ble tørket og vasket og lugget i det nyanlagte talibanskjegget uten antydning til å nærme seg måloppnåelse. Ede begynte bli sår i stumpen og protesterte mot behandlingen, men forstod alvoret i situasjonen og samarbeidet tålmodig for å la meg prøve fikse problemet med dobbel effileringssaks, noe som heller ikke var noen quick fix. Vurderer begynne kalle ham Harald nå, etter Harald Hårfagre. Etter at effileringssaksen hadde gjort hva den kunne, så var det fortsatt en absurd mengde småsmuler av brun sement stuck i fløyelen rundt kaviarstjerna på den heltemodige pompen. Å finne frem sjampoen hadde liknende effekt på Ede som på røverne i Kardemommeby. Den heltemodige roen og tålmodigheten slo over i engstelse og han ville ikke samarbeide mer. Fordi han er hjernevasket fra barnsben til å forbinde dusjen med mat, så gikk han allikevel med på å la meg lukke døren bak ham, i håp om lysere tider, men forstod han var fanget i en felle øyeblikket etter, da jeg skrudde på dusjen uten at det luktet mat der inne. Ikke tale om at han ville gå med på det der. Han er for stor til å kunne tvinges nå, så å få den stumpen der inn over kantene på dusjsonen var det bare å glemme. Løsningen ble å massere inn sjampoen midt på gulvet og omstendelig vaske den ut igjen med vaskekluter og håndklær i flertall, mens han benyttet anledningen til å styrketrene muskulaturen rundt halefestet for å være bedre rustet til fremtidige konflikter av samme art.  Da det begynte vibrere truende i halsbåndet var jobben heldigvis gjort.  Nå som veslefjeset er rent og pent og utenfor PSTs søkelys, så er neste oppgave på tapetet å overbevise Harald om at det å stå stille med halen hevet mens jeg romsterer rundt analåpningen hans med en oppladbar, vibrerende, rosa plastdings er nødvendig for å gjøre neste tømming av belgen til en mindre traumatisk opplevelse for oss begge. ..med gulrot- og havregrøt som "lokkemiddel". Godt han ikke kan skrive Finn-annonser for omplassering eller ringe Dyrebeskyttelsen selv. 
    • Jeg tror nok forslaget var å få ny hund umiddelbart etter du har mistet den du har, ikke før. Det er fordeler og ulemper. Og ikke minst, folk er forskjellige.  Nå kan ikke jeg få ny hund pga. sykdom, men selv om jeg hadde kunnet det hadde jeg nok brukt god tid før neste kom i hus. Nå er det to år(!) siden vi mistet våre, og jeg kjenner jeg er mentalt klar for en ny hund. Men for min del sier helsa nei da, så det blir ikke med det første. Uansett tenker jeg det viktigste er å sette pris på den tiden man har, og ta vare på minnene når de er borte.
    • Tankk. Skal sjekke Librela. Når det gjelder ny hund så har jeg faktisk fått det forslaget av en del. Men hu blir sjalu på andre hunder hvis jeg er for "overstrømmende" så det blir evt om lenge til.
    • Fin tradisjon! Har ikke pleid å sette noen spesielle mål for hundeholdet, men kanskje det kan hjelpe på motivasjonen for ulike ting. Så, her er mine ikke så ambisiøse mål for resten av 2025 (om enn litt sent, hehe): - Har en del hundebøker liggende som jeg gjerne vil komme gjennom. Jeg leser igrunn lite bøker generelt, så blir ganske fornøyd hvis jeg kommer gjennom 2 i løpet av de neste 5 månedene - Sydney har muligens ikke så altfor lenge igjen, så hovedmålet blir å gi henne en så god pensjonisttilværelse som mulig og gjøre mitt beste for å holde henne i god helse.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...