Gå til innhold
Hundesonen.no

Ja til flere titler i NKK


MartineH

Recommended Posts

  • Svar 166
  • Created
  • Siste svar
... eller fordi man har sett og opplevd også ?

Litt OT, men det er jo litt merkelig at det er så mange som har fordommer mot RIK miljøet egentlig... :rolleyes: For det er garantert ingen av de som har de fordommene som har vært på en eneste trening og sett hva som gjøres...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt OT, men det er jo litt merkelig at det er så mange som har fordommer mot RIK miljøet egentlig... :rolleyes: For det er garantert ingen av de som har de fordommene som har vært på en eneste trening og sett hva som gjøres...

Stadig OT, men om oppførselen deres den gangen de bare overtok det stedet vi var å trente på er betegnende for miljøet ellers, så er det ikke akkurat den mest høflige og hensynsfulle gjengen jeg har sett. Det var ikke et eneste spørsmål om vi snart var ferdige eller om det gikk bra at de satte opp hindre og telt, eller myldra stedet. De bare tok seg til rette, og var sjokkert når vi syns de var en smule ufine.

Og nei, jeg sa ikke at de er sånn overalt, jeg sa heller ikke at en episode nødvendigvis er flust av erfaring.. Men jo, noen av oss som har de fordommene har vært på en eneste trening og sett hva som gjøres..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut av nysjerrighet, det blir forandring av prefikset når man beveger seg oppover? Eller skal man kunne få et milelangt navn ala

"LP1 LP2 NLCH NUCH SP(d) SP© AG1 AG2 BH B RU(d) Pangro's Ka No"

:rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt OT, men det er jo litt merkelig at det er så mange som har fordommer mot RIK miljøet egentlig... :rolleyes: For det er garantert ingen av de som har de fordommene som har vært på en eneste trening og sett hva som gjøres...

*Flir*... Nei vi har jo tatt våre fordommer helt ut av løse luften, selvsagt, helt uten å ANE hva vi snakker om :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut av nysjerrighet, det blir forandring av prefikset når man beveger seg oppover? Eller skal man kunne få et milelangt navn ala

"LP1 LP2 NLCH NUCH SP(d) SP© AG1 AG2 BH B RU(d) Pangro's Ka No"

:)

NKK har allerede grenser for hvor lange titler det er plass til i systemet, og de har laget et rangeringssystem for eksteriørtitler i forhold til hvilke som fjernes først (ansees som minst viktig) - jeg ser ingen grunn til at en ikke kan gjøre det samme her, men at en får ha alle titlene inntil maksgrense er nådd.

Dessuten kan en slå sammen noen titler - LP 1 LP 2 LP 3 kan skrives LP123, for eksempel.

Men det er vel ikke primærbekymringen akkurat nå... :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stadig OT, men om oppførselen deres den gangen de bare overtok det stedet vi var å trente på er betegnende for miljøet ellers, så er det ikke akkurat den mest høflige og hensynsfulle gjengen jeg har sett. Det var ikke et eneste spørsmål om vi snart var ferdige eller om det gikk bra at de satte opp hindre og telt, eller myldra stedet. De bare tok seg til rette, og var sjokkert når vi syns de var en smule ufine.

Og nei, jeg sa ikke at de er sånn overalt, jeg sa heller ikke at en episode nødvendigvis er flust av erfaring.. Men jo, noen av oss som har de fordommene har vært på en eneste trening og sett hva som gjøres..

Håper du skjønte det var ironisk. Har vært på nok treninger innen RIK miljøet til å skjønne at det ikke er fordommer...

*Flir*... Nei vi har jo tatt våre fordommer helt ut av løse luften, selvsagt, helt uten å ANE hva vi snakker om :rolleyes:

He he. Det er bare noe vi sitter å finner på og sprer falske rykter om ja.... :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut av nysjerrighet, det blir forandring av prefikset når man beveger seg oppover? Eller skal man kunne få et milelangt navn ala

"LP1 LP2 NLCH NUCH SP(d) SP© AG1 AG2 BH B RU(d) Pangro's Ka No"

De lavere titlene strykes vel når man har oppnådd høyere tittel?

LP1 strykes når man har fått LP2, og LP2 strykes når man har fått LP3. Osv. Oppnår man championat forsvinner de andre titlene, bortsett fra NV-titlene da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De lavere titlene strykes vel når man har oppnådd høyere tittel?

LP1 strykes når man har fått LP2, og LP2 strykes når man har fått LP3. Osv. Oppnår man championat forsvinner de andre titlene, bortsett fra NV-titlene da.

Men det legges jo opp til at det er valgfritt - altså må en ikke ta LP1 og LP2, men kan ta LP3. Så om en fjerne titlene, vet en ikke om en har lavere titler eller ei.

Nå spiller det kanskje ingen rolle, siden den høyeste tittelen bør være den gjeveste.

Men om hunden blir internasjonal utstillingschampion, fjernes jo ikke de nasjonale championatene av den grunn - om det var det du mente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det legges jo opp til at det er valgfritt - altså må en ikke ta LP1 og LP2, men kan ta LP3. Så om en fjerne titlene, vet en ikke om en har lavere titler eller ei.

Jeg tenkte som så at man kan gjøre det samme som på videregående jeg. Om man har 3MX så trenger man ikke å ha 2MX siden det forutsetter at man mestrer 2MX for å ha klart 3MX. Det er jo logisk det?

Men om hunden blir internasjonal utstillingschampion, fjernes jo ikke de nasjonale championatene av den grunn - om det var det du mente.

Nei, sånt vet jeg ikke noe om. :wub: Men der er det kanskje greit å vise fram hvilke land som har gitt IntUCH? Jeg er n00b.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte som så at man kan gjøre det samme som på videregående jeg. Om man har 3MX så trenger man ikke å ha 2MX siden det forutsetter at man mestrer 2MX for å ha klart 3MX. Det er jo logisk det?

Jo, jeg skjønner den - en må nødvendigvis ha vært i klasse 1, for å konkurrere i klasse 2. Spørsmålet er hvor mange førstepremieringer en fikk med seg før en tok opprykket og føk opp.

Nei, sånt vet jeg ikke noe om. :wub: Men der er det kanskje greit å vise fram hvilke land som har gitt IntUCH? Jeg er n00b.

Ok, jeg skal ikke gjøre dette til en lang og detaljert forklaring, og ikke er det helt relevant heller - men sluttstreken blir at en hund ikke trenger å være nasjonal champion i mer enn ett land for å bli internasjonal - fordi internasjonalt championat baseres på CACIB, mens nasjonale championat baseres på CERT. Og jeg kan for eksempel dra til Tyskland, Nederland og Belgia for å ta et CACIB i hver av de landene, og bli internasjonal med de tre og et norsk CACIB. Men jeg oppfyller ikke da reglene for å bli tysk, nederlandsk og belgisk nasjonalchampion.

Poenget er at det er få titler i eksteriørringen som kan oppsummeres - unntaket er nordisk, som brukes om en har championat i tre av fire nordiske land. NKK har for eksempel nektet å bruke titler som multivinner og multichampion, for det skal kunne identifiseres hvor hunden har titlene fra - også for å bedømme kvaliteten i championatene. Et internasjonalt championat henger høyere i min rase enn et slovakisk championat. For eksempel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, jeg skal ikke gjøre dette til en lang og detaljert forklaring, og ikke er det helt relevant heller - men sluttstreken blir at en hund ikke trenger å være nasjonal champion i mer enn ett land for å bli internasjonal - fordi internasjonalt championat baseres på CACIB, mens nasjonale championat baseres på CERT. Og jeg kan for eksempel dra til Tyskland, Nederland og Belgia for å ta et CACIB i hver av de landene, og bli internasjonal med de tre og et norsk CACIB. Men jeg oppfyller ikke da reglene for å bli tysk, nederlandsk og belgisk nasjonalchampion.

Poenget er at det er få titler i eksteriørringen som kan oppsummeres - unntaket er nordisk, som brukes om en har championat i tre av fire nordiske land. NKK har for eksempel nektet å bruke titler som multivinner og multichampion, for det skal kunne identifiseres hvor hunden har titlene fra - også for å bedømme kvaliteten i championatene. Et internasjonalt championat henger høyere i min rase enn et slovakisk championat. For eksempel.

Hmm. Jeg skjønner det skal mer enn ost til for å få meg gjennom denne labyrinten som er utstillingsregler...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående "billige" titler

I utstilling vil man med en liten rase ha større sannsynlighet for å oppnå championat eller vinnertitler, og titlene kan derfor ses på som "billige". Har man en hund av en rase som har utrolig mange individer som stilles ut, har man mindre sannsynlighet for å oppnå titlene.

På samme måte er det lettere å oppnå championat i for eksempel agility når det er få deltakere, og championatet kan bli sett på som "billig".

Dette er noe en ikke kommer unna når det kommer til konkurranse i hundesporten, noen ganger er det mange motstandere, andre ganger ikke.

Flere titler

Jeg synes det er et bra tiltak med å få inn flere titler. Titler på hunden er bra, og kan være en motivator for oppdrettere å gjøre noe med hundene sine. Jeg vil heller kjøpe en Cavalier fra foreldre som har ag3 og lp 2 enn en fra foreldre uten titler. Det sier litt om mentaliteten til hunden.

Grunnen til at det er et krav for blå sløyfe i utstilling med hunden, for å få cert i agility og lydighet er for å bevare rasene. Det kan diskuteres at noen raser blir avlet mest pga av utseende, mens noen en kombinasjon av utseende og egenskaper.

Balanse vil være nøkkelordet. Ved å få inn flere titler kan hunder som ikke får blå sløyfe i utstilling, få titler på navnet sitt, men for å oppnå championat må hunden også være en god representant for rasen. En ordning av den typen vil kanskje være det beste? Uansett så synes jeg det er viktig å beholde rasene slik de er tenkt, hvis ikke trenger man ikke forskjellige raser i hundesport som agility eller lydighet.

Skille mellom utstillingsfolk og brukshundfolk generelt blir sett på som veldig stort, og mange mener det er veldig irriterende å måtte stille ut hunden sin for å få championat i feks agility. Jeg synes det er en god ting, mange brukshundfolk har godt av å tenke at hunden skal ha et spesielt utseende i tillegg til bruksegenskapene, og på den andre siden kan mange oppdrettere bli flinkere til å tenke mer på de mentale egenskapene til hunden.

Man kan påstå at agility og lydighet ikke har noe med hvor bra hunden er i forhold til rasestandarden, men nå er det sånn at i NKKs formål står det at NKK skal bevare rasene, og ved å fjerne krav om å ha blå sløyfe i uts, vil man også fjerne seg litt fra formålet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm. Jeg skjønner det skal mer enn ost til for å få meg gjennom denne labyrinten som er utstillingsregler...

Hehe, det kreves faktisk litt IQ av oss som stiller, selv om det bare er venstresvinger, for å holde regelverket rett i munnen. Eller noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppropet har nå 406 underskrifter ;) Det går lenger og lenger tid mellom hver underskrift, så vi må ikke slutte å spre oppropet om vi skal ha en sjans på å få det gjennom.

http://www.norag.com/agipro/ har akkurat lagt ut link på forsiden sin. For de som lurer på hvordan side det er, så er det den siden man melder på til agilitystevner i Norge :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Ved å få inn flere titler kan hunder som ikke får blå sløyfe i utstilling, få titler på navnet sitt, men for å oppnå championat må hunden også være en god representant for rasen. En ordning av den typen vil kanskje være det beste? Uansett så synes jeg det er viktig å beholde rasene slik de er tenkt, hvis ikke trenger man ikke forskjellige raser i hundesport som agility eller lydighet."

Vil egentlig en hund automatisk være en god repr. for sin rase bare pga titler foran navnet?

En Schäfer som ser ut som en Collie - vil den noensinne være en god raserepresentant?

Hvordan skal man sikre at man "beholder rasene slik de er tenkt" ved å dele ut flere titler også til blandingshunder, uregistrerte rasehunder og selvsagt uten krav om at de faktisk skal se ut som sin egen rase?

Nei, man får kalle en spade en spade - dette vil da være for å spore mer aktivitet, at det er en "gulrot" å kunne konkurrere for tittelen også i lavere klasser, etc.

Hvorfor ikke også et Junior-utst.championat på utstilling (som finnes mange andre steder)?

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...