Gå til innhold
Hundesonen.no

Ja til flere titler i NKK


MartineH

Recommended Posts

Ang brukstitler så har Finland dette (PERA, PEHÄ, PEJÄ osv..) kanskje man kan finne ut hvordan de gjør det med resultat og oppnådd tittel?

Synes forøvrig dette er en god ide for å motivere de som ikke har noen sjanser på komme helt i toppen (som feks meg..:))

Finlands titler tilsvarer med våre RRP og RSP titler...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 166
  • Created
  • Siste svar

Nkk bruker allerede Ru på rundering og S eller Sp på spor ( de har tittler på NM vinner ) Bruker det i championatet og NBCH (Ru) eller NBCH (Sp)

Så hva med Ru og Sp + klasse d til a eller 1 - 4 ?

Bruks ble vel heller ikke åpnet for blandingshunder nå i år, og siden det ikke er konkurranseklasser tidligere så kunne jo oppnådd prøve nivå vært fjernet etterhvert som de kom oppover slik at champion kun har championat tittelen igjen. Sier seg jo liksom selv at om de får championat så har de opprykk i alle andre klassene.

Har IPO noen krav om utstilling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med etter navnene på bruks ?

Ru eller Sp(d), Ru eller Sp©, Ru eller Sp(b), Ru eller Sp(a), og f.eks 3 x certpoeng i A for diplom der siden A er konkurranseklassen. og ved oppnåelse av championat blir titlene bak fjernet? Slik får jo og de som ikke får blåsløyfa si en godkjennelse for jobben de gjorde.

Så man får en mye mindre tittelrekke om man tar en blåsløyfe. Tror nesten jeg hadde latt være å stille ut hunden, haha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så man får en mye mindre tittelrekke om man tar en blåsløyfe. Tror nesten jeg hadde latt være å stille ut hunden, haha.

Ser jo ikke helt vitsen med å la alle stå, har man Sp (b) så sa det seg jo selv at man har d og c :) samme med Ag. Dessuten i bruksen henger jo cert ganske høyt siden det er 65 poeng mellom certpoeng og sikret cert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I LP'en vil jo hele tittelrekka bli stående. Som her: http://tomik.se/thyra.htm

Den LP Elite er jo litt unødvendig å ha med da om hunden får championat da, de andre er jo greie nok i LP siden man har gjort mer en bare opprykk. I Ag gjør man jo ikke mer en bare opprykk. Har hunden Ag 3 eller AgCh så er det jo litt rart om den ikke har klart nappene i 1 og 2, samme med bruksen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den LP Elite er jo litt unødvendig å ha med da om hunden får championat da, de andre er jo greie nok i LP siden man har gjort mer en bare opprykk. I Ag gjør man jo ikke mer en bare opprykk. Har hunden Ag 3 eller AgCh så er det jo litt rart om den ikke har klart nappene i 1 og 2, samme med bruksen.

Jada jada jada :)

EDIT: Da har jeg endret startinnlegget

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva med de som ikke kan oppnå N LCH? Enten pga at hunden ikke er registrert, eller at hunden ikke klarer å oppnå 2.premie på utstilling...

En 2pr kan de fleste få med et realt forsøk (les: kokos). Som innlegg qoutet under her så syntes jeg det er bra med litt markering for at man må ha rasenhund for å få tittel, så flere som ønsker å nå langt ser vitsen i en rasehund.

Kjempegodt forslag- Da er det kanskje mulig for en Basenji å få en liten tittel etterhvert?? Hadde vært morsomt og motiverende, og også et fint avlsverktøy.

Det er dette jeg mener er hovedgrunnen til titler av ymse slag- et avlsverktøy for å finne de eksteriøre og bruksmessige nedarvbare egenskapene til foreldredyrene.

hvorfor man da vil tillate titler på blandingshunder skjønner jeg ikke helt- i mine øyne vil dette kun bidra til en "legalisering" og oppbakking av blandingsavl.

Ser for meg annonser som "Bruksmerritert Lab mix valper selges" Hvor er logikken? Vi har da nok av raser og ta av?

å fjerne regel om 2. premie er også gal mener jeg. Et minimumskrav om å se sånn noenlunde ut som standaren tilsier er bare med på å bevare rasens særpreg i de videre generasjoner.

jeg synes det er flott at blandingshunder får konkurrere, men hvorfor gi dem titler- som etter min oppfatning er nkk's avlsverktøy til oppdrettere?

agree...

Om det er ett avlsverktøy - hvorfor kan da hunder med HD oppnå utstillingschampionat? Tingen med NKK er jo at alle defekter er ok så lenge innpakningen ser bra ut, så tittler kan umulig ha noe med avl å gjøre.

Nåvel, så avler ikke de fleste på hunder med HD, selv om de er NUCH da, med mindre det er lov med C på rasen (og da kan de jo like gjerne avle på en med HD som ikke er NUCH.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vedr titler og blandingshunder, kan man ikke la det stå åpent til NKK å avgjøre det - i og med at det er de som skal ta vare på rasene vi har?

De har titler i Sverige, og jeg kan ikke se at det er flere blandinger eller stygge rasehunder som konkurrerer der enn her i Norge.

Skal det være tilbakevirkende kraft?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En 2pr kan de fleste få med et realt forsøk (les: kokos). Som innlegg qoutet under her så syntes jeg det er bra med litt markering for at man må ha rasenhund for å få tittel, så flere som ønsker å nå langt ser vitsen i en rasehund

Ikke om den har diskvalifiserende feil. Da er det noe riv, ruskende galt med dommeren faktisk...

Edit: Type testikkel mangel, grovt bittfeil etc...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke om den har diskvalifiserende feil. Da er det noe riv, ruskende galt med dommeren faktisk...

Eller om man har en välbygd och skitsnygg hund som bara råkar vara avlad för arbete istället för utställning... Fast vi får väl göra ett försök. Hade blivit överraskad över ett 3:e-pris faktiskt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*klippe*

Sånn litt OT i forhold til tråden så syns jeg man skal fjerne tilleggskrav for championater(svenskene har gjort det nå, mener jeg å huske). Når til og med Kokos får en blåsløyfe på 2 forsøk, hva skal man med det liksom? Man må se på hva titlene står for, og ta det for hva det er verdt. Er hunden utstillingschampion, så er hunden mye mulig pen iforhold til rasestandarden. Er hunden agilitychampion er den flink i agility. Er den begge deler er den både pen og flink i agility. Folk er ikke dummere enn at de skjønner forskjellen på et agilitychampionat og et utstillingschampionat. *klippe*

Helte enig, ta f.eks min valpis. "Eneste" feilen hun har er et gen som gir henne grå pels istedenfor hvit. Hun vil få kip på alle utstillinger, men jeg får reg kull etter henne om jeg avler... Hun kan aldri oppnå et "bruksch." da hun har feil farge. For debattens skyld, tenk om hun ellers var perfekt GD, som med rett hann hadde gitt mye til rasen. (Nei, hun skal IKKE avles på)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helte enig, ta f.eks min valpis. "Eneste" feilen hun har er et gen som gir henne grå pels istedenfor hvit. Hun vil få kip på alle utstillinger, men jeg får reg kull etter henne om jeg avler... Hun kan aldri oppnå et "bruksch." da hun har feil farge. For debattens skyld, tenk om hun ellers var perfekt GD, som med rett hann hadde gitt mye til rasen. (Nei, hun skal IKKE avles på)

Jeg spør fordi jeg er nysgjerrig:

Er dette genet en feil, som er avlet på (bevisst eller ubevisst)?

Nirm: les de fleste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller om man har en välbygd och skitsnygg hund som bara råkar vara avlad för arbete istället för utställning... Fast vi får väl göra ett försök. Hade blivit överraskad över ett 3:e-pris faktiskt.

Eller man kan treffe på en som har glemt målestokken hjemme også. (Nirm har jo fått sin 2. premie :))

Jeg spør fordi jeg er nysgjerrig:

Er dette genet en feil, som er avlet på (bevisst eller ubevisst)?

Nirm: les de fleste.

Og da er det vel greit for de hundene å ha muligheten til å oppnå en tittel i øverste klasse og vel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Hmm. Jeg er en skikkelig downer her i denne tråden kjenner jeg.. Jeg er ikke så sikker på om jeg syns det er ok med titler til alt jeg. For meg får de en litt billig smak.. Om man ser til RIK sporten så har man noe som heter begynnerprøver som er stambokberettiget ved bestått med bokstavene AB(spor/lydighet) B (lydighet)eller ABC (spor, lydighet og figurantarbeid) Forprøver til IPO som gir IPO V tittel.. Jeg personlig syns det er litt enkle og "billige" tittler. Jeg syns det er greit med Lp Elite og tilsvarende for Agility høyeste klasse for de som ikke kan få championat, men syns det er litt unødvendig i de lavere klassene. I bruks er vel ikke det ett tema siden det kun er åpent for registrerte hunder, men kunne jo vært Brukstittel for de som ikke kan oppnå championat pga feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller man kan treffe på en som har glemt målestokken hjemme også. (Nirm har jo fått sin 2. premie :ahappy:)

Og da er det vel greit for de hundene å ha muligheten til å oppnå en tittel i øverste klasse og vel?

Såklart, jeg er både for og i mot den andre premien jeg vel. Men hvis man slipper den tror jeg at mange av rasene kan "skli ut" som en del raser har gjort allerede. Og rasen kan bli en del anderledes enn den er i dag.

På min rase har vi både "working" typen, og utstillingstypen. Har sett flere av den førstnevnte som får både 2pr, 1pr og noen og CK på utstilling. Så det går ann å avle arbeidshunder uten å miste eksteriøret - ser du tanken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såklart, jeg er både for og i mot den andre premien jeg vel. Men hvis man slipper den tror jeg at mange av rasene kan "skli ut" som en del raser har gjort allerede. Og rasen kan bli en del anderledes enn den er i dag.

På min rase har vi både "working" typen, og utstillingstypen. Har sett flere av den førstnevnte som får både 2pr, 1pr og noen og CK på utstilling. Så det går ann å avle arbeidshunder uten å miste eksteriøret - ser du tanken?

Det er vel kanskje fordi flatten i utgangspunktet har bevart et funksjonellt eksteriør? Man ser jo hvor mye en jaktgolden likner en flatt kontra en golden. Golden og flatt var i begynnelsen samme rase...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel kanskje fordi flatten i utgangspunktet har bevart et funksjonellt eksteriør? Man ser jo hvor mye en jaktgolden likner en flatt kontra en golden. Golden og flatt var i begynnelsen samme rase...

For all del, sier ikke at utstillingsfolka har avlet rett type jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såklart, jeg er både for og i mot den andre premien jeg vel. Men hvis man slipper den tror jeg at mange av rasene kan "skli ut" som en del raser har gjort allerede. Og rasen kan bli en del anderledes enn den er i dag.

På min rase har vi både "working" typen, og utstillingstypen. Har sett flere av den førstnevnte som får både 2pr, 1pr og noen og CK på utstilling. Så det går ann å avle arbeidshunder uten å miste eksteriøret - ser du tanken?

Ska man då också kräva jaktprovsmeriter för att hundar av jagande raser ska få agility- eller lydnadstitlar? För det kan väl ändå inte vara så att det bara är utseendet som definierar en ras? Det är ju knappast så (i min ras) att arbetshundarna har "förlorat" exteriören, snarare har utställningshundarna avlats långt ifrån ursprunget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såklart, jeg er både for og i mot den andre premien jeg vel. Men hvis man slipper den tror jeg at mange av rasene kan "skli ut" som en del raser har gjort allerede. Og rasen kan bli en del anderledes enn den er i dag.

På min rase har vi både "working" typen, og utstillingstypen. Har sett flere av den førstnevnte som får både 2pr, 1pr og noen og CK på utstilling. Så det går ann å avle arbeidshunder uten å miste eksteriøret - ser du tanken?

Men om rasen da egentlig var en arbidstype - er det ikke da showtypene som har sklidd ut og tolkningen av rasestandard samme vei?

Den optimale kropp og bygning på en brukshund må jo være den bygningen som fungerer best til å jobbe med og ikke til å stå pent med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...