Gå til innhold
Hundesonen.no

Briard, beardis, russisk sort terrier, noeheltannet - hjeeelp!

Raksha

Recommended Posts

Pelsen trekker ned på Beauceron ja, og jeg kjenner virkelig ikke til dem.

Jeg er av den typen som tiltrekkes av sjeldne hunderaser, så jeg synes det er gøy å møte sånne som man ikke ser så mange av. Jeg har møtt to beauceron, og begge var utrolig flotte og staselige. Det finnes visstnok en oppdretter i Norge, men jeg vet ikke hvor i landet. Men, som du sier: pelsen, eller kanskje heller mangelen på lang og supermyk pels, trekker ned for deg. Selv er jeg allergisk mot hunder, så kort pels trekker opp for meg... :)

Jeg elsker mynder - virkelig! Men lurer på om muligens jeg hadde blitt mer enn nødvendig frustrert på de rare dyra. :) Og pelsen da...

Bevares, jeg ville aldri gjettet at du hadde sans for mynder. Men det har jeg forsåvidt fått høre selv også (jeg gikk fra boerboel til sloughi!). Men ja, du ville nok blitt noe frustrert, for det er omtrent like lett å dressere mynder som det er å dressere katter. Men ikke for det: ei venninne av meg konkurrerer i lydighet med en borzoi! Og borzoier har faktisk lang og supermyk pels, også... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er av den typen som tiltrekkes av sjeldne hunderaser, så jeg synes det er gøy å møte sånne som man ikke ser så mange av. Jeg har møtt to beauceron, og begge var utrolig flotte og staselige. Det finnes visstnok en oppdretter i Norge, men jeg vet ikke hvor i landet. Men, som du sier: pelsen, eller kanskje heller mangelen på lang og supermyk pels, trekker ned for deg. Selv er jeg allergisk mot hunder, så kort pels trekker opp for meg... :)

Skal jeg ha supersjelden hund, så må det bli den sorte russeren. Den ser man hvertfall ikke mange av. *drømme* Men jeg er skeptisk til hvor skarpe de faktisk er. Hvis jeg finner ut at jeg orker normal røyting igjen, så er absolutt Beauseron på lista. Noen år med cavalier og collie har kurert meg for røyting. Det ER så digg å ikke ha pels OVERALT. :) Blir tilsvarende mye mer sand rundt omkring da, og rusk etter turer, men det får jeg leve med.

Bevares, jeg ville aldri gjettet at du hadde sans for mynder. Men det har jeg forsåvidt fått høre selv også (jeg gikk fra boerboel til sloughi!). Men ja, du ville nok blitt noe frustrert, for det er omtrent like lett å dressere mynder som det er å dressere katter. Men ikke for det: ei venninne av meg konkurrerer i lydighet med en borzoi! Og borzoier har faktisk lang og supermyk pels, også... ;)
Hehe nå jeg skal si at jeg har en forkjærlighet for greyhound? I whippeten Doffen, til sissi her inne, er bare verdens herligste? Selv om det er mange år siden jeg har sett han nå. Sære hunder er jo genialt. :D Er røytingen jeg ikke orker med korthårshunder, vil ha hund som røyter ferdige hybelkaniner eller ikke i det heletatt. Men samtidig så tror jeg ikke at jeg har kapasitet til enda en stor hund som krever napping, finner jeg ut at jeg gjør det, så er rasevalget allerede klart, jeg vil ha en salt pepper riesen.

Men ja, en eller annen gang skal jeg ha en mynde - helt klart. Afghaneren blir nok litt vel mye pelsstell igjen... Den har vært til vurdering, faktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du skal titte litt på storpuddelen jeg. :)

Du slipper hundehår overalt og de skal ikke nappes. Klipper du kort-kort er det nesten ikke noe børsting heller, men det er selvfølgelig noe barbering. Hannhundene er ofte i enden av skalaen på 60 cm og jeg vet om flere som er like store og større enn Sophus som var 64 cm i manken.

Storpuddelen er glad, livlig, sær og lettlært. En perfekt potethund som kan brukes til det meste, også innmari vakker selvfølgelig. :) Og ikke minst helsen er god på storpuddel, Sophus var unntaket og slettes ikke regelen.

Har Kahlo truffet/lekt med storpuddel noen gang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Storpuddel er med på lista, helt klart. Jeg har desverre ikke så mange gode erferinger med dem, noen er det jo og den ene var en 14 år gammel godgutt jeg hadde i pensjon i fjorten dager. Kahlo har aldri møtt voksne storpuddler, vi har to unge her, og han ene lekte hun veldig bra med, den andre har en pinglete eier. *flire*

Vi vil gjerne møte flere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*klippe vekk litt*

Hehe nå jeg skal si at jeg har en forkjærlighet for greyhound? I whippeten Doffen, til sissi her inne, er bare verdens herligste? Selv om det er mange år siden jeg har sett han nå. Sære hunder er jo genialt. :whistle: Er røytingen jeg ikke orker med korthårshunder, vil ha hund som røyter ferdige hybelkaniner eller ikke i det heletatt. Men samtidig så tror jeg ikke at jeg har kapasitet til enda en stor hund som krever napping, finner jeg ut at jeg gjør det, så er rasevalget allerede klart, jeg vil ha en salt pepper riesen.

Men ja, en eller annen gang skal jeg ha en mynde - helt klart. Afghaneren blir nok litt vel mye pelsstell igjen... Den har vært til vurdering, faktisk.

næææ så koselig sagt! :) Doffen hilser tilbake, men han er en smule overlegen og tar det som en selvfølge at noen syntes han er kjempe herlig :rolleyes:

Her er det hvite små hår overalt! så forstår godt du ikke vil tilbake til røytene pelsdyr. Vi har jo 2 røytehunder, og har vi jo forøket familien med en røytekatt.. men man blir liksom litt blind etterhvert, så tenker ikke så mye over de ekstra hårene. Men til tider når det dukker oppi smøret og pen klærne eller når besøkende står 10 min på trappen før dem går videre for og plukke av pels.. hehe, så skulle man ønske man hadde hunder som ikke røyter ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

næææ så koselig sagt! :whistle: Doffen hilser tilbake, men han er en smule overlegen og tar det som en selvfølge at noen syntes han er kjempe herlig :rolleyes:

Her er det hvite små hår overalt! så forstår godt du ikke vil tilbake til røytene pelsdyr. Vi har jo 2 røytehunder, og har vi jo forøket familien med en røytekatt.. men man blir liksom litt blind etterhvert, så tenker ikke så mye over de ekstra hårene. Men til tider når det dukker oppi smøret og pen klærne eller når besøkende står 10 min på trappen før dem går videre for og plukke av pels.. hehe, så skulle man ønske man hadde hunder som ikke røyter ja.

Hihi Doffen har all grunn til å være overlegen. :)

Ja, jeg var rimelig herda mot pels da jeg hadde Rikke og Aro sammen. Men det tok overraskende kort tid før jeg kjente hvor digg det er å ikke ha pels over alt. Skal nok litt til før jeg går tilbake på den altså...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
    • Jeg er ganske forelska om dagen 😂❤️    Vi har jo 3 tisper også - Utrolig morsomme og herlige vesen! Men hannhund er virkelig noe for seg selv! ❤️   Nils hadde en strålende valpekarriere, til helga skal han til Nkk Sandefjord og prøve seg som junior - Vi er forberedt på at alt kan skje 😂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...