Gå til innhold
Hundesonen.no

Briard, beardis, russisk sort terrier, noeheltannet - hjeeelp!

Raksha

Recommended Posts

Skrevet
Pelsen trekker ned på Beauceron ja, og jeg kjenner virkelig ikke til dem.

Jeg er av den typen som tiltrekkes av sjeldne hunderaser, så jeg synes det er gøy å møte sånne som man ikke ser så mange av. Jeg har møtt to beauceron, og begge var utrolig flotte og staselige. Det finnes visstnok en oppdretter i Norge, men jeg vet ikke hvor i landet. Men, som du sier: pelsen, eller kanskje heller mangelen på lang og supermyk pels, trekker ned for deg. Selv er jeg allergisk mot hunder, så kort pels trekker opp for meg... :)

Jeg elsker mynder - virkelig! Men lurer på om muligens jeg hadde blitt mer enn nødvendig frustrert på de rare dyra. :) Og pelsen da...

Bevares, jeg ville aldri gjettet at du hadde sans for mynder. Men det har jeg forsåvidt fått høre selv også (jeg gikk fra boerboel til sloughi!). Men ja, du ville nok blitt noe frustrert, for det er omtrent like lett å dressere mynder som det er å dressere katter. Men ikke for det: ei venninne av meg konkurrerer i lydighet med en borzoi! Og borzoier har faktisk lang og supermyk pels, også... :D

Skrevet
Jeg er av den typen som tiltrekkes av sjeldne hunderaser, så jeg synes det er gøy å møte sånne som man ikke ser så mange av. Jeg har møtt to beauceron, og begge var utrolig flotte og staselige. Det finnes visstnok en oppdretter i Norge, men jeg vet ikke hvor i landet. Men, som du sier: pelsen, eller kanskje heller mangelen på lang og supermyk pels, trekker ned for deg. Selv er jeg allergisk mot hunder, så kort pels trekker opp for meg... :)

Skal jeg ha supersjelden hund, så må det bli den sorte russeren. Den ser man hvertfall ikke mange av. *drømme* Men jeg er skeptisk til hvor skarpe de faktisk er. Hvis jeg finner ut at jeg orker normal røyting igjen, så er absolutt Beauseron på lista. Noen år med cavalier og collie har kurert meg for røyting. Det ER så digg å ikke ha pels OVERALT. :) Blir tilsvarende mye mer sand rundt omkring da, og rusk etter turer, men det får jeg leve med.

Bevares, jeg ville aldri gjettet at du hadde sans for mynder. Men det har jeg forsåvidt fått høre selv også (jeg gikk fra boerboel til sloughi!). Men ja, du ville nok blitt noe frustrert, for det er omtrent like lett å dressere mynder som det er å dressere katter. Men ikke for det: ei venninne av meg konkurrerer i lydighet med en borzoi! Og borzoier har faktisk lang og supermyk pels, også... ;)
Hehe nå jeg skal si at jeg har en forkjærlighet for greyhound? I whippeten Doffen, til sissi her inne, er bare verdens herligste? Selv om det er mange år siden jeg har sett han nå. Sære hunder er jo genialt. :D Er røytingen jeg ikke orker med korthårshunder, vil ha hund som røyter ferdige hybelkaniner eller ikke i det heletatt. Men samtidig så tror jeg ikke at jeg har kapasitet til enda en stor hund som krever napping, finner jeg ut at jeg gjør det, så er rasevalget allerede klart, jeg vil ha en salt pepper riesen.

Men ja, en eller annen gang skal jeg ha en mynde - helt klart. Afghaneren blir nok litt vel mye pelsstell igjen... Den har vært til vurdering, faktisk.

Skrevet

Jeg synes du skal titte litt på storpuddelen jeg. :)

Du slipper hundehår overalt og de skal ikke nappes. Klipper du kort-kort er det nesten ikke noe børsting heller, men det er selvfølgelig noe barbering. Hannhundene er ofte i enden av skalaen på 60 cm og jeg vet om flere som er like store og større enn Sophus som var 64 cm i manken.

Storpuddelen er glad, livlig, sær og lettlært. En perfekt potethund som kan brukes til det meste, også innmari vakker selvfølgelig. :) Og ikke minst helsen er god på storpuddel, Sophus var unntaket og slettes ikke regelen.

Har Kahlo truffet/lekt med storpuddel noen gang?

Skrevet

Storpuddel er med på lista, helt klart. Jeg har desverre ikke så mange gode erferinger med dem, noen er det jo og den ene var en 14 år gammel godgutt jeg hadde i pensjon i fjorten dager. Kahlo har aldri møtt voksne storpuddler, vi har to unge her, og han ene lekte hun veldig bra med, den andre har en pinglete eier. *flire*

Vi vil gjerne møte flere!

Skrevet
*klippe vekk litt*

Hehe nå jeg skal si at jeg har en forkjærlighet for greyhound? I whippeten Doffen, til sissi her inne, er bare verdens herligste? Selv om det er mange år siden jeg har sett han nå. Sære hunder er jo genialt. :whistle: Er røytingen jeg ikke orker med korthårshunder, vil ha hund som røyter ferdige hybelkaniner eller ikke i det heletatt. Men samtidig så tror jeg ikke at jeg har kapasitet til enda en stor hund som krever napping, finner jeg ut at jeg gjør det, så er rasevalget allerede klart, jeg vil ha en salt pepper riesen.

Men ja, en eller annen gang skal jeg ha en mynde - helt klart. Afghaneren blir nok litt vel mye pelsstell igjen... Den har vært til vurdering, faktisk.

næææ så koselig sagt! :) Doffen hilser tilbake, men han er en smule overlegen og tar det som en selvfølge at noen syntes han er kjempe herlig :rolleyes:

Her er det hvite små hår overalt! så forstår godt du ikke vil tilbake til røytene pelsdyr. Vi har jo 2 røytehunder, og har vi jo forøket familien med en røytekatt.. men man blir liksom litt blind etterhvert, så tenker ikke så mye over de ekstra hårene. Men til tider når det dukker oppi smøret og pen klærne eller når besøkende står 10 min på trappen før dem går videre for og plukke av pels.. hehe, så skulle man ønske man hadde hunder som ikke røyter ja.

Skrevet
næææ så koselig sagt! :whistle: Doffen hilser tilbake, men han er en smule overlegen og tar det som en selvfølge at noen syntes han er kjempe herlig :rolleyes:

Her er det hvite små hår overalt! så forstår godt du ikke vil tilbake til røytene pelsdyr. Vi har jo 2 røytehunder, og har vi jo forøket familien med en røytekatt.. men man blir liksom litt blind etterhvert, så tenker ikke så mye over de ekstra hårene. Men til tider når det dukker oppi smøret og pen klærne eller når besøkende står 10 min på trappen før dem går videre for og plukke av pels.. hehe, så skulle man ønske man hadde hunder som ikke røyter ja.

Hihi Doffen har all grunn til å være overlegen. :)

Ja, jeg var rimelig herda mot pels da jeg hadde Rikke og Aro sammen. Men det tok overraskende kort tid før jeg kjente hvor digg det er å ikke ha pels over alt. Skal nok litt til før jeg går tilbake på den altså...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
    • Hvor har du det fra??? Mage hunder blir feilaktig kalt for kattedrepere, uten at det er noe hold i det. Ja, hundene våre, uansett rase, har jaktinstinkt i større eller mindre grad, men at ambull er så mye verre enn mange andre hunder, har jeg vanskelig for å tro.  Nå kan jeg uansett fortelle at det gjøres store fremskritt her i huset. Hunden har lært seg å sitte når kattene passerer, og han viser en mye lavere interesse for de nå enn i begynnelsen. Han kan fint ligge rolig i ene enden av sofaen og en av kattene ligger i den andre delen uten at de gjør noe stort nummer av hverandre. Så jeg syns vi er på rett vei 🙂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...