Gå til innhold
Hundesonen.no

oppdragelse av hunde rasene.


Sheltievennen

Recommended Posts

Om jeg nå omsider får til å få meg en hund. (er jo mye som skal være tilrettelagt om man skal ha valp...)

Hvilke raser er lettest å "oppdra" om man skal ha alvp?

Altså det er Sheltie jeg like best. Men av de rasene jeg kunne tengt meg hvem er lettest?

jeg kunne tengt meg

Sheltie

Collie (langhåret)

Labrador

Flat Coated retriver

dalmatiner

jack russel terrier

border collie

Hvis du skal ha deg en lettlært rase så IKKE skaff deg en dalmatiner hann!

De er et MARERITT når de er i puberteten. Det er INGENTING som trenger seg inn i hodet på dem!

Jeg hadde taxi i 3 mnd og på den tiden klarte jeg å lære han "sitt" og sånn halveis "dekk"...Og vi trente masse på dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ååå jeg har FALT!! hardt...

noen som har noe erfaring med den ekstremt kjempe vakkre rasen saarloos wolfhond?

Det må være den peneste rasen jeg har sett. Jeg elsker ulv da så jeg kunne mere en gjerne ha tenkt meg en sånn en... men de er vel forbudt her i norge..?

Jeg tror Per Olav på canis har en slik en? :? Men altså.. Det er ikke en rase jeg ville ha anbefalt, selv om jeg ikke vet så altfor mye om den..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror Per Olav på canis har en slik en? :? Men altså.. Det er ikke en rase jeg ville ha anbefalt, selv om jeg ikke vet så altfor mye om den.. I hvert fall ikke hvis det er din første hund...

Nei,han har visst en tjekoslovakisk ulvehund eller er det samme rasen?.Og ja,den er forbudt.Per-Olav eier det eneste eksemplaret i norge.Helt tragisk at den ble forbudt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er nyyydelige!!!

Men absolutt ingen hund du kan ha i byen :P

De trenger MYE aktivisering og har et STEKRT flokk instinkt. I ei bok jeg har står det faktisk at hunden passe dårlig for folk som er i arbeid, fordi hunden klarer ikke å være alene i mer enn ca 2-3 timer av gangen!

Det står også at hunden bør ha et stort inngjæret oråde den kan gå i. Fordi er den inne hele tiden blir den rastløs og stresset. Men så kn den jo ikke være lenge alene... så du må faktsik være med den i luftegarden :P

Vet ikke om det er satt litt på spissen i denne boka men?

de er hvertfall helt utrolig nydelige!!

(har sett en på utstilling! men er ikke helt sikker på om de er lovlige...)

her er hvertfall ei side med mange fine bilder :P siden vi sikkert ikke kommer til å få oss slik en gang, så kan vi hvertfall se på bilder og drømme oss bort :P

http://www.saarlooswolfhonden.nl/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan kanskje ikke ha hunder med jakt instinkt når en har marsvin..

har collie og sheltie jaktinstinkt?

hehe, mine sheltier har hvertfall ingenting jaktinnstink :P her skal katten koses med, fuglene skal lekes med og hamsteret til søskenbarnet mitt er skummelt!!

Men hunder er jo rovdyr, så alle har jo litt instinkter i seg. Men så lenge hunden er vandt til marsvinene dine tror jeg nok ikke det er noe problem med hverken en Sheltie eller Collie!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil nok anbefale deg sheltie her.. Og jeg er egentlig ikke så enig i at Border Collie er en "lett hund å trene". De er fryktelig lettlærte ja- på godt og vondt, men de er ikke lette hunder å få til å bli okey familiehunder, rolige, veltilpassede dyr. En BC er en veldig utfordrene rase. De er ofte hypre, arbeidsnarkomane, lett stressede hunder med masse gjeterinstinkt. Ingen nybegynnerhund iallefall! Og JRT er masse temperament og instinkter i en liten innpakning.. Sheltier er herlige!!

Hvis du bestemmer deg for collie, vær supernøye med kennel, for det er masse nerver og dårlig gemytt ute og går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok.

Er det stor forskjell på adferd og trening av SHeltie og Collie?

Jeg vil ha en god str. :P

Tanta mi hadde en Sheltie tispe som var litt stor så hun kunne nestne ikke stilles. Men hun var fin assa jeg vil ha en så stor Sheltie. Tante hadde 5 flotte Shelties. En var KNALL fine, god pels, str osv fikk mye premier. :P

Er usikker på om jeg il ha Sheltie eller Collie.. men tror egentlig jeg lander ved Sheltien hihi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Eg valgde sheltie som førstgongs hund, og har ikkje angra eit sekund.

Dei er utruleg lettlærte, og treng passe med mosjon og aktivisering, noko som passar bra sidan eg går på skule!!

Ville nok valgt sheltie om eg var deg ja. :mrgreen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er nyyydelige!!!

Men absolutt ingen hund du kan ha i byen :P

De trenger MYE aktivisering og har et STEKRT flokk instinkt. I ei bok jeg har står det faktisk at hunden passe dårlig for folk som er i arbeid, fordi hunden klarer ikke å være alene i mer enn ca 2-3 timer av gangen!

Det står også at hunden bør ha et stort inngjæret oråde den kan gå i. Fordi er den inne hele tiden blir den rastløs og stresset. Men så kn den jo ikke være lenge alene... så du må faktsik være med den i luftegarden :P

Vet ikke om det er satt litt på spissen i denne boka men?

de er hvertfall helt utrolig nydelige!!

(har sett en på utstilling! men er ikke helt sikker på om de er lovlige...)

her er hvertfall ei side med mange fine bilder :P siden vi sikkert ikke kommer til å få oss slik en gang, så kan vi hvertfall se på bilder og drømme oss bort ;)http://www.saarlooswolfhonden.nl/

Fantastiske hunder!!!

Men jeg kunne nok ikke hatt en sånn hund likevel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Må nesten skrive inn litt propaganda for collien :) Har ikke hatt min siden han var valp da, men hatt han i hus fra han var 14 mnd til nå - litt over et år. På den tiden har han ødelagt én ting... gulvet mitt :oops: Jeg har lagt ufattelig mye arbeid ned bare for å få han til å fungere - men nå får jeg _bare_ positive tilbakemeldinger. Han er en stor vims, tester grenser som bare fy, elsker å trene, (i 5 min) Turer er det beste i verden. Gjennomgående for rasen er at de er førermyke, noe som fører til at man ødelegger dem fort om man går inn med korreksjon og fysisk straff.

Jaktinstinkt eier han ikke, ikke annet enn det å løpe etter ball. Derimot kan han finne på å prøve å gjete. Da jeg hadde fugl prøvde han å gjete denne. Noe som selvsagt ble noe kaotisk :) Han er veldig forsiktig med alle ting han tar, han har enda ikke ødelagt en bamse eller leke. Han har også en ufattelig trang til å holde flokken samlet, og han er supersosial og alle blir tatt inn i den flokken... Noe som fører til totalt krise i hans verden om gjester går uten at han får følge dem til bilen.

Hva annet? Tja, de kan nok være noen små monstre som valper, men mye går på det du gjør det det. Velger du collie så får du sjelden den tøffeste hunden i gata. Sosialisering og lydtillvenning er veldig lurt. Mange collier som er lydvare og redd blant annet glatte gulv.

Hva pelsen angår - så dusja jeg min i går, med børsting først, dusjing og litt føning (bare slik at pelsen ikke tover seg) så brukte jeg i overkant av to timer. Og min har ganske lite pels. Ellers er pelsen veldig lettstelt - drar gjennom med børste en par ganger i uka til vanlig, oftere i røyteperioden. De røyter i dotter, så det blir fort hybelkaniner av bikkjepels.

tjah - det var det jeg kom på... er bare å spørre om det er noe jeg kan hjelpe deg med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vært å kost med bestemors vove og har egentlig funnet ut at jeg vil ha stor hund.. så det blri vel Collie med tiden da :)

har enda tid å bestemme meg men jeg vil ha en stor. er de like greie som sheltien når det gjeller alt?

Collien kan være en kjekk rase, men du må passe på at du kjøper den fra en oppdretter som har greie på denne rasen. Den er en myk hund. Det som også kan være et problem hos Collien er HD og PRA. HD er som kjent Hofteleddsdysplasi, hunden kan få problem rygg og gange. Det andre er PRA. Dette er en øyensykdom (PRA) som har utviklet seg fra noe som kalles Collie Eye Syndrom. Derfor er det veldig viktig at du får en valp som er øyenlyst. Spør oppdretter om det finnes PRA bærere eller PRA infisert individer bakover i stamtavlen. Her er litt info om dette, da dette kan skje hos sheltien også.

PRA: Det Skjulte Monster

Progressiv Retinal Atrophy (PRA) er en genetisk degenerative retinal sykdom som fører til blindhet. Sørgelig nok, den er oppdaget hos Shetland Sheepdog i Skandinavia og hvert PRA tilfelle omgies av mange bærere. (Trykk "tilbake" på Nettleseren, for å komme tilbake hit)

Hos Sheltie og nesten alle andre raser hvor PRA er diagnostisert nedarves PRA recessivt. Det recessive genet er en “skjult fare”. Det kan være skjult i flere generasjoner, for så å dukke opp igjen når man parrer to bærere. Noen av valpene får sykdommen og andre blir bærere. Utviklingen av PRA er slik at en Sheltie faktisk kan brukes i avl før den er gammel nok til at en øyelysing kan avdekke om den har PRA. Slik blir dessverre sykdommen ført videre i rasen.

PRA er en GENETISK SYKDOM og DENS UTGANG ER BLINDHET.

Det er imidlertid mulighet for forskning for å avdekke PRA-genet på Shetland Sheepdog, sier Assistant Professor Dr. Simon Petersen-Jones ved Comparative Ophthalmology Department of Small Animal Clinical Sciences Michigan State University. Hans forskergruppe utviklet den første DNA-testen for PRA. Dette var på rasen Irsk Setter. Forskergruppen har også identifisert genet hos Welsh Corgi Cardigan og utviklet en DNA basert test for PRA hos rasen. Ved at PRA-genet identifiseres vil en test gjøre det mulig å utelukke syke hunder fra videre avl, samtidig som det også vil gjøre det mulig – ved kontrollert avl – å benytte bærere i avl. Ved kontrollert avl vil en således ikke diskvalifisere PRA-bærere av god avlskvalitet som ellers ville blitt utelukket fra videre avl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg mener å ha hørt at folk som driver hundekjøring kan ha to valper fra samme kull. Men det er jo hunder som bor ute og har et helt annet liv enn «familiehunden». Naboen min, som har hatt flere hunder tidligere, valgte å kjøpe 2 hannhunder fra samme kull. Det ble 2 hunder som vi (eller andre) fikk lite kontakt med. De var mest opptatt av hverandre, og det var tydelig at de heller ikke ble så sterkt knyttet til eierene sine, som ene-hunder blir. Det gikk egentlig begge veier, og naboen var egentlig glad til da de var så gamle at de ble avlivet.  Mens da den siste «alene-hunden» deres døde så var det stor sorg i familien. De to små brødrene kunne også være litt hissig på hverandre, så i begynnelsen av turene holdt eieren dem godt fra hverandre (en arm strak ut på hver side av kroppen). Så roet de seg, og turen gikk greit.  Dette ble de siste hundene de hadde ; «aldri mer hund her i huset»
    • Jeg ville heller ikke solgt til deg. Har selv sittet med usolgte valper noen uker, i tillegg til 3-4 voksne. Aldri mer. Og vi var  to om å dele på jobben.  
    • Kloa til hunden min knakk/løsnet i dag. Han haltet ikke før i dag bare irriterte seg litt men i sta løp han og klarte og løsne den mere og nå er han halt😱 han har lagt seg og vasker ikke på det og oppfører seg normalt så venter til i morgen med dyrlegen men har så vondt i skjela over dette. Noen tips i hva jeg kan gjøre? Har just flyttet og ikke fått med meg noe rens enda 
    • Gode poeng, setter pris på innspill @simira :)!  Jeg forstår utgangspunktet ditt, og hvorfor du tenker det ja - og jeg er ikke uenig rent objektivt sett basert på det jeg har skrevet i innlegget. Jeg mener basert på samtalene jeg har hatt med de, og observasjon av valpen - at det virker som om de har gjort en grei jobb med valpen altså, men litt dessverre snevert i forhold til sosialisering i miljø utenom der valpen er vokset opp og særlig på det å være alene. Noe de selv åpent sier. De skulle absolutt ha trent med den alene ja. De hadde tiltenkt at den skulle bli værende på gården, også ble det ikke slik - dessverre. Den er vane med bilkjøring, kloklipp, børsting, dusj/vask, mennesker som kommer og går på gården etc. Verken valpen eller andre hundene markerte ikke noe på at jeg kom og de var egentlig bare mest gira på at det kom en ny person der. Ingen bjeffing i det hele. Mammahunden på gården var litt skeptisk en liten time før hun ble kompis. Svaret er nok et direkte nei. Derfor må jeg har hunden med på jobb, noe som heldigvis går greit i mitt tilfelle. Tenker en uke der det blir mest meg å hunden på hjemmekontor, dersom hun kommer seg til rette så går vi over i kontor-hund noen mnd der vi jobber sakte over tid med å bli mer selvstendig. Jeg er klar for at hunden blir litt jobb, men på sikt håper jeg at hun blir en grei selvstendig nok hund da jeg også driver litt reising i ny og ne. Har to turer der jeg blir borte totalt to uker resten av året, så håper at denne fasen skal gå greit for henne.  Det er snakk om en schæfer som har brukshund gener ja, men ikke ren bruksschæfer. Har ingen planer om bruk utenom å la henne drive søk for morro. Har hatt store hunder før slik som Bernersennen og labdrador men de har blitt adoptert i voksen alder, og ville derfor høre litt ang det å hente henne inn når jeg ser at hun har litt angst.  Slik det ser ut nå er nok ikke det en mulighet dessverre. Mulig at noe kan ordnes med søsterhunden, men det å ha ansvar for to brukschæfer-valper alene blir kanskje litt ekstremt.
×
×
  • Opprett ny...